Ga naar inhoud
GENEGEERD

De wraak van de rijken

Charlie
 Share

Recommended Posts

Gisteravond op KRO's Brandpunt twee interessante onderwerpen.

Het eerste onderwerp betrof een interview met Nigel Farage. Een beetje matig afgenomen interview, maar toch weer leuk.

Het derde onderwerp, vanaf minuut 28, een interview met Jean Louis Servan-Schreider over de 85 rijkste der aarde. Zelf behorend tot de 1 procent, als media magnaat, maakt hij zich ernstig zorgen over de extreme ongelijkheid in de wereld.

De extreem rijken, zo zegt Servan-Schreiber, hebben geen vijanden meer. Er is niets meer dat hen afremt niet nog rijker te worden. Het is een vliegwiel dat niet meer te stoppen is. En dat komt niet goed.

Nee, maar dat wisten we al. Hij denkt dat het geen 20 jaar is vol te houden. En wij denken dat het geen 2 jaar meer gaat duren.

Ga dat zien, de moeite waard.

• Leuk 2
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het nieuwe feodale tijdperk waarbij de armen werken voor de rijken. Het verschil met de middeleeuwen is dat het nu niet regionaal maar globaal georganiseerd wordt. De rijken hebben zoveel macht dat ze alles en iedereen kunnen kopen. Daar kan je als burger niet tegen op, al was het maar omdat de rijken onbereikbaar zijn door hun anonimiteit, hun prive legertjes, een overheid die ze naar hun pijpen laten dansen, hun kliekje van fans, hun relaties in het bedrijfsleven. Je kan best onder de radar blijven en een aanvaring vermijden. (En geloof het of niet, dat weet ik uit ervaring.) Je wint het niet.

• Leuk 1
Link naar reactie

Het nieuwe feodale tijdperk waarbij de armen werken voor de rijken. Het verschil met de middeleeuwen is dat het nu niet regionaal maar globaal georganiseerd wordt. De rijken hebben zoveel macht dat ze alles en iedereen kunnen kopen. Daar kan je als burger niet tegen op, al was het maar omdat de rijken onbereikbaar zijn door hun anonimiteit, hun prive legertjes, een overheid die ze naar hun pijpen laten dansen, hun kliekje van fans, hun relaties in het bedrijfsleven. Je kan best onder de radar blijven en een aanvaring vermijden. (En geloof het of niet, dat weet ik uit ervaring.) Je wint het niet.

Dus wat rest ons?

Misschien moeten we het zien als in een grote bosbrand. Een metershoge vuurzee komt op je af, kilometers breed. Er is geen ontsnappen aan. De wind neemt toe, het vuur raast.

Niets doen betekent een zekere dood.

Dan maar een drastische maatregel, zelf benedenwinds ook brand stichten, snel en zo breed mogelijk. Nu zit in je ingesloten, aan loef nadert het vuur, aan lij verwijdert het zich. Maar na een tijdje kun je voorzichtig het verkoolde bos aan lijzijde betreden, het stuk bos waar het naderend vuur aan loefzijde geen vat meer op heeft.

Met andere woorden, misschien is dat de enige oplossing, de ondergang van het systeem aanjagen en verhevigen. Een eng vooruitzicht en geen garantie op succes.

Ach, ik weet het ook niet... :(

Link naar reactie

@Charlie "When I despair, I remember that all through history the way of truth and love has always won. There have been tyrants and murderers and for a time they seem invincible but in the end, they always fall - think of it, always."

Mahatma Gandhi

(Hier geloof ik dus ook heilig in :))

Link naar reactie

Of om in je beschrijvende schrijfstijl te blijven. Stel je voor, je zit op het slagveld als gewone soldaat. De generaals zitten veilig in hun bunker, ver achter de linies. De granaten en bommen suizen je om de oren. Wat doe je ? Het open veld inlopen en met zekerheid geraakt worden door rondvliegend metaal ? Of graaf je een putje, zo smal en zo diep mogelijk en wacht je tot de beschieting stopt ? Ik kies voor het laatste. Weet je zeker of je het overleeft ? Nee, maar je hebt wel meer kans. Concreet betekent dit :

- zorg dat je werk en een inkomen hebt, zelfs al is dat beneden je niveau.

