Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een tribale samenleving, we ontkomen er niet aan


Sneard

Aanbevolen berichten

Als SHTF langer dan een maand duurt zullen we eerst bendes gaan zien, en daarna "tribes". Een terugkeer naar de menselijke natuur.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tribalism

 

Volgens Daniel Quinn, in een wijd geprezen boek, is de stammenmaatschappij onze meest natuurlijke samenlevingsvorm, los van een sterke hierarchie, met meer gelijkheid, en hierdoor een versnelde evolutie van succesvolle stammen teweeg brengend.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Beyond_Civilization#New_Tribal_Revolution

 

Mijn vraag aan jullie is nu: wie laat je toe in de groep voor wie je vecht en sterft? Er zullen harde keuzes gemaakt moeten worden, want niet iedereen kan binnen dezelfde groep passen, zeker niet als ze de juiste mindset missen.

 

Vooralsnog denk ik zelf aan directe familie, maar ook daar zul je op een gegeven moment grenzen moeten trekken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mijn groep is nu mijn gezin, dus vink.

Die samenwerking met andere preppers sta ik meer dan open voor.

Het lijkt me handig als je redelijk bij elkaar in de buurt woont, natuurlijk het liefste je buren de straat en de wijk.

Maar goed dat is niet realistisch, je kunt natuurlijk ook besluiten om voor een gezamelijke bol te gaan maar dat is toch echt niet meer simpel.

Dus de eerste stap is met preppers in contact komen, dit forum is een, de komende meeting twee, dan zie ik wel weer verder.

Je kunt nu eenmaal niet met negen vrouwen in een maand een baby ter wereld brengen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik ga on herroepelijk terug naar het tribal leven van vroeger veeel vroeger, naar wat een steevaste kans op overleving en welzijn bied. Namelijk non discriminatie, empathie en respect.

Dat wil niet zeggen dat ik mijn turf niet verdedig en eender wie toelaat. Maar binnen deze groep wil ik harmonie. Het maakt op zich niet uit of iemand geel, groen of paars is of zes tenen en een staart heeft ( oeps Darwin problem) Wat ik bedoel is dat zelfs na een catastrofe moet het toch mogelijk zijn om geluk en vrede te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik bedoel is dat zelfs na een catastrofe moet het toch mogelijk zijn om geluk en vrede te vinden.

 

Die gedachte hebben er meer gehad in de wereldgeschiedenis. Na een eventuele ramp zal de mens, verrassend genoeg, gewoon mens blijven met al zijn fouten. Daarover heb ik geen illusies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die gedachte hebben er meer gehad in de wereldgeschiedenis. Na een eventuele ramp zal de mens, verrassend genoeg, gewoon mens blijven met al zijn fouten. Daarover heb ik geen illusies.
Een wereldgeschiedenis die niet verder gaat dan 2000 jaar terug maar probeer even verder in de tijd te gaan. Utopisch? Ja waarschijnlijk wel. Maar hoop doet leven.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wereldgeschiedenis die niet verder gaat dan 2000 jaar terug maar probeer even verder in de tijd te gaan. Utopisch? Ja waarschijnlijk wel. Maar hoop doet leven.

 

In ieder geval zo'n 4000 jaar. Overigens hoop ik dat je gelijk hebt, maar ik reken daar alleen niet op en bereid me er juist op voor dat het niet zo zal worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn familie gaat bij mij voor alles. Daar vecht ik voor totdat de dood erop volgt. En zij voor mij.

Het zou zeker mooi zijn als je een groep bij elkaar kan krijgen die gebruik kan en wil maken van elkaars kwaliteiten. Je moet op elkaar ingespeeld raken

Weten wie wat en wanneer doet of juist niet.

 

Zoals al gezegd zijn de bijeenkomsten m.i. nuttig zo leer je elkaar kennen en vertrouwen en wie weet bij ooit een shtf op elkaar bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Ik heb niks tegen leven in stamverband maar dan wil ik wel het stamhoofd zijn. Maar ja, ik zal niet de enige zijn die baasje wil worden en dat gaat dus problemen opleveren. Ik denk dat die stamverbanden zich op den duur wel uitkristalliseren maar het zal tijd kosten. En bloed.

