Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ruilen tijdens SHTF


Myosotis

Aanbevolen berichten

Tijdens het lezen van draadjes hier op het forum zie ik zo nu en dan het volgende voorbij komen: "sla meer van xxx op, want dat kun je gebruiken als ruilmiddel".

 

Dat verbaasd mij. (Los van de discussie of ruilen verstandig is; want mij lijkt het niet verstandig.) Waartegen wil je bijv. suiker of toiletpapier ruilen, wat je zelf nog niet hebt (of te weinig hebt)? Geen van de niet-preppers zal snel zijn drank of eten ruilen, lijkt me. En het is toch juist de bedoeling om zo veel mogelijk zelf te hebben en zo onafhankelijk mogelijk te zijn, juist tijdens een SHTF situatie?

 

Ik weet niet of dit draadje op de juiste plaats staat? Kreeg niet echt een betere plaats gevonden.

(Overigens is het niet makkelijk om te leren denken als een prepper :p Het begint een beetje te komen na uren draadjes doornemen.)

 

Groetjes,

Myosotis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Mwa,

 

Als je als prepper een goed waterfilter hebt kan je drinkwater ruilen (of zelfs weggeven in ruil voor hand- en spandiensten) ? Zelf ben ik eerder voorstander van een ander soort ruilen.

Waarop die ander zegt:

 

Thanx voor die waterfilter. Mag jij blijven leven! :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Lees eerst eens wat over een verslag van echte SHTF, dan kan je zien wat er geruild wordt en waarom, @Myosotis .

 

Bosnië:

 

http://sovietoutpost.revdisk.org/?p=72

 

Katrina:

 

http://suburbansurvivalblog.com/katrina-experiences-an-expereinced-prepper-tells-all

 

Neem er de tijd voor, want het zijn echte ogen-openers.

 

Veel preppers denken daarom al over ruilen na (barter heet dat in het Engels):

 

http://beforeitsnews.com/self-sufficiency/2013/11/20-of-the-most-important-barter-items-you-need-to-have-on-hand-for-when-the-shtf-2466698.html

 

Ik heb hier al eens een samenvatting van gemaakt:

 

http://preppers.nl/forum/threads/6958-Vraag-Ruilhandel-wat-zijn-goede-ruilmiddelen?p=161136&viewfull=1#post161136

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al ben je op alles! voorbereid, hetgeen toch al een prestatie op zich is, zeker weten wat er gebeuren gaat weet je nooit.

Je kunt dus maar beter wat teveel achter de hand hebben.

 

-Voor als je toch wat mist.

-Voor als er wat kapot gaat.

-Voor als iets op raakt.

-Voor omkopen.

-Voor

hand- en spandiensten.

-Voor eens wat extra's.

-Voor als het langer duurt dan je ingecalculeerd had.

 

En zo vast nog wel wat redenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Al ben je op alles! voorbereid, hetgeen toch al een prestatie op zich is, zeker weten wat er gebeuren gaat weet je nooit.

Je kunt dus maar beter wat teveel achter de hand hebben.

 

-Voor als je toch wat mist.

-Voor als er wat kapot gaat.

-Voor als iets op raakt.

-Voor omkopen.

-Voor

-Voor eens wat extra's.

-Voor als het langer duurt dan je ingecalculeerd had.

 

En zo vast nog wel wat redenen.

 

Omdat het geld geen flikker meer waard is?

Omdat je goud niet kan eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiezo zie ik veel in ruilen tijdens een SHTF maar waarom wachten daarop? Probeer nu al te ruilen ook is het tegen diensten of materialen.

Misschien makkelijker gezegd dan gedaan.....Vooral in Nederland zal niet iedereen er voor open staan maar wie niet waagt wie niet wint.

Zelf probeer ik zo veel mogelijk te ruilen

 

 

 

Ten eerste: ik heb mij huidige woonplaats geruild met mijn schoonouders voor mijn huis in Nederland )(sjonge jonge hij heeft nog meer polen nederland in gedrukt;))

 

Dingen die ik ruil:

 

Oke met mijn eerst voorbeeld ben ik dan wel erg verwend:

1)Als ik naar de tandarts ga kost het me een kookles of een paar homemade gerechten(In mijn schoonfamilie is een tandarts en ik ben van beroep chefkok)

2 Zelf eet ik ongeveer 2keer per week vlees(fok dieren voor het vlees en jaag maar ben niet van plan iedere dag een dier te slachten voor mijn honden) maar mijn honden krijgen iedere dag vlees(ja ik kook voor mijn honden) dus heb een deal met de slager het vlees en organen die niet meer geschikt zijn voor menselijk consumptie of die gewoon weg niet verkopen(zoals bijv nieren.hart en magen. Ruil ik tegen eieren ,melk ,vis of geweckte groenten

3) Het overschot aan koeienmelk, geitenmelk en schapenmelk breng ik naar de kaasboer die maakt er kazen van en ik krijg er kazen voor in de ruil(is trouwens iets wat ik in de toekomst zelf wil gaan leren

