Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ikea/Action hobo stove DIY


eva1986

Aanbevolen berichten

@hakin9 wees mij, in een ander topic op de mogelijkheid om de ikea Ordning afdruipbak voor bestek te gebruiken als stove. Nu, die hadden we... En ook geprobeerd, maar t ding "trekt" niet goed, waardoor het koken erop erg veel brandstof kost en de vlammen er aan de zijkant uitslaan, en weinig effectief die pan verwarmen. Wellicht voor jullie al bekend, maar ik ging er eens over brainstormen met mijn manlief. Er moest iets op te verzinnen zijn. En het wonder, google en youtube staan bol van de resultaten als je Ikea Hobo Stove zoekt! :cool:

 

Vandaag was ik bij de action, en jawel, ook die action verkoopt een gelijksoortig product, voor het schrikbarende bedrag van €1,69 heb ik er toch maar een meegenomen. :rolleyes:

 

Pootjes er onder, gat erin voor het "voeden" van het vuur. Twee tentharingen erbij om te spelen met hoogte en soorten brandstof en dan nog een manier bedenken om een verhoogd rooster erop te maken, en klaar is kees! Toch?? :confused:

 

Wel ja, manlief is morgen van huis, dus baby en mama hebben het huis alleen! Kan ik eens aan de knutsel, en uiteraard testen!

 

Mijn/onze insteek is écht koken, voor 3 man. Dus niet een kopje koffie of noodles. Wij koken hier thuis elektrisch, geen gasaansluiting ook, dus bij een simpele stroomstoring hebben we het al nodig! Ik zal wat foto'tjes maken en uiteraard mijn bevindingen met jullie delen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Jep! 1,5 jaar terug zaten we door werkzaamheden 36 uur zonder stroom, toen hebben we zo "gekookt"! Ondertussen wat kooltjes scheppen om nog wat te grillen op de bbq! ;)

 

Ging prima, alleen ik zocht nog steeds naar n budget oplossing om ook bij eventuele bug out (bug in is ons doel indien mogelijk) makkelijk mee te nemen! En dat kan dan weer net niet met stenen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hetzelfde idee als dit Zweedse ding is een eenvoudige Brikettenstarter.

Ik kocht ze bij t Kruitvat.

Gaan als een kogel. Vlammen schieten niet uit de zijkant. Hij doet ook meer waar ie voor bedoeld is, dan zijn Zweedse klasgenoot.

Geen dure Weber ofzo voor gebruiken.

Gewoon zo'n 5/6 euro ding.

 

Fire away!

Noach.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Jep! 1,5 jaar terug zaten we door werkzaamheden 36 uur zonder stroom, toen hebben we zo "gekookt"! Ondertussen wat kooltjes scheppen om nog wat te grillen op de bbq! ;)

 

Ging prima, alleen ik zocht nog steeds naar n budget oplossing om ook bij eventuele bug out (bug in is ons doel indien mogelijk) makkelijk mee te nemen! En dat kan dan weer net niet met stenen!

 

Mooi! Goed dat je die methode kent.

Stenen zijn vaak te vinden. Of dingen die erop lijken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen de poepluiers door vandaag eens geknutseld met de hobostove!

foto-1-2-.jpg.08fc3cd700b1e780796a70f6f84b8c3a.jpg

foto-2-2-.jpg.fbcc703a192080fac13ebdf522dddfb8.jpg

 

Pootjes er onder, gat erin (moet nog bijgevijld worden). Nu nog een manier vinden om er een rooster oid op te maken, iets wat een stukje "zweeft" boven de bovenkant. Kan niet wachten om er een testje mee te gaan doen! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen de poepluiers door vandaag eens geknutseld met de hobostove!

