Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Olight S15 Baton (1xAA LED zaklamp)


AWOL

Aanbevolen berichten

Review Olight S15 Baton Deel 1

 

http://prepshop.nl/olight-s15-combinatie-set

 

algemeen.jpg.77570e1ba315d1eb93dce8eb8cae8bec.jpg

 

Na een tijdje met de Olight S15 Baton te hebben geleefd ben ik toe aan een review. Mocht je het een veel te lang verhaal vinden, conclusie staat onderaan de review :)

 

Deze review zal naast alleen informatie over de S15 ook een beetje een algemeen verhaal worden over LED zaklampen. Ik hoop daarmee anderen een handvat te bieden die een aanschaf van een LED zaklamp overwegen.

@Mr. Gold zei toen mij de review werd gegund “ Ben erg benieuwd wat je er van vindt aangezien ik nog met de oude Olight van de shop in de weer ben en mij afvraag of ik over moet stappen”.

 

De ontwikkelingen in de LED zaklampen industrie volgen elkaar in rap tempo op, de ene revolutionaire LED is nog niet op de markt of een nog efficiëntere met hogere lichtopbrengst staat alweer klaar om de voorganger op te volgen.

 

Dit kan het gevoel geven dat je immer de aanschaf van een leuke zaklamp moet uitstellen omdat je anders niet het nieuwste van het nieuwste hebt. Daarom is het goed je te realiseren dat een oudere LED lamp die 2 jaar geleden helemaal aan je eisen voldeed waarschijnlijk nog steeds een prima lamp is om te gebruiken en er eigenlijk geen reden is deze te vervangen, tenzij een nieuwere lamp echt iets te bieden heeft wat je mist. Ondanks dat de LEDs steeds hogere lichtopbrengsten weten te genereren blijft de gemiddelde brandtijd ongeveer hetzelfde. Mijn persoonlijke mening is dat branduren belangrijker zijn dan alleen de hoeveelheid Lumen die een lamp weet te genereren.

 

Afhankelijk van het doel van je lamp ga ik in deze review uit van een lampje voor algemeen gebruik, dus voor in de auto, in huis, op de camping, in de BOB of als EDC waarbij het lampje voor algemene zaken gebruikt wordt en pas in laatste instantie ook een rol moet kunnen spelen tijdens een SHTF. Immers: een lamp waarmee je in de natuur op zoek wilt gaan naar verdwaalde mensen dient aan andere eisen te voldoen dan een lamp waarmee je een kaart moet kunnen lezen.

 

Ik had de Olight S15 Baton al een tijdje op het oog om mijn Fenix LD10 (1xAA) te vervangen / complementeren en dan met name omdat de S15 een moonlight stand heeft (0.5 Lumen) en de Fenix dit niet heeft. Het voordeel van zo'n moonlight stand is dat deze heel weinig vermogen vraagt en dus je batterijen ontziet. In veel gevallen zullen je ogen als ze eenmaal gewend zijn aan het donker maar weinig licht nodig hebben om toch iets te kunnen zien. Sterker: meer lumen verpestten dan alleen maar je nachtzicht. Hierbij is de rood licht filter ook nog eens goed bruikbaar omdat nachtzicht minder snel verpest wordt door rood licht. Om dezelfde reden zie je in bijvoorbeeld duikboot films dat er naar rood licht geschakeld wordt als er 's nachts door de periscoop gekeken moet worden.

 

VERPAKKING:

 

http://www.prepshop.nl heeft mij de Olight S15 Baton combinatie set gestuurd, dat is naast de lamp ook nog een extendertube (later meer), 2 Eneloop AA oplaadbare batterijen en 3 kleurenfilters en een zogenaamde diffuser (later meer).

 

De lamp zelf zit in een eenvoudige doorzichtige doos met daarin 2 extra O-ringen, een lanyard, een kunststof plaatje om de magneet te vervangen (later meer) en een split ring voor de lanyard en de handleiding van de lamp.

