Ga naar inhoud
GENEGEERD

De Nieuwe bijstandswet (eenvoudige uitleg)

Tom
 Share

Recommended Posts

Nu weet ik niet of er eerder iets over gezegd is, kan het niet vinden. Dus hier de nieuwe WWB die op 1-1-2015 van kracht wordt in eenvoudig Nederlands uitgelegd. (Via de link)

Trots heeft Jetta Klijnsma haar nieuwe Bijstandswet gepresenteerd. De eerdere versie die op veel terechte kritiek kon rekenen, is een klein beetje verbouwd en nu ligt er een schitterende wet. Dat vindt Jetta van de PvdA.

In deze krant (zie de link) is het al eerder en vaker gezegd. Van de oorspronkelijke sociaaldemocratische partij PvdA is niets meer over zolang er geen verkiezingen in de buurt zijn. De bedoeling is dat de nieuwe WWB op 1-1-2015 van kracht wordt en de in de wet verwerkte huishoudenstoets (inkomens van huisgenoten tellen mee) gaat voor "zittende" bijstanders op 1-7-2015 in. Met deze nieuwe WWB die volgens de PvdA een solide vangnet biedt, niemand aan de kant laat darren en zicht op werk biedt, worden ruim 400.000 landgenoten in het verdachtenbankje gezet en zonder enige vorm van een eerlijk proces hard gestraft voor hun vermeende luiheid

De tegenprestatie is verplicht en de gemeenten mogen hier, binnen de kaders van de nieuwe WWB, zelf invulling aan geven

Wanneer de bijstander een jaarcontract wordt aangeboden op grote afstand van zijn woonplaats dan zal deze bofkont moeten verhuizen naar de plek waar het jaarcontract voor hem klaarligt

Gedurende drie maanden aaneengesloten van een inkomen verstoken moeten blijven is binnenkort geen uitzondering meer.

LEES DE VERDERE UITLEG OP DE WAARHEID

DE OFFICIELE VERSIE

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 53
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Verplicht verhuizen...als er een baan ergens anders is.

Ik zie daar wel haken en ogen aan...je krijgt namelijk bijna nergens een huurhuis...en dan nog, waar betaal je de verhuizing van?

En de kinderen van school en club afhalen, nieuwe artsen zoeken, al die dingen doen een aanslag op je tijd en energie...dus binnen de kortste keren ben je overbelast en ziek en zit je in een vreemde plaats, zonder vrienden, ...ieks.

Ik snap wel dat de gemeente die regel erdoor heen wil hebben. Elke bijstandsgerechtigde die uit de gemeente is drukt niet meer op de lastenpost van de gemeente.

Link naar reactie

Gast ancestral-viking

tja ....waar halen ze toch die wijsheden vandaan ....ach ja das waar ook bij hun is het geen crisis .......crisis was dat dan? ik heb een dikke audi onder mijn kont een prive chaufeur en geld zat ....A-V ik heb een baan voor je ga maar buurt preventie agentje spelen in groningen ...ja wel verplicht verhuizen uit limburg hoor !!!! deze mensen sporen niet !!!!!!!!

Link naar reactie

Krijg je de verhuiskosten dan ook vergoed?

Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand in de bijstand niet zomaar een paar duizend euro kan ophoesten om te verhuizen.

Natuurlijk niet! Natuurlijk krijgen ze geen vergoeding. Totaal doorgeslagen aso beleid. Zo druk je mensen in de criminaliteit. De werkloosheid explodeert. En juist in zo'n periode moet je langdurig werklozen met een vlammenwerper achter hun broek gaan zitten, totdat ze verbranden en opgaan in rook. Te schandelijk voor woorden. De bijstandsmoeder wordt gepakt en de bankiers wordt geen strobreed in de weg gelegd. We moeten allemaal slaven van ze worden!

Er begint ook steeds meer woede te ontstaan bij het klootjesvolk. De Franse filosoof Lyotard heeft heel interessante dingen geschreven over het plotseling ontstaan van revoluties. Niet zelden zijn belangrijke groepen in de samenleving vlak daarvoor hun stem kwijtgeraakt. Nu is dat ook het geval. De meeste mensen krijgen alleen nog een lullig drie maanden uitbuit contractje. Een verkeerd woord en je ligt eruit. Ga dan je stem maar eens verheffen. En ja, dan is hij er ineens, die revolutie, tot stomme verbazing van de bovenlaag.

