Ga naar inhoud
GENEGEERD

Net begonnen


Starting_Marten

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Beste Preppers,

 

Ikzelf ben een beginnend prepper. Ik ben zo beginnend dat ik nog niets heb. Zouden jullie mij misschien wat handige beginners tips en of ideen over gear kunnen geven?

 

Alvast bedankt,

 

Starting_Marten

@Anvil zegt altijd:

 

De startende prepper Tips Top Tien:

 

*een goeie BOB is het halve werk...

*kennis weegt niks...

*alles wat je 'from scratch' kan maken hoef je niet mee te slepen...

*analoog altijd boven digitaal en mechanisch boven elektrisch...

*verdwalen is zonde van je tijd, leer navigeren...

*kunnen knopen kan je leven redden...

*medische- en ehbo-skills redden jou leven, dat van een ander en zijn een waardevol ruilmiddel...

*bijna niemand kan in z'n uppie overleven creëer een groep...

*de regel van 3: je kan 3 minuten zonder lucht, 3 uur zonder shelter, 3 dagen zonder water, 3 weken zonder voedsel en 3 maanden zonder menselijke interactie...

Als de pleuris uitbreekt is praktisch alles binnen 3 dagen op...

Als je voor elk probleem 3 mogelijke oplossingen kent, sta je zelden voor verassingen... (Prep accordingly!)

*hou je preps zo veel als mogelijk geheim, anders maak je jezelf een doelwit... Dit heet OPSEC (Operational Security) en onthoudt dat er door 3e partijen wordt meegelezen....

 

Anders dan dat wordt er hier met plezier advies verstrekt, gebruik de zoekfunctie veel en vroeg.

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Marten

 

Alvast welkom op het forum! Tof dat je hier je eerste stappen zet naar het preppen toe. Voor we je kunnen helpen zal je eerst moeten weten waarvoor je wil preppen. Voor een overstroming, economische crisis, oorlog, ...

 

Het best is te starten met een basis zoals een EDC dat is een Every Day Care pakket. Meestal heb je dit al zonder dat je het echt beseft. Wat neem je mee als je een hele dag weg bent? Zorg ervoor dat je altijd een flesje water op zak hebt, wat te eten, een kleine ehbo, ...

 

Ga je met de fiets naar school? Dan kan een fietsherstellingskitje en een regenponcho ook wel handig zijn.

 

Maar neem eerst even de tijd om rustig het forum door te nemen.

 

grtjes Nature

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Stuudje, bedankt voor je antwoord. Het enige probleem is dat ik ook maar de meest minimale kennis heb. Ik hoop dat die ook op den duur komt.
Je hebt internet...begin maar te lezen.Hier op het forum, op het Bushcraftforum, hier een kompascursus

De bieb, je mag er gratis lezen, kost niks, heeft veel boeken met kennis over natuur, eten, en vast ook stoere Ray Mears en Bear Grylls boeken.

Kost niets, moet je gewoon mee beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Preppers,

 

Ikzelf ben een beginnend prepper. Ik ben zo beginnend dat ik nog niets heb. Zouden jullie mij misschien wat handige beginners tips en of ideen over gear kunnen geven?

 

Alvast bedankt,

 

Starting_Marten

 

Ik weet niet wat jouw budget is, maar in dit draadje vind je uitstekende tips: http://preppers.nl/forum/threads/8076-JOUW-LIJST-The-Basic-Tools

 

De items die je zo ongeveer 'moet' hebben zijn een stevig mes, een waterfilter, een goede zaklamp, een rugzak, een firesteel. De rest is leuk en vergroot je kansen om een beetje relaxed de Apocalyps tegemoet te treden.....happy preppin' kerel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik ben zelf wel een beetje aan de jonge kant dus ik weet niet of me dat in het nadeel zal werken...

 

Jong geleerd is oud gedaan . Je kan niet vroeg genoeg beginnen met je voor te bereiden . Dus begin met jou in te lezen en als je iets niet snapt is er wel altijd iemand die je wilt of kan helpen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

veel hoef ik niet meer te zeggen zeker niet na wat @Heksenboot @Stuudje en @AWOL al gezegt hebben voor vragen stap in de koffie corner en stel je vraag en denk eraan geen enkele vraag is stom/dom of wat dan ook onwetendheid wel ,

 

specifike vragen over medicijnen ehbo enz bij @Keyser Suze

alterntieve geneeswijze @Chinook

DIY (do it youself ) denk dat je bij mij moet zijn

alle andere vragen kunnen anderen zeker beantwoorden

 

hamster

 

Beste Preppers,

 

Ikzelf ben een beginnend prepper. Ik ben zo beginnend dat ik nog niets heb. Zouden jullie mij misschien wat handige beginners tips en of ideen over gear kunnen geven?

 

Alvast bedankt,

 

Starting_Marten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt als een bus. Het preppen lijkt me op dit moment erg lastig maar dat is juist een reden waarom ik gemotiveerd ben om er mee door te gaan. Alvast bedankt voor al het advies waarvan ik het preppen ga leren

 

Neen, het "klopt als een zwerende vinger", en "het sluit als een bus" Heb jij wel eens een bus horen kloppen? Nee, ik ook niet...! Dat is de eerste les. Welnu "

", je hebt het portaal naar onsterfelijkheid gevonden om een SHTF te overleven. Lees gewoon lekker mee. Ik weet niet hoe oud je bent en welke middelen je ter beschikking hebt, dus vandaar dat ik het hier even bij laat.

