Ga naar inhoud
GENEGEERD

Reparaties aan Electronica WIE DURFT,PROBEERT en DOET TERWIJL NAUWELIJKS VERSTAND VAN


Gast

Aanbevolen berichten

Even een vraagje dan, aangezien er al een draadje over is.

 

Ik heb een goedkoop lampje dat 't niet meer doet. Opengemaakt, en er zit een draadje los. Zo'n heel dun draadje op een klein printplaatje waar de aan/uit knop op zit. Hier komt ie, ik heb geen soldeerbout, maar wel zo'n turbo aansteker waar je volgens sommige ook mee kan solderen. Nu ga ik dat ding niet op dat printplaatje richten, want daar blijft dan weinig van over, maar als ik nu een spijker in een tang houd, die verhit met de aansteker, zou 't dan lukken? Wordt m'n eerste soldeerpoging dan. Er zit redelijk wat tin aan 't draadje (met een metale klemmetje eraan waarmee ie aan de printplaat zat) en aan 't aansluitpunt zelf dus, desnoods kan ik wat tin 'stelen' van een ander kapot gevalletje. Natuurlijk ga ik een keertje een simpel soldeerboutje en wat tin regelen maar ik vraag me af of dit zou lukken als ik 't niet heb en er ook nog eens niets van weet. Heb een stalen bureau waar ik 't op kan proberen zonder de boel in de fik te steken :)

Ik zou gewoon voor een paar euro een el-cheapo soldeerboutje kopen. Is makkelijker en altijd handig om in huis te hebben. Bij de Lidl of de Aldi regelmatig in de aanbieding en anders ebay, kringloop, marktplaats, kijkshop enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Even een vraagje dan, aangezien er al een draadje over is.

 

Ik heb een goedkoop lampje dat 't niet meer doet. Opengemaakt, en er zit een draadje los. Zo'n heel dun draadje op een klein printplaatje waar de aan/uit knop op zit. Hier komt ie, ik heb geen soldeerbout, maar wel zo'n turbo aansteker waar je volgens sommige ook mee kan solderen. Nu ga ik dat ding niet op dat printplaatje richten, want daar blijft dan weinig van over, maar als ik nu een spijker in een tang houd, die verhit met de aansteker, zou 't dan lukken? Wordt m'n eerste soldeerpoging dan. Er zit redelijk wat tin aan 't draadje (met een metale klemmetje eraan waarmee ie aan de printplaat zat) en aan 't aansluitpunt zelf dus, desnoods kan ik wat tin 'stelen' van een ander kapot gevalletje. Natuurlijk ga ik een keertje een simpel soldeerboutje en wat tin regelen maar ik vraag me af of dit zou lukken als ik 't niet heb en er ook nog eens niets van weet. Heb een stalen bureau waar ik 't op kan proberen zonder de boel in de fik te steken :)

Ik zou gewoon voor een paar euro een el-cheapo soldeerboutje kopen. Is makkelijker en altijd handig om in huis te hebben. Bij de Lidl of de Aldi regelmatig in de aanbieding en anders ebay, kringloop, marktplaats, kijkshop enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
dan kun jij vast iets zinnigs zeggen over mijn oude wasmachine.

er zit een slot in de deur. deze is doorgebrand waardoor de programma's niet meer starten.

dit slot heeft 3 aansluitingen 1 negatief, 1 positief, 1 sensor (hoogstwaarschijnlijk)

 

Bij niet op slot staat er 30V~ op de positief, bij slot staat hier 220V~ op. wat er naar de sensor gaat in de 2 stadia weet ik niet aangezien het slot stuk is. (zwart en echt helemaal uitgefikt).

Aangezien deze oude machine wel werkt op onze generator (nieuwere niet) wil ik deze nog nieuw leven inblazen met een noodgreep.

 

plan:

slot eraf en de positief rechtstreeks op de sensor poot zetten. Zo zou de print moeten denken dat de deur op slot zit en verder lopen. Nu zal ik dit doen met een draad met een 1a 240V zekering erin om er zeker van te zijn dat ik niet bij een kortsluiting alles in de hens zet of de generator sloop.

