Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het vervangen/afstellen van een lont van een petroleumkachel (Toyo Kuni 80-EU)


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Het vervangen van een lont van een petroleumkachel is een vrij simpel klusje, vooral als je het eerder hebt gedaan.

De meeste petroleumkachels gebruiken allemaal het principe zoals in dit voorbeeld, zodat je een idee krijgt hoe en wat.

 

Stap 1: Verwijder de brandstof tank.

 

IMG_0941.JPG.d73c291bef08c6f03c8dd41a93946c43.jpg

 

Stap 2: Verwijder de schroefjes van het frontje en zet de pot met glas op een veilige plaats.

 

IMG_0944.JPG.234ded9e55bb6012f18ad8dfdc55425a.jpg

 

IMG_0945.JPG.45afcb5b78e4fa10c25c6f7cc1e9b872.jpg

 

Stap 3: Verwijder de schroeven van de ombouw, twee aan de zijkanten, eentje aan de achterkant in dit geval

 

IMG_0943.JPG.70daf7422cba302296221353b24aebad.jpg

 

Stap 4: Til de hele ombouw omhoog

 

IMG_0946.JPG.c48bd1de36f2ee62606654c696ef1c31.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Stap 5: Draai de vier vleugelmoeren los en verwijder het bovenste deel van de brander.

 

IMG_0947.JPG.bbc50d62b5599bf4b62882242a0b79e7.jpg

 

IMG_0948.JPG.26abdf40b0d055efbefedc4114c9d1ec.jpg

 

Stap 6: Verwijder het borgpalletje, het uitstekende paperclipje, nu kun je de verstelknop met tandwiel naar je toe kan trekken.

 

IMG_0953.JPG.0307607a803b4bf11cbe4162ec036dda.jpg

 

Stap 7: In de binnenkant van de metalen koker zitten uitstekende scherpe lipjes. Duw het oude lont naar binnen, verwijder dit en plaats het nieuwe lont.

Op een goed vervangingslont voor je kachel zitten streepjes, het bovenste lijntje moet overeen komen met de bovenkant van het metalen omhulsel.

(Hier geen foto's van, had ik al eerder gedaan)

 

Stap 8: Plaats de metalen koker met lont weer in de kachel, dit gaat makkelijker als je hem smeert met petroleum.

 

Zet het lont in de hoogste stand met het tandwieltje van de draaiknop, waarbij de markering van de draaiknop in dit geval op 12 uur moet staan.

Zet het borgklipje weer terug, zodat de knop niet meer teruggetrokken kan worden.

 

Let op dat je de noodstop beveiliging op spanning brengt door het tandwieltje aan te draaien. Hou hierbij het palletje vast, zodat hij niet in werking treedt als je het kantelbare gewichtje aanraakt. Dit mechaniek reageert op kantelen, aardbevingen en werkt met de noodknop, die je normaal niet gebruikt om hem uit te zetten.

 

Stap 9: Controleer of de knop soepel het lont op en neer beweegt en deze ook laag genoeg kan. Achter het tandwieltje van de noodstop zit een palletje en dat kan net in de weg zitten, zodat het lont niet geheel naar beneden kan. Bij het uitzetten blijft de kachel dan heel zachtjes branden of gaat kwalmen omdat het lont in het hete gedeelte van de brander blijft zitten. Zit het palletje in de weg, draai het tandwiel een klein stukje.

 

IMG_0952.JPG.e642572b0fc5ceb0ba8c52fc286914da.jpg

 

IMG_0953.JPG.0307607a803b4bf11cbe4162ec036dda.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip bij het aansteken:

 

Pak de hele pot uit de kachel, zet hem heel laag en steek hem rondom aan met een aansteker oid.

Zet dan de pot er weer op en zet de kachel op de hoogste stand.

 

Doe je dit met het gloeikousje op batterijen van de kachel dan moet de vlam helemaal rondom kruipen en verdampt hierbij olie die je dan gaat ruiken.

