Ga naar inhoud
GENEGEERD

Beginners hulp


Starting_Marten

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 138
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@Johnny BravoNL Ik ben 15 jaar

 

Aaah.. 15! Die fantastische leeftijd! Geniet ervan jongen, voor je het weet zit je in werk, rekeningen en andere stuff waar je op jouw leeftijd nog geen last van hebt..... ;)

 

Wat het preppen betreft. Ik zou het op een andere boeg gooien bij je ouders.

Je ouders zullen of het American doomsday prepperds gebeuren in hun hoofd hebben, of ze zijn wel degelijk bewust van gevaren in de wereld en willen zoals zoveel ouders doen hun kroost zonder doomdenken het leven tegemoet laten gaan (ervaring ;) )

 

Begin dus niet gelijk over preppen, maar laat je ouders (vader) eens enkele onderstaande filmpjes zien en zeg: Pa! Dit wil ik ook doen in mijn leven. Lijkt me fantastisch om met zo min mogelijk spullen te leren overleven.

http://m.youtube.com/results?q=les%20stroud&sm=1

 

Vervolgens knoop je het gesprek aan van hoe jij dit allemaal zou doen en wat je er zeker voor nodig hebt.

O.a een goed survival mes waarvan dit misschien een goed beginnetje zou zijn:

http://prepshop.nl/mora-companion-mg

En deze mag natuurlijk ook niet ontbreken:

http://prepshop.nl/exotac-poly-striker-oranje

 

Vervolgens begin je met je ouders een gesprek over water filteren en hoe belangrijk het is dat je een goed waterfilter nodig hebt (geloof me, dit is echt het allerbelangrijkste) en laat jij nou toevallig deze gezien hebben:

 

http://prepshop.nl/lifestraw-waterfilter

 

Zo heb je het gehad over totaal iets anders dan preppen, doomdenken, negatief in de wereld staan en met een beetje geluk hele belangrijke preptools in huis.

Mes- gereedschap. Met een mes kun je bouwen, snijden, zelfvoorzienend zijn.

Vuur- Warmte, mentale opkikker, koken/filteren

Water- Zonder water ben je in 3 dagen dood. Belangrijkste overlevingstool!

 

Terwijl je ouders nu denken dat je een leuke hobby hebt gevonden (En als je het goed doet, meehelpen met je tools te verzamelen), vinden ze het ook minder vreemd dat je een watervoorraadje aanlegt, voedsel in blik verzamelt (voor de tochten he) en het wat vaker begint te hebben over noodvoorzieningen.

Want pa, heb je dat filmpje al eens gezien over voorbereiden voor een eventuele ramp?

 

Zo kom je beetje bij beetje bij je doel en als je het nuchter houdt, zullen je ouders denken dat je een intelligente jongen bent die nadenkt over dingen ipv de wereld ten onder ziet gaan.

 

Oefen ook veel buiten. Je bent 15 dus tijd zat toch?

Wat is er nou mooier (en bovenal gratis) dan er op uit trekken in de natuur/stad/wereld en ontdekken uit wat voor hout jij gesneden bent!!!

 

Laat je vader deze ook nog even zien. Ook een must in mijn ogen:

https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung&source=android-browser&q=sas+survival+guide

 

Leef, leer, ontdek en vergeet ook de meisjes niet!!! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

waar zo waar maar wie zegt dat het meisjes moeten zijn @Gamble dat weet je niet :p

Mijn excusses om zomaar aannames te doen mijn beste Hamster :p

U heeft helemaal gelijk en als het jongens moet zijn ipv meisjes, moet hij dat vooral doen! ;)

 

Als je maar gelukkig bent in het leven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mede preppers,

 

Zoals jullie misschien al weten ben ik net nieuw en heb ik nog niets voorbereid. Mijn budget is niet groot en ik heb nog geen baantje. Nou vroeg ik mij af jullie thuis nog iets over hebben dat jullie wel aan mij zouden willen doneren, dan kan ik een beginnetje maken.

 

Hoopvolle groet,

 

Marten

 

Het beste wat ik je kan geven is de volgende les:

 

Jeugd van Nederland, en daar behoor jij met je 15 jaar ook toe, wordt opgevoed in de gedachte te houden van hun ketenen. Wat bedoel ik daarmee? Dat ze wordt geleerd om hun onmogelijkheden (klein budget, geen spullen) als een gegeven te accepteren. Het wezenlijke van prepper zijn zit er nu juist in dat je je voorbereid op allerlei omstandigheden om die zonodig zelfstandig de baas te kunnen. Als je prepper wilt zijn, streef die zelfstandigheid dan na. Niemand hier is te beroerd om met je van gedachten te wisselen over de juiste methodes om een houten doos EMP-proof te maken of hoe je water kunt filteren met een ouwe sok.

 

Nog meer advies? Je hebt hier gepost, dus je hebt internet. Lees alles wat je lezen kunt, druk je 100 keer op per dag, drink nooit meer cola en wat je ook doet, stop met kijken naar de eerste tien kanalen op je TV.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dan toch moet beginnen met een simpel filter is het dan voor die paar euro meer niet veel beter om http://prepshop.nl/buitenleven/water/sawyer-mini-waterfilter aan te schaffen?

 

Omdat ik ervan uitga dat deze jongen naar aanleiding van alle gegeven info op zoek gaat naar een krantenwijkje en voor de rest zijn ouders lief moet aankijken om zijn hobby bekostigd te zien worden.

