Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bouwtekening plantaardige-olie brander


Wafels

Aanbevolen berichten

@Heksenboot @vheeswijk @hamster @jobs @Raycoupe ea mijn excuus ik weet ook niet wat de oorzaak was , vanmiddag kon ik ook niet op die sitre

komen maar nu weer gewoon wel dus of die site vanmiddag even weg is geweest ??? mocht het nu weer niet goed

gaan kan ik wel een link naar wetransfer maken

wat betreft wasted oil heaters de meeste werken met een oil dripper (druppel systeem ) of een babington systeem of turk burner

en dus een compressor wat het geheel weer gecompliceerd maakt maar ik kwam een poosje terug een russische brander tegen die heel simpel is

en dit niet nodig heeft . Het zal nobelprijs voor het milleu opleveren maar als zo'n brander op temperatuur is geeft het toch een behoorlijke schone en hete

verbranding .

ik had er eerst zelf wat mee willen experimenteren en er dan een topic van willen maken maar jullie beginnen hier nu over deze brander dat ik

hier alvast over begin ( kom er nog op terug :) )

dit is die russische brander

 

helaas in het russisch maar het spreekt voor zich lijkt mij

dit is een engelse versie ervan http://www.instructables.com/id/Waste-oil-heater-Spark/

Deze branders zijn wel gemaakt om grote ruimten te verwarmen 12m x 12 m en mijn idee is om toch een kleinere versie ervan te maken

en dan plantaardige olie te gebruiken maar ik moet er eerst de tijd voor vinden

gr will

 

Ik denk dat de site wat last had van de vele belangstelling. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@bener0 ik heb daar wel aan gedacht , maar heb er zo mijn bedenkingen over want A de sproeier is zeker niet goed

de diameter van het sproeier gat zal een andere diameter moeten hebben en ik heb geen flauw idee hoeveel bar

je erin pompt dus zul je niet de pomp kunnen gebruiken maar zul je een nieuwe vuldop moeten maken

waar je een ventiel in maakt en waardoor je er 1 bar druk in kunt pompen of op de vuldop een drukmeter moeten monterenen kijken

of dat pompje wel de 1 bar kan halen ?? , maar dan nog want deze brander is er niet voor ontworpen wellicht werkt het , maar ik eerder van niet .

De ''coils'' van die oliebrander zijn aanzienlijk groter in diameter dan van parrafine , benzine en alcohol branders .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wafels,

Ik snap je bezorgdheid wat betreft de viscositeit.

Een aantal jaren geleden reed ik een paar jaar op zonnebloemolie. Door de olie voor te verwarmen mbv een warmtewisselaar gebruik makend van het koelwater. Door voorverwarming word de olie dunner. De primus werk ook met voorverwarming, vandaar dat het mogelijk geen belemmering is dat de sproeier klein is .

Laat ik nou zelf een primus hebben hahah :p

Ik ga het zelf wel proberen de komende dagen.

"de Eco primus "

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wafels,

Ik snap je bezorgdheid wat betreft de viscositeit.

Een aantal jaren geleden reed ik een paar jaar op zonnebloemolie. Door de olie voor te verwarmen mbv een warmtewisselaar gebruik makend van het koelwater. Door voorverwarming word de olie dunner. De primus werk ook met voorverwarming, vandaar dat het mogelijk geen belemmering is dat de sproeier klein is .

Laat ik nou zelf een primus hebben hahah :p

Ik ga het zelf wel proberen de komende dagen.

"de Eco primus "

 

De spoeier in je primus is voor vergaste petroleum, als ik me niet vergis. Ben benieuwd hoe snel zonnebloemolie vergast.

'k Zou het experiment sowieso buiten uitvoeren en blusmiddelen paraat hebben. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bener0 @Raycoupe @Heksenboot die sproeier is het probleem niet dat is een kwestie van opboren (andere erin zetten ) maar ik heb mijn bedenkingen ten opzichte

van die ''coil '' als je kijkt hoe groot die is bij die plantaardige brander dan denk ik dat de coil van de primus niet groot genoeg is om die olie te verdampen

Wat een optie zou kunnen zijn is om de brander los te schroeven en op de tank een andere zelfgemaakte brander te schroeven en zo het reservoir en het pompje

te gebruiken , mits het pompje 1 bar kan leveren (zoals staat aangegeven in de gegevens van die Bosch brander en niet hoger dan 1 bar )

Tevens wat je ook nog kunt doen is van een blikken bus een afscherming rond het branderdeel plaatsen zoals ook bij die Bosch brander

want dit zal de warmte meer bij de coil houden !!

Maar ik ben erg benieuwd @bener0 naar je bevindingen :cool:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vanmiddag geprobeerd om mijn primus zie (foto) te laten branden op zonnebloem olie.

Volgens normale procedure voorverwarmd met spiritus en toen het vat opgepompt..... helaas de olie spuit er wel uit , maar vat geen vlam.

Conclusie: Zonder aanpassing is het NIET mogelijk om je primus te laten branden op zonnebloem olie.

Helaas, maar we zijn met z'n allen weer wat wijzer geworden.

035.jpg.1aeb97c4f4db66da5d9d3af41ffcc731.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag geprobeerd om mijn primus zie (foto) te laten branden op zonnebloem olie.

Volgens normale procedure voorverwarmd met spiritus en toen het vat opgepompt..... helaas de olie spuit er wel uit , maar vat geen vlam.

Conclusie: Zonder aanpassing is het NIET mogelijk om je primus te laten branden op zonnebloem olie.

Helaas, maar we zijn met z'n allen weer wat wijzer geworden.

035.jpg.1aeb97c4f4db66da5d9d3af41ffcc731.jpg

 

Ik wil hier aan toevoegen dat je ook geen zonnebloemolie in een oliekachel moet gooien. Ik had zonnebloemolie bij de gezuiverde petroleum gegooid (ongeveer 50/50) Dat heb ik namelijk een aantal weken geleden gedaan als proef. Helaas ging de kachel langzaam uit en kreeg hem niet meer aan de gang. Ik heb daarna alle olie verwijderd en de lont in wasbenzine gereinigd.

Een hoop geklooi kan ik je vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nog een proberen met 100 graden zonnebloemolie in het reservoir de primus op te starten heksenboot. Geen tijd voor een test de komende 2 week.

Het schoonmaken had ik nog niet over nagedacht, de kennis of het wil of niet vond ik leidend

Uitspoelen / schudden met lampolie denk ik Waffels

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bener0 als de olie niet verhit zou zijn geweest zou je hem zo kunnen uitspoelen maar omdat je toch volop bent bezig

geweest met verhitten van de olie zal er denk ik in de coil (want die was het warmste ) toch prut van deels verbrande olie en olie zitten

ik weet niet of je die ''coil'' los kunt koppelen want dan zou je met zo'n pijpen ragger of zoiets kunnen proberen

of denk ik nu net aan uitkoken met een warm sop watertje (wel een behoorlijke poos laten koken en dan schoon en droog blazen .

de olie verwarmen tot 100 graden gaat hem ook niet worden want de olie moet vergast worden in die coil en dat gas dat verbrand

en ik schreef al die coil is te klein om de olie te vergassen . je zal van koperen buis een nieuwe coil moeten maken een grotere.

maar ik hoor het wel , ik ben benieuwd :cool:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...