 

heb jij enig idee hoe die deurschakelaars werken (lijkt een spoel met een ijzeren plaatje waaraan het slotje zit) en vooral wat deze op de 3e poot afgeven. ( Ik vermoed de spanning over de spoel.. )

 

 

Disclaimer: Ik zou iemand willen aanraden hier ook mee te gaan klooien want spelen met 220V in machines waar ook water doorheengaat IS NIET LEUK EN ERG GEVAARLIJK

 

 

Waar je niet gelijk mee moet beginnen is ergens 220 op zetten.

Ik ken het systeem niet, maar het ziet er erg simpel uit.

 

Het is een combinatie tussen deur op slot met magneet en schakelaar, net als in een relais. Denk ik.

De hoofdstroom wordt dan doorgegeven naar de rest van de machine.

Kan je nog zien, of die 3e (sensor noem je die) geschakeld wordt, als het plaatje heen en weer beweegt?

 

Beetje maf, dat dat gewoon 220 is, wat je meet.

 

In principe heeft zo'n spoeltje genoeg aan 30 V.

Jij meet 220.

Hij is doorgebrand.

1 en 1 is 2....

 

Het probleem zit ergens anders.

 

Advies: weggooien. Levensgevaarlijk dit.

220 V in een natte handgreep.

 

Brrr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Even een vraagje dan, aangezien er al een draadje over is.

 

Ik heb een goedkoop lampje dat 't niet meer doet. Opengemaakt, en er zit een draadje los. Zo'n heel dun draadje op een klein printplaatje waar de aan/uit knop op zit. Hier komt ie, ik heb geen soldeerbout, maar wel zo'n turbo aansteker waar je volgens sommige ook mee kan solderen. Nu ga ik dat ding niet op dat printplaatje richten, want daar blijft dan weinig van over, maar als ik nu een spijker in een tang houd, die verhit met de aansteker, zou 't dan lukken? Wordt m'n eerste soldeerpoging dan. Er zit redelijk wat tin aan 't draadje (met een metale klemmetje eraan waarmee ie aan de printplaat zat) en aan 't aansluitpunt zelf dus, desnoods kan ik wat tin 'stelen' van een ander kapot gevalletje. Natuurlijk ga ik een keertje een simpel soldeerboutje en wat tin regelen maar ik vraag me af of dit zou lukken als ik 't niet heb en er ook nog eens niets van weet. Heb een stalen bureau waar ik 't op kan proberen zonder de boel in de fik te steken :)

 

Leuk, een soldeerboutje improviseren.

Heb je nog ergens een stuk installatiedraad? Je weet wel, wat in de muur zit. Blauw, Bruin of Groen/Geel.

 

Gebruik het koper daarvan als soldeerboutje.

Je kan dan een heel eind zo buigen, dat de vlam constant op de draad staat gericht. En daar vlakbij is je soldeerpunt. Dan heb je weer een hand vrij.

Het kan ook met een los stuk draad, maar even in de vlam houden werkt niet met kleinere diameters, omdat dat snel afkoelt.

Daarom zijn die types altijd gemaakt van een dikker stuk koper.

 

Succes! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, een soldeerboutje improviseren.

Heb je nog ergens een stuk installatiedraad? Je weet wel, wat in de muur zit. Blauw, Bruin of Groen/Geel.

 

Gebruik het koper daarvan als soldeerboutje.

Je kan dan een heel eind zo buigen, dat de vlam constant op de draad staat gericht. En daar vlakbij is je soldeerpunt. Dan heb je weer een hand vrij.

Het kan ook met een los stuk draad, maar even in de vlam houden werkt niet met kleinere diameters, omdat dat snel afkoelt.

Daarom zijn die types altijd gemaakt van een dikker stuk koper.

 

Succes! :)

 

Goede tip, maar @hakin9 was je voor :) Ga 't zeker proberen op die manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad waarom moeilijk doen en anders vraag ff aan de buren als je echt geen cent te makken hebt

Ik zou gewoon voor een paar euro een el-cheapo soldeerboutje kopen. Is makkelijker en altijd handig om in huis te hebben. Bij de Lidl of de Aldi regelmatig in de aanbieding en anders ebay, kringloop, marktplaats, kijkshop enz.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
inderdaad waarom moeilijk doen en anders vraag ff aan de buren als je echt geen cent te makken hebt

 

Moeilijk doen is leuk. :)

Alles kant en klaar kopen is makkelijk, maar leren improviseren is ook wel handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EVEN TUSSENelectronica.jpg.79b35147047f44cceacea800293222b8.jpg DOOR :cool:

 

Voor de PRUTSERS VERKENNERS ALLES WILLENWETERS

 

Zelfs dit boek gaat ver te ver in op allerlei materie.