 

Maar wat @Greener zegt, dat is wel de basis... H2O

 

Namaste

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Starting_Marten Welkom

De eerste stap van het preppen heb je al gezet, motivatie is altijd goed

Zoals al eerder vermeld kennis weegt niks, begin bij de praktische dingen.

Lees jezelf goed in over uitgebreide onderwerpen. @hamster heeft in zijn onderschrift een prepper bijbel.

Staat veel nuttige info in, zorg er wel voor dat je niet alleen leest (laptopprepper) maar dat je ook dingen oefent.

Ontmaagd jezelf door dingen te ondernemen bijv: je hebt jezelf ingelezen in een nieuwe manier van vuur maken probeer het ook uit!

 

Zoals al vermeld maak een EDC. Je hoeft vaak voor het begin van je EDC of BOB niks aanteschaffen.

Kijk eens rond in huis zeker weten dat je dan een heel eind komt(vraag wel aan je ouders of je het mag gebruiken scheelt drama;))

Begin klein de rest komt vanzelf (weet je leeftijd niet) maar koop bijv inplaats van je dagelijkse dosis trekdrop een fles water of een blikje eten.

En verstop die op een goeie plek in je kamer.

 

Hoe enthousiast je ook bent (is alleen maar goed:D) vertel het niet tegen teveel mensen.

Om meerdere redenen vaak hebben mensen een voor oordeel over preppers, bij een shtf zal die ene foute buurman die weet dat je prept bij je aan de deur komen voor een portie eten enzovoort

 

Bekijk ook een het filmpje van het forum

 

Heb je een scenario in gedachten? zoja prep daar naartoe! ga je voor Bugging in of Bugging out.(Bug in blijf je thuis bij shtf Bug out vertrek je bij een shtf)

Kijk wat je omgeving te bieden heeft welke resorces der in je omgeving zijn.

 

Lees vooral veel en vragen kan je altijd stellen. We hebben ook een geweldige zoekmachine op dit forum gebruik hem vooral, vaak als je wat bedenk is het al besproken op het forum kan een flinke pil zijn om te lezen maar bijt vooral door.

 

En qua leeftijd betreft dat maakt niks uit, vaak staan je leeftijdsgenoten er ook wat meer open voor,

Zoek voorzichtig in je vriendenkring of er nog meer geintreseerd zijn. Samen sta je sterk.

 

Keep on prepping

GWAP

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Preppen is je voorbereiden op wat er komt en kan komen. Voorbereiden doe je wel vaker in het dagelijks leven (hoop ik).

Je smeert je brood voor in de lunchpauze, is een dagelijks soort van voorbereiden.

Je neemt een thermoskan thee/flesje water mee voor onderweg in de trein.

Je maakt je huiswerk, wat je op school krijgt (zo bereid je je voor op een diploma en baan en zelf geld verdienen en onafhankelijk zijn)

Je koopt handschoenen voor een koude winter en hebt een regenjas in je fietstas voor als het gaat regenen.

Je geeft je fiets regelmatig een beurt, en pompt de banden op, zodat je niet ergens halverwege met kapotte fiets komt te staan.

Je spaart voor een goede telefoon.

Je zoekt bij een reis ook een andere route op voor als de eerste route door omstandigheden geblokkeerd is.

 

Klinkt allemaal niet spectaculair. En dat klopt. Als je je goed voorbereidt (prept) valt dat preppen niet zo op. Zeker niet zo opvallend als de Amerikaanse doomsdaypreppers die voorraden voor jaren in huis hebben, en elk mes wat ze maar kunnen kopen en wapens.

 

Het ligt er dus ook aan wat jij met preppen bedoelt. Met camouflagekleding en een mes in het bosje in de buurt rondlopen, of je goed voorbereiden op onverwachte en verwachte situaties. Je noemde jezelf jong met zestien, maar er zijn meer jongere preppers op het forum. Leeftijd is geen punt. Inzet en motivatie is niet afhankelijk van leeftijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Basic tips:

 

Voorraad.

 

Je bent net begonnen. Voordat je naar de winkel rent, kijk eerst eens wat er allemaal in je huis rondzwerft.

Veel items zullen jij en je ouders vast al wel in huis hebben zonder er al te veel bij stil hebben gestaan.

Denk dan bijvoorbeeld aan:

 

* Lucifers

* Aanstekers

* Zaklamp

* Ehbo setje

* Naaigaren en naalden

* Kaarsen

* Mes

* Regenkleding

* Kampeerspullen

* Zeiltje (om bv als tarp te gebruiken)

* Koffiefilters ( misschien nog ergens in de oude la)

* Zakdoek (ehbo, water filteren etc.)

* Batterijen

* Een rugtas dit allemaal in te doen ( Dat heet een BOB - Bug Out Bag)

 

Zo kun je een beginnetje maken en van daar uit denken aan extra aanvulling.

