Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ganzo G704-Y Tan G10 vouwmes


kwakster

Aanbevolen berichten

Was al langer benieuwd naar deze Chinese Ganzo G704, dus toen ik hem op E-Bay tegenkwam voor een wel heel zacht prijsje was e.e.a snel geregeld.

Het is een regelrechte kloon van de al jaren uit productie zijnde Benchmade HK 14205, een prima mes van een fabrikant die het overigens zelf ook niet zo nauw neemt met copyrights.

Prijs van dat nu niet meer verkrijgbare originele mes: tussen de 175 en 200 euro

Prijs die ik voor deze kloon betaalde inclusief verzending van Hong Kong naar Nederland: net geen 14,00 euro

 

Overall is het een prima gemaakt mesje dat uit de doos al nagenoeg spelingvrij was, en na wat afstellen en een drupje 5 weight Nano-Oil hier en daar helemaal.

De axislock werkt met sterkere veertjes dan de meeste Benchmade modellen die ik heb mogen bepotelen, maar dat is geen probleem.

Wel had de fabriekssnede een enigszins grote slijphoek en was ook ronduit bot, maar dat is nu ook opgelost.

 

GEDC6877.jpgGEDC6878.jpg

 

GEDC6890.jpgGEDC6893.jpg

 

 

Specs:

 

Lengte geopend: 20,0 cm

Lengte gesloten: 11,3 cm

Lemmetlengte: 8,5 cm

Lemmetdikte: 3,81 mm

Staalsoort: 440C roestvast staal (hoogstwaarschijnlijk het vergelijkbare 9Cr13MoV)

Greepmateriaal: G10 glasvezellaminaat op stalen liners

Vergrendeling: Axis-lock

Zwarte stalen pocketclip aan beide zijden te monteren voor tip-up carry

 

Met nieuwe snede van +/- 30 graden inclusief (Paper Wheel met 15 micron diamantpasta)

Het staal is niet buitengewoon hard (gok: 58-59 HRC), maar laat zich goed slijpen tot een meer dan scheermesscherpe snede (enkellaags toiletpapier slicen) die mijn testjes prima doorstaat.

Gaat een tijdje de EDC-rotatie in en op een mooie dag kan ik er vast iemand blij mee maken.

 

GEDC6899.jpgGEDC6900.jpgGEDC6901.jpg

 

GEDC6902.jpgGEDC6903.jpgGEDC6906.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

14 euro ???

Het mesje ziet er leuk uit, en 440C is geen slecht staal, al zijn er betere maar duurdere. Kun je je echt geen buil aan vallen !

Het mesje ziet er enigzins uit als mijn Benchmade monochrome. De axis-lock ken ik van mijn SOG Pentagon Elite en werkt HEERLIJK !

http://www.vrsupplies.nl/product/25/Benchmade-Monochrome-PE-AANBIEDING?cid=158

 

Tip: check de schroefjes van het heft, en draai ze aan waar nodig. Mijn ervaring is dat ze meestal wat meer aangedraaid kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was al langer benieuwd naar deze Chinese Ganzo G704, dus toen ik hem op E-Bay tegenkwam voor een wel heel zacht prijsje was e.e.a snel geregeld.

Het is een regelrechte kloon van de al jaren uit productie zijnde Benchmade HK 14205, een prima mes van een fabrikant die het overigens zelf ook niet zo nauw neemt met copyrights.

Prijs van dat nu niet meer verkrijgbare originele mes: tussen de 175 en 200 euro

Prijs die ik voor deze kloon betaalde inclusief verzending van Hong Kong naar Nederland: net geen 14,00 euro

 

Overall is het een prima gemaakt mesje dat uit de doos al nagenoeg spelingvrij was, en na wat afstellen en een drupje 5 weight Nano-Oil hier en daar helemaal.

De axislock werkt met sterkere veertjes dan de meeste Benchmade modellen die ik heb mogen bepotelen, maar dat is geen probleem.

Wel had de fabriekssnede een enigszins grote slijphoek en was ook ronduit bot, maar dat is nu ook opgelost.

 

GEDC6877.jpgGEDC6878.jpg

 

GEDC6890.jpgGEDC6893.jpg

 

 

Specs:

 

Lengte geopend: 20,0 cm

Lengte gesloten: 11,3 cm

Lemmetlengte: 8,5 cm

Lemmetdikte: 3,81 mm

Staalsoort: 440C roestvast staal (hoogstwaarschijnlijk het vergelijkbare 9Cr13MoV)

Greepmateriaal: G10 glasvezellaminaat op stalen liners

Vergrendeling: Axis-lock

Zwarte stalen pocketclip aan beide zijden te monteren voor tip-up carry

 

Met nieuwe snede van +/- 30 graden inclusief (Paper Wheel met 15 micron diamantpasta)

Het staal is niet buitengewoon hard (gok: 58-59 HRC), maar laat zich goed slijpen tot een meer dan scheermesscherpe snede (enkellaags toiletpapier slicen) die mijn testjes prima doorstaat.

Gaat een tijdje de EDC-rotatie in en op een mooie dag kan ik er vast iemand blij mee maken.

 

GEDC6899.jpgGEDC6900.jpgGEDC6901.jpg

 

GEDC6902.jpgGEDC6903.jpgGEDC6906.jpg

 

Onder de indruk van je slijptalent ,hoe ga je te werk ? Met welk materiaal ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees dit draadje eens voor de gein. ;)

 

Heb ik gedaan .Toestellen van tormek ken ik maar nog nooit mee gewerkt , paper wheels zijn me volledig onbekend ... mschn kan kwakster er wat meer over uitweiden ?

Ben namelijk op zoek naar een degelijke set om mijn (jacht)messen te slijpen .

 

grt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze ruski haalt zo'n Ganzo 704 eens even serieus door de mangel, en hoewel ik geen hol versta van wat hij er over heeft te zeggen krijg ik toch sterk de indruk dat hij aan het einde wel tevreden is over het mesje.

Gewoon even doorheen zappen voor de actie, leuk om te zien hoe dit goedkope Chinese mesje presteert.

 

 

(edit: net ontdekt dat er Engelstalige ondertiteling bij zit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Had mijn Ganzo vanmiddag mee het bos in, waar ik het zo'n 2 a 3 uur gebruikt heb om allerlei groene takjes & takken te snijden, en zelfs een beetje te hakken.

In elk geval geen hard use of iets dergelijks.

 

Toen ik van huis ging was de snede treetopping tot hairwhittling scherp, en bij thuiskomst kon ik nog steeds het haar van mijn kuit scheren op huidniveau.

Het lemmet is voor dit werk eigenlijk wat te dik net achter de snede (1,16 mm), en het G-10 moet hier en daar nog wat verder afgerond worden om hot spots te voorkomen, maar verder is het gewoon een degelijk mesje met prima gehard staal, wat het ook precies moge zijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...