 

De lamp wordt geleverd zonder draagtasje en valt alleen met de clip vast te maken aan kleding of riem. Over de clip later meer. Dit vind ik eigenlijk wel jammer omdat naast draaggemak / mogelijkheden een tasje ook eventueel voorkomt dat spullen in je tas beschadigen als je de lamp niet op je lichaam draagt en ook 'geratel' in je tas kan voorkomen. Waarschijnlijk heeft Olight hiervoor gekozen om de kosten wat te drukken.

 

package.jpg.99c0d439c5ca6da9a0b295cdb4482cad.jpg

 

 

HANDLEIDING

 

De handleiding (alleen Engels en, neem ik aan, Chinees) is eenvoudig maar heeft alle info die je nodig hebt. De lamp is geproduceerd in China en dat kun je enigszins merken aan de handleiding. Het gebruik van het Engels is soms wat vreemd maar goed te begrijpen. Hetzelfde geldt voor de verpakking van de kleurenfilters maar is verder niet van belang.

 

TECHNISCHE SPECIFICATIES OLIGHT S15 BATON

 

specs.jpg.aa480f7405eb6f38980cd5b16f3e96b7.jpg

 

Op de foto hierboven een aantal van de technische specificaties en opgegeven brandtijden en lichtopbrengst. Het is goed je te realiseren dat deze uitgaan van ideale omstandigheden (bepaalde temperatuur en een batterij met volledige spanning). De maximale output van 280 lumen bijvoorbeeld wordt meestal hooguit enkele minuten werkelijk bereikt, daarna neemt het aantal lumen al af.

 

De lamp is robuust gebouwd dus een flinke val zal deze waarschijnlijk wel overleven, dit heb ik niet getest. De schroefdraad van de batterijdeksel is breed en vierkant (ipv dun een scherp) dit zorgt voor een langere levensduur en betere waterdichtheid. Wel voelde de schroefdraad aanvankelijk wat vuil aan, dit heb ik ook bij andere merken gemerkt maar de schroefdraad even schoonmaken met een doek en eventueel enigszins invetten met een klein beetje WD40 of siliconen vet bijvoorbeeld lost dit op.

 

De waterdichtheid IPX8 is wat moeilijk te testen (statische waterdruk op 2 meter diepte) maar ik heb de lamp een uur lang laten branden in koud water in de gootsteen, de lamp daarbij wild heen en weer bewogen en tegelijkertijd de drukknop bediend zonder dat dit problemen gaf. Ik twijfel er niet aan dat een val in het water of een plas prima zal worden doorstaan door de S15.

 

water.jpg.07ee114d5a132603f0895317a9de2bf5.jpg

 

 

BEDIENING:

 

De verschillende lichtstanden van de S15 worden dus door middel van de blauwe drukknop aan de zijkant ingeschakeld. De drukknop is redelijk licht in te drukken en dit kan er dus tevens voor zorgen dat de lamp gemakkelijk aan gaat in een broekzak of tas. Gelukkig beschikt de S15 over de mogelijkheid de drukknop te deactiveren waardoor de lamp pas aan gaat als de knop circa een seconde lang ingedrukt blijft. Dit is tevens een nadeel wanneer je in een noodgeval snel licht nodig hebt, een seconde lijkt weliswaar niet lang maar kan tot verwarring leiden.

 

Het schakelen tussen de verschillende lichtstanden wordt tevens gedaan door de knop ingedrukt te houden, de lamp schakelt dan door naar de volgende stand na een seconde. Door twee maal snel de knop in te drukken kan direct de turbo modus worden bereikt, door nogmaals twee keer snel te drukken de strobe modus.

De lamp onthoudt de laatst gebruikte lichtstand en zal in die modus ook weer aan gaan. De lamp kan altijd ook in de moonlight modus gestart worden door de knop een seconde ingedrukt te houden, handig als je je positie niet wilt prijsgeven. Vergeleken met bijvoorbeeld de Fenix lampen is de bediening van de S15 even wennen maar na verloop van tijd wen je er wel aan. Toch heb ik liever de mogelijkheid om direct naar een volgende lichtstand te schakelen ipv, hoe kort ook, even te wachten.