Link naar reactie

Hmm dus je woont samen met iemand, niet je partner, maar wel iemand met loon. Je hebt zelf een koophuis, met alle kosten die daarbij komen kijken. Je bent momenteel werkeloos en kijkt uit naar een situatie waarin er ontzettend veel werkelozen zijn, en het verkrijgen van een baan bijna een onmogelijke opgave is geworden, zelfs voor minder betaalde banen word je niet aangenomen omdat je overgekwalificeerd bent. Volgende stap, bijstand! Krijg je dit? Nee! Waarom? Omdat je met iemand samen woont! Veel plezier verder met je vaste lasten delen!

Sent from my HTC One using Tapatalk

Link naar reactie

O dan kan ik je er nog een vertellen...

Zou kunnen dat je geopereerd wordt en dat je thuishulp nodig hebt...en dat je die niet krijgt omdat je met iemand 'samen in een huis woont'...en dat die je maar moet ondersteunen bij het douchen enzo.

Gebeurde laatst bij een hospita, er werd van haar kamerbewoners verwacht dat die haar maar hulp boden.

Link naar reactie

O dan kan ik je er nog een vertellen...

Het lijkt wel alsof ze mensen naar andere landen toe willen sturen, door alles zo ondraagbaar te maken. Ze straffen echter daarmee ook diegene die het niet verdienen. Alsof we het hier allemaal achter ons willen laten om ergens anders onze weg te vervolgen, Alsof zij die hulpbehoevend zijn zo makkelijk hulp aan vrienden familie en kennissen kunnen vragen! Jaja.. als je werk hebt en niet hulpbehoevend bent, dan is het allemaal lekker eenvoudig om dit te roeptoeteren in het kader van bezuinigingen.

Hoeveel werkzoekende hebben we nu hier in ons mooie Nederland?

Link naar reactie

Dat mensen moeten worden gemotiveerd (lees gepushed) om elk mogelijk werk aan te pakken om maar uit de bijstand te komen, lijkt me logisch.

Ja, dan ga je maar ongeschoold werk doen terwijl je universitair geschoold bent, dat is beter dan om kosten van de belastingbetaler leven.

Echter je kan te ver doorslaan.

Mensen dwingen om te verhuizen naar de andere kant van het land voor een onzeker toekomst, is niet echt sociaal.

Dat je je familie en sociale contacten moet achterlaten is jammer dan, ik ben niet bereid om iemand een uitkering te betalen enkel omdat die persoon zijn familie/vrienden niet wil verlaten.

Nederland is niet groot, dus je kan altijd op bezoek.

Echter krijgen mensen tegenwoordig niet meer een vast contract, is allemaal tijdelijk (vaak via uitzendbureau).

Dus je moet duizenden euro's uitgeven om te verhuizen, en krijgt dan een halfjaar contract. En wat als dat daarna niet verlengt word? Moet je dan maar weer verhuizen?

Dat men je kan dwingen om voor een vast contract te verhuizen, vind ik op zich logisch.

Link naar reactie

Dat mensen moeten worden gemotiveerd (lees gepushed) om elk mogelijk werk aan te pakken om maar uit de bijstand te komen, lijkt me logisch.

Ja, dan ga je maar ongeschoold werk doen terwijl je universitair geschoold bent, dat is beter dan om kosten van de belastingbetaler leven.

Daar moeten ze je dan ook voor aannemen, en juist dat is het probleem. Werkgevers nemen liever niet iemand aan welke, als de arbeidsmarkt aantrekt, toch weer ervandoor gaat. Die investering doen ze vaak niet!

Link naar reactie

Wat ik nooit heb begrepen is dat iemand die een Wajong uitkering heeft (dus nooit heeft gewerkt) wel een hypotheek heeft kunnen krijgen. Dus een stel in de Wajong kan samen gewoon een eengezinswoning kopen. Maar iemand die altijd heeft gewerkt en via de ww in de bijstand komt, kan zijn bezittingen gewoon opdoeken.

Daarnaast worden alleenstaande moeders in de bijstand gespaard, dus half NL zonder baan met "vader" onbekend krijgen gewoon elke maand centen. Terwijl er veel alleenstaande moeders en vaders zijn, die wel gewoon werken en elke dag de deur uit gaan. Ze zouden de vaders moeten opsporen, desnoods via DNA om ze mee te laten betalen. "Mevrouw, u weet dus niet wie de vader is of wil het niet zeggen, dan ook geen uitkering. Of u moet de naam van de vader opgeven, dan halen daar het geld wel".

