Ga naar inhoud
GENEGEERD

Pasta en rijst lekker maken?


Zanshin

Aanbevolen berichten

Daar zit ik dan, met mijn 10 kilo rijst en tig kilo droge pasta. Hoe maak ik dat lekker?

Ik kom met de pasta niet verder dat toevoegen van tomatensaus/ketchup en ingeblikte ham.

De rijst...beetje ketjap erbij?

 

Iemand betere ideeën zodat ik het niet al na 7 dagen niet meer kan wegkrijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zelf heb ik blikken fruit, verschillende soorten, en blikken ragout, kalfs kip champignons, en blikjes en potten spagetty saus, en blikken boontjes doperwtjes en mix. Lekker snel voedzaam enz.

En natuurlijk nog veel meer naast de rijst maar daar vroeg je niet om.

Ben benieuwd naar meer tips, je kunt niet genoeg varriatie hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde probleem hier!

Voor de rijst ben ik begonnen om zelf nassi te maken met lang houdbare producten;gember poeder,komijn zaadjes en allerlij andere houdbare kruiden erbij, bouillon blokjes,wat suiker en ketjap erin levert al een heel eetbaar geheel op,zelfs zonder ingeblikte ham en/of gedroogde groentes.

Voor de pasta zoek ik ook nog wat ideetjes,afgezien van het feit dat ik pasta eigenlijk maar bah vies vind,maar ja;honger maakt zelfs rauwe bonen zoet zeggen ze wel eens,als je niets anders hebt,ben je zelfs blij met alleen gekookte spaghetti.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijst is zalig te pimpen met verse kruiden (koriander en/of munt) en bv noten (pijnboompitjes, cashewnoten) en zaden (pompoenzaad). De kruiden zijn natuurlijk makkelijk in je moestuin te kweken, net als wat bosuitjes ook zalig door de rijst. Rijst is sowieso een enorme allemansvriend, want wat kan je er eigenlijk niet doorheen jassen? Je blik Hollandse Hachee (nu in de Bonus bij AH) maar Ham uit blik in kleine blokjes? Zalig! Doperwtjes erbij, een uitje klein gesneden met je Fallkniven NL2 Odin en wat eetbare bloemetjes (Oost-Indische kers of goudsbloem bijvoorbeeld`) voor de extra feelgood factor.

 

Pasta dan. Heb je bijna niks voor nodig, met een scheutje olijfolie (extra virgin), grof zeezout en vers gemalen of gevijzeld peper is al super lekker. Met wat tomaatjes en basilicum erbij uit je moestuin helemaal een goddelijke hap.

 

Maar voor de variatie: iets van vis uit blik erbij (ansjovis, zalm of tonijn). Elke willekeurige groente is ook prima: rauw, vers of uit blik.

 

Memo to myself: groot blik (10 liter?) olijfolie kopen. Hopen dat het beetje ok blijft ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je hier wat aan? blik in het donker zetten. Ik zou twee blikken kopen,als die ene gaat roesten.....of flessen?

 

 

Top! Kortom:

 

Olijfolie moet ingevolge Europese wetgeving voorzien zijn van een uiterste houdbaarheidsdatum. Deze datum ligt op ongeveer anderhalf jaar na persing.

Extra vergine / vièrge / virgin olijfolie (minder dan 0,8% vrije oliezuren) is echter veel langer houdbaar, op voorwaarde dat zij koel en donker wordt bewaard in een goed afgesloten blik of donkergekleurde, glazen fles.

 

Aldus die http://www.overdatum.org/page/249/nl#olijfolie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het all time favourite week menu van mijn ouders....en de marine. Zij hebben er 60 jaar prima op geleefd.

 

Mijn vader kocht alles groot in...soms tot in het belachelijke. 100.000 prikkers was wat ruim.

Andere dingen ging prima en is goed voor preppers om te weten. kruiden met de kilo!

Blikgroente en potgroente met de tray van 12. Meestal stond er wel een tray of 5 per blik of pot soort.

 

Boter blueband per doos van 24 pakjes. Curri, olie, fritesaus, sambal en mosterd met 10ltr.

Suiker, zout per 10 kilo 25 kilo voor spaghetti en maccaroni en rijst. Aardappel en uien per mud...dat is 100 liter ongeveer 70 kilo

 

Stond alles gewoon in de kelder.

 

Ik kan mij niet herinneren dat zij ooit iets weg gooiden.

 

Het idee is goed en niet voor niets ontstaan bij de marine. Lang op zee zonder bevoorading.

Je kan er op inkopen en veel is met een beetje aanpassing te maken uit lang bewaarbare ingrediënten

 

Op enkele uitzonderingen nagelaten een vast menu. de uitzonderingen staan erbij vermeld!