 

De drukknop van de Olight is vrij klein, laag en glad. Dit heeft als nadeel dat wanneer je handschoenen draagt de knop wellicht moeilijk te voelen en dus te vinden is. De broekclip kan wel helpen je te oriënteren. Dit vind ik een groot voordeel aan de lampen die gebruik maken van een knop op de achterkant, deze zit altijd op dezelfde plek en is in een noodgeval dus veel makkelijker te vinden. Het nadeel van een knop op de achterzijde kan soms zijn dat de zaklamp minder goed op de achterkant wil staan (om als kaars / indirecte verlichting te gebruiken alhoewel de meeste producenten dit redelijk weten op te lossen. Persoonlijk prefereer ik een knop op de achterkant mits de lamp ook goed rechtop kan staan.

 

lichtstanden.jpg.acf194e489b546ddcd1cc1b01802b6e9.jpg

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Review Olight S15 Baton Deel 2

 

LICHTBEELD EN KLEUR:

 

Ik heb het lichtbeeld van de S15 vergeleken met de Fenix LD10, Fenix LD20 en met een goedkope lamp van de Aldi met een 5 watt Cree LED. Die laatste is niet echt een goede vergelijking omdat er gebruik gemaakt wordt van een lens en 3 x AAA batterijen. Toch helpt de Aldi lamp verschillen duidelijk te maken.

 

Het lichtbeeld van de S15 is mooi gelijkmatig zonder vervormingen. Heeft een duidelijke middenzone (voor ver schijnen) en verder een behoorlijke grote kring van secundair licht om de directe omgeving uit te lichten.

Op onderstaande foto is wel duidelijk de verschillen te zien tussen de diverse lampen en je ziet dan duidelijk dat met name de LD20 bedoeld is om verder weg te schijnen dan de S15 door een meer geconcentreerde lichtbundel. De LD10 kiest daarin een soort middenpad. De Aldi lamp is duidelijk bedoeld om de omgeving uit te lichten. De lens van de Aldi lamp kun je verschuiven waardoor je de bundel nauwer kunt maken en dus verder kunt schijnen maar dit werkt in de praktijk met deze lamp niet zo goed, al snel ontstaat een onbruikbare bundel. Uiteraard zijn de foto's gemaakt op exact dezelfde afstand en op dezelfde muur, alle lampen op maximaal vermogen en met vers geladen Eneloops.

 

Tevens is op de foto duidelijk het kleurverschil van de LEDS te zien waarbij de S15 geler is dan de beide Fenix lampen en de Aldi lamp ook nogal gelig is. Persoonlijk prefereer ik het neutrale wit van de Fenix lampen alhoewel de iets gelere kleur wel iets fijner is met bijvoorbeeld lezen en bij de lagere standen marginaal minder verblind door terugkaatsend licht.

 

flash1.jpg.a1369ad4f2f5b229661170dd29fc8d11.jpg

 

De claim van fabrikanten dat een lichtbundel tot bijvoorbeeld 80 meter reikt moet je altijd met een korrel zout nemen, in de praktijk kun je dit halveren wil je nog enigszins iets kunnen zien.

 

Hieronder een foto van de vier verschillende lampen, op maximale lichtopbrengst. De vierde boom in de rij aan de linkerzijde is op circa 35-40 meter afstand. Helaas is mijn camera van onvoldoende kwaliteit om de verschillen in de praktijk echt eerlijk weer te geven. Ik plaats de foto toch om enig idee te geven maar de S15 deed het in de praktijk beter dan uit de foto blijkt, alhoewel de beide Fenix lampen het duidelijke beter doen op de grotere afstanden. De S15 is duidelijk geen zoeklicht.