Ik ben voor werken voor je bijstand, evt, werken en leren. Misschien niet altijd fulltime, maar wel met als doel naar een echte baan. Dus iemand een vak leren zodat deze weer terug kan keren naar werk.

Link naar reactie

Ze zouden de vaders moeten opsporen, desnoods via DNA om ze mee te laten betalen. "Mevrouw, u weet dus niet wie de vader is of wil het niet zeggen, dan ook geen uitkering. Of u moet de naam van de vader opgeven, dan halen daar het geld wel"..

Zullen we dit gewoon niet doen?

Prima dat we hier in Nederland vrije abortus hebben maar daaraan gekoppeld moet een vader ook het recht hebben om een kind wel of niet te erkennen.

Link naar reactie

Wat ik nooit heb begrepen is dat iemand die een Wajong uitkering heeft (dus nooit heeft gewerkt)
Hoe kom je erbij dat iemand met een Wajong niet werkt of nooit heeft gewerkt?

Wajong betekent niets meer dan arbeidsongeschikt door iets wat er in de jongere jaren al was.

Iemand die blind geboren is(gehandicapt voor 18de levensjaar) heeft Wajong, iemand die op zijn dertigste blind werd (gehandicapt na 18de levensjaar) krijgt WAO.

Link naar reactie

Hoe zit dat dan? Je hebt in Nederland toch leerplicht tot je 18e? Dus als je Wahjong hebt kun je in het uiterste geval een beetje werkervaring hebben in een leer-werktraject. Dan kan je toch nauwelijks spreken van werk, laat staan dat je met sociale premies hebt bijgedragen in de kosten? Wordt Wahjong na je 18e omgezet in WAO? En zijn de bedragen die je ontvangt dan gelijk?

Link naar reactie

Wajong vult je inkomen aan tot een niveau wat je zou hebben gehad zonder de handicap.

Wajong is het vangnet als jij er als gehandicapte weer als eerste uit geflikkerd wordt.

Bv cliënt die zowel zichtstoornis(kokervisus) heeft als motorische stoornis heeft(rolstoel), heeft studie op universitair niveau gedaan maar krijgt geen baan in dat werkveld vanwege haar handicap. Werkt nu met WSW-indicatie bij een bedrijf, krijgt aanpassingen(grootletter'pc's en speciale bril, wordt opgehaald op station, en gelijkvloers werken, haar basisinkomen Wajong wordt aangevuld door baas en met dát inkomen koopt zij een huis.

Indien zij niet wonderlijk genezen wordt van oogziekte en lamheid, zal ze gehandicapt blijven.

Verstandelijk gehandicapten in instellingen, krijgen ook Wajong. Dát snap ik dan niet...die worden hun hele leven verzorgd en sommigen hebben kapitalen op hun bankrekening staan.

Link naar reactie

Wajong vult je inkomen aan tot een niveau wat je zou hebben gehad zonder de handicap.

Wajong is het vangnet als jij er als gehandicapte weer als eerste uit geflikkerd wordt.

Bv cliënt die zowel zichtstoornis(kokervisus) heeft als motorische stoornis heeft(rolstoel), heeft studie op universitair niveau gedaan maar krijgt geen baan in dat werkveld vanwege haar handicap. Werkt nu met WSW-indicatie bij een bedrijf, krijgt aanpassingen(grootletter'pc's en speciale bril, wordt opgehaald op station, en gelijkvloers werken, haar basisinkomen Wajong wordt aangevuld door baas en met dát inkomen koopt zij een huis.

Indien zij niet wonderlijk genezen wordt van oogziekte en lamheid, zal ze gehandicapt blijven.

Verstandelijk gehandicapten in instellingen, krijgen ook Wajong. Dát snap ik dan niet...die worden hun hele leven verzorgd en sommigen hebben kapitalen op hun bankrekening staan.

Wajong is een vast inkomen, welke vastgesteld is op net iets boven de 1100 euro (netto ~945).

