Ga naar inhoud
GENEGEERD

DIY doorstroomfilters uit PET-flessen


vheeswijk

Aanbevolen berichten

DIY doorstroomfilters (inline) gemaakt van PET-flessen

 

Ergens in dit forum is naar mijn weten de vervaardiging van doorstroom-filters uit PVC-buizen gemeld.

Deze (inline) doorstroomfilters kunnen ook zéér eenvoudig uit geschikte PET-flessen worden vervaardigd.

PET-flessen zijn reglematig aan de orde geweest in dit forum, bv. voor het bewaren van voedsel en de SODIS waterzuivering.

Een klein overzicht:

  1. Droogmiddel
  2. Voedselopslag
  3. Oxygen Absorbers
  4. Recycling
  5. Opslag
  6. Trechters voor het vullen van nauwhalsflessen.
  7. SODIS waterzuivering:

 

Geschikte PET-flessen zijn dié flessen die een ietsje breder zijn aan de bodem van de fles dan halverwege de fleshoogte.

PET-flesjes van Rivella en Lipton Ice Tea (AH) zijn goede voorbeelden maar er moeten er veel meer zijn.

Als we een PET-fles doormidden knippen en een andere (van hetzelfde type) doorknippen op een plaats waar deze zich een beetje verbreedt, dan kun je beide petflessen in elkaar schuiven tot deze goed vast klemmen. Lijm is hiervoor niet eens nodig om een stevige waterdichte constructie te krijgen. Zie bouwtekening hieronder.

 

Filters.jpg.f53e1d28e4c13ec15d7e3f89ba85ab89.jpg

 

Ik heb een aantal inline filters gemaakt. Het enige wat je nog nodig hebt zijn slangetjes, T-stukjes, slangenklemmetjes of kleine kraantjes die allemaal verkrijgbaar zijn bij de dierenhandel afdeling aquaria. Deze hulpstukken moeten worden gemonteerd in de voorgeboorde fles-doppen met behulp van bv. 2-componentenlijm. Deze hulpstukken moeten van tevoren worden geprept en vervaardigd. De filterhuizen, die er uitzien als een siamese tweeling van PET-flessen zijn onder SHTF condities altijd wel te maken. In de foto hierboven is schematisch een hevel-opstelling weergegeven. In het filterhuis moet het te filtreren water naar boven vloeien om alle lucht uit het filterhuis kwijt te raken en derhalve een optimaal contact met het filterbed te waarborgen. Om overmatige vervuiling van het filterbed te vookomen kan tevens een inline tamponfilter worden gemonteerd. Zie schema. Dit filter heb ik elders al reeds beschreven.

 

Filter.jpg.04d85ca89d91bc4c41ee9c4eb7d3f63a.jpg

 

Het inline-filter is hier bedoeld voor adsorbtie-kool en Zeoliet, waarover in dit forum herhaaldelijk sprake is geweest. Beide materialen (vooral de kool) zijn traag in hun werking en men moet de verblijftijd van het water in het filter zo lang mogelijk kiezen. De hevel-opstelling moet langzaam druppelen om deze verblijftijd te garanderen.

De in de bovenstaande genoemde adsorbtiekool en Zeoliet zijn kwaliteiten bedoeld voor aquaria.

Zolang ik deze "siamese tweelingen" niet nodig heb, gebruik ik ze gewoon voor voedselopslag (met gewone doppen uiteraard).

@vheeswijk

  • Leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Let er wel op dat je de slangen eerst doorspoelt met lauw water een min of 5 daarna met koud water dit ivm weekmakers (ooit zelfde slangen gebruikt bij mijn aquarium en in no. time dode vissen.) op zich een mooi sys. Ga het zeker proberen , materiaal heb ik al.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar dagen een zak van 25 kg Zeoliet gekocht voor ongeveer 20 euro incl verzendkosten.