 

De maanlichtstand lijkt als het nog wat licht is niets voor te stellen maar in het echte donker en de ogen gewend aan de duisternis kun je hier meer mee zien dan je zou denken (op korte afstand) en is een zeer bruikbare functie, zeker in noodsituaties.

 

Buiten.jpg.13303c9bd0eb88dd506292debd3962d8.jpg

 

(S15 max 280 Lumen, LD10 max 132 Lumen, LD20 max 180 Lumen, Aldi lamp onbekend maar is best krachtig, ik gok tussen 180-250 lumen)

 

FILTERS:

 

Het combinatie pakket wordt dus geleverd met 3 filters en een diffuser.

 

De filters zitten in een rubberen ring die over de kop van de lamp geschoven kan worden. Dit zit ruim voldoende stevig en een filter zul je niet snel verliezen. Er zit ook een rubberen lusje aan het filter maar deze lijken mij zeer zwak en zou ik niet zo snel gebruiken om ze te zekeren aan wat dan ook.

 

Een nadeel van de filters is dat ze een coating hebben waardoor ze uiterlijk een andere kleur hebben dan het filter werkelijk is. Het zou handig geweest zijn als er aan de buitenkant een kleurcode zou zijn waardoor je zeker weet wat de kleur van het filter is, nu zul je het filter tegen het licht moeten houden om de juiste te kiezen (en potentieel je nachtzicht verpesten of positie verraden). Op de tweede foto in deze review kun je dit enigszins zien, wat geel lijkt is blauw, wat paars lijkt is groen en wat groen lijkt is rood.

 

Het roodfilter kan erg handig zijn om het nachtzicht te behouden en zie ik als het meest functionele filter.

Het groenfilter zou er voor zorgen dat het licht minder goed zichtbaar is vanaf grotere afstanden (tactisch)

Het blauwfilter zou helpen makkelijker bloedsporen te vinden.

De diffuser moet er voor zorgen dat de lichtbundel meer verspreid wordt en je meer omgevingslicht krijgt. Bij deze diffuser vind ik dat erg slecht werken en ik heb de indruk dat je eerder gewoon minder licht dan verspreider licht krijgt. Nutteloos filter.

 

Misschien is het een raar idee maar ipv de diffuser had ik liever een opzetfilter met lens gezien die juist de de lichtkolom meer bundelt voor de langere afstanden. Zoals de S15 standaard is wordt ruim voldoende omgevingslicht gegenereert en schiet de lamp juist tekort (in vergelijking met de Fenix LD10) op de langere afstanden.

 

Omdat ik de S15 niet zie als een geschikte “tactische” zaklamp zou ik adviseren om niet het combinatie pakket te kopen maar alleen de lamp en eventueel een los filter erbij als daar behoefte aan is.

EXTENDER TUBE:

 

Naast de filters zit er dus ook een extender tube in het combinatie pakket waardoor je de lamp kunt vergroten van 1xAA naar 2xAA (zelfs 3xAA als dat wilt). Dit verhoogt niet de lichtopbrengst maar verdubbelt natuurlijk wel het aantal branduren. De extender tube geeft minder voordelen dan ik aanvankelijk verwachtte. Omdat alleen de brandduur wordt verlengd kun je feitelijk net zo goed alleen een extra batterij meenemen. Het enige echte voordeel is dat je de lamp langer maakt waardoor je 'meer' in de hand hebt en dat vinden sommigen misschien prettig. Het maakt echter een andere lamp van de S15, hij is opeens minder makkelijk in je kleding te dragen, zwaarder en de magneet aan de achterzijde functioneert ook niet meer (later meer).

 

[update]

Gebleken is (met dank aan @Simurgh) dat door het gebruiken van 2 of 3 AA batterijen wel degelijk de efficiëntie en lichtopbrengst van de LED wordt verbeterd.

