Ga naar inhoud
GENEGEERD

Recyclage: Zelf kaars maken, recyclage oude kaarsen en kaarsvet, frituurvet enz.


wodan

Aanbevolen berichten

Ik werk ook met een pannetje met kaarsvet direct op het vuur, je moet er alleen niet bij weg lopen!

Al is het maar een paar minuten dan zet ik het vuur even uit.

 

Leuke idee....... probeer eens als je het het kaarsvet in de mal giet net van tevoren ijsblokjes er in te doen.

Je kaars krijgt een leuk effect vol met gaten, let op als je het uit de mal haalt er loopt water uit.

Ik weet het, dat is niet voor de prep maar een leuk iets om mee te spelen zo voor met de feestdag net even wat bijzonders op tafel te zetten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nog een idee, een geld kaars neem een piramidevormige kaarsmal dan kun je schuin naar boven euro munten tegen de kant leggen en voorzichtig het kaarsvet erin gieten, leuk voor een cadeau om te geven en altijd wat extra munten op voorraad.

En voor de knutselaars hier op dit forum moet een piramdevormige mal niet moeilijk te maken zijn.

Een vierkant lukt ook wel, voor mij is het zoiets dat je steeds meer handigheid krijgt in het maken van een kaars, oefen, oefen, oefenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik smelte ook op een gas camping vuurtje . Maar ik heb mijn pannetje eens om gestoten. Sinds die smelt ik in een frituurpan. Elektrisch het is stukken veiliger zeker als je grte hoeveelheden mot smelten .

De perfecte diameter volgens mij is 40mm ik gebruik 3mm tegelzeters draad als lont maar eigenlijk is dit te dik . Bij het branden van de kaars brand de kaars sneller dan de lont .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom vind je dat "beter"?

 

Temperatuur overdracht is gelijkmatiger en gecontroleerder.

 

Heet kaarsvet gedraagt zich net als hete olie. Vlam in de pan heb je sneller dan je denkt.

 

Zo brandde bij ons eens een waxinelichtje wat te enthousiast: was zo heet geworden dat het gehele oppervlak brandde.

Mijn vrouw dacht slim te zijn door het geheel onder de kraan te houden.

FOUT !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...
Op 26-10-2015 om 18:15, Advivo zei:

 

"Buddyburners" ???

 

Hmmm , weer wat geleerd :

 

Ga ik zeker ook eens proberen. Thanks!

Ja gaan we ook maken, ik heb toch kaarsvet achter de hand.

Ik probeer aan wat afsluiten blikjes te komen dan verkruimeld de boel niet in de "BOB (Rugzak met benodigdheden)".

 

En kaarsvet is ook heel handig voor een opstartend kampvuurtje, een beetje tondel, magnesiumstaafje en schraper er bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 18-7-2014 om 15:56, Wafels zei:

ik lees hier zo wat jullie allemaal maken en dat ze branden , dat geloof ik best maar ik ben wel van mening dat als je je kaars optimaal

wilt laten branden , dat bij een bepaalde kaars dikte (en was soort) toch ook een bepaalde lont dikte hoort

Nu is dat toch al een ''trial en error'' gebeuren wat je zult moeten testen , ik denk dat je toch aan bepaalde minimale en maximale grootte van lont moet voldoen

Een lont van keuken papier werkt zeer zeker @wodan dat weet ik (heb het zelf ook gedaan en stukjes spijkerstof etc)

maar als je echt kaarsen wilt maken met een efficiente verbranding (bij een shtf situatie wil je zoveel mogelijk en zolang mogelijk licht hebben van een kaars ,

in een directe noodsituatie maakt het niet uit wat je gebruikt denk ik ) zou ik toch gaan voor bestaande kaars lonten

( http://zelf-kaarsen-maken.be/pit/

http://www.kaarswinkel.nl/zelf-kaarsen-maken-benodigdheden/kaarsenlont-kaarsenpitten/ )

gr will

Ik maak nu al een jaar of 7 mijn eigen kaarsen ,begonnen met recycle was maar inmiddels overgestapt op bijenwas ivm alle voordelen die je daar uit haald,zowel mileu technisch al voor je gezondheid en ha je kan niet zomaar overal even een lont in  duwen dat werkt simpelweg niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Ik heb ze zo ook wel gemaakt en dan neem ik een stuk rondhout wat de doorsnede heeft van de binnenzijde van de mal.

Deze plaats ik tegen de onderzijde, een flinke tik met de hamer tegen het hout en je kaars is los.

Ik maak ze nu meestal door te dompelen.

En een deel van oude resten kaarsvet gebruik ik om aanmaakblokjes te maken.

DSCF4689.thumb.JPG.043c675c39f94995091b38deee602ce1.JPG

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...