Ga naar inhoud
GENEGEERD

Handboog en pijlen zelf maken


Gast Peerke

Aanbevolen berichten

Net voor de milleniumwisseling had ik al eens meedere handbogen gemaakt van o.a. wilgen- en taxushout. Wilg is te slap om direct te gebruiken, en taxus is al sinds lange tijd gebruikt vanwege zijn eigenschappen.

De boog waar ik toen aan gewerkt had schoot 100 meter, maar na 4 keer schieten brak hij.

 

Door werk en omstandigheden ben ik er tot 2 jaar geleden niet meer aan toegekomen, en heb het nu nog eens geprobeerd. De opzet was, om met weinig en eenvoudig gereedschap een functionele boog te creeëren

 

Eerst mensen van de gemeente die in het park bezig waren met taxus te snoeien lief aangekeken en een paar flinke takken meegenomen.

 

Ondertussen her en der wat in het park wat bamboe geoogst, en in het bos en omgeving wat hazelnoot- en ligustersprieten geknipt. Van een bevriende jager kreeg ik 4 ganzen.

 

Vervolgens al het hout en takken laten drogen.

 

[ATTACH=CONFIG]8228[/ATTACH]

 

In bovenstaand plaatje de bogen. De grootste boog heeft de kleinste kracht. Ik schat 10 pond. Maar het was een probeersel. De kleinste boog schat ik op 30-40 pond.

 

[ATTACH=CONFIG]8230[/ATTACH]

 

In bovenstaand plaatje de kleine boog met 2 pijlen. De donkerste pijl is van bamboe, de lichtere is van hazelnoothout.

 

[ATTACH=CONFIG]8229[/ATTACH]

 

Van takken pijlen maken. Klinkt eenvoudig, maar kost veel tijd. Na het schillen van de bast laten drogen, schuren en rechten. Van ganzeveren veertjes maken, stuk voor stuk erop plakken en voor- en uiteinde omwikkelen met garen en een toefje lijm erop. Met een punteslijpertje de top wat afgerond en een nokje geplakt.

 

[ATTACH=CONFIG]8231[/ATTACH]

 

In bovenstaande foto klemt de pees in het nokje, en rust de pijl in een uitsparing net boven het handvat.

 

[ATTACH=CONFIG]8232[/ATTACH]

 

Helaas is de close-up van de uitsparing niet echt duidelijk.

 

 

Tijdsbesteding. Boog in vorm snijden met zakmesje, boog verder modelleren met houtrasp en schuren, schuren schuren en daarna tilleren: 20 uur

Stokje schuren, richten en rechten, veren en nokje plakken en veren en punt omwikkelen met garen en lijm: 1 uur per pijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Helaas is er iets mis met je uploads....nu is niets duidelijk. Ik ben wel nieuwsgierig naar jouw boog!

 

Als ik op "bijlage xxxx" klik zie ik wel foto's. Waar gaat het dan niet goed ?

 

Zijn er meer mensen die hetzelfde ervaren als Keyzer Suze ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk dat ik problemen heb met het uploaden. Mijn internetverbinding hapert wel eens en valt af en toe weg (Wifi via de buurman).

Is er een restrictie aan de bestandsgrootte ? Mijn foto's zijn zo'n 2 MB per stuk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke Wat voor punt zet je op je pijlen (qua gewicht mbt het zwaartepunt van de pijl 7 a 10 % naar voren als ik me goed herinner ) Ik zie namelijk maar een heel klein stalen puntje op je pijl of vertekend dat ?

Ik zie je plaatjes nu wel :) en ik vind het eng dat je een groef maakt in je boog voor je pijl (verzwakt je boog behoorlijk ) , waarom heb je er geen nok op gemaakt ?

wel netjes gedaan die bogen

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijlen met puntje zijn voor de sier.

Indien gewenst, recht afzagen, uitboren en een schroefspijker van de Formido erin.

Heb je een scherpe metalen punt die verzwaard, zonder snijdende delen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijlen met puntje zijn voor de sier.

Indien gewenst, recht afzagen, uitboren en een schroefspijker van de Formido erin.

Heb je een scherpe metalen punt die verzwaard, zonder snijdende delen !

 

Leuk gedaan hoor. Die pijlen zien er keurig uit. Klasse. De bogen lijken mij wel wat fors gespannen en verder uit trekken levert dan niet veel meer kracht op wel meer kans op krak. Iets langer en dikker laten? Of zijn het meer een soort ruiterbogen (dan heb ik niets gezegd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te zien en mooi dat je het weer opgepakt hebt. Hoe schieten de 2 verschillende pijlen? En waarom heb je gekozen voor plastic nokjes ipv selfnocks bij deze natuurpijlen?