 

Ja, er kan en zal bloed vloeien bij diverse stammen die 'ontstaan' na SHTF. Een manier om dit zinloze (?) * bloedvergieten te verminderen / voorkomen is nu reeds gelijkgestemden te benaderen en zo goed en zo kwaad als het gaat afspraken te maken. Wie wat doet, welke taak en rol men heeft in een post-SHTF wereld.

In elke stam die ontstaat zullen er diverse vormen van 'dagelijks bestuur' gevormd worden (één leider vs meerdere personen die de leiding 'nemen' vs gekozen bestuur of meerderheid van stemmen). Dit zal ook te maken hebben met de samenstelling van de stam. Als het gaat om een gezin of familie, dan zal waarschijnlijk de Patriarch gekozen worden. In een spontaan gevormde groep, meestal de sterkste. In reeds bestaande structuren van groepen, die zich mogelijk zullen verenigen tot post-SHTF stam, denk aan -ik durf het bijna niet te schrijven want dan wordt ik weer verkeerd begrepen- voetbal hooligans of geloofsgenoten of hechte communies als Urk of Volendam of motorbendes, zal het de huidige 'leider' zijn die de voortrekkersrol of leiderschap op zich neemt. De sterkste hoeft niet altijd diegene te zijn met de grootste spierballen, kan ook degene zijn met de gevaarlijkste wapens, of met de grootste mond of met de meeste aanhangers, of de meest redelijke die grootste vertrouwen geniet. Of misschien degene met de grootste voorraad, of met de best te verdedigen woning of BOL of wat dan ook. Senioriteit is ook vaak een reden om als leider te 'mogen' fungeren.

 

* uit het oogpunt van Darwin en een sterke genenpool is het gunstig als de zwakkeren (chronisch zieken, gehandicapten, aberante psychische gesteldheid, hoge mate van afhankelijkheid, etc.) ten gronde gaan aan/in de strijd om de macht cq zich mogen handhaven in een groep of stamverband, en derhalve de strijd om zich (gemakkelijk) voort te planten verliezen. Vanuit een humaan opzicht is het onwenselijk, en zou ook een enorme verarming betekenen van de mensheid an sich. Dat de aardbol tegen het randje aanloopt van de hoeveelheid mensen die redelijkerwijs te voeden valt, is wellicht een bijkomende factor. De natuur heeft er nogal een handje van om in te grijpen. Als we teveel in de bossen in Afrika snuffelen, slaat Ebola terug; als we teveel vissen vangen, kunnen minder mensen er van eten; als er overal ter wereld mensen wonen, dan is een orkaan altijd wel verantwoordelijk voor dodelijke slachtoffers; als we de berghellingen kaalplukken, dan ontstaat er een modderstroom bij teveel regen en hebben ze pech onderaan de berg. Sommigen zien de hand van de goden hierin, ik noem het maar Moeder Natuur. Persoonlijk ben ik van mening dat elke druppel bloed die vloeit er één teveel is. Niet alleen tijdens SHTF, post-SHTF maar juist ook heden in een wereld waar o.a. arme Syriers momenteel de klos zijn, brave mensen het leven verliezen agv bomaanslagen en mensen die opgesloten worden en gemarteld vanwege geloof, geaardheid of politieke overtuiging.

 

En even geplakt en geknipt van een draadje die hier wel erg op lijkt....http://preppers.nl/forum/threads/1051-leiderschap-in-je-post-SHTF-groep?highlight=leiderschap

 

Leider zal worden diegene die met argumenten het grootste deel van een groep mensen achter zich weet te scharen. Die argumenten kunnen bestaan uit:

1. overreding op basis van logische beredenering (dit is beter dan dat want....)

2. intimidatie (je kunt beter dit kiezen want anders....! ik ben de sterkste en de grootste, het is duidelijk wat je moet kiezen)

3. indoctrinatie (kies mij, want die ander is onbetrouwbaar!)

