Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houtworm bestrijden


Sjonnie

Aanbevolen berichten

Beste preppers, het volgende doet zich voor:

 

ik knutsel graag een btje met stukken boom en oud hout. En daar zitten wel eens houtwormgaatjes in.. Ook hoor ik in stukken boomstam die ik in huis heb liggen wel eens iets "ritselen"(nee, geen stemmen in mijn hoofd). Is dat het werken van het hout of het knagen van de houtworm? Zijn er alternatieven (betaalbaar) ipv wegbrengen naar van die vergasbedrijven? Kleine stukjes kun je in de vriezer gooien, dan gaan ze vast ook wel dood.

Vaak conserveer ik het hout met lijnzaadolie met een scheut terpentine, doodt dat de beestjes ook? Heb het net en onze site al een btje rondgegoogled, maar het lijkt erop dat dit het wel is. Wat ik zoek is bij voorkeur een middel wat je in huis (evt afgesloten kamer kunt toepassen).

 

Oja, opstoken heb ik geprobeerd, werkt heel goed... ;-)

 

thnx vast voor de input!

 

Groet, Sjonnie

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Snel een reactie op mijn eigen vraag... Toch es wat beter in mijn eigen boekenkast googlen... zie net dat ik zelf wat info heb in pas gekochte boek: Het Beste Reparatiehandboek van Reader's Digest. Eerst maar es ff als een houtworm mij door het boek heen knagen.. ;-)

 

zie ook mijn post bij dit onderwerp:

 

http://preppers.nl/forum/threads/8802-Reparaties-aan-Electronica-WIE-DURFT-PROBEERT-en-DOET-TERWIJL-NAUWELIJKS-VERSTAND-VAN/page7

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjonnie, ik kocht ooit een 'antieke' kast en het klereding had achteraf gezien ook last van houtworm, een flinke miskoop dus. Uiteindelijk heb ik die ingestreken met een kleurloos product Xylamon houtwormverdelger. Reteduur. 15€ per 0.25l. Maar het werkt wel. Ik zou de behandeling niet binnen uitvoeren maar in open lucht, en je behandeld voorwerp een tijdje laten buiten staan.

 

@Sjonnie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit op de schoolbanken gezeten om hout bewerker te worden . Dat is bijna 40 jaar geleden . Het vak heb ik weinig uitgeoefend , maar er zijn mij toch wat dingen bij gebleven .

A) gebruik nooit dood hout daar komen houtwormen in . Dood hout is van bomen die op de stam afgestorven zijn . Dit kan enkel gebruikt worden voor brandhout .

B) gebruikt nooit spinthout daar komen wormen in . Spinthout is het hout aan de buitenzijde van een stam . Het hout dat laatst is aangegroeid .

C) gebruikt enkel hout dat in de winter is gekapt . Gewaterd is en goed gedroogd . Anders gaat het trekken scheuren of splijten .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hoi @Keyser Suze, thnx voor de tip! maar bedoel je met erin weken, echter koppie onder? of lekker vol kwasten? en blijft dat ruiken? want heb ook wel een soort knutselhok/tuinhuisverandadinges waar het object een tijdje in quarantaine mag blijven.

 

Terpentijn-olie werkt ook en ruikt lekker.

Kwasten.

Evt. een tijdje luchtdicht in plastic wikkelen.

Afwerken met bijenwas/terpentijn-olie mengsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet al te grote stukken leg je gewoon in een hete lucht oven op ongeveer 150 graden voor een half uur daarna gelijk in een vriezer gooien het verschil van warm naar koud dood alle ongewenste ongedierte in elk stadia

 

geen chemie nodig.

 

Hamster

 

In de haven wordt 'behandeld hout' gebruikt voor het vastzetten en uitblokken van lading.

Vroeger werd hout begast met methylbromide, te herkennen aan 'MB-DB' (methylbromide - debarking).

Tegenwoordig wordt hout inderdaad verhit. HT-DB staat er dan op. Heat treatment - debarking. Dit gebeurt een half uur bij zo'n 60 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jep maar niet in een huishoud oventje (ben ongedierte bestrijder) waar jij het over hebt gaat met pallets gelijk

In de haven wordt 'behandeld hout' gebruikt voor het vastzetten en uitblokken van lading.

Vroeger werd hout begast met methylbromide, te herkennen aan 'MB-DB' (methylbromide - debarking).

Tegenwoordig wordt hout inderdaad verhit. HT-DB staat er dan op. Heat treatment - debarking. Dit gebeurt een half uur bij zo'n 60 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb ooit eens de tip gekregen van iemand van het meubel onder een plastiek zeil te zetten met daar een open vat(je) met ammoniakoplossing (NH4OH) bij.

De ammoniak verdampt, dringt in het hout en zou de wormen moeten doden.

De tipgever zei tegen mij, laat dat zo maar een maand of twee staan, dan is dat wel in orde.

Eigenlijk niet meer dan ongeforceerd begassen van je meubelstuk met ammoniak.

Is minder belastend voor je ademhalingswegen als het inkwasten, maar wel tijdrovender natuurlijk.:)

 

Ik heb ook xylamon gebruikt, inderdaad erg duur, maar ook erg doeltreffend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Beste Preppers, dank voor al jullie suggesties. Uiteindelijk heb ik de grote stukken korter gezaagd en heb ik ze 3 weken in een professionele vriezer gelegd. Er zat ook een stuk bij waar ik ze kon horen knagen en dat hoor ik nu niet meer. Dus lijkt aardig gelukt, enne... gelukkig heb ik een huis van steen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Beste Preppers, dank voor al jullie suggesties. Uiteindelijk heb ik de grote stukken korter gezaagd en heb ik ze 3 weken in een professionele vriezer gelegd. Er zat ook een stuk bij waar ik ze kon horen knagen en dat hoor ik nu niet meer. Dus lijkt aardig gelukt, enne... gelukkig heb ik een huis van steen...

 

Knagen ook echt. :p

 

Mooi weer opgelost. :)

 

Kom je nog naar Nunspeet?

http://preppers.nl/forum/threads/13104-SC-Nunspeet-31-juli-tot-2-augustus?highlight=nunspeet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...