Voor meer gedetailleerde informatie hierover is de volgende uitgebreide review beschikbaar, helaas alleen in het Engels:

http://www.candlepowerforums.com/vb/...or-3xAA-Review

 

MAGNEET:

 

De achterkant is magnetisch door een losse magneet. Hierdoor kun je de lamp op metaal 'plakken' om zo je werkgebied te verlichten, denk aan de binnenkant van een motorkap. Dit werkt erg goed en de magneet is krachtig genoeg om goed vast te blijven zitten, ook bij wat wind. Als je echter de extender tube toevoegt dan is de magneet te zwak (gewicht extra batterij) en draagt alleen nog zijn eigen gewicht als hij loodrecht wordt opgehangen. Zodra er sprake is van een kleine hoek laat de zaklamp los. Bij 3xAAA zal het helemaal niet meer werken. Dit is dus tevens een reden waarom een extendertube in de praktijk minder voordelen biedt.

 

Sommigen zullen het misschien bezwaarlijk vinden een magneet te hebben in de buurt van allerlei elektronica of bijvoorbeeld bankpassen alhoewel verzekerd wordt dat dit geen kwaad kan. Indien gewenst kan de magneet worden verwijderd en om deze te vervangen zit er standaard een kunststof schijfje bij om de loze ruimte op te vullen. De magneet demonteren kan redelijk eenvoudig met een tangetje en wordt beschreven in de handleiding.

 

[update]

Afhankelijk van het type staal blijkt dat de magneet wel degelijk in staat is om horizontaal het gewicht van 2 AA batterijen te dragen. Met 3 AA batterijen lukt dit alleen nog verticaal.

Wederom met dank aan Simurgh.

 

hood.jpg.5ed5c4ac684a685f075be08daadcacef.jpg

 

LANYARD EN (BROEK) CLIP:

 

De S15 wordt standaard geleverd met een lanyard (polskoord) en deze is goed bruikbaar. Ook bijgeleverd is een splitring die aan de lamp kan worden bevestigd waaraan vervolgens de lanyard kan worden vastgemaakt. Zonder splitring kan het ook maar het valt niet mee de lanyard door het gaatje te krijgen.

De lanyard heeft een druk/glijsluiting waardoor makkelijk het koord op de polsomvang kan worden afgesteld, erg handig en zorgt voor extra zekering.

 

De clip is stevig, klemt goed en draagt behoorlijk diep als gekozen wordt om de lens naar boven te dragen, de clip kan eventueel ook omgedraaid worden maar dan steekt een groter gedeelte uit. De clip kan ook gebruikt worden om de lamp op de klep van bijvoorbeeld een baseball pet te klemmen om zo een hoofdlamp te creëren. Dit werkt in de praktijk erg goed en de lamp is zeker niet te zwaar hiervoor. Uiteraard zal een echte hoofdlamp beter werken maar de S15 is zeker een goede optie 'voor het geval dat'. (overigens wordt met een extender tube deze toepassing ook weer bemoeilijkt). De clip werkt ook als 'anti-rol' mechanisme zodat de lamp niet zomaar van tafel rolt.

 

De clip heeft echter één groot nadeel en dat is dat aan de binnenzijde er een opstaand randje is waardoor alleen met moeite de clip over de broekrand of andere zachtere stoffen geduwd kan worden. Als je de lamp dagelijks in bijvoorbeeld de broekzak steekt zal op dat punt zeker snel schuurschade in de stof ontstaan.

Eventueel kun je het oplossen door wat duct tape over deze plek te plakken maar ik vind het een ontwerp fout. Op onderstaande foto zie je wat ik bedoel en hoe de clip van de Fenix beter is in dit opzicht.

 

Clips1.jpg.daf46e4e4c9e16cbc2ea8f54cd48be23.jpg

 

CONCLUSIE:

 

De Olight S15 Baton is een goed bruikbaar lampje voor met name EDC en algemeen gebruik. Vergeleken met veel andere 1xAA lampjes is de S15 licht en klein en daardoor goed draagbaar in de kleding alhoewel de broekclip beter had kunnen zijn. Door een iets minder intuïtieve bediening en moeilijk vindbare aan/uit knop wanneer handschoenen worden gedragen is het een lampje dat ik minder geschikt vind voor “tactische” of SHTF / rampen doeleinden en naar mijn mening niet de allerbeste keus om standaard in de BOB te hebben.