- zorg dat er meer binnen komt dan er uit gaat, de gulden regel van een gezonde huishouding.

- zorg dat je niet al je eieren in dezelfde mand legt (spreiden dus, vastgoed, PM, cash, energie, ...)

- investeer in minder uitgaven voor de toekomst (isoleer, zuinige ketel, PV panelen, ...)

- pas je levensstijl aan. Een biertje smaakt ook lekker, het hoeft niet elke dag champagne te zijn.

- zorg dat je niet te veel in de kijker loopt op alle vlak (werkgever, politiediensten, overheid, belastingen, buren, ... )

- hanteer een bescheiden levensstijl en consuMINDER;

- koop bewust en denk na over herbruikbaarheid van wegwerpvoorwerpen.

- Leef VANDAAG en geniet, want al je voorbereidingen ten spijt kan je morgen een hartaanval krijgen en was al je moeite tevergeefs.

- Zorg dat je je kinderen/gezin ook na je overlijden verder kunnen door een deel van je vermogen aan het oog te onttrekken.

- Wees creatief. In tijden van tekort en ontbering kan je meer aan dan je denkt. Dat heb ik uit ondervinding.

Alles wat ik doe kan je in bovenstaande tips samenvatten. Op alle vlak. We doen niets 'zomaar', maar altijd berekend, doordacht, met een bedoeling.

• Leuk 1
Link naar reactie

Een angstig vooruitzicht. En dan vind ik het vreemd dat wij als maatschappij ons nog steeds focussen op de kleine criminelen. Ja, we vinden dat mensen die diefstallen plegen zwaarder gestraft moeten worden, want dat is immers het tuig van deze samenleving! Maar als je ook maar één woord zegt over de 1% dan word je een communist genoemd. En dat is sociale zelfmoord. Dus het probleem ligt niet alleen bij de 1%. Wij als samenleving zijn verrot.

• Leuk 1
Link naar reactie

Of om in je beschrijvende schrijfstijl te blijven. Stel je voor, je zit op het slagveld als gewone soldaat. De generaals zitten veilig in hun bunker, ver achter de linies. De granaten en bommen suizen je om de oren. Wat doe je ? Het open veld inlopen en met zekerheid geraakt worden door rondvliegend metaal ? Of graaf je een putje, zo smal en zo diep mogelijk en wacht je tot de beschieting stopt ? Ik kies voor het laatste. Weet je zeker of je het overleeft ? Nee, maar je hebt wel meer kans. Concreet betekent dit :

- zorg dat je werk en een inkomen hebt, zelfs al is dat beneden je niveau.

- zorg dat er meer binnen komt dan er uit gaat, de gulden regel van een gezonde huishouding.

- zorg dat je niet al je eieren in dezelfde mand legt (spreiden dus, vastgoed, PM, cash, energie, ...)

- investeer in minder uitgaven voor de toekomst (isoleer, zuinige ketel, PV panelen, ...)

- pas je levensstijl aan. Een biertje smaakt ook lekker, het hoeft niet elke dag champagne te zijn.

- zorg dat je niet te veel in de kijker loopt op alle vlak (werkgever, politiediensten, overheid, belastingen, buren, ... )

- hanteer een bescheiden levensstijl en consuMINDER;

- koop bewust en denk na over herbruikbaarheid van wegwerpvoorwerpen.

- Leef VANDAAG en geniet, want al je voorbereidingen ten spijt kan je morgen een hartaanval krijgen en was al je moeite tevergeefs.

- Zorg dat je je kinderen/gezin ook na je overlijden verder kunnen door een deel van je vermogen aan het oog te onttrekken.

- Wees creatief. In tijden van tekort en ontbering kan je meer aan dan je denkt. Dat heb ik uit ondervinding.

Alles wat ik doe kan je in bovenstaande tips samenvatten. Op alle vlak. We doen niets 'zomaar', maar altijd berekend, doordacht, met een bedoeling.

Andere optie: zoveel mogelijk soldaten zo gek krijgen om de eigen generaals te gijzelen. Muiterij.

