Ga naar inhoud
GENEGEERD

Oude diesel, werkt dat?


prepass

Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

 

Afgelopen weekend kwam ik nog oude diesel tegen die ik eigenlijk was vergeten. Ik kwam nog 2x 20ltr jerrycans tegen met diesel uit 3-2-2011 ( 3 jaar oud) en 13-3-2010 (haast 4 jaar oud). Diesel heeft in een stenen schuurtje gestaan in nieuwe stalen (die groene) jerrycans, op 5cm van de grond op houten balkjes . De rubber afdichtingen zaten goed, evenals de sluitingen. Het schuurtje wordt in de zomer aardig warm en de winters koud en iets vochtig. De jerycans zijn niet verroest en hebben ook nooit diesel gezweten.

 

Wat denken jullie is deze diesel nog te gebruiken in een moderne diesel motor? Dit is een strikvraag.......

 

Laat maar eens horen hoe jullie hierover denken....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Met moderne inspuiting weet ik niet, maar voor oudere motoren zou het kunnen. Scheepsdiesels wordt ook aangeraden om met een volle tank de winter in te gaan. Dan kan er geen vocht in de tank ontstaan en de houdbaarheid is langer als bij benzine.

Dus een paar jaar mag geen probleem zijn.

Anders vermengen met nieuwe diesel, dan kun je het langzaam opstoken.

Oude diesel auto's starten en rijden prima op diesel van een jaar of 5 oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een moderne dieselmoter, daar ga ik me niet over uitspreken, maar ik heb een oude tractor die winter en zomer alleen maar onder een afdak staat. Dus gewoon omgevingstemperatuur.

Gebruik dat ding helaas niet veel, maar ik heb hem vorig jaar nog eens gestart, en hoewel de mazout die in die tank zit er ook al een jaar of vijf in zit, start en loopt die er nog zonder problemen op.

 

Anders moet je die brandstof met nieuwe brandstof mengen. Kan je eerst met een lage verhouding proberen (1 op 10 of zo ) en als je voelt dat je motor niet inhoudt of stottert, kan je de verhouding opdrijven.

Ik zou, zeker als de brandstof in metalen jerrycans heeft gezeten, ze wel door een filtertje gieten (er kunnen altijd verfschilfers van de binnenkant van de jerrycan inzitten).

Je kan makkelijk genoeg een trechter kopen waar zo ie zo al een metalen filtergaasje inzit.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant onderwerp. Zelf rij ik geen diesel meer (van de zaak). Het euvel wat ik eens heb ervaren was in maart 2005. In Nederland diesel tanken, en na een nacht in de Ardennen bij -20 ° was de diesel uitgevlokt...

 

Maar mijn vraag: hoe lang is benzine in een plastic (UN-gekeurd) jerrycannetje (5 liter) houdbaar ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, die 70 staat voor het aantal liters van de tank. Ik dacht dat je een Motor had met 70 cilinders, in V geplaatst....

 

Even een POP-quiz,

Wie weet waarom die groene jerrycan van @prepass, jerrycan heet???

 

grapjas. De V70 is gewoon een type aanduiding in het Volvo modellen gamma. Een audi A4 heeft geen 4 liter motor en een Q7 geen 7 liter motor en een Mercedes SLK320 geen tank van 320 liter.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oude diesel olie kan wat bacterien ontwikkelen door het aanwezige water, en gaat dan meer geur afscheiden en donkerder verkleuren. Dit kan je simpel waarnemen door met verse diesel te vergelijken. Met geluk is het het schoon en is 5 a 10 jaar geen probleem.

 

Heb je er ervaring mee? Hoe kom je aan deze wijsheid? Ik denk dat je aardig in de buurt zit....

Met name het goed luchtdicht afsluiten van de jerrycans lijkt mij van belang......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik al regelmatig oude leger voertuigen en standkachels heb gestart met gruwelijk ouwe diesel er in...en als ze niet wilden aanslaan dan zaten de filters afgesloten met slijm. Dus dan moesten we de leidingen , filters reinigen en de tank afwateren.

 

Omdat er in moderne diesel vrijwel geen zwavel meer zit, krijgen de bacterien meer kans, in combi met water krijg je slijm wat de boel kan verstoppen. Verder heeft 'winterdiesel' soms een verhouding van 70/30 kerosine. En daar wil nog wel eens zwavel in zitten. Diesel in een koele/koude plaats bewaren is prima. En afvullen tot in de nek om zo veel mogelijk zuurstof vrij te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lekker dat had iets met duitsers te maken :D. De Amerikanen noemden ze Gerry's of Jerry's. Het ontwerp van de Duitsers was beter....

http://www.carryology.com/utility/carry-history-the-wwii-jerrycan/

 

En nog wat extra info: gebruik dat woord nooit bij een Duitser als je een jerrycan wil kopen. Jerry of Gerry (verbastering van Germany) was namelijk een scheldwoord voor de Duitsers van de Engelstalige geallieerden.

Als je zo'n ding in Duitsland wil kopen (kan eigenlijk niet, want we hebben toch zo'n ding in de auto?) noem het dan alsjeblieft Benzinkanister. Scheelt je wat boze blikken;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog wat extra info: gebruik dat woord nooit bij een Duitser als je een jerrycan wil kopen. Jerry of Gerry (verbastering van Germany) was namelijk een scheldwoord voor de Duitsers van de Engelstalige geallieerden.