 

Pootjes er onder, gat erin (moet nog bijgevijld worden). Nu nog een manier vinden om er een rooster oid op te maken, iets wat een stukje "zweeft" boven de bovenkant. Kan niet wachten om er een testje mee te gaan doen! ;)

 

Ziet er gaaf uit :D

Post je ook wat foto's als hij af is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje, ik wil er een "grote" pan óp zetten. Niet in... Ik kook voor 3 man (nu, misschien ooit nog wel 4 of 5 ;) ). Maar als je een pan direct op de bovenkant zet, en die dus afsluit, slaan de vlammen er aan de zijkant uit, en verwarmt het ding niet meer effectief. Daarom wil ik iets zwevends, iets zoals op de ministove... http://www.countrystore.nl/include/produkten/origineel/5089/5089_8011.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wat lastig dat er zo enorm veel gaten in zo'n bestek beker zitten.

 

Je zou ook een wijnfles koeler kunnen gebruiken van RVS, 'k zag er laatst nog eentje van 18/10 RVS bij de kringloop voor 2,50.

Kun je zelf de gaten boren waar nodig en hij is nog dubbelwandig ook waardoor hij heter wordt.

 

Ik heb die laten liggen in de kringloop omdat ik heb te zwaar vond voor in de rugzak, maar voor thuis geen enkel probleem natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Damn, wat een geniale en creatieve oplossingen zie ik toch weer voorbijkomen.

 

Als je al een tijdje prept en hier mee bezig bent, wordt het tweede natuur. :)

Mocht de boel ploffen, dan kun je ook niet meer even de buitensportzaak binnen rennen en met een handvol flappen je probleem oplossen.

 

De mensen die nu al moeten improviseren, bv door geldgebrek, hebben dan mooi een voorsprong. :cool:

Ik ben altijd aangenaam verrast door ideeen uit slechte tijden zoals WOII of arme Oostblokkers. Kun je veel van leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet enkel uit geldnood denk ik. Zoals ik het zie, veel mensen voorzien hun voedselvooraad van blikvoer, bonen in blik in plaats van gedroogde bonen.

Al die blikken zijn na het opeten leeg en afval. Het is ook wel handig als je van dat afval voor jezelf én voor anderen hobostoves kan maken.

Zo is je lege blik weer nuttig artikel in tijd van nood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet enkel uit geldnood denk ik. Zoals ik het zie, veel mensen voorzien hun voedselvooraad van blikvoer, bonen in blik in plaats van gedroogde bonen.

Al die blikken zijn na het opeten leeg en afval. Het is ook wel handig als je van dat afval voor jezelf én voor anderen hobostoves kan maken.

Zo is je lege blik weer nuttig artikel in tijd van nood.

 

Absoluut hulde aan de mensen die het niet uit noodzaak doen, maar omdat het kan! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pootjes er onder, gat erin (moet nog bijgevijld worden). Nu nog een manier vinden om er een rooster oid op te maken, iets wat een stukje "zweeft" boven de bovenkant. Kan niet wachten om er een testje mee te gaan doen! ;)

 

 

Met 2 metalen latjes kan je een een rooster maken dat je makkelijk kan opbergen.

 

Je slijpt elk latje tot de helft door en de snede moet de breedte van het metaal zijn zodat wanneer je deze in elkaar schuift, je een dragend kruis hebt.

Voor extra stabiliteit kan je deze waar ze op de rand van de stove rusten ook nog beetje uitslijpen.

 

Een basis schets.

stove-grill-j.JPG.c3098f21ac6b88aad576eb26aa356540.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is af! :D Bij de kringloop liep ik tegen een zo'n onderzetter aan! Het had nog wat werk nodig, want te groot, en ik wilde hem laten zweven, maar ik vind het aardig geslaagd! Als het niet zo hard had gewaaid had ik m al ff getest! (windschermpje zal volgend project worden :o )

 

image-2-Medium-.jpeg.89a8529c63d8f3a4a6fc6a011187ec83.jpeg

image-3-Medium-.jpeg.592b225e0f834a831b714ae75579a5f3.jpeg

image-Medium-.jpeg.e41881e9ac0446faa9c592b05862084b.jpeg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...