 

De nokjes zijn uit gemakzucht, al heb ik ook selfmade nokjes.

 

Zonder extra verzwaring aan de voorzijde schiet bamboe beroerd (te licht), hazelnoot gaat redelijk, en pijlen van liguster schieten het best.

Liguster is taai en sterk, is redelijk makkelijk te rechten en heeft een mooie swing bij schieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk gedaan hoor. Die pijlen zien er keurig uit. Klasse. De bogen lijken mij wel wat fors gespannen en verder uit trekken levert dan niet veel meer kracht op wel meer kans op krak. Iets langer en dikker laten? Of zijn het meer een soort ruiterbogen (dan heb ik niets gezegd).

 

Het was meer een experiment om met eenvoudig materiaal iets leuks te maken wat werkt, en wat het blijft doen. Zo van hoe deed de primitieve mens dat 20.000 jaar terug ?

Ik heb er veel van geleerd, vooral dat het niet zo simpel is.

De kortste boog is inderdaad meer een ruiterboog zoals de Mongolen deze ooit gebruikten. Onder een hoek van 45 graden schieten komt de pijl 100 meter verder neer. Niet slecht. Gewoon een leuke creatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was meer een experiment om met eenvoudig materiaal iets leuks te maken wat werkt, en wat het blijft doen. Zo van hoe deed de primitieve mens dat 20.000 jaar terug ?

[.....] Onder een hoek van 45 graden schieten komt de pijl 100 meter verder neer. Niet slecht. Gewoon een leuke creatie.

 

Respect! Wel wat meer dan een 'leuke creatie' daarmee doe je jezelf tekort....100 meter dat weet ik niet of ik dat haal met mijn creaties. Waar ik veel aan gehad heb en waar ook (kort) wordt ingegaan op bogen uit deze streken (uiteraard met hout uit deze streken) is het boek Houtkoorts - Link: http://home.kpn.nl/veen0804/houtkoorts.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Keyzer Suze,

 

Uit houtkoorts heb ik veel gelezen en veel tips gehaald. Maar om van een simpele dikke tak (nooit recht) een boog te maken valt niet mee. Je zult het hout moeten lezen en volgen tijdens de bewerking.

En in het laatste lag mijn uitdaging. Ik zweer bij taxus. Mooi hout wat leeft als het vorm krijgt.

 

 

Voor de amateur: Neem 2 latten van een lattenbodem. Dit is gelaagd beukenhout. Of probeer het met 2 langlauflatten.

Wil je jezelf de moeite besparen en niks proberen en leren. Koop er 1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Lars (die samen met van veen workshops geeft) kun je ook boogstaven kopen voor redelijke bedrag. Dan heb je het zwaarste/lastigste karwei al achter de rug (hoewel, daar denkt mss niet iedereen 't zelfde over) en kun je direct op de boog zelf focussen en de afwerking daarvan. @Peerke: liguster voor kende ik niet. Ik ga binnenkort wat rietpijlen maken. Staat bij ons voor de deur, Hazelaar werkt prima heb ik zelf ondervonden. Zelfs wat zwaardere pijlen voor kruisboog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou omdat jullie zelf je pijlenschachten maken zal dat ook eens doen. Normaal koop ik een stuk rondhout bij de bouwwinkel en maak daar mijn pijlen van. Veren had ik al die heb ik van een roadkill afgehaald.

 

Succes ermee John, maar dat zal wel lukken. Genoeg op dit forum over te vinden en op internet, Uit eigen ervaring weet ik dat hazelaar ontzettend makkelijk werkt. Wat ook redelijk werkt, zijn bamboe plantenstokken bij de tuinzaak halen voor vaak nog geen 50c per stuk. Daar zoek je dan wat mooie uit qua dikte, rechtheid en beschadigingen. Die zijn ook goed te rechten en te bewerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fairbowshop is een hele goeie webwinkel waar je ook hele leuke instructievideo's kunt vinden.

Vormen voor veren is naar je eigen creativiteit, als de veren op dezelfde pijl maar dezelfde vorm en richting hebben. Hierbij neem je in acht dat 't doel van de pijl mede bepalend is voor de grootte van de veren. Globaal: Hoe preciezer je moet kunnen schieten, des te groter de veer, en des te verder je moet kunnen schieten des te kleiner de veer. Makkelijkst is een vorm uittekenen op papier/karton en deze als sjabloon te gebruiken om je veren te knippen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...