De componenten die tegenwoordig op een print zitten zijn niet eens meer gecodeerd. en er zijn bijna nooit schema van.

 

Na veel opleiding en ervaring op dit gebied ben ik erachter gekomen dat het veel belangrijker is om te weten hoe iets precies werkt en te bepalen wanneer componenten wat moeten doen.

Ipv bepalen wat kapot is moet je uitzoeken wat er nog wel werkt.

 

Als leek leer je het beste uit handboeken van witgoedmonteurs en tv herstellers

 

Groeten

Neoclyps

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Mijn durf en handigheid heb ik aan mijn moeder te danken, ze vertrouwde me als kleine jongen al dingen toe en kreeg er ook altijd een kleinigheid voor, zelfs toen ik net een tiener was, mocht ik de achterwand van de Blauwpunt zwart wit Tv er af halen om te kijken waarom de Tv niets meer deed, mijn vader keek toe vanaf zijn stoel heel ongemakkelijk en nerveus, hij was totaal niet technisch, ik ging altijd bedachtzaam en rustig te werk, dat is mijn kracht en de zelfvertrouwen die mijn moeder heeft bewerkstelligt.

Ik heb verschillende keren de Tv gerepareerd.

De eerste keer waren er twee NTC (Temperatuur gevoelige weerstanden) kapot op de trafo, die kon ik er zo uit solderen en met de schema naar een elektronica zaak daar de onderdelen gekocht en er in gesoldeerd, het toestel deed het weer, je had de ogen van mijn ouders moeten zien prachtig.

Ook een keer de Philips buizen radio, deed het slecht een stoorde veel ik goede contact spray gekocht en de buizen voetjes er mee in gespoten en de buizen er in wat bewogen, daar mee hadden die weer een goed contact.

Ook een keer maakte de volume regelaar (potmeter) bij het verdraaien een krakend geluid die ook met contact spray in gespoten wat heen en weer draaien als het toestel uit is, weer aanzetten en de klacht was verholpen.

 

Zo deed ik steeds wat meer dingen, tot in de stad er iemand een werknemer werd gevraagt in een elektronica zaak in de winkel, maar kwam daar te weten dat ze ook iemand vroegen voor op de werkplaats ha dacht ik dat is net wat voor mij, en daar gingen de ontwikkelingen met sprongen voor uit.

Ik heb er niet heel lang gewerkt door ziekte.

Jammer want ik kon ook via het arbeidsbureau een cursussen elektronica volgen dat ging helaas niet meer, heb er ook nog een EQ test gedaan ha dat was mooi ik kwam aardig boven gemiddelde uit, niet verder vertellen. 

 

Maar heb mij verdere leven de mooiste uitdagingen gehad wat betreft reparaties, ik durfde alles aan en heb nooit iets kapot gemaakt of verergerd, dank zij mijn moeder durf ik heel veel aan, op een heel breed terrein, eer aan mijn moeder.

 

Een paar dingen die in heb gerepareerd.

Tv's, radio's, videorecorders, versterker, platenspelers, cd-speler, strijkijzers, koffiezet toestel, eclectische horeca groenten snijapparaat, stofzuigers en zo nog veel meer.

O ja,,, ook heb ik een keer een Diskjockey toestel geheel verbeterd naar de wensen van de tijd,

dat was nog met platenspelers en mengpaneel, versterkers.

 

Ook een Dinitrol Anti-Roest Center kosteloos in onderhoud gehad, met verschillende reparaties.

 

Onze oude T3-campertje technische geheel gerestaureerd, behalve de nieuwe motor alles vernieuwd.

 

Zo kan in nog wel een tijdje door gaan.

 

Twee linker handen bestaan niet iedereen kan klein beginnen en het opbouwen, of het nu kinderen, mannen of vrouwen zijn, jullie kunnen het allemaal, als het gestel (handen) dik in orde zijn en er redelijk wat verstand aanwezig is, is heel heel veel mogelijk, ook jij kan het.

 

Ik wil jullie wel waar mogelijk is, op weg helpen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...