 

Wat echter wel voor de S15 pleit in die rol is de maanlichtstand die zorgt voor licht over een lange tijd en niet zo snel je positie zal verraden. Als lamp voor algemeen gebruik in huis, in de auto, op de camping, op de boot of gewoon altijd bij je te hebben voldoet de S15 zeer zeker en is zeker geen afrader. Ook de magnetische achterkant kan erg handig zijn bij klusjes. De 5 jaar garantie die geboden wordt geeft natuurlijk ook vertrouwen. Het combinatie pakket geeft te weinig voordelen in mijn ogen en ik zou aanraden eventuele filters los aan te schaffen.

 

Hartelijk dank voor de kans de Olight S15 Baton te reviewen en ik ben zeker heel blij met het lampje!

Als er nog vragen of onduidelijkheden of feitelijke onjuistheden zijn dan hoor ik het graag!

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie lamp en review @AWOL. :)

 

Vraagje.

Als je hem los in je zak draagt, b.v. aan een sleutelhanger, kan dan dat knopje per ongeluk ingedrukt worden?

 

Dank je. Ja dat kan zeker en zal zeker gebeuren maar je kunt dus het knopje uitschakelen waardoor de lamp pas aan zal gaan nadat de knop 2 seconden ononderbroken wordt ingedrukt, wat niet zo snel zal gebeuren.

En zelfs dan start de lamp in maanlichtmodus wat 15 dagen volgehouden kan worden met een verse batterij. Eenmaal aan moet de knop een seconde ingedrukt blijven voor een hogere lichtstand inschakelt.

 

Overigens: ik vind de lamp toch te groot en te zwaar als keychain light maar da's misschien voorkeur. Zou hem zeker niet hangen aan je autosleutels want dat is veel te zwaar en kan je startslot kapot maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dank je. Ja dat kan zeker en zal zeker gebeuren maar je kunt dus het knopje uitschakelen waardoor de lamp pas aan zal gaan nadat de knop 2 seconden ononderbroken wordt ingedrukt, wat niet zo snel zal gebeuren.

En zelfs dan start de lamp in maanlichtmodus wat 15 dagen volgehouden kan worden met een verse batterij. Eenmaal aan moet de knop een seconde ingedrukt blijven voor een hogere lichtstand inschakelt.

 

Duidelijk. Thanx. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super review top! In de volgende review is echter te lezen dat er wel degelijk meer voordelen zijn aan de extender: http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?366683-Olight-S15-Baton-XM-L2-1xAA-or-2xAA-or-3xAA-Review

 

Hier staat dat lamp ook efficiënter word en meer lichtopbrengst krijgt. Maar kan me voorstellen dat je dit niet hebt kunnen testen:p

 

Tevens een opmerking van mij in het gebruik. Ik ben nu aan het testen of de claim van 14 dagen op de moonlight modus waar is. En hij gaat nu voor dag 15...op 1 eneloop van 1 jaar oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, die gast maakt er pas echt een professionele review van, daar kan die van mij niet echt in de schaduw van staan (haha).

Maar inderdaad, het lijkt toch wel iets uit te maken. Toch vind ik nog steeds dat het oorspronkelijke doel van de lamp dan voorbijgestreefd wordt.

Het mooie van de S15 is juist het formaat en gewicht en relatieve power met 1 AA.

Het is natuurlijk wel top dat het kan maar als je al die extra spullen gaat meeslepen zou ik voor een grotere lamp gaan met andere lichtbundel eigenschappen, de LED en reflector (diepte/diameter) blijven namelijk hetzelfde.

 

Bedankt voor de aanvulling!

