Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

f150

Stop bitching, start a revolution.

Recommended Posts

Deze week is het project Nieuw Nederland, onder bovengenoemde titel, van Jelle Brandt Corstius officieel van start gegaan. Samen met De Correspondent is Jelle met cameraploeg in een camper dwars door Nederland op zoek naar goede initiatieven die de toekomst van Nederland gaan vormen.

Uit De Correspondent:

Het project is ontstaan uit Jelles onvrede over de aanhoudende somberheid in Nederland: al jaren hoor je niets anders dan crisis, crisis, crisis. Terwijl er zoveel geweldige initiatieven worden ontplooid: van projecten om voedselverspilling tegen te gaan tot dorpen die samen een windmolen exploiteren. Die innovatieve, hoopgevende kant van Nederland verdient net zoveel aandacht, vindt Jelle.

Website Nieuw Nederland: https://decorrespondent.nl/nieuw-nederland

Je kan - als je een account hebt - zelf initiatieven aandragen en die plaatsen op de kaart. Misschien niet het meest revolutionaire idee, maar wel een sympathiek project.

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Interessant. Ik denk dat het mensen nog kan/zal inspireren.

Een effectieve manier om zaken te veranderen is door er aandacht aan te geven.

En dan niet zozeer met de nadruk op wat er fout is, maar hoe het beter/anders kan.

Ga ik eens naar kijken.

Deze post delen

Makkelijk praten met zoveel geld op je rekening. Je zal maar al een jaar werkeloos thuis zitten...

Volgens mij heb je juist dan tijd om mooie initiatieven te bedenken. Je hoeft niet altijd zelf alles op te starten of uit te voeren, en veel goede initiatieven kosten vooral tijd.

Deze post delen

Eigenlijk hoort preppers.nl ook in het rijtje initiatieven thuis naar mijn mening....

Dit forum heeft al zoveel mensen op het pad van consuminderen en bewustwording gebracht dat dit eigenlijk niet overgeslagen mag worden!

• Leuk 3

Deze post delen

Volgens mij heb je juist dan tijd om mooie initiatieven te bedenken. Je hoeft niet altijd zelf alles op te starten of uit te voeren, en veel goede initiatieven kosten vooral tijd.

Als je WW bijna voorbij is en je dreigt in de bijstand te geraken waardoor je je hypotheek niet meer kunt betalen, waardoor je gedwongen je huis moet verkopen, waardoor je met een restschuld van tienduizenden euro's blijft zitten.........Als je je in een dergelijke positie bevindt kan ik me voorstellen dat je hoofd er niet naar staat om "mooie initiatieven" te bedenken.

En andere mensen die het geluk hebben nog wel een baan te hebben, hebben ook wel andere dingen aan hun hoofd dan "mooie initiatieven" te bedenken.

Deze post delen

Als je WW bijna voorbij is en je dreigt in de bijstand te geraken waardoor je je hypotheek niet meer kunt betalen, waardoor je gedwongen je huis moet verkopen, waardoor je met een restschuld van tienduizenden euro's blijft zitten.........Als je je in een dergelijke positie bevindt kan ik me voorstellen dat je hoofd er niet naar staat om "mooie initiatieven" te bedenken.

En andere mensen die het geluk hebben nog wel een baan te hebben, hebben ook wel andere dingen aan hun hoofd dan "mooie initiatieven" te bedenken.

Ik weet hoe ellendig dat is; vandaag precies 10 jaar geleden zat ik ook financieel aan de grond, met meer dan een ton rood op de privé rekening, en mijn huis en inboedel volledig verpand aan de bank om zakelijke verplichtingen te voldoen. Juist het bezig zijn en blijven helpt dat je verzuipt in de zorg en ellende, ook al staat je hoofd er niet naar en levert het niet direct geld op. Sterkte met de moeilijke situatie waar je/jullie in zitten.

Deze post delen

Als 't n troost is, 15j geleden zat ik ook aan de grond. We zijn niet rijk op vandaag maar het ontbreekt aan niets. Succes en veel doorzettingsvermogen gewenst.

Deze post delen

Gast IsaBo
Ik ga er mee aan de slag. Ik heb een fantastisch plan.

Vertel.:)

123456789

Deze post delen

Eigenlijk hoort preppers.nl ook in het rijtje initiatieven thuis naar mijn mening....

Dit forum heeft al zoveel mensen op het pad van consuminderen en bewustwording gebracht dat dit eigenlijk niet overgeslagen mag worden!

Mee eens, naast al het 'bitchen' op alle problemen hebben toch zaken als consuminderen, zelfvoorzienend leven en dat soort zaken hier de meeste impact. Bewustwording en hierop acties ondernemen is een onderdeel van preppers mentaliteit. (het actie ondernemen is het puntje waarop de sheeple faalt)

Deze post delen

Vertel.:)

123456789

Een nieuwe woonwijk / blok van woningen, rondom een kas, alwaar aquaponic systeem. Iedere omwonende moet 1x per week in de kas werken. Voedselopbrengst is voor de omwonenden. Zo'n project neerzetten kan met behulp van welwillenden. Ik laat even weten hoe het loopt. Zijn er mensen die er wel zouden willen wonen?

Deze post delen

Een nieuwe woonwijk / blok van woningen, rondom een kas, alwaar aquaponic systeem. Iedere omwonende moet 1x per week in de kas werken. Voedselopbrengst is voor de omwonenden. Zo'n project neerzetten kan met behulp van welwillenden. Ik laat even weten hoe het loopt. Zijn er mensen die er wel zouden willen wonen?

Aquaponic systeem. Geniaal. Nu zit ik zelf al op een goede plek, en aquaponics gaat hier een grote rol spelen.

Het is een aanrader!