Zelf ga ik ook 1 of meerdere filters maken met het doel om radioactief vervuild drinkwater te kunnen zuiveren. Zeoliet heeft immers het vermogen om dat te doen.

ik heb alleen geen idee wat de dichtheid en doorstroomsnelheid moet worden omdat ik hier geen documentatie van heb.

Heeft iemand een idee? Beter advies vragen dan zomaar wat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk Mooie post , dank u

Waarom die flessen doorknippen een veel eenvoudigere manier om 2 flessen te koppelen is

om in beide bodems van de petflessen een gaatje te boren ter grote van een lampfitting schroefbuis en hierin die buis met 2 moeren (per fles ) vast te zetten

wel met een rubber pakking ertussen (O-ring of op maat geknipt binnenband liefst van een autoband dit is iets dikker) de moer die aan de binnenkant van de fles zit

draai je vast door van een 5/8 pvc buis een lange pijpsleutel te maken (de pvc buis voorzichtig verwarmen totdat het vervormbaar is , dan de moer erin steken en wachten tot de

buis is afgekoeld het is sterk zat om de moer vast te draaien en op zijn plaatst te houden ) op deze manier kun je opeen eenvoudige manier flessen koppelen , zowel bodem aan bodem

dop aan bodem

voor degene die niet weten wat een lampfitting schroefbuis is hier onder een plaatje je kan die dingen bij een Praxis of Gamma , handyman ed kopen

573870_LB_00_FB.EPS_1000.jpg.fb28d85cea319d2d780ed252f36ab169.jpg

mocht men liever een PET doormidden knippen en dit systeem gebruiken dan is de naad van het doorknippen (even goed ontvetten ) rondom met elektrisch isolatietape afdichten

wel zo slim om toch een eventuele lekkage te voorkomen

wanneer men bij PET flessen lijm gebruikt moet dit wel speciale lijm zijn geschikt voor PET , van die ''hot glue plakt wel op PET flessen maar is niet waterdicht en lijmt ook niet echt . (er is wel speciale lijm voor Polyethyleen dat wel ik meen van Bison kit)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let er wel op dat je de slangen eerst doorspoelt met lauw water een min of 5 daarna met koud water dit ivm weekmakers (ooit zelfde slangen gebruikt bij mijn aquarium en in no. time dode vissen.) op zich een mooi sys. Ga het zeker proberen , materiaal heb ik al.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

@hamster : Bedankt voor de tip. Niet aan gedacht !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mocht men liever een PET doormidden knippen en dit systeem gebruiken dan is de naad van het doorknippen (even goed ontvetten ) rondom met elektrisch isolatietape afdichten

wel zo slim om toch een eventuele lekkage te voorkomen

wanneer men bij PET flessen lijm gebruikt moet dit wel speciale lijm zijn geschikt voor PET , van die ''hot glue plakt wel op PET flessen maar is niet waterdicht en lijmt ook niet echt . (er is wel speciale lijm voor Polyethyleen dat wel ik meen van Bison kit)

@Wafels : Lijmen met bv. een brandbare hobby-lijm werkt inderdaad niet omdat deze gewoon niet droogt tussen 2 lagen PET-folie. PET is namelijk behoorlijk dampdicht, het blijft dus min of meer vloeibaar. Ik ga nog wel spelen met de bekende 1 -seconde lijm, omdat deze géén oplosmiddel bevat maar uithardt door sporen vocht. Voordat ik de PET-delen in elkaar schuif zal ik deze eerst "beademen" met vochtige lucht om de uithardings-reactie te starten. Omwikkelen met electrical tape heb ik al geprobeerd en het werkt goed !:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie post !

 

Ik vind juist het over elkaar schuiven een mooie oplossing als het werkt zonder lijmen.

Ja kunt dan na 1000-5000 liter ( geschatte effectieve levensduur ?) heel eenvoudig je filter vulling verversen!

 

Als je de vebinding permanent maakt kun je natuurlijk gewoon 10 van die filters op voorraad maken.

Zorg dat de flessen en doppen goed schoon zijn!

