Ga naar inhoud
GENEGEERD

DIY greenhouse


GuywithAplan

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Volgens mij één nadeel aan zo en serre is . Dat het maar één jaar meegaat . Door het rare weer in de lage landen gaat de bouwfoli versterven . En eens een gat er in waait het in geen tijd stuk .

 

Geert

Ps zijn ventilatie is gewoon de deur open zetten .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, ik heb in mijn beginperiode van tuinieren een kapitaal uitgegeven aan dit soort constructies..probleem met plastic is dat het veel wind vangt ;-)

Van alle probeersels die ik heb gemaakt en dat zijn er veel is er niet 1 overgebleven, allemaal beschadigd, gaten door wind en storm en soms compleet

weggewaaid. Hoe sterk je ook denkt dat je zoiets vastzet, er is geen wind die het niet omkrijgt.

 

Alleen bij verankering in de grond en dan diep genoeg met geimpregneerde palen of stalen palen kan je met een gerust hart thuisblijven bij een storm.

 

Bij de laatste 2 stormen zijn bij mede tuinders complete tuinhuizen omgewaaid, je kon zo tegen de binnenkant van het dak aankijken terwijl ze op de kant lagen.

Om niet te spreken over die goedkope 200 euro plastic broeikasjes. De buurman tegenover mij heeft nu een gatenkaas, er zit meer lucht dan plastic raam ;-)

 

Hetzelfde geldt zelfs voor bonenstaken, de zgn tonkinstokken, zet ze rechtop hoe stevig ook in de grond, ze waaien om door het gewicht van de plant.

Wat wel helpt is een zgn wigwamconstructie maar dat is off-topic.

 

Mijn broeikas en tuinhuis zijn verankerd met dikke stalen palen en kan als enige gerust thuis blijven als er een storm is geweest, maar je gaat toch

wel om alles te controleren..regentonnen bv vullen met steentegels, want alles wat een beetje meegeeft komt los en waait weg bij een storm.

 

Maar als je een beschutte plek hebt zou dit soort constructies wel handig kunnen zijn..maar voor mij nooit meer..alleen maar gaas en tonkinstokken

op de tuin..geen plastic meer..maar kan begrijpen dat als je geen tuinhuis kan betalen dit de enige optie kan zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Half ondergronds bouwen.

Noordzijde niet van glas.

Massa van de aarde (of zandzakken noordkant) gebruiken.

Loop-pad lager maken, dan zakt de kou daarin.

Minder glas nodig.

Minder windgevoelig.

Minder verlies door wind en straling.

 

Inspiratie:

 

http://www.inspirationgreen.com/pit-greenhouses.html

 

2e hands ramen gebruiken:

 

https://www.google.nl/search?q=used+windows+greenhouse&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&espv=210&es_sm=119&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=vszzUt_lLYbJhAfssICYDg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1080&bih=588

Link naar reactie
Delen op andere sites

Half ondergronds bouwen.

Noordzijde niet van glas.

Massa van de aarde (of zandzakken noordkant) gebruiken.

Loop-pad lager maken, dan zakt de kou daarin.

Minder glas nodig.

Minder windgevoelig.

Minder verlies door wind en straling.

 

Inspiratie:

 

http://www.inspirationgreen.com/pit-greenhouses.html

 

2e hands ramen gebruiken:

 

https://www.google.nl/search?q=used+windows+greenhouse&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&espv=210&es_sm=119&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=vszzUt_lLYbJhAfssICYDg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1080&bih=588

 

klinkt leuk @Heksenboot maar mag dat in NL? je weet wel dat land met regeltjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat misschien handig is in SHTF tijden (aangezien er dan geen rollen met plastic of glas gemaakt wordt) is deze oplossing misschien een uitkomst, uitleg is niet nodig bestudeer de afbeeldingen maar goed

 

 

Greenhouse2-300x225.jpg.fbec34ef9f00e5ee7eff83066249a1ee.jpg

 

green-house-300x225.jpg.d0c709747dca986d7b1a05b5804302e2.jpg

 

komt hier vandaan het is een schoolproject @GuywithAplan misschien is deze toch goedkoper? recyclen recyclen

 

en volgens mij blijft deze wel staan aangezien hij niet helemaal luchtdicht is

 

hier is de download

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat misschien handig is in SHTF tijden (aangezien er dan geen rollen met plastic of glas gemaakt wordt) is deze oplossing misschien een uitkomst, uitleg is niet nodig bestudeer de afbeeldingen maar goed

 

 

komt hier vandaan het is een schoolproject @GuywithAplan misschien is deze toch goedkoper? recyclen recyclen

j

en volgens mij blijft deze wel staan aangezien hij niet helemaal luchtdicht is

 

hier is de download

Ja zeker in mooie kas maar voor hier in polen denk ik niet functioneel vanwege de kou.( ik heb trouwens wel een kas hoor maar dat is een semi ondergrondse ongeveer zoals @Heksenboot hem beschreef)En als oplossing voor de wind heb ik 2dehands klapraamjes op sommige plaatsen dus als de wind er op staat klappen ze naar binnen open stukje rubber in het kozijn tegen hard klapperen

Was alleen voor degene zonder om een beetje inspiratie op te doen:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...