Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hout schroef spijter


Gast tom666

Aanbevolen berichten

motor.jpg.9562c9c456c576886babb6503b4b4e7c.jpg onderstel.jpg.70e69a0826aac97271ef4d9e560427f9.jpg splitter.JPG.4e4ef7f38f0b48c4e701a5f528b78c61.jpg

 

Met deze motor (die ik heb gekregen voor een wederdienst) een Diesel ....300 cc en 28 pk ga ik deze week een wood screw splitter maken.

De schroef ( splitter ) heb ik in Polen besteld (DAMN...weer zo een lageloon land ) omdat de splitter in Belgie te duur is om te laten maken (230 euro) en in polen maar 65 euro . Deze wordt gemaakt in C 45 e staal en wordt nadien nog extra gehard.

Dinsdag wordt deze geleverd.

Het onderstel bestaat uit schroot dat komt van verpakking van een nieuwe motor die ik regelmatig plaats in bepaalde machines.

 

Het systeem van een schroefsplijter is heel erg veel effectiever dan een gewone kliever. Met wat handigheid dus heel simpel te maken.

Zoals bij elke machine is een bepaalde voorzichtigheid geboden.

Meer hierover als de zaken verder staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
motor.jpg.9562c9c456c576886babb6503b4b4e7c.jpg onderstel.jpg.70e69a0826aac97271ef4d9e560427f9.jpg splitter.JPG.4e4ef7f38f0b48c4e701a5f528b78c61.jpg

 

Met deze motor (die ik heb gekregen voor een wederdienst) een Diesel ....300 cc en 28 pk ga ik deze week een wood screw splitter maken.

De schroef ( splitter ) heb ik in Polen besteld (DAMN...weer zo een lageloon land ) omdat de splitter in Belgie te duur is om te laten maken (230 euro) en in polen maar 65 euro . Deze wordt gemaakt in C 45 e staal en wordt nadien nog extra gehard.

Dinsdag wordt deze geleverd.

Het onderstel bestaat uit schroot dat komt van verpakking van een nieuwe motor die ik regelmatig plaats in bepaalde machines.

 

Het systeem van een schroefsplijter is heel erg veel effectiever dan een gewone kliever. Met wat handigheid dus heel simpel te maken.

Zoals bij elke machine is een bepaalde voorzichtigheid geboden.

Meer hierover als de zaken verder staan.

 

Schroom je niet om het in een lage-lonen land te bestellen. Je bent toch geen dief van je eigen portemonnee ? Het verschil in kosten kun je weer ergens anders in investeren.

 

Een wig of keg splijt hout in 2 stukken. Deze lijkt mij evenredig naar buiten te splijten. Heb je ervaring met dit apparaat ? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 leuk project... ! (kijkt jaloers naar het motortje.. )

 

Ik kwam dit systeem eerder al eens tegen.. :cool: inderdaad is voorzichtigheid geboden...

 

[video=youtube_share;eMI5TWKRYaU]http://youtu.be/eMI5TWKRYaU

 

 

deze is wel wat netter maar mist iedere beveiliging, van zowel de v-snaren als een noodstop.. Geeft wel heel goed weer wat je er mee kunt doen..

 

[video=youtube_share;0WBgPqIMUyk]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ik heb nu ongeveer een 7-tal grote bijlen..kliefbijlen ,kapbijlen ,kliefhamers ,wiggen enz enz ...

ik geraak overal aan hout (altijd gratis) en laatst had ik ongeveer 10 kuub eik en beuk dat reeds 10 jaar lag te drogen maar nog niet was gekliefd.

Met een hamer of wig of eender sla je daar jezelf na een dag op kapot. Dat is hard labeur.

Met een schroefsplijter is de enige arbeid die je doet de blok tegen de splijter duwen want de rest gat vanzelf...

 

De splijter is 250 mm lang en een begindiameter van 80mm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke

 

Ik heb ondertussen in mn ''prepkelder'' continu 10 kuub gezaagd palettenhout staan in big bags en 6 kuub mengeling eik en beuk. (heb zo reeds een 100 paletten verzaagd )

Buiten heb ik in mijn houtruimtes nog eens 16 kuub staan netjes gezaagd en gekliefd eik,beuk en vogelkers.