.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie Handleiding @Raycoupe dat bespaart een hoop mensen een hoop werk als ze dit ook een keer moeten doen,

want ik denk niet dat je zo'n manual makkelijk zult vinden waar dit staat beschreven

Ik hoop dat @vheeswijk hem in zijn archief meeneemt :cool:

gr will

@Wafels , @Raycoupe : Ik heb hem al mijn archief opgenomen. De grote foto's heb ik niet integraal opgenomen, dat doe ik nooit, ook niet van mijn eigen postings. Vooral de downloadable versies van het archief worden dan immens groot. Ik heb wél de links naar alle foto's expliciciet in de tekst opgenomen. Ik wacht nog even met updaten totdat de bibliotheek wat verder is uitgebreid. Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels , @Raycoupe : Ik heb hem al mijn archief opgenomen. De grote foto's heb ik niet integraal opgenomen, dat doe ik nooit, ook niet van mijn eigen postings. Vooral de downloadable versies van het archief worden dan immens groot. Ik heb wél de links naar alle foto's expliciciet in de tekst opgenomen. Ik wacht nog even met updaten totdat de bibliotheek wat verder is uitgebreid. Wolf

 

Daar had ik uiteraard nog geen rekening mee gehouden, een versie zonder foto's. Juist die foto's maken veel duidelijk.

Misschien dat ik nog wel een tekst versie schrijf, speciaal voor je archief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip bij het aansteken:

 

Doe dit met het gloeikousje op batterijen van de kachel dan moet de vlam helemaal rondom kruipen en verdampt hierbij olie die je dan gaat ruiken.

.

 

Heldere beschrijving, moet nog een kachel kopen maar al doende met e kachel bij de hand moet het zo lukken. Alleen bovenstaande citaat snap ik niet, bedoel je hier; "Doe dit met het het gloeikousje van de 'kachel op batterijen'.". De batterijen voor de lectronische beveiligin of zo? Nee klinkt ook niet logisch... Deze kache is juist als nood dus niks elektrisch aan toch? Gaarne toelichting.

 

Ik ben zo beducht dat ik een kachel koop die uiteindelijk zonder stroom toch niet werkt..

(ja ik weet dat je met accu en zonne panelen heel lang betterijene op spanning kan houden maar alles is kwetsbaar en kan stuk' Dus zo simpel en obuust mogelijk maa nu paat ik @Raycoupe na geloof ik...

 

goet bn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heldere beschrijving, moet nog een kachel kopen maar al doende met e kachel bij de hand moet het zo lukken. Alleen bovenstaande citaat snap ik niet, bedoel je hier; "Doe dit met het het gloeikousje van de 'kachel op batterijen'.". De batterijen voor de lectronische beveiligin of zo? Nee klinkt ook niet logisch... Deze kache is juist als nood dus niks elektrisch aan toch? Gaarne toelichting.

 

Ik ben zo beducht dat ik een kachel koop die uiteindelijk zonder stroom toch niet werkt..

(ja ik weet dat je met accu en zonne panelen heel lang betterijene op spanning kan houden maar alles is kwetsbaar en kan stuk' Dus zo simpel en obuust mogelijk maa nu paat ik @Raycoupe na geloof ik...

 

In die laatste zin mistte het woordje 'je', heb ik aangepast....

 

Bijna alle modernere kachels (zeg maar vanaf 30 a 40 jaar geleden) hebben een vakje voor batterijen. Dit om een gloeispiraaltje van stroom te voorzien, zodat je hem met een knop eenvoudig kunt aansteken zonder lucifers oid.

Nog moderne kachels hebben soms beveiligingen, zoals bv. een CO beveiliging op de duurdere types. En dan heb je ze ook nog volautomatisch met thermostaat, die zelf aanspringen indien nodig.

 

Behalve die supermoderne laatste categorie, doen de meeste kachels het prima zonder batterijen, je hebt dan alleen een aansteker nog en eventuele ingebouwde beveiligingen werken dan niet. De Toyo Kuni op de foto's heeft geen beveiligingen, alleen een gloeidraadje voor het aansteken met de oranje knop (zie foto's). Het contactje bij mijn kachel doet het niet meer en ga hem ook niet repareren, want zoals gezegd, aansteken met een aansteker werkt beter (minder geur). Het gloeidraadje raakt namelijk het lont aan één kant aan wat dan gaat branden. Terwijl de vlam rond het hele lont trekt, produceert de kachel meer waxinelichtjes geur. Ik steek hem dus op minimaal vier plaatsen aan op lage stand, wacht even en zet dan de pot er weer op en draai dan het lont omhoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben al jaren geleden afgestapt van de gloeispiraal met batterijen. Slijt snel en 7 euro voor de gloeispiraal en 5 voor de grote batterijen, zijn ook zo weer leeg.

Gewoon lucifers de langere uitvoering en voorzicht aansteken en er voor zorgen dat er geen verbrande stukjes in bij de lont vallen.

Dus de handel voor aansteken omhoog duwen, dan gaat de glazen branderkop omhoog en i.p.v. de gloeispriraal de lucifers bij de lont houden, gaat ook sneller dan een gloeispiraal. Als deze is ingesleten dus gloeidraadje scheef kan je lang zitten te mieren voordat de lont brandt.