Als je zo'n ding in Duitsland wil kopen (kan eigenlijk niet, want we hebben toch zo'n ding in de auto?) noem het dan alsjeblieft Benzinkanister. Scheelt je wat boze blikken;)

 

En mocht je een jerrycan in de Verenigde Staten gaan kopen, scheldt de verkoper dan niet voor Yankee uit, want dat betekent Jan Kaas en dat ben je zelf, met je neus in de melk.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Yankee_%28scheldwoord%29

 

Zo herkennen de Yankees een Nederlandse prepper; een jerrycan en een kaas achterop;

 

http://thejourneyoftwo.files.wordpress.com/2014/01/jerrycan.jpg

 

Franse preppers worden meteen herkend aan hun jerrycan;

 

http://store.colemans.com/cart/images/4513.gif

 

En zo kun je meestal de nationaliteit van een prepper aflezen aan zijn jerrycan, hier komt een Belg voorbij rijden;

 

http://www.landcruisingadventure.com/wplca/wp-content/uploads/2013/02/jerrycan.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

En mocht je een jerrycan in de Verenigde Staten gaan kopen, scheldt de verkoper dan niet voor Yankee uit, want dat betekent Jan Kaas en dat ben je zelf, met je neus in de melk.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Yankee_%28scheldwoord%29

 

Zo herkennen de Yankees een Nederlandse prepper; een jerrycan en een kaas achterop;

 

http://thejourneyoftwo.files.wordpress.com/2014/01/jerrycan.jpg

 

Franse preppers worden meteen herkend aan hun jerrycan;

 

http://store.colemans.com/cart/images/4513.gif

 

Die laatste heb ik ook. Van het Vreemdelingen Legioen.....volgens mij maar een 1-mans uitrusting, gaat maar 10 liter in;)

Dat van dat Vin begreep ik nog wel, wijn erin, wat natuurlijk een eerste levensbehoefte is voor een Legionnaire.....

Maar dat SM, komt dat dan erna?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok beste diesel stokers. Vandaag de "uitslag" van m'n eigen testje......en om eens te peilen hoeveel reacties ik zou krijgen mbt het wel/niet gebruiken van de oude diesel. En de adviezen hierin. Selecteer de tekst in m'n begin post maar eens (windows gebruikers)...... Dan zie je dat het een strikvraag van me was....:D

 

Ik heb dus in een 60ltr tank met nog amper 10ltr diesel erin, m'n 40ltr 3&4 jaar oude diesel gegooit begin van de week. Lekker wat km's moeten maken deze week. Ik heb flink wat stadsverkeer en veel snelweg km's gemaakt.

Starten, geen probleem. Ook bij een koude motor niets aan de hand. Ook niets gemerkt in vermogen/prestaties. Verbruik was ook normaal, ruim 1ltr / 22km.

Vandaag weer naar de pomp om 'm compleet weer af te tanken. (Ruim 53ltr getankt)

Het enige wat me niet beviel was dat ik m'n tank moest "leeg" rijden voor deze test. Hij komt nooit voorbij de 1/2 vol stand.....en dat maakte me enigzins "onrustig". Want ja, stel dat.......:D

Conclusie: in een moderne diesel van net 2 jaar oud kan je (in mijn geval) dus best 3-4 jaar oude diesel gooien. Ik denk dat het goed sluiten van de pakkingen zeer belangrijk is voor behoud van de diesel.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok beste diesel stokers. Vandaag de "uitslag" van m'n eigen testje......en om eens te peilen hoeveel reacties ik zou krijgen mbt het wel/niet gebruiken van de oude diesel. En de adviezen hierin. Selecteer de tekst in m'n begin post maar eens (windows gebruikers)...... Dan zie je dat het een strikvraag van me was....:D

 

Ik heb dus in een 60ltr tank met nog amper 10ltr diesel erin, m'n 40ltr 3&4 jaar oude diesel gegooit begin van de week. Lekker wat km's moeten maken deze week. Ik heb flink wat stadsverkeer en veel snelweg km's gemaakt.

Starten, geen probleem. Ook bij een koude motor niets aan de hand. Ook niets gemerkt in vermogen/prestaties. Verbruik was ook normaal, ruim 1ltr / 22km.

Vandaag weer naar de pomp om 'm compleet weer af te tanken. (Ruim 53ltr getankt)

Het enige wat me niet beviel was dat ik m'n tank moest "leeg" rijden voor deze test. Hij komt nooit voorbij de 1/2 vol stand.....en dat maakte me enigzins "onrustig". Want ja, stel dat.......:D

Conclusie: in een moderne diesel van net 2 jaar oud kan je (in mijn geval) dus best 3-4 jaar oude diesel gooien. Ik denk dat het goed sluiten van de pakkingen zeer belangrijk is voor behoud van de diesel.

 

Ik denk dat je de test volledig hebt als je ook de dieselfilters en waterafscheider gaat bekijken. Wie weet wat voor zut daar in zit.

Wel een leuke test overigens, want heb moderne Euro 5 G's in Noord-Afrika al zien stranden vanwege inferieure Diesel.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je de test volledig hebt als je ook de dieselfilters en waterafscheider gaat bekijken. Wie weet wat voor zut daar in zit.

Wel een leuke test overigens, want heb moderne Euro 5 G's in Noord-Afrika al zien stranden vanwege inferieure Diesel.....

 

Goeie tip! Binnenkort krijgt de auto een beurt. Dit stond inderdaad ook al op de planning om de filters extra na te laten lopen incl waterafscheider. Bij nieuws hierover zal ik het weer posten hier.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik had bijna mijn blok (wel benzine) er uit gehaald en gereviseerd omdat ik zwarte rook en vocht uit de uitlaat had maar dit bleek Door een te laag octaan gehalte te zijn (euro 95)

Ik dacht eerst aan het ergste namelijk zuigerveren versleten.

Benzine voor euro 98, Olie en filters allemaal vervangen en lopen als een zonnetje en geen rook

 

Geen goedkope of oude brandstof meer voorlopig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...