Wajong word alleen toegekend als de persoon aantoonbaar gehandicapt is voordat deze 18 jaar oud was, ook al is de aanvraag later pas gedaan. mijn vriendin heeft onlangs eindelijk haar Wajong gekregen omdat zij door haar handicap niet of nauwelijks kan werken. ze is nu echter al 32 jaar maar de aandoening speelt al vanaf de geboorte waardoor hij toch is toegezegd.

een hypotheek met Wajong kan je tegenwoordig echter vergeten. elke Wajong die ná 2010 is toegekend mag van de bank en de NHG niet meegeteld worden voor de hypotheek. aangezien mijn vriendin deze pas vorig jaar kreeg telt hij dus niet mee nu wij samen proberen om een huis te kopen. Kromme is wel dat voor huren de Wajong wel braaf telt waardoor wij ineens verplicht zijn om óf te kopen óf om particulier te huren, want van de woningbouw krijgen we geen huis meer omdat het verzamelinkomen te hoog is...

voor wat betreft wajongers in zorginstellingen, daar weet ik niet veel van maar ik kan me voorstellen, vooral hier in onze 'verzorgingsstaat', dat ze een groot deel, als niet alles, af moeten staan aan de instelling die voor ze zorgt. dat ze 'slapend rijk' worden kan ik me niet voorstellen. als je hier meer informatie over hebt ben ik daar wel benieuwd naar.

verder zal in de nieuwe wet de wajong gekort worden (5%) maar wel blijven, ook voor gedeeltelijk afgekeurde wajongers. alleenstaanden zullen dan verplicht aanvullende bijstand moeten aanvragen om rond te kunnen komen, waardoor ze deels ook aan de verplichtingen moeten voldoen die bij de bijstand horen, en dat vind ik slecht. mensen die (terecht) een Wajong hebben, reageren alleen maar negatief op de extra druk die ze krijgen van de gemeentes, waardoor hun begeleidingstraject of mogelijk zelfs toekomstige arbeidsperspectieven nog lager zullen worden. het lijkt mij dan ook beter dat de overheid probeert om de onterechte wajongers aan te pakken (laatst nog een stuk gelezen over dat Marokkaanse en Turkse jongeren moeite hebben om zich in Nederland aan te passen ook Wajong krijgen, volstrekte waanzin is dat, dan gaan ze maar lekker terug naar hun eigen land). Het herkeuren van de oudere generatie wajongers (van voor 2010) is een goede stap in die richting om fraudes te beperken.

Wajong is een goed systeem, wat net als vele andere (bijstand, toeslagen etc.) door een relatief grote groep misbruikt word waardoor de mensen die het echt nodig hebben en hier van afhankelijk zijn de dupe worden.

Link naar reactie

Wajong is een vast inkomen, welke vastgesteld is op net iets boven de 1100 euro (netto ~945).

E zijn lagere Wajong uitkeringen, er wordt met percentages arbeidsongeschiktheid gerekend.

Ik werkte bij een instelling, en deed ook de financiële administratie van mijn cliënten daar. Wajong kwam op hun rekening, enige wat ze ervan betaalden was de vakantie en kleine bijdrage(nog geen honderd euro) aan de CIZ/CAK. Kledinggeld kwam uit andere pot, vervoerskosten kwam uit andere pot.

Link naar reactie

E zijn lagere Wajong uitkeringen, er wordt met percentages arbeidsongeschiktheid gerekend.

Volledige Wajong-uitkering

Een jonggehandicapte die nu en in de toekomst niet kan werken, krijgt een volledige Wajong-uitkering. De uitkering is 75% van het wettelijk minimumloon.

Jonggehandicapten die studeren

Jonggehandicapten die naar school gaan of studeren krijgen meestal studiefinanciering. Daarnaast kunnen ze een inkomensondersteuning krijgen van 25% van het wettelijk minimumloon.

zie ook http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wajong/wajong-uitkering (niet helemaal up-to-date mbt de nieuwe participatiewet). Ik weet wel dat onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld niet meewerken met je arbeidsbegeleidingstraject dat dit tot korting kan leiden op je uitkering. het is mij niet bekend, en ik kon het ook niet vinden, dat de hoogte afhankelijk is van het percentage van je afkeuring.

Link naar reactie

Arbeidsongeschiktheidspercentage en Hoogte Wajong-uitkering

80% of meer

75% van het minimumloon

65% tot 80%

50,75% van het minimumloon

55% tot 65%

42% van het minimumloon

45% tot 55%

35% van het minimumloon

35% tot 45%

28% van het minimumloon

25% tot 35%

21% van het minimumloon

minder dan 25%

geen recht op Wajong-uitkering

Bron:UWV

http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_kreeg_op_jonge_leeftijd_een_ziekte_of_handicap/oude_wajong/tijdens_mijn_Wajong-uitkering/hoe_hoog_is_mijn_Wajong-uitkering.aspx

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...