Ga naar inhoud
GENEGEERD

Broodrecepten (met boter / olie)


Cardhu

Aanbevolen berichten

Het grappige is dat zodra de verwarming een graad lager staat of het water is iets kouder of warmer dan smaakt het brood net weer anders. Temperatuur is een belangrijke factor in de smaak.

 

Dat komt omdat gist behoorlijk temperatuurgevoelig is; er zijn giststammen die bijna niets doen boven en onder 27 of 28C. Ik heb bakkers in de familie en vriendenkring....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Echte bakkersgist is altijd het beste maar niet overal te krijgen. Weet zo de naam niet nu maar er is wel een gist wat goed is.

Zit in een blauw pakje gebruik ik nu. Ik heb vroeger ook wel eens goedkoper gist gebruikt die zakjes die altijd iedereen gebruikt.

En dan kan het zijn dat het niet zo goed werkt. Dus het kan zijn dat je ander gist moet proberen..altijd wel handig proberen het een en ander.

 

je bedoeld volgens mij Bruggeman gist

Goede gist en in verhouding erg goedkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net gelezen op internet: wil je geen zakken vol broodmeel in huis gaan preppen omdat je nu nooit brood bakt, dan kun je het zelf ook maken met gewone tarwebloem...

Moet je wel even langs de reformwinkel om een zak tarwegluten te kopen.

Wanneer je een kopje tarwebloem mixt met een eetlepel tarwegluten heb je broodmeel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Dit is niet echt een gewoon broodrecept, maar wordt wel gemaakt met roggemeel, een soort hartig broodje.

 

SPEKDIKKEN (Gronings recept, een soort spekpannekoek)

 

Ingrediënten

 

1 kg roggemeel,250 gr bloem,250 gr stroop,100 gr boter(gesmolten),kaneel,water,ontbijtspek(dikke plakken) metworst.

Hulpmiddelen: wafel ijzer oftewel een Pie cast iron http://www.countrystore.nl/bushcraft/shop/bushcraft-survival/vuur/rome-square-pie-iron.html

 

Bereidingswijze

 

Doe de roggemeel en bloem in een ruime kom,strooi er de kaneel op zodat al het bloem eronder zit dan de gesmolten boter en het stroop er bij en beetje voor beetje water roer dit goed door elkaar zodat het wat nat is (niet te nat)het beslag neemt nog al wat vocht op dus het moet zo zijn als pannenkoek beslag,snij de ontbijtspek in reepjes en de droge metworst zonder vel in plakjes van halve centimeter doe een eetlepel beslag op de plaat ( in het midden) en leg er een reepje spek op met 2 stukjes worst

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Beste bakkertjes,

 

Brood bakken met gist lukt prima, op waxinelichtjes ook prima. Maar nu komt het:

 

Ik wil graag brood maken door bicarbonaat te gebruiken als rijs middel. Nu kan ik recepten vinden voor Iers oerbrood met karnemelk als zuur. Maar het liefst wil ik het doen met een eenvoudiger zuur, een poeder, citroensap of honing bijvoorbeeld. Je snapt het al ik wil een zo luchtig, 'normaal' mogelijk brood kunnen bakken met lang houdbare ingrediënten. O en spelt als graan basis...

 

Grote vraag heeft iemand een recept dat in deze omschrijving passen zou, want het word inmiddels een beetje duur kippenvoer:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het altijd spannend om brood in de vrije natuur te bakken . In een Dutch over bv. Daarbij gebruik ik mijn gewoon brood recept . Meng in een was teiltje . Laat het brood rijzen aan de rand van het vuur met een vochtige theedoek er op en af en toe draai ik het teiltje zodat het gelijk warm blijft en ook gelijkmatig rijst . Met een voor verwarmde Dutch oven met een paar kolen op het deksel lukt het aardig .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voeg aan kant en klare broodmix nog een fijngemalen vitamine c tablet toe. Dit kan je natuurlijk ook doen met een eigen recept.

 

Is de vitamine C dan het zuur? Want kant en klaar wil ik niet omdat dat mij niet basis genoeg is... Tja gevalletje ingewikkeld doen zodat ik het als het nodig is nog kan:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de vitamine C dan het zuur? Want kant en klaar wil ik niet omdat dat mij niet basis genoeg is... Tja gevalletje ingewikkeld doen zodat ik het als het nodig is nog kan:D

 

Ik weet niet of dit het zuur vervangt. Mijn ervaring is dat het brood er luchtiger van word. Ik moet ook eens van die kant en klaar af en back to basics.

Volgend weekend ga ik eens wat recepten van hier proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Vitamine c maakt het brood langer houdbaar.

Voor lekker en goed witbrood kun je gewoon bloem uit de supermarkt gebruiken. Daar zitten genoeg gluten in en dan hoef je echt geen pak glutenhoudend te kopen. Van glutenpoeder kun je seitan maken, een soort vleesvervanger.

Ik zal eens op zoek naar het recept van Cubaans brood. Dat hoeft maar 1 keer kort te rijzen en dan afbakken in de oven en is heel erg lekker, vooral door die knapperige korst.

Je kunt brood ook goed in een koekenpan bakken. Geleerd van iemand uit Marokko. Ook dit smaakt erg lekker. Laagjesbrood uit de koekenpan is vet, vullend en smaakt goed. In de leer dus bij Marokkaanse en Turkse kenissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Recept gevonden. Het is een jaar of wat geleden dat ik dit gemaakt heb. Ivm glutenintolerantie kan ik dit niet meer maken. Ik schrijf het zo goed mogelijk op zoals ik het me herinner. Bij het opschrijven ga ik er vanuit dat je kennis hebt van brood bakken. Dit recept is voor twee broden.

 

Cubaans brood ingrediënten:

1 kilo bloem met wat extra

Twee eetlepels droge gist

Twee eetlepels suiker

1 eetlepel zout

Ruim twee koppen warm water

Wat sesamzaad of maanzaad voor de garnering.

 

Doe de bloem in een grote kom en maak drie kuiltjes. Doe in die kuiltjes (los van elkaar) de gist, suiker en zout.

Dan het water erbij en ongeveer acht minuten kneden. Aanvoelen of er nog wat bloem of water bij moet tijdens het kenden. het moet een soepel deeg worden en niet te slap. Dan afdekken en vijftien minuten laten rijzen.

Daarna het deeg uit de kom halen en nog heel even doorkneden. Dan in twee stukken verdelen, langwerpig brood van vormen en op een met bakpapier beklede bakplaat leggen. Maak een kruis boven op de broden met een scherp mes. Als je wilt kun je het brood nu bestrooien met zaadjes.

 

Op de grond van de oven een vuurvast bakje met water zetten. Het brood in de koude oven zetten. Deur dicht en de temperatuur op 200 graden.

Tussen de veertig en vijftig minuten bakken tot de korst goudbruin is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...