Link naar reactie

Ander optie om je te wapenen tegen die rijken is zelf geen ruk meer bezitten en niet meedoen aan het gekke systeem.
Heel lang leefde ik van een minimuminkomen, de zorg voor mijn chronisch zieke kind ging nu eenmaal voor. In die tijd groeide de wereld om me heen op met nieuwe normen en waardes die vooral bestonden uit "meer meer meer" en "nog meer is beter".

Ik kon niet meedoen, maar ik wilde ook niet meedoen. Ik keek terug op mijn jeugd en vroeg me af welke verjaarscadeautjes ik me herinnerde, of welke mooiste nieuwe fiets, of zondagse kleren. Niets daarvan is in mijn herinnering blijven hangen. Wel dat ik met mijn vader de auto knutselde en dat we samen in de schuur werkten aan weer een nieuwe caravan of kast of samen in het gras naar de wolken tuurden.

Uiteindelijk kon ik gaan werken. Ik nam me voor geen spullen te vergaren of anderen de ogen uit te steken met mijn groener gras. Wat ik wilde was leven, genieten van en met elkaar, en plezier hebben, en als ik dan toch spaar dat ik herinneringen van belevenissen spaar. Iets wat een ander me nooit af kan pakken, hoe rijk of arm ik ook ben.

• Leuk 1
Link naar reactie

Ander optie om je te wapenen tegen die rijken is zelf geen ruk meer bezitten en niet meedoen aan het gekke systeem.

Kale kippen zijn zo moeilijk te plukken. :o

Wel vervelend als je zelf iets nodig hebt. Ik zou zeggen : Verzorg de show. Laat hen maar geloven dat er bij jou niets te halen valt. Daarom hoeft het zo nog niet te zijn.

Link naar reactie

In WO1 zijn een flink aantal (Waalse) officieren gesneuveld door Vlaamse kogels en niet door Duitse. Muiterij, burgerlijke ongehoorzaamheid en creatief denken is onze aard !

Een aantal jaar geleden wilde ik een groot oud gebouw kopen in Wallonië\Ardennen. In de muren en kozijnen zaten de kogelgaten van de oorlog nog in vertelde de eigenaar. Omdat er op die heuvel flik gevochten was in de oorlog. Nu weet ik door wie, want die Duitsers konden toch echt beter mikken.:p

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Heel lang leefde ik van een minimuminkomen, de zorg voor mijn chronisch zieke kind ging nu eenmaal voor. In die tijd groeide de wereld om me heen op met nieuwe normen en waardes die vooral bestonden uit "meer meer meer" en "nog meer is beter".

Ik kon niet meedoen, maar ik wilde ook niet meedoen. Ik keek terug op mijn jeugd en vroeg me af welke verjaarscadeautjes ik me herinnerde, of welke mooiste nieuwe fiets, of zondagse kleren. Niets daarvan is in mijn herinnering blijven hangen. Wel dat ik met mijn vader de auto knutselde en dat we samen in de schuur werkten aan weer een nieuwe caravan of kast of samen in het gras naar de wolken tuurden.

Uiteindelijk kon ik gaan werken. Ik nam me voor geen spullen te vergaren of anderen de ogen uit te steken met mijn groener gras. Wat ik wilde was leven, genieten van en met elkaar, en plezier hebben, en als ik dan toch spaar dat ik herinneringen van belevenissen spaar. Iets wat een ander me nooit af kan pakken, hoe rijk of arm ik ook ben.

Heel mooi gezegd! :D

Link naar reactie

Las vandaag in een gedateerde vrij nederland dat als het bezit van de rothschilds zou worden verdeeld over de gehele wereldbevolking (plm 7 miljard) dat dan iedereen 70 miljoen zou kunnen bijschrijven. Dit betrof wel een schatting van hun bezit...

Als dat zo is, wordt het tijd om de guillotine uit het vet te halen en er een paar Fransen bij te roepen.

7.000.000.000 x 70.000.000 = 4.90.000.000.000.000.000 ?! :confused: 't Duizelt me met al die nullen in één familie.

Link naar reactie

Als dat zo is, wordt het tijd om de guillotine uit het vet te halen en er een paar Fransen bij te roepen.

7.000.000.000 x 70.000.000 = 4.90.000.000.000.000.000 ?! :confused: 't Duizelt me met al die nullen in één familie.

Dat was idd het bedrag van de schatting. Lijkt me nogal veel om mee te sjouwen bij een shtf....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...