Met lucifers Hup en met enkele seconden de brandt erin.

 

En de kat weet het ook al als ik de lucifers pak rent ze al naar de kachel,(mijn vrouw ook;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar had ik uiteraard nog geen rekening mee gehouden, een versie zonder foto's. Juist die foto's maken veel duidelijk.

Misschien dat ik nog wel een tekst versie schrijf, speciaal voor je archief.

@Raycoupe : De tekst alleen is niet storend omdat ik hierzelf, daar waar opportuun, in de tekst zelf aanklikbare links naar betreffende foto's heb geplaatst die het stappenplan toch heel duidelijk weergeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Daar had ik uiteraard nog geen rekening mee gehouden, een versie zonder foto's. Juist die foto's maken veel duidelijk.

Misschien dat ik nog wel een tekst versie schrijf, speciaal voor je archief.

 

Kan je de foto's niet converteren naar wat kleinere formaten? Een plaatje zeg altijd meer dan 1000 woorden. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

@Raycoupe

 

Heb onlangs een Ketac KHF110 weten te scoren. Ding was wel vies en zat vol met petroleum, maar heb deze vandaag eens, met behulp van deze review, weten te demonteren en schoon gemaakt.

Wat me op viel is dat deze Ketac verrekte veel op de kachel van jou lijkt, vooral van de binnenkant en mechaniek. Dus voor diegene die ook zo'n kachel op de kop weet te tikken....dit draadje moet je hebben!!!

En de kachel werkt prima! Nu alleen nog een nieuwe lont erin. :)

Bedankt!!!

 

B-man

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

 

Heb onlangs een Ketac KHF110 weten te scoren. Ding was wel vies en zat vol met petroleum, maar heb deze vandaag eens, met behulp van deze review, weten te demonteren en schoon gemaakt.

Wat me op viel is dat deze Ketac verrekte veel op de kachel van jou lijkt, vooral van de binnenkant en mechaniek. Dus voor diegene die ook zo'n kachel op de kop weet te tikken....dit draadje moet je hebben!!!

En de kachel werkt prima! Nu alleen nog een nieuwe lont erin. :)

Bedankt!!!

 

B-man

 

Mooi man, nu nog een beetje lampenolie inslaan en je kan Poetin uitlachen! ;)

 

Best lekkere warmte he, zo'n kacheltje. Heb je al een CO melder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi man, nu nog een beetje lampenolie inslaan en je kan Poetin uitlachen! ;)

 

Best lekkere warmte he, zo'n kacheltje. Heb je al een CO melder?

 

Haha, inderdaad.

Geeft zeker lekkere warmte af. Straalt ook echt lekker naar voren uit. En een CO melder is inderdaad iets wat ik nog moet aanschaffen! Goed dat je ff helpt herinneren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, inderdaad.

Geeft zeker lekkere warmte af. Straalt ook echt lekker naar voren uit. En een CO melder is inderdaad iets wat ik nog moet aanschaffen! Goed dat je ff helpt herinneren!

 

CO melder kopen in een winkel met flinke omzet, zodat je geen eentje krijgt die al jaren op de plank ligt. Aanbiedingen zijn meestal van dat spul, zoals laatst bij de Blokker.

De sensor verouderd gewoon en die van mij gaat 7 jaar mee. Wel duur die dingen, ik heb er eentje met een schermpje die het niveau aangeeft ipv alleen een geluidssignaal als een drempelwaarde is overschreden.

Zo kun je van te voren het raampje verder openzetten: http://www.voorzekeren.nl/winkel/brand/co-melder-met-display-detail

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Ik heb een nieuw kacheltje een kero 241 en merk dat na amper 15 branduren in totaal al er een serieuze zwarte rand is en ik deze amper aankrijg met het elektronische systeem. ik dacht eerst dat batterijen op waren dus met nieuwe hetzelfde probleem. als ik de wiek terug een beetje naar beneden lukt het wel.

ookzonder de glazen koker kan deze aangestoken worden met het elektronisch systeem.

 

aansteken met een aansteker gaad ook en warmt vrij goed op maar het is die harde zwarte rand.

 

is het normaal dat er bij een nieuw toestel dit zo snel gebeurd? Ik heb de wiek meer dan 2 uur laten weken voor het eerste gebruik...

 

beetje opzoekwerk gedaan en men zou af en toe de kachel volledig leeg moeten laten branden maar er zit een veiligheid in dat deze niet zonder reservoir kan branden. en in de handleiding staat dat ik dat pas om de 200 uren moet doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...