Ga naar inhoud
GENEGEERD

Rolluik te breken bij brand?


Zanshin

Aanbevolen berichten

@Zanshin

 

Ik heb ook enkele jaren rolluiken gemonteerd. Het probleem bij electrische is dat je idd een doodskist idee creëert.

Verwacht niet dat je van binnen uit met een koevoet je geleiders er wel ff uitramt. Want die zie je niet eens en zitten ook nog eens moervast in de muur.

Ook met een voorhamer is het lang rammen op weinig ruimte voordat je ook maar iets van beweging hebt. Die tijd ga je zeker niet hebben met o.a. brand.

De enigste optie die je zou hebben is zoals hierboven beschreven een slijptol op accu en dan nog komt alles op tijd aan.

Want tijd! Heb je die wel als je er uit moet?

 

Er zijn rolluiken met ingebouwde handmatige bediening naast het electrische. Deze zijn echter vrij duur want worden custom made gemaakt vanuit de fabriek.

Je rolluik die je nu hebt kun je niet zomaar even ombouwen. Daar zit simpelweg de ruimte niet voor in je kast.

 

Beste optie als je hier toch mee bezig bent....

Koop een nieuwe op handbediening.

Rolletje gaat ongeveer 5 jaar mee en voor 80 euro laat je er door een monteur een nieuwe in plaatsen.

Niet electrisch, wel veilig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Heksenboot @AWOL @T om

voorbeeld buismotor

 

vanaf-93-00-nieuw-halial-sterke-buismotor-80nm4.jpg.7cd455555accaf2666d3e1e82c3239c8.jpg

 

de meeste rolluiken zijn gemaakt van aluminium met een honinggraat structuur er binnenin ook grijpen ze inelkaar als ze gesloten zijn ze zijn inbraak vertragend dus er zomaar doorheen gaan vergt echt behoorlijk wat ernergie zoals @12gauge en ik al vertelden beter om er 1 boven te hebben die op handbediening gaat samen met een touwladdertje er naast zit je altijd goed.

Maar er is wel een manier om het makkelijker te maken

 

schemarolluik.jpg.0900fe9cddac8c1e107e652c1f3f1071.jpg

 

ram met je voorhamer flink op de bovenste lamellen (rood) daardoor zal het ophangsysteem losschieten (groen) en het rolluik is nu los en gemakkelijker naar buiten te duwen.

 

 

Hamster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot @AWOL @TOM

 

voorbeeld buismotor

 

vanaf-93-00-nieuw-halial-sterke-buismotor-80nm4.jpg.7cd455555accaf2666d3e1e82c3239c8.jpg

 

de meeste rolluiken zijn gemaakt van aluminium met een honinggraat structuur er binnenin ook grijpen ze inelkaar als ze gesloten zijn ze zijn inbraak vertragend dus er zomaar doorheen gaan vergt echt behoorlijk wat ernergie zoals @12gauge en ik al vertelden beter om er 1 boven te hebben die op handbediening gaat samen met een touwladdertje er naast zit je altijd goed.

Maar er is wel een manier om het makkelijker te maken

 

schemarolluik.jpg.0900fe9cddac8c1e107e652c1f3f1071.jpg

 

ram met je voorhamer flink op de bovenste lamellen (rood) daardoor zal het ophangsysteem losschieten (groen) en het rolluik is nu los en gemakkelijker naar buiten te duwen.

 

 

Hamster.

 

Je oplossing is een mooie theorie die in de praktijk niet werkt.

Het ophangsysteem zit namelijk met enkele lamellen nog om de buis heen waardoor die nooit helemaal naar beneden hangt.

 

Dit kun je alleen doen via de buitenkant en dan de kast te openen.

Binnen vanuit huis ga je dit dus nooit redden.

Zoals ik al zei is alleen mijn oplossing in dit geval te doen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry @Gamble maar ik heb dit dus meerdere malen gedaan en weet uit ervaring dat dit wel werkt heb zelf in het vak gezeten dus weet waar ik het over heb

Je oplossing is een mooie theorie die in de praktijk niet werkt.

Het ophangsysteem zit namelijk met enkele lamellen nog om de buis heen waardoor die nooit helemaal naar beneden hangt.

 

Dit kun je alleen doen via de buitenkant en dan de kast te openen.

Binnen vanuit huis ga je dit dus nooit redden.

Zoals ik al zei is alleen mijn oplossing in dit geval te doen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry @Gamble maar ik heb dit dus meerdere malen gedaan en weet uit ervaring dat dit wel werkt heb zelf in het vak gezeten dus weet waar ik het over heb

 

Dan zou je dus moeten weten dat:

 

1. Het rolluik motorisch afgesteld wordt middels de handbediening en stopt op de vensterbank of ondergeleider.

 

2. Dat jij van binnenuit de bak niet kan zien omdat het rolluik ervoor hangt.

 

3. Over het algemeen de lammellen nog even doorlopen pm de binnenste buis.

 

4

. Dat jij praat over een situatie van buitenaf gezien, waar jij de middelen hebt om in de bak te komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Ha, 