Ga naar inhoud
GENEGEERD

WC en doorspoelen


Aanbevolen berichten

Dit is een beetje een onsmakelijk verhaal. maar wat moet, dat moet. Een van de dingen waar ik weinig over kan vinden op dit forum is het gebruik van de WC tijdens een SHTF. Genoeg te lezen over de noodzaak om veel WC-papier in te slaan, en vochtige doekjes. Prima. Ik bedoel echter het gebruik an sich van het toilet. Ik heb in de kerstvakantie een paar dagen lang de WC als test slechts 1 keer per dag doorgetrokken. Ik woon alleen, dus dat is nog niet zo'n probleem qua stank en hoeveelheid poep.

 

Maar wat nu als je met, zeg, drie of vier mensen bent? Zelfs als je met een gezin maar twee keer per dag doortrekt (en dan ligt de pot al aardig vol poep) kost je dat zeker 15 liter water. En als je nu nog een woning met tuin hebt, een volle regenton of een vijver dan gaat dat nog wel. Maar ik woon in een flat. Ik denk dat WC-gebruik dan echt een probleem kan worden. En weet iemand hoe het staat met de riolering? Als de stroom langdurig uitvalt, zullen de pompen van de waterzuivering ook niet werken, denk ik. Verstopt het riool dan?

 

Ik heb het eerder aangekaart op dit forum: mijn theorie is dat als de hygiene sterk te wensen over laat je onverschillig wordt, als je onverschillig bent word je onvoorzichtig, en dat vermindert volgens weer mij je overlevingskansen.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als er geen stroom is zal het riool sowieso vastlopen...

Er bestaan waterloze wc's. Diverse soorten. Ze heten Nonolet, composttoilet. Op google genoeg over te vinden, op deze site ook vaak besproken.Ik vind het een goede backup voor een periode zonder toiletten en water. Water zou ik liever gebruiken voor eten en drinken en schoon blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de stroom voor langere tijd uitvalt, heb je geen stromend water en geen riolering! ;)

Ondanks de wc papier rage hier... Wij gaan gewoon washandjes gebruiken! 1 à 2 per persoon nodig en oneindig herbruikbaar! Zorgt ook niet voor afval! (Al zou je je papiertje wellicht kunnen persen tot haardbriket?! :p )

 

Goede hygiëne is dan ook van groot belang! In een flat gaat t een probleem worden ben ik bang... Latrine graven op een balkon?! Nooit over nagedacht! Wij wonen "landelijk" ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de stroom voor langere tijd uitvalt, heb je geen stromend water en geen riolering! ;)

Ondanks de wc papier rage hier... Wij gaan gewoon washandjes gebruiken! 1 à 2 per persoon nodig en oneindig herbruikbaar! Zorgt ook niet voor afval! (Al zou je je papiertje wellicht kunnen persen tot haardbriket?! :p )

 

Goede hygiëne is dan ook van groot belang! In een flat gaat t een probleem worden ben ik bang... Latrine graven op een balkon?! Nooit over nagedacht! Wij wonen "landelijk" ;)

 

Schijten op een emmer met daarin een zak, eens in de zoveel tijd de zak afvoeren (ergens begraven of zo)

Washandje is aardig idee, maar dat kost dan weer water / reinigingsmiddelen / mogelijk brandstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker poepen in je moestuin.:p

 

Ik zie het probleem eigenlijk niet, dit lost zichzelf op. Het ligt eraan wat voor soort ramp er komt. Is het alleen de stroom die uitvalt of een overstroming of misschien een andere ramp. Poepen kun je overal en aan jou de keuze of je wel of geen papier prept (DickBerts had zat staan zag ik op TV).

 

Als de stroom voor langere tijd uitvalt in je flat, dan werkt niets meer op termijn. Ik weet ook niet of dat de handigste plek zal zijn om daar langer te verblijven. Als ik vast aan huis zat, dan poep ik in een emmer en leeg deze in een gat in de grond of iets dergelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker poepen in je moestuin.:p

 

Ik zie het probleem eigenlijk niet, dit lost zichzelf op. Het ligt eraan wat voor soort ramp er komt. Is het alleen de stroom die uitvalt of een overstroming of misschien een andere ramp. Poepen kun je overal en aan jou de keuze of je wel of geen papier prept (DickBerts had zat staan zag ik op TV).

 

.

hahaha zal die leuk vinden als ze nu allemaal voor ze deur komen voor een velletje;)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dat hier allemaal lees plus de geplaatste links is er hier op het forum al flink wat af gescheten .

Als er geen water is kan je ook niet doorspoelen . Dus je moet iets anders verzinnen of het gaat hier stinken .

Ga de vrije natuur in maak een putje en doe uw ding .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

180px-Hudo.png

 

Een hudo oftewel "pit latrine" is een primitief toilet, bestaande uit een overkapping boven een in de grond gegraven sleuf. Soms heeft de hudo ook een eenvoudig houten zitje, of planken aan weerszijden van de sleuf (tegen instorten).

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/Hudo.jpg

 

http://helid.digicollection.org/en/d/Jh0210e/3.2.15.html

 

latrine.jpg.ff9f088ba7953c6fdf80cf5315bdcbe7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterker nog, de riolering komt omhoog, hoeveel zijn hier op voorbereid?

 

Ik weet uit ervaring dat de wc in huis hoger ligt dan de putten van de riolering. Dus alle shit komt uit die putten omhoog en niet in de wc. (pas nog een riolerings probleempje gehad) Enige probleem waar je wel rekening mee moet houden is dat de stankafsluiter van je wc en alle afvoerputjes niet meer werkt en er dus een nare lucht je huis binnen komt, dus afdekken al die afvoerputjes en wc(s)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De septic tank hier mag in 't ergste geval overlopen, er stroomt een beekje vlak langs de onderste kamer, die ook nog eens flink lager ligt dan 't huis.

 

En ja, ik weet dat 't ongezond is als die zooi in de open lucht drijft, maar voorlopig hou ik 't met een 2-kamer septic tank een stuk langer uit dan met een riolering aansluiting, bij een SHTF. Het kreng wordt nu 2 keer per jaar leeg gezogen (terwijl er ruimte genoeg is voor een heel gezin voor een jaar), dus als 't misgaat en hij wordt een jaartje niet geleegd dan is er nog geen probleem.

 

Natuurlijk is 't ook niet perfect, maar da's niets :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet uit ervaring dat de wc in huis hoger ligt dan de putten van de riolering. Dus alle shit komt uit die putten omhoog en niet in de wc. (pas nog een riolerings probleempje gehad) Enige probleem waar je wel rekening mee moet houden is dat de stankafsluiter van je wc en alle afvoerputjes niet meer werkt en er dus een nare lucht je huis binnen komt, dus afdekken al die afvoerputjes en wc(s)

Dan ga je uit van lage druk, de putjes is waar het als eerst uitkomt niet waar het alleen uitkomt.

In de meeste gebieden in het geval van stroom uitval zal er genoeg backup stroom zijn om het riool weken tot een paar maanden gewoon te laten werken, maar daarna komt het toch echt omhoog, ook uit de wc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet uit ervaring dat de wc in huis hoger ligt dan de putten van de riolering. Dus alle shit komt uit die putten omhoog en niet in de wc. (pas nog een riolerings probleempje gehad) Enige probleem waar je wel rekening mee moet houden is dat de stankafsluiter van je wc en alle afvoerputjes niet meer werkt en er dus een nare lucht je huis binnen komt, dus afdekken al die afvoerputjes en wc(s)

 

Mag toch geen probleem zijn als je zwanenhalzen in je afvoerleidingen hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...