Deze post delen

@Keyser Suze, als er ruimte is om te experimenteren met mijn geniale idee voor personenvervoer middels buizenpost ben ik daar wellicht voor te porren! :-D

Even serieus: Goeie ideeen zijn er zat. Wellicht dat deze crisis het mogelijk maakt dat mensen meer de controle over hun eigen leven kunnen krijgen door aanpassing van wet- en regelgeving. Dan zou een dergelijke lokale en autarkische leefgemeenschap een fantastisch plan zijn.

Ik heb zelf weleens gedacht dat het toch mogelijk zou moeten zijn om sportscholen te beginnen met loopbanden en spinningfietsen die allemaal bijdragen aan het opwekken van elektriciteit. Of je die teruglevert aan het net of opslaat is een andere discussie. Je zou zelfs kunnen overwegen om mensen korting te geven op hun abonnement als ze op bepaalde tijden komen sporten, zodat de opgewekte energie nooit onder een bepaald niveau zakt. Als je dergelijke sportcentra in heel Nederland aanlegt zou je er qua energie een stuk onafhankelijker van kunnen worden. En het is nog gezond ook.

Deze post delen

Keep on dreaming over je energieproductie. Inzetten op zon- wind- en water, dat zijn de uitdagingen. Anderzijds is het wel zo dat elke crisis kansen inhoudt, én net in die creativiteit liggen de kansen. We zullen onze maatschappij moeten herdenken, streven naar locale nijverheid, netwerken (naar internetmodel) op sociaal-, energie-, en productievlak. Een infrastructuur gericht op onderlinge behulpzaamheid, minder leunen op de overheid. Voorwaarde om opbouwende initiatieven kansen te geven is nartuurlijk wel dat de overheid die niet professioneel de nek omdraait zoals nu het geval is. Zelfs streven we naar een (grotere) mate van onafhankelijkheid zelfs als we wat moeten inleveren. We deden al inspanningen op het vlak van

- energie (PV panelen), gereduceerd gasverbruik, betere isolatie, besparende verbruikers (led, A+++ apparaten, afstandsbediende stopcontacten)

- vervoer (auto van de hand, zuinige auto, fietsen met elektrische ondersteuning)

- voeding (basisgrondstoffen ipv afgewerkte producten, brood bakken, m2 tuinen)

- betere combinatie werk-gezin, door een job te zoeken (tegen lager salaris) in de buurt van je woning, een 80% job ipv fulltime (minder opvang voor de kinderen nodig, meer tijd voor huishouden, meer quality time, minder behoefte aan (dure) ontspanning, meer energie voor de opvoeding van de kinderen, ...)

- woning in de buurt van ouders en schoonouders (opvang kids op moeilijke momenten)

- woonplaats in middelgrote stad met centrumfunctie (minder transport nodig, alles in de buurt : scholen, ziekenhuizen, sportaccomodatie, zwembaden, warenhuizen, ...)

- mentaliteitswijziging : consuminderen, zelfredzaamheid, met minder tevreden zijn.

- financiële risicospreiding

- investeringen in veiligheid (diverse)

Deze post delen

@Keyser Suze, als er ruimte is om te experimenteren met mijn geniale idee voor personenvervoer middels buizenpost ben ik daar wellicht voor te porren! :-D

Even serieus: Goeie ideeen zijn er zat. Wellicht dat deze crisis het mogelijk maakt dat mensen meer de controle over hun eigen leven kunnen krijgen door aanpassing van wet- en regelgeving. Dan zou een dergelijke lokale en autarkische leefgemeenschap een fantastisch plan zijn.

Ik heb zelf weleens gedacht dat het toch mogelijk zou moeten zijn om sportscholen te beginnen met loopbanden en spinningfietsen die allemaal bijdragen aan het opwekken van elektriciteit. Of je die teruglevert aan het net of opslaat is een andere discussie. Je zou zelfs kunnen overwegen om mensen korting te geven op hun abonnement als ze op bepaalde tijden komen sporten, zodat de opgewekte energie nooit onder een bepaald niveau zakt. Als je dergelijke sportcentra in heel Nederland aanlegt zou je er qua energie een stuk onafhankelijker van kunnen worden. En het is nog gezond ook.

Idem hier; ideeën zat. Zo zou je ligfietsen deels elektrisch kunnen aandrijven. Een snelheid van 80km/u is dan waarschijnlijk wel haalbaar door elektrisch en bijtrappen te combineren. N-wegen zouden zo toegankelijk gemaakt kunnen worden voor deze ligfietsen. Opladen met wind- en zonne-energie of inderdaad met de hometrainer. Als dergelijke ligfietsen in serie geproduceerd worden, eventueel met een zonnepaneel erop, kunnen de kosten omlaag en kunnen forensen waarschijnlijk en masse de auto laten staan.

Er bestaan al piezo-electrische platen die op de weg aangebracht kunnen worden, of zelfs op trottoirs, die bij belasting door (vracht)auto verkeer of wandelaars, elektriciteit opwekken. Denk daarbij ook aan vloeren voor popconcerten.

Deze post delen

......

Er bestaan al piezo-electrische platen die op de weg aangebracht kunnen worden, of zelfs op trottoirs, die bij belasting door (vracht)auto verkeer of wandelaars, elektriciteit opwekken. Denk daarbij ook aan vloeren voor popconcerten.

Met als standaard tegenargument: De opbrengst is laag. En? So Watt?

Alle kleine beetjes helpen.

Deze post delen

Gast Heksenboot

Mooi plan KS, op 1 punt na:

1 grote kas en

"moet"

Beter:

Ieder een eigen kas.

Komt op hetzelfde neer.

Zo'n plan heet: Ecodorp of Ecowijk.

Niets dromerigs aan, dat bestaat gewoon.

;)

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...