 

Maandag dikke soep.

In het culinaire kookboek van mijn moeder bestonden maar 2 dikke soepen.

Erwtensoep en bruinebonen soep. Erwten was favoriet. Kan beide blik.

Als mijn vader kookte!

Madiwodosoep. Alles wat over was van de andere dagen in een pan, bouillonblokjes erbij en je had soep.

Dit was de dag dat mijn vader vaker vond dat er een grote chef in hem huisde.

Hij gooide alle aangebroken pakkingen uit de kast in de soep.

Hij vond zelf de krenten en rozijnen die hij er in heeft gegooid een bevestiging van zijn theorie dat je alles in soep kan doen...wij vonden van niet.

Soep met macaroni en diverse on identificeerbare objecten waren geen uitzonderingen.

 

Dinsdag Stampot boerenkool of zuurkool. Hier werd leuning (rookworst) geserveerd

Mosterd, Spek, zilveruitjes en piccallily. alles pot.

Sporadische variatie mogelijk op de dinsdag.

Macaroni met gehaktbal, rauwe uitjes en een of ander blik met groente. Marine gebruikte gehaktballen uit blik.

Mijn moeder gehaktballen met veel beschuit! Meer van de bakker dan van de slager.

Rodekoolstampot met spek..onder protest!

 

 

Woensdag. Uitzonderingen hierop waren verboden. Blauwe hap...rijsttafel.

 

Recept:

400 gram rijst.

200 gram varkens of kippevlees in blokjes uit blik

Olie om te bakken

3 eieren om omeletreepjes te maken met eierpoeder

150 gram spek houdbaar

150 gram blokjes ham. Blik

1 prei in ringen

2 grote gesneden uien

 

Opdienen met klassieke bijgerechtjes. Ketjap, Sambals, gebakken uitjes, atjar,lombok, kroepoek, kerriesaus, satésaus en meestal boontjes Blik en potvoer

 

Donderdag:

Origineel stond op het menu Zeeuwse Rijsttafel. volgens mij hield mijn vader hier niet van!!

Dit is rijst met bruine bonen of capucijners. schijven gebakken aardappels, tomaat, augurk, komkommer.

Hier kwam nog wel eens een ander menu voor in de plaats

Dit voor mijn moeder die van gekookte aardappels hield. Gekookte aardappel, sperzieboontjes...de echte uit blik! en karbonade.

Chili con carne altijd met macaroni. Recept uit de samsam.

Gebakken Marinier: Cornedbeef met uien en sambal.

Vrijdag. Frites met gebakken vis (onbeperkt) Appelmoes en sla. Enkele keer als er geen vis gehaald werd frikandellen 2 per persoon

curry uitjes en mayonaise. zuurvlees soms. Mijn vader deed vleesjus over de frites...dat is pas smerig! Heb een keer een bord van hem moeten leegvreten

 

Zaterdag Pasta, meestal spaghetti met bolognesesaus, soms lasagne met dezelfde saus.

Vroeger maakte mijn moeder een andere rode saus. gelukkig heb ik hier geen recept van.

Maar het idee was. Tomatenpuree, inferieur blikvlees...smac of zo en partjes hardgekookt ei

 

Zondag: Vooraf 2 borrels korenwijn.

Voorgerecht: een ongebonden soep met vermicelli

Gekookte aardappelen met bloemkool in de zomer of spruitjes in de winter en een stuk vlees, kip of varkensrollade meestal.

een hele enkele keer iets anders.

Nagerecht chocolade of mokka pudding....verschil was er nauwelijks. Later ijs.

 

De gerechten waren eenvoudig en veelal te maken uit voorraad. Alleen vrijdag sla en op zondag en met feestdagen verse groente. Anders blik of pot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb weer wat gevonden, 700 gram pot stoofvlees in saus, houdbaar tot 2016 dus dat kan zo 10 jaar blijven staan volgens mij.

Heb meteen zes potten meegenomen, binnenkort proeven, lijkt me heerlijk, en dan weer dus stuk of 30 op de plank erbij hmmm.

Vond de lolly tip wel goed 150 om te beginnen, drie kids en ben zelf ook een zoetbek..

Al met al weer een volle kar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb weer wat gevonden, 700 gram pot stoofvlees in saus, houdbaar tot 2016 dus dat kan zo 10 jaar blijven staan volgens mij.

Heb meteen zes potten meegenomen, binnenkort proeven, lijkt me heerlijk, en dan weer dus stuk of 30 op de plank erbij hmmm.

Vond de lolly tip wel goed 150 om te beginnen, drie kids en ben zelf ook een zoetbek..

Al met al weer een volle kar...

 

En welke winkelketen mag dat dan zijn?

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zit ik dan, met mijn 10 kilo rijst en tig kilo droge pasta. Hoe maak ik dat lekker?