Aangezien ik niet in hun portomonnee kan kijken hou ik het relatief simpel en goedkoop en is hij als beginner met deze spullen al 1000x beter af dan al zijn vrienden/buren en familie die niks doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik ervan uitga dat deze jongen naar aanleiding van alle gegeven info op zoek gaat naar een krantenwijkje en voor de rest zijn ouders lief moet aankijken om zijn hobby bekostigd te zien worden.

Aangezien ik niet in hun portomonnee kan kijken hou ik het relatief simpel en goedkoop en is hij als beginner met deze spullen al 1000x beter af dan al zijn vrienden/buren en familie die niks doen!

prijsverschil tussen de lifestraw en sawyer mini is nog geen 5 euro, hoe budget je ook prept, dat lijkt mij genoeg om dan maar even door te 'sparen' tot je die 5 euro hebt, je kunt op de lange termijn namelijk veel meer met de sawyer dan met een lifestraw :)

 

hier overigens nog een filmpje waarin je kunt zien hoe preppers juist goed waren ten tijde van hurricane Sandy:

http://www.youtube.com/watch?v=PqeQcKpZ04g

Misschien helpt het om je ouders meer te overtuigen, desnoods als je al eventjes bezig bent met preppen op de manier zoals door @Gamble beschreven (de rustig opbouwen methode)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat er binnen enkele jaren een gigantische economische crisis komt waardoor er lawless gebieden ontstaan. Ik ga ook het E&M profiel kiezen om deze reden

 

Ik heb zelf vroeger dit profiel gekozen. Je voordeel is dat de financiële sector/diensten sector de grootste sector is en daardoor groot aanbod heeft maar waarom zou je gezien je verwachtingen niet kiezen voor iets waar je meer aan hebt zoals N&G of N&T? Kies een technische opleiding en kijk of je straks ingenieur of iets technisch kan doen. Groeit momenteel een groot tekort aan die mensen. Zorg dat je wat met je handen kan! Zoals ik het zie ben je maar een 'simpele kantoorslaaf' nadat je een economische opleiding hebt gedaan. Een technische 'handjes uit de mouwen opleiding' lijkt me veel praktischer voor een prepper?

 

*Drop midden in een draadje maar dat was een gedachte die ff bij mij opkwam :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De marine (hoe zinloos welk leger dan ook kan zijn) is wel een goede manier om training te krijgen op diverse survival skills, zeker iets waarvan ik denk dat je later profijt van kan hebben. Het is alleen de vraag of er nog genoeg tijd is voor de boel omvalt.

 

Als oud-marinier kan ik je vanuit de marine-stad Den Helder het volgende melden; De marine is een leuk en een nuttig bedrijf. De Koninklijke Marine speelt internationaal gezien nog steeds in de ere-divisie. Maar dan wel met een enkele speler als het ware. En dan word je natuurlijk toch volkomen onder de voet gelopen. Wat de marine nog heeft is top, maar ze hebben bijna geen schepen meer....

 

Doordat schepen redelijk zelfstandig opereren, kunnen ze bij een shtf natuurlijk wel tegen een stootje. Noodhulp verlenen aan een door rampen getroffen gebied is de marine ook niet vreemd. Toch is er ook binnen defensie -net zoals in de rest van de maatschappij- volstrekt onvoldoende besef van wat er allemaal mis kan gaan. Geen prepper mentaliteit dus. En dat gaat ze nog eens lelijk opbreken. Uitzondering hierop vormt het Korps Mariniers (marine-commando's). Daar heerst bepaald ook geen prepper mentaliteit, maar vanwege de taken van het korps verkeren ze wel heel vaak in prepper omstandigheden en dat brengt natuurlijk de nodige vaardigheden en inzichten met zich mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie aan jullie reacties dat jullie mijn idee niet goed vinden

 

Laat je niet gek maken, gewoon doen wat jij denkt dat goed is. Niemand weet wanneer de boel klapt en om dingen daarom in je leven NIET te ondernemen kan er voor zorgen dat je aan de zijlijn blijft staan.

De marine lijkt mij een prima manier om (zeker wel) prep gerelateerde zaken te leren, iets van de wereld te zien en inzicht te krijgen in organisaties, alhoewel er meerdere wegen naar Rome leiden en je natuurlijk wel deel uit maakt van een defensief / offensief apparaat. Dat is allemaal je eigen keuze. Misschien heeft @DickBerts wel iets zinnigs te zeggen over je keuze.

 

Edit: was al weer te laat met Dick oproepen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie aan jullie reacties dat jullie mijn idee niet goed vinden

 

Laat je niet gek maken hier... zeker niet door degenen die nogal negatief reageren. Daar kun je mentaal sterker van te worden, mentale sterkte die je voor een baan bij de Marine zeker nodig zult hebben.

Niemand hier weet wanneer het echt mis zal gaan, dus eenieder die erop zinspeelt dat je niet meer genoeg tijd zou hebben... cela ne tient pas debout (= dat is onzin, ik ben Frans aan het leren vandaar :o).

 

Heb je al een dolk?

Omdat mijn kinderen een Mora Compagnion hebben gekregen, heb ik nog wel een dolk(je) voor je.

Totale lengte is 19 cm., lemetlengte is 10 cm., handvat van paracord. Het mes is dus van één stuk staal, maar geen geweldige kwaliteit vermoed ik.

 

Laat maar weten of je interesse hebt, en zo ja, hoe je het in bezit denkt te krijgen.

Wij wonen in Rotterdam.

We gaan (voor 98% zeker) naar de aankomende SC-Nunspeet.

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...