Vandaag ben ik begonnen met het neerhalen van de 1e 2 bomen van een serie van 30 vogelkers en accacia en eik. (AAAAAAAAAAAAAAAAAAAA en allemaal gratis!!!!! )

Dit ga ik opslaan naast en achter mn tuinhuis. De bomen mag ik omzagen wanneer ik ze nodig heb dus das een groot voordeel. (zo kunnen ze nog wat groeien ook ;)

Ik bedoel maar....als je zoekt ...en goed zoekt vind je ALTIJD hout . De paletten zijn heel goed om hitte in het vuur te steken en nadien met eik of beuk of vogelkers of eender verder te branden.

En met de vele stormen en harde winden van de laatste weken ligt overal wel ergens een boom plat die weg moet en de gemeente zegt graag ja als je hem proper weghaalt...gewoon een paar stoute schoenen aantrekken.

Als je de dag vandaag betaald voor je hout moet je als prepper eigenlijk een soort van (kleine) lijfstraf krijgen... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 : En met de vele stormen en harde winden van de laatste weken ligt overal wel ergens een boom plat die weg moet en de gemeente zegt graag ja als je hem proper weghaalt...gewoon een paar stoute schoenen aantrekken.

 

 

Dit klopt idd ,onlangs een 30 meter hoge populier van de gemeente mogen vellen .Enkel vooraf goed afspreken met de groenverantwoordelijke van de stad/ gemeente én ervoor zorgen dat je het terrein proper achterlaat .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 leuk project... ! (kijkt jaloers naar het motortje.. )

 

Ik kwam dit systeem eerder al eens tegen.. :cool: inderdaad is voorzichtigheid geboden...

 

deze is wel wat netter maar mist iedere beveiliging, van zowel de v-snaren als een noodstop.. Geeft wel heel goed weer wat je er mee kunt doen..

moet wel zeggen het bovenste filmpje is echt de hill billy way

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GuywithAplan

Ja die kuubkes kunnen gaan wegen na een tijdje.

Vorig weekend een aantal ( 4 kuub) keiharde blokken gekliefd met de bijl en woensdag geleden nog ne goeie kuub...echt niet goed voor de rug...

Die motortjes zijn heel goed te vinden voor niet al te veel euros. Je kan deze ook maken met een scrap elektromotor.....Proberen is zeker waard...

Ik laat wel een filmpje wanneer ik mijn opstelling volledig gemonteerd heb.

Ik maak ook een plaat zodat ik de motor ook op de destel van mn aanhangwagen kan plaatsen dan kan ik terplaatse mijn hout zagen en doorsplijten en zo rechtstreeks de aanhangwagen in....

Thuis enkel stapelen en klaar..................

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GuywithAplan

Ja die kuubkes kunnen gaan wegen na een tijdje.

Vorig weekend een aantal ( 4 kuub) keiharde blokken gekliefd met de bijl en woensdag geleden nog ne goeie kuub...echt niet goed voor de rug...

Die motortjes zijn heel goed te vinden voor niet al te veel euros. Je kan deze ook maken met een scrap elektromotor.....Proberen is zeker waard...

Ik laat wel een filmpje wanneer ik mijn opstelling volledig gemonteerd heb.

Ik maak ook een plaat zodat ik de motor ook op de destel van mn aanhangwagen kan plaatsen dan kan ik terplaatse mijn hout zagen en doorsplijten en zo rechtstreeks de aanhangwagen in....

Thuis enkel stapelen en klaar..................

 

Mooie is dat je die schroef in polen heb besteld mijn mazzel is dan weer dat ik geen verzend kosten hoef te betalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GuywithAplan

Ja die kuubkes kunnen gaan wegen na een tijdje.

Vorig weekend een aantal ( 4 kuub) keiharde blokken gekliefd met de bijl en woensdag geleden nog ne goeie kuub...echt niet goed voor de rug...

Die motortjes zijn heel goed te vinden voor niet al te veel euros. Je kan deze ook maken met een scrap elektromotor.....Proberen is zeker waard...

Ik laat wel een filmpje wanneer ik mijn opstelling volledig gemonteerd heb.

Ik maak ook een plaat zodat ik de motor ook op de destel van mn aanhangwagen kan plaatsen dan kan ik terplaatse mijn hout zagen en doorsplijten en zo rechtstreeks de aanhangwagen in....

Thuis enkel stapelen en klaar..................

 

Mschn is het een vooroordeel -met een dergelijke schroef nog nooit gewerkt - maar denk dat een hydraulische houtsplijter gemakkelijker ,sneller en veiliger werkt .Graag je bevindingen gehoord na test .

grt

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jan c

Een kliever werkt zeker niet sneler en is 100% zeker niet veiliger.

Als je alleen werkt is klieven met een hydraulische cilinder ook labeur. Je moet telkens bukken en snede per snede juist leggen op de kliever.