Ik kom met de pasta niet verder dat toevoegen van tomatensaus/ketchup en ingeblikte ham.

De rijst...beetje ketjap erbij?

 

Iemand betere ideeën zodat ik het niet al na 7 dagen niet meer kan wegkrijgen?

 

Als je van knoflook houdt:

 

knoflook klein snijden

even opbakken in iets olie

dat door de gekookte pasta mengen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als mijn vader kookte!

Madiwodosoep. Alles wat over was van de andere dagen in een pan, bouillonblokjes erbij en je had soep.

Dit was de dag dat mijn vader vaker vond dat er een grote chef in hem huisde.

Hij gooide alle aangebroken pakkingen uit de kast in de soep.

Hij vond zelf de krenten en rozijnen die hij er in heeft gegooid een bevestiging van zijn theorie dat je alles in soep kan doen...wij vonden van niet.

Soep met macaroni en diverse on identificeerbare objecten waren geen uitzonderingen.

 

Ha, zo maak ik de soepen ook: lekker voedzaam :p

 

Edit: ontopic, rijst en pasta kan dus ook prima door je soep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Preppersaus voor pasta of rijst. voor 4 personen

 

- 1 ui, gesnipperd

- 1 blikje tonijn

- 1 karton tomatensaus, 0,5 ltr(AH)

- 1 groente bouillonblokje(voor 250 ml)(AH)

- 1 theelepel suiker

- peper

- 1 theelepel gedroogde dille

 

het gesnipperd uitje aanfruiten,daarna de uitgelekte tonijn erbij,

het bouillonblokje toevoegen en tomatensaus,10 min laten pruttelen(hierdoor ontzuurd de tomaten saus).

peper, suiker

dille vlak voor opdienen toevoegen

als je deze saus met pasta serveerd kun jer een plakje kaas opleggen.

 

eet smakelijk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan wellicht ook een paar bruikbare recepten bij: http://preppers.nl/forum/threads/2305-Recepten-Koken-met-je-voorraad?p=120957&posted=1#post120957

 

Wat preprecepten: Zakjes bami/nasi mix van gotan of conimex. Dat is met gedroogde groenten en kruiden voor de rijst. En dan met ham uit blik

 

Rijst met witte bonen in tomatensaus uit blik, vreemde combi maar smaakt wel evt. Met gefruite uitjes en wat ham uit blik in blokjes gesneden en gebakken met een beetje ketjap.

 

Rijst kun je ook prima door de erwtensoep doen.

 

Of maak rijst met Gado Gado, dat is met een hardgekookt ei, boontjes uit blik en wat pindasaus. Hierbij kun je dan wat gefruite uitjes eten en van die oosterse zure rauwkost uit pot eten, Atjar? Het is in elk geval geel van kleur, ik lust het niet...

 

Pasta gewoon met een saus van (griekse )yoghurt en blokjes salami (van een stegeman worst) en blokjes ham, ook weer uit blik

De yoghurt kun je zelf maken van melkpoeder (zie voor recept elders op dit forum) of van de yoghurtmaker.

 

Pasta salade vanzelfsprekend, met doperwtjes uit blik, geroosterde paprika uit pot, augurkjes, zure uitjes, feta uit pot, dressing zoals olijfolie met citroensap/azijn of slasaus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Pasta dan. Heb je bijna niks voor nodig, met een scheutje olijfolie (extra virgin), .............

......

Memo to myself: groot blik (10 liter?) olijfolie kopen. Hopen dat het beetje ok blijft ...

 

De som is meer dan de delen. Calorieën worden het meest optimaal opgenomen als koolhydraten (bv, rijst, pasta) worden gecombineerd met vetten en oliën. Zie posting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preppersaus van tomaten, knoflook en sardine.

 

Benodigdheden,

 

-2 eetlepel olie

-1 ui gesnipperd

-3 teentje knoflook,of poeder

-1 theelepel tomatenpuree

-1 blikje tomatenblokjes

-1 groente boullionblokje

-100 gram groene olijven zonder pit, in plakjes

-1 blikje sardinefilet in stukjes

-1 bosje peterselie fijngehakt

 

Bereiden:

Verwarm de olie en fruit hierin de ui in circa 5 minuten zacht. Voeg de knoflook toe en fruit nog 1 minuut mee. Voeg de tomatenpuree en tomatenblokjes toe en laat 10 minuten pruttelen. Breng de saus op smaak met een bouillonblokje of zout en peper. Kook ondertussen de pasta beetgaar in ruim kokend water. Giet af en laat goed uitlekken. Schep de olijvenplakjes en sardine door de tomatensaus en schep dit door de pasta. Doe over in een grote schaal en strooi de peterselie erover

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...