4. geloofsovertuiging (ik weet zeker dat mijn besluiten de beste zijn, god heeft het mij geopenbaard in een hele bijzondere droom vannacht)

5. familiebanden (ik ben je neef! ik heb werkelijk het beste met je voor)

6. kwaliteiten (ik was het hoofd van de brandweer, ik weet hoe het moet)

7. gevoel van vertrouwen is groter in de één dan in de ander

8. omkoping (als ik de leider mag zijn, dan wordt jij mijn rechterhand)

9. er kan ook worden gestemd op een leider, dikke kans dat het een Alpha is die de leider wordt

10. er kan worden gestemd om een kleine groep mensen verantwoordelijk te maken voor beslissingen

11. ????? aanvullen aub

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie net dit topic, een mooie beschrijving met veel tips nu op

 

Nine Steps to Take Now to Prepare for the Perfect Storm of Civil Unrest

 

Wat de meesten niet weten is de belangrijke tip over een confrontatie met de politie in woorden dus.

Heb zelf meegemaakt dat ik vanuit mijn auto via het zijraam met een erg opgefokte politieagent moest praten, hij wilde mij duidelijk over de "rooie" zien te krijgen.

Ik had al eerder over gelezen en de enige vraag ik ik steeds stelde was " Kan ik gaan meneer? Kan ik gaan meneer? tot 10X toe en dus was het spel uit en kon ik gaan.

 

IF YOU ARE ARRESTED OR CONFRONTED BY THE POLICE:

 

1. First, ask to call your lawyer.

2. Be courteous; do not resist.

3. Do not consent to search or entry.

4. Do not talk about anything; do not admit OR DENY anything.

5. Ask if you are free to go. If you are, GO.

 

Misschien niet zo'n goeie referentie maar de Hells Angels zeggen ook niets bij arrestatie, ze beroepen zich zelfs op hun zwijgplicht.

En dus valt er weinig te noteren en de rechter heeft ook niets te lezen. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Gast Heksenboot

@Keyser Suze, dat met dat martelen was toch in Amerika? Dat zijn toch ook van die bommenwerpers? :confused:

 

Geintje jongen, nou is het niet meer eenzijdig belicht, maar je weet dat ik verder niet aan politiek en religie doe.

 

Verder een duidelijke, ter zaken doende uiteenzetting, mijn plus daarvoor.

 

Kom je nog kamperen? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze

 

11. Uitstraling van een natuurlijk leider. Iemand die gewoon gevolgd wordt vanwege de manier waarop hij of zij zich overeind houdt. Zo iemand hoeft niet de sterkste te zijn, of wapens te bezitten of zelfs de wens te hebben een leider te zijn. Hij/zij wordt gewoon gevolgd. Zonder democratisch gedoe.

 

En ik wordt dus Matriarch. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze

 

11. Uitstraling van een natuurlijk leider. Iemand die gewoon gevolgd wordt vanwege de manier waarop hij of zij zich overeind houdt. Zo iemand hoeft niet de sterkste te zijn, of wapens te bezitten of zelfs de wens te hebben een leider te zijn. Hij/zij wordt gewoon gevolgd. Zonder democratisch gedoe.

 

En ik wordt dus Matriarch. :cool:

Afgesproken.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze, dat met dat martelen was toch in Amerika? Dat zijn toch ook van die bommenwerpers? :confused:

 

Geintje jongen, nou is het niet meer eenzijdig belicht, maar je weet dat ik verder niet aan politiek en religie doe.

 

Verder een duidelijke, ter zaken doende uiteenzetting, mijn plus daarvoor.

 

Kom je nog kamperen? :)

 

Ja. Als ik kan. Graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me daarin wel vinden.

Vraag is nu, wanneer gaan we hieraan werken?

Als we daar belanden of proberen we alvast nu iets uit te werken aan contacten/netwerken/samenwerken?

 

Volgens mij hebben we die groep net gisteren opgericht. Kijk bij Shelter Camping en lees het eens door. Prep ze, Jager :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...