 

Super review top! In de volgende review is echter te lezen dat er wel degelijk meer voordelen zijn aan de extender: http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?366683-Olight-S15-Baton-XM-L2-1xAA-or-2xAA-or-3xAA-Review

 

Hier staat dat lamp ook efficiënter word en meer lichtopbrengst krijgt. Maar kan me voorstellen dat je dit niet hebt kunnen testen:p

 

Tevens een opmerking van mij in het gebruik. Ik ben nu aan het testen of de claim van 14 dagen op de moonlight modus waar is. En hij gaat nu voor dag 15...op 1 eneloop van 1 jaar oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie en duidelijke review @AWOL ! Ik heb zelf ook wat Olight lampen evenals andere merken en de Olights worden ook met grote regelmaat gebruikt.

 

Net als Nitecore vind ik de Olights soms te veel goochelen met de aan/uit schakelaar. Hierdoor zijn er dermate veel functies beschikbaar dat de schakelaar te lastig wordt om van modus te wijzigen (of gewoon om aan te zetten). Fenix heeft bij bepaalde lampen 2 schakelaars (TK41 bijvoorbeeld). Eentje voor aan/uit de ander voor functie wisselen. Ook niet optimaal maar wel duidelijker voor flashlight noobs........:D Vaak werkt eenvoud beter, zeker in SHTF situaties........:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een review @AWOL Zo uitgebreid en informatief. Ontzettend bedankt voor je inzet, wordt zo gewaardeerd door mij en de community.

 

Iedereen dank voor de aardige woorden! De community waardeert ook zeer dat jullie ons in de gelegenheid stellen dit soort leuke en nuttige producten te testen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even wat aanvulling op de magneet.

Horizontaal:1aa geen probleem 2aa ook niet, 3aa wel, zie foto's.

 

Verticaal: ook voor 3aa geen probleem, zie 2e foto.

 

Tevens is de hoogste stand bij 2aa en 3aa feller dan 1aa zie de tweede foto.

 

ubetemet.jpg

 

8eny8uze.jpg

 

Kleine disclaimer: ik ben echt fan van de veelzijdigheid van dit lampje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee da's vreemd, bij mij werkte dat niet met 2AA horizontaal op zijkant van mijn pc.

Zou het kunnen dat het staal van de pc te dun was?

Ik zal het nog eens testen op mijn motorkap met 2AA.

Simurgh of @Mods - als je vindt dat er een aanvulling in de vorm van een PS (magneet en effcientie / output bij 2 of 3 AA) oid moet komen dan staat het je vrij wat mij betreft om de review aan te vullen.(kan zelf de tekst niet meer editen)

 

Edit: ik baal nu toch een beetje want ik ben kennelijk niet zorgvuldig genoeg geweest waardoor sommige uitspraken in de review niet geheel blijken te kloppen, in het voordeel van het lampje en de extender tubes. Mijn excuses daarvoor!

 

Nog even wat aanvulling op de magneet.

Horizontaal:1aa geen probleem 2aa ook niet, 3aa wel, zie foto's.

 

Verticaal: ook voor 3aa geen probleem, zie 2e foto.

 

Tevens is de hoogste stand bij 2aa en 3aa feller dan 1aa zie de tweede foto.

 

ubetemet.jpg

 

8eny8uze.jpg

 

Kleine disclaimer: ik ben echt fan van de veelzijdigheid van dit lampje!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik heb de Olight S15 Baton (1xAA LED zaklamp) mogen winnen in de laatste prijsvraag dus bij deze mijn mening over het lampje:

 

Ik heb 2 jassen die ik in de zomer draag, dus nu hebben ze allebei een lampje standaard eraan geklipt. Ik heb 'm met 't clipje altijd bij me in 1 van de jassen die ik regelmatig draag.

 

Het andere lampje dat ik heb is een Heider Super Power lampje.

Ik moet zeggen, de Heider is helderder, maar dat komt omdat er een 14500 batterij bij zit die je in een bijgeleverde oplader moet opladen. Met de Olight heb je dat niet, elke AA batterij voldoet. Ik zal nog wat testjes doen maar om te beginnen plakt ie met de magneet prima aan m'n tafelpoot en/of bureaublad (ijzer). Maar als ik 'm aan een blikje cola hang valt ie er af. Te dun waarschijnlijk.