Werk je met 2 dan moet je verdomd goed op elkaar zijn ingesteld want zoniet zit de kliefpin in jouw handen voor je het weet.

Hoe dikker de blok hoe zwaarder de kliever moet zijn ..met een kliever van 5 ton ga je geen extreem dikke blokken eik klieven ...je hebt een grote kliever nodig van pakweg 20 ton...

Ik kan die zaken heel simpel zelf maken ...een hydraulische kliever is poepsimpel qua ontwerp. Mn maat heeft er een van 20 ton en dat spel is zo groot als een aanhangwagen..staat trouwens ook op hetzelfde chassis.

Draait op een Honda benzine motor.

Ik wil zeggen....de schroefsplijter is gewoon niet gekend in onze contreien maar heel effectief.

Ik ken mensen die er een gemaakt hebben en kmoet zeggen ....ik zal blij zijn als de mijne werkt....hopelijk ergens deze week vind ik de tijd tussen al de drukte op het werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo....kader voor motor gelast en spiebaan gemaakt...proper kleurke en motor gemonteerd....een dezer dagen komt de splijter toe per post en dan testen..frame-splijter.jpg.3b70db4af69f205bf59c4e78fcfcbac2.jpg

frame-motor.jpg.e6f8c2310037a551baebc4f797e633ea.jpg

 

Er komen vooraan nog 2 kruiwagenwielen op om het geheel wat verplaatsbaar te maken. Motor heeft gisteren nog gedraaid en moet zeggen dat ik uiterst tevreden ben.

Na volledige montage volgt een filmke....

Link naar reactie
Delen op andere sites

is die spibaan slim? hierdoor krijg je bij het inboren aan de onderkant een weerstand die er boven niet is.

Dat gaat je lagers op de as slopen. Ik zou de boor zijn werk zelf laten doen.

 

Ik weet niet of bij de splijt voor nog een stukje as geleverd wordt. Nu zou de boor het hout tegen de motor aan kunnen trekken.

 

Bovenal hulde voor dit gave project, doe ik je niet na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hakin9

 

De splijtbaan is nodig...die staat een 5-tal cm achteruit ..dus de schroef komt verder en is nodig als tegenkant zodat de blok niet kan meedraaien met de krachtige motor...

Dit wordt bij elke professionele splijter gemonteerd en loopt gelijk met de diameter van de splijter -5 mm ongeveer....

De splijter kan niet tegen de motor worden getrokken ...die zit vast met de clavet (spiebaan) en 2 schroeven....Zou der boring te diep zijn in de splijter dan kan er steeds een tegenbus worden gemonteerd. De splijtpen kan ook niet af de motoras lopen omdat de beweging naar de motor loopt en zo het geheel zichzelf steeds vast zet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hakin9

 

De splijtbaan is nodig...die staat een 5-tal cm achteruit ..dus de schroef komt verder en is nodig als tegenkant zodat de blok niet kan meedraaien met de krachtige motor...

Dit wordt bij elke professionele splijter gemonteerd en loopt gelijk met de diameter van de splijter -5 mm ongeveer....

De splijter kan niet tegen de motor worden getrokken ...die zit vast met de clavet (spiebaan) en 2 schroeven....Zou der boring te diep zijn in de splijter dan kan er steeds een tegenbus worden gemonteerd. De splijtpen kan ook niet af de motoras lopen omdat de beweging naar de motor loopt en zo het geheel zichzelf steeds vast zet..

 

Prima :) er is blijkbaar over nagedacht. Ik was bang dat als je er een flink blok hout op zou zetten deze (zoals het hoort) richting de motor getrokken zou worden op de boor. Zodra deze dan de splijtbaan raakt wil het blok hout kantelen, it geeft behoorlijk druk op je krukas (mogelijk gebruiken andere machines daarom poelies op een lange as met zware lagers?!?)

 

Ik denk het niet beter te weten hoor, ik heb nog nooit zo'n ding van dichtbij gezien. ;)

Ik hoop enkel mee te denken en mogelijk iets zinnigs bij te dragen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hakin9

 

Tuurlijk....geen probleem hoor. Ik denk dat ik er zeker 6 maanden over heb nagedacht om tot actie over te gaan. Mijn voorbeelden komen van het net en heb gewoon gemaakt wat voor mij juist leek.Daarvoor heb ik een zware diesel motor die tegen een serieus stootje kan.. Ik hoop zeker dit weekend te kunnen testen...de actiefilm volgt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...