Dan je filtervulling erin flessen verlijmen en als de lijm uitgehard is je filter afsluiten met je schone doppen, volgens mij onbeperkt houdbaar. Je kunt via de fles opening je filter vullen maar dan beperk je wel de mogenlijkheden iets.

 

Hou er rekening mee dat koolstof in het begin zal 'afgeven' dus je filter met een paar liter water laten doorlopen voordat je het water gebruikt zou ik aanbevelen.

Heb je geen voorfilter of wil je die niet dan kun je natuurlijk ook in de fles je voor filter maken, schoon zand, katoen, enz genoeg info online over te vinden.

Mocht je voorfilter dan echter te snel verstoppen omdat je bron te vies is heb je met een eenmalig, verlijmt, filter meer problemen, of je schrijft die af terwijl het koolstof nog goed is, of je hebt weer veel werk met uit elkaar halen en hergebruiken.

 

Ach zoveel mogelijkheden.....

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit soort ducttape

StoreImage674109_6_240.ashx

 

 

In verband met de leesbaarheid van een topic een half jaar na plaatsen, zet ik wel plaatjes.

Vele links zijn namelijk weg als je een half jaar later het topic leest en de link aanklikt.

Sommige topics zijn daardoor amper te volgen.

Zeker als je wilt dat het voor nieuwkomers of als informatiebron leesbaar blijft zijn plaatjes wel degelijk nuttig.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@vheeswijk eeh ben ik nou bij de pinken maar wat dachten julie als afdichting van ductape)

 

Sommige dingen vallen tegen IRL, die op het eerste gezicht een mooie oplossing lijken.

 

Ik heb zelf al geëxperimenteerd met PET-flessen lijmen. Alles valt zwaar tegen, behalve de oplossing van @vheeswijk, met secondenlijm. Dat werkt. :)

 

Pielen met roestende schroeven is ook niet echt een goede oplossing IMO.

Gewoon snijden en lijmen. Snel, makkelijk en waterdicht, ook onder druk. Getest. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar dagen een zak van 25 kg Zeoliet gekocht voor ongeveer 20 euro incl verzendkosten.

Zelf ga ik ook 1 of meerdere filters maken met het doel om radioactief vervuild drinkwater te kunnen zuiveren. Zeoliet heeft immers het vermogen om dat te doen.

ik heb alleen geen idee wat de dichtheid en doorstroomsnelheid moet worden omdat ik hier geen documentatie van heb.

Heeft iemand een idee? Beter advies vragen dan zomaar wat doen.

 

Graag de plek waar je dit aangeschaft hebt tegen deze prijs. wellicht zijn er meer mensen geïnteresseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou voor deze oplossing gaan is een kleine aanpassing van het origineel @vheeswijk

 

aanpassing-vheeswijk.jpg.446eba40c0860dfb07c782b8d55aa3ff.jpg

 

en als je deze koppeling op de uiteinden schroeft en lijmt heb je tegelijk afneembare slangen

 

koppeling.jpg.060bd5a7d96ff23413d3fc6678c0acd0.jpg

 

Hamster.

Sommige dingen vallen tegen IRL, die op het eerste gezicht een mooie oplossing lijken.

 

Ik heb zelf al geëxperimenteerd met PET-flessen lijmen. Alles valt zwaar tegen, behalve de oplossing van @vheeswijk, met secondenlijm. Dat werkt. :)

 

Pielen met roestende schroeven is ook niet echt een goede oplossing IMO.

Gewoon snijden en lijmen. Snel, makkelijk en waterdicht, ook onder druk. Getest. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt als een bus ,alleen met de kwaliteit van de huidige petflessen? zo dun etc, toegegeven ik heb daarin geen ervaring dus misschien blaat ik te vroeg.

Dat is een mooie oplossing @hamster. Het mooie van het ontwerp van @vheeswijk, is dat je vrij makkelijk een filter kan bouwen met simpele dingen die je vindt. Je hoeft dan alleen maar wat kleine onderdelen bij je te hebben.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
klopt als een bus ,alleen met de kwaliteit van de huidige petflessen? zo dun etc, toegegeven ik heb daarin geen ervaring dus misschien blaat ik te vroeg.