Lees veel op de site en bekijk de spullen uit de prepshop eens om te kijken waarvoor dat allemaal bedoeld is en wat je er mee kan.

 

Planning.

 

Shtf happend! Wat ga je doen? Wat zijn je plannen?

Wie, wat, waar, wanneer en hoe komt hier om de bocht kijken.

 

Jij hebt geen rijbewijs, je ouders wel.

Prep je ook gelijk even voor je ouders!?!

Alhoewel velen denken met de auto ver te komen, kan ik je wel zeggen dat met een serieuze shtf de Nederlandse wegen binnen een uur vast staan en je weinig meer aan je auto hebt.

Dus wat ga je doen?

Denk aan hoeveel bepakking je mee kunt nemen als je lopend, op de fiets, op de brommer/scooter of toch met de auto mee kunt nemen.

Heb je kaarten van de omgeving (google maps en of satelliet foto's uitprinten)?

Hou het nooit alleen bij plan A, maar bedenk alternatieve routes, vluchtlocaties en/of middelen die je er heen brengen.

Zelfs als je voor een Bug In kiest (je blijft dus thuis), moet je over deze dingen nadenken voor het geval je het huis uit MOET!

 

Praktijk.

 

Theorie is allemaal leuk.

Ik zit ook veel op de site en leer hier een hoop. Maar aan alleen theorie heb je niks.

Als er een noodsituatie voordoet dan zit je hele lichaam vol adrealine en klopt je hart als een razende te keer in je borst.

Dingen die je eerst nog dacht te weten zullen als een grijze mist door je brein trekken en op heel veel dingen kun je niet of nauwelijks komen.

Hoe voorkom je dat?

Door te oefenen, oefenen en nog eens te oefenen.

 

Ga er op uit. Leer vuur maken, een verbandje aanleggen, shelters te bouwen, de omgeving te verkennen, leer blindelings waar je je spullen hebt opgeborgen, hoeveel tijd je nodig hebt om bepaalde handelingen te verrichten enz enz.

 

 

En natuurlijk het allerbelangrijkste:

 

Als je vragen hebt stel ze dan! Daarom zijn we hier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

welkom op het forum de thuisbasis van het almachtig orakel en de vele wijzen uit het noorden , zuiden ,oosten en westen :p

 

ga eens kijken bij een rommelmarkt voor een B.O.B etc kost bijna niks ....

 

succes met preppen :p

 

p.s 1 tip kan ik je geven

 

stap 1 neem een leeg blikje (bijvoorbeeld schoensmeer) prik in het midden een gaatje (niet te groot)

stap 2 doe in dit blikje een paar stukjes witte T-shirt (katoen)4x4

stap 3 ga naar buiten en leg een kampvuurtje aan zorg voor een flink kooltjes bed.

stap 4 pak een pannetje water en noodles maak deze klaar op dat kampvuur

stap5 als de noodles klaar zijn gooi dat blikje voorzichtig in het vuur.

stap 6 eet nu lekker je noodles op :p

stap 7 als er rook uit het gaatje gaat komen lekker laten roken.

stap 8 hoe smaken die noodles ? lekker he :)

stap 9 je vuurtje is nu alleen nog een kooltjes bed

stap 10 haal het blikje voorzichtig (heet) uit het vuur en laat het afkoelen,

je hebt nu helemaal zelf Charcloth gemaakt Grasshopper :p

wat je hiermee kunt doen ?

 

ga naar youtube en check :flint and steel fire / charcloth

 

have fun :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies is, bedenk eerst eens heel goed waarvoor je je wilt voorbereiden. Preppen is een zo enorm breed begrip.

Je kan jezelf preppen met een setje bandenplakspullen als je naar school toe fietst maar je kan ook een kettingzaag kopen voor een zombieattack.

Waar ben je bang voor dat kan gebeuren?

Als je je begint te preppen voor de kleine meest logische voorvallen die kunnen gebeuren kan je dat later steeds verder uitbreiden.

 

Begin eens met een goede multitool. Eentje die je makkelijk altijd bij je kan dragen. Hiermee kan je al heel veel probleempjes oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Preppers,

 

Ikzelf ben een beginnend prepper. Ik ben zo beginnend dat ik nog niets heb. Zouden jullie mij misschien wat handige beginners tips en of ideen over gear kunnen geven?

 

Alvast bedankt,

 

Starting_Marten

 

De beste tip voor hier is lezen, lezen en lezen. Met de zoekfuncties kun je op onderwerp zoeken. Zoals BOB en BUG-IN.

 

Welkom en veel succes

 

Charlie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Starting_Marten,

Welkom op dit preppers forum.

zoals je reeds zal weten, kan je hier schat aan informatie vinden en uren doorbrengen en als je iets niet weet, is er altijd wel iemand die je op weg kan helpen.

Ikzelf ben een stuk wijzer geworden en voel me helemaal thuis op deze site.

Ben ook al aardig verslaafd aan deze site, pas maar op voor je het weet ben je het ook.:D

 

Met vriendelijke groet, Popeye.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...