4)Van de jacht breng ik de huiden naar de dierenarts(mijn buurman) die in ruil als er een dier ziek is bij mij komt zonder daar wat voor te rekenen

5)Ik heb een waterput op mijn erf en mijn andere buren mogen hier gebruik van maken in ruil tegen of andere producten die ze dat seizoen verbouwen

 

 

 

 

Eenmalige trades van de afgelopen maanden:

1) Ik had een hoop oud ijzer op het erf liggen toen ik het had geruild met mijn schoonouders. Heb het naar de metaalboer gebracht en uiteindelijk heeft hij van het schroot dat ik hem bracht een windturbine voor mij gebouwd en het overige schroot mocht hij houden.

2)Heb 1 geit tegen 20 legkippen geruild

3) 10 loopeenden tegen 5uur houthakken

 

 

 

Kortom wacht niet met ruilen tot een SHTF begin er nu al mee

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

*Stuudje neemt volgende keer pannetje soep mee naar de tandarts, eens proberen of het werkt*

 

 

Overigens, helemaal met je eens hoor GWAP, alleen hier werkt het vaak nog ietsje anders.

Ik zal morgen even een recept voor je zoeken voor zachte kaas, en huttenkäse, is erg makkelijk, kan ik zelfs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

*Stuudje neemt volgende keer pannetje soep mee naar de tandarts, eens proberen of het werkt*

 

 

Overigens, helemaal met je eens hoor GWAP, alleen hier werkt het vaak nog ietsje anders.

Ik zal morgen even een recept voor je zoeken voor zachte kaas, en huttenkäse, is erg makkelijk, kan ik zelfs.

Hartelijk dank

het mooist was om een mierzoete taart mee te nemen naar de tandarts;)

 

(erg snelle reactie trouwens:p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees eerst eens wat over een verslag van echte SHTF, dan kan je zien wat er geruild wordt en waarom, @Myosotis .

 

Bosnië:

 

http://sovietoutpost.revdisk.org/?p=72

 

Katrina:

 

http://suburbansurvivalblog.com/katrina-experiences-an-expereinced-prepper-tells-all

 

Neem er de tijd voor, want het zijn echte ogen-openers.

 

Veel preppers denken daarom al over ruilen na (barter heet dat in het Engels):

 

http://beforeitsnews.com/self-sufficiency/2013/11/20-of-the-most-important-barter-items-you-need-to-have-on-hand-for-when-the-shtf-2466698.html

 

Ik heb hier al eens een samenvatting van gemaakt:

 

http://preppers.nl/forum/threads/6958-Vraag-Ruilhandel-wat-zijn-goede-ruilmiddelen?p=161136&viewfull=1#post161136

 

 

Bedankt voor de nuttige links @Heksenboot. Ik heb een gedeelte gelezen, rest komt vanavond. Zijn heftige verhalen.

Vanuit de 1e link begrijp ik dat sommigen in zo'n SHTF situatie wel konden ruilen en anderen (die goed hadden voorbereid? of toevallig net iets meer voedsel in huis hadden?) werder vermoord. Daarom leek het mij beter om niet te ruilen: als mensen die niet hebben geprept er achter komen dat jij wel een voorraad heb dan ben je je leven niet veilig. Als je van de andere kant skills hebt die zij nodig hebben dan hebben zij je nodig.

 

Toch maar eens beginnen met wat nieuwe skills leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

( Ik heb verdomd vaak pech met me leeftijd)

Vast wel.

Maar voor mij ben je een topgozertje, omdat je serieus bent, regelmatig meepraat op het forum en de chat, doorzet, en nog zoveel tijd hebt om te groeien.

Later als je groot bent, ben je een mens vol prepkennis, in woord en daad. Ik heb daar wel vertrouwen in.

 

Als je kennis en vaardigheden ontwikkelt, dan heb je altijd wat om te ruilen. Als je gereedschappen hebt kan je die uitlenen/verhuren, die hoef je niet meteen kwijt te zijn.

En soms is ruilen niet slim...als je je zout ruilt tegen goud en ben je rijk...ben je wel je kostbare zout kwijt. Dus denk goed na wat je ter ruil wel en niet aanbiedt bij ruilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas woont niet iedereen op een boerderij o.i.d. @GuywithAplan. Ik zal het moeten doen met een flatje in een drukke stad. :(

Van dat nu al beginnen met ruilen vind ik wel een goede tip. Ik denk/hoop dat je wat meer kans maakt het te overleven als mensen weten wat ze aan je hebben.

ja hoeft natuurlijk niet op een boerderij te wonen om te ruilen maar begrijp wat je bedoeld. En bij de normale winkl.wordt het inderdaad lastig maar probeer het eens bij een kringloop, tegen dat leuke tafeltje wat je hebt zien staan tegen die 2 ouwe stoelen in de schuur.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...