 

Denk maar zo: er kan 1,5 liter vocht in. Onder druk van koolzuurgas. Valt wel mee dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik kan je wel vertellen dat er in een fles frisdrank geen 60 bar co2 zit.

Daar zou het schroefdraad van de dop niet tegen bestand zijn laat staan de dunne wand met alle fouten die er in zitten.

Laat het een keer 1 a 2 bar zijn maar meer ook niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar dagen een zak van 25 kg Zeoliet gekocht voor ongeveer 20 euro incl verzendkosten.

Zelf ga ik ook 1 of meerdere filters maken met het doel om radioactief vervuild drinkwater te kunnen zuiveren. Zeoliet heeft immers het vermogen om dat te doen.

ik heb alleen geen idee wat de dichtheid en doorstroomsnelheid moet worden omdat ik hier geen documentatie van heb.

Heeft iemand een idee? Beter advies vragen dan zomaar wat doen.

@bener0 : Ik kan ook geen documentatie over de minimum contact-tijd (dus doorstroomsnelheid) van Zeoliet vinden. Het hangt ook sterk van de korrelgrootte af. Ik heb uitgebreid gezocht op het internet zonder resultaat. Ik weet wel dat ze in Rusland zelfs de koeienmelk over Zeoliet filtreerden na de ramp in Tjernobyl, maar ook hier zijn geen verblijftijden genoemd. Ik heb wel de indruk dat de contact-tijd met Zeoliet korter is dan met bv. aquarium-kool. Waar heb jij die 25 kg Zeoliet gekocht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je wel vertellen dat er in een fles frisdrank geen 60 bar co2 zit.

Daar zou het schroefdraad van de dop niet tegen bestand zijn laat staan de dunne wand met alle fouten die er in zitten.

Laat het een keer 1 a 2 bar zijn maar meer ook niet

 

H2CO3 => H20 + CO2

 

Dit is een evenwicht. Als je de fles hard schud of lekker warm maakt verschuift het evenwicht naar rechts en haal je veel hogere waarden.

Dit hangt ook af van de concentratie CO2, blijkt dat in een petfles idd niet genoeg zit om de 60 bar van vloeibare CO2 te halen, moet ik je gelijk in geven.

 

Onbeschadigde flessen zijn bestand tegen een druk van 10 bar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterraket

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk aangezien het langzaam werkende filters zijn , is er geen mogelijkheid om hetzelfde water er verschillende keren door te laten stromen ? op deze manier

blijft je filter klein en krijgt de zeoliet genoeg tijd om alles op te nemen . @hamster @Raycoupe @Heksenboot een normale PET fles als van Cola ed kun je tot

10 Bar veilig oppompen , tot 12 Bar gaat , maar daarboven is het link en het doet auwtjes als je door zo'n stuk fles wordt geraakt (het weegt nagenoeg niets dus het is zijn

energie snel kwijt maar toch moet je erg voorzichtig ermee zijn ( Dat is mijn ervaring met waterraketten bouwen toen mijn zoon klein was ) Deze PET flessen

zijn in principe erg sterk want voor deze drukken zijn ze niet gemaakt . Het is enkel jammer dat polyethyleen slecht te lijmen is zoals ik schreef er is speciale lijm voor

maar dat is geen doorgaans product en zul je online moeten kopen . Het elektriciteitstape werkt het prettigste .

ik heb net nog even gegoogled (want die waterraketten bouwen is ook al weer erg lang geleden :o ) en ik kwam dit tegen van Pattex het zou zelfs Polyethyleen en Polypropyleen moeten kunnen

lijmen het is een seconden lijm http://www.pattex.nl/nl/producten/secondelijmen/secondelijm-plastics.html ik heb hier geen ervaringen mee !

Ik weet wel dat PE te (smelt) lassen is maar daarvoor moet het materiaal dik genoeg zijn want het vervormt heel snel als het warm wordt .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...