Drie sterktes, 'maanlicht', gewoon licht en sterk licht. Ik zal nog even testen hoelang ie op een normale AA batterij van de lidl blijft branden in elke stand. En er is nog een knipperlicht stand voor noodgevallen. Die ga ik niet testen op hoelang ie dat blijft doen.

Hij komt met een silliconen schijfje ter vervanging van het magneetje dat er in zit. Ik heb dit niet getest, vind 't magneetje best handig en zie geen reden om het eruit te halen. Bij de onderdeeltjes zitten ook 2 o-ringetjes. Die zijn ongetwijfeld wel weer eens ergens handig voor.

 

Testjes die nog volgen: Brandtest met hoogste helderheid met een volle batterij van de lidl, en een brandtest met de 'maanstand' met eenzelfde batterij.

 

Ik zal 'm waarschijnlijk gaan gebruiken met oplaadbare batterijen van Duracell of Eneloop, maar de test doe ik met wegwerp batterijen omdat dat het spul is waar je in een shtf situatie uiteindelijk op uit zult komen.

 

Dus, meer volgt later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Olight S15 Baton (1xAA LED zaklamp) mogen winnen in de laatste prijsvraag dus bij deze mijn mening over het lampje:

 

Ik heb 2 jassen die ik in de zomer draag, dus nu hebben ze allebei een lampje standaard eraan geklipt. Ik heb 'm met 't clipje altijd bij me in 1 van de jassen die ik regelmatig draag.

 

Het andere lampje dat ik heb is een Heider Super Power lampje.

Ik moet zeggen, de Heider is helderder, maar dat komt omdat er een 14500 batterij bij zit die je in een bijgeleverde oplader moet opladen. Met de Olight heb je dat niet, elke AA batterij voldoet. Ik zal nog wat testjes doen maar om te beginnen plakt ie met de magneet prima aan m'n tafelpoot en/of bureaublad (ijzer). Maar als ik 'm aan een blikje cola hang valt ie er af. Te dun waarschijnlijk.

Drie sterktes, 'maanlicht', gewoon licht en sterk licht. Ik zal nog even testen hoelang ie op een normale AA batterij van de lidl blijft branden in elke stand. En er is nog een knipperlicht stand voor noodgevallen. Die ga ik niet testen op hoelang ie dat blijft doen.

Hij komt met een silliconen schijfje ter vervanging van het magneetje dat er in zit. Ik heb dit niet getest, vind 't magneetje best handig en zie geen reden om het eruit te halen. Bij de onderdeeltjes zitten ook 2 o-ringetjes. Die zijn ongetwijfeld wel weer eens ergens handig voor.

 

Testjes die nog volgen: Brandtest met hoogste helderheid met een volle batterij van de lidl, en een brandtest met de 'maanstand' met eenzelfde batterij.

 

Ik zal 'm waarschijnlijk gaan gebruiken met oplaadbare batterijen van Duracell of Eneloop, maar de test doe ik met wegwerp batterijen omdat dat het spul is waar je in een shtf situatie uiteindelijk op uit zult komen.

 

Dus, meer volgt later.

 

Super leuk in te zien dat de prijs zo goed terecht is gekomen. Heerlijk enthousiasme!

 

Neem wel de tijd voor de maanstant test, duurde bij mij ruim 2 weken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brandtest hoogste helderheid met een aerocell aa batterij van de lidl: 5 kwartier. Na een uurtje werd 't zichtbaar minder maar na 5 kwartier was 't zwak genoeg om erin te kunnen kijken. Effectief fel licht geeft ie voor ongeveer 50 minuten. Met die lichtsterkte en maar 1 aa batterij geen slechte prestatie vind ik.

Hij hangt nu aan m'n busje spuitlucht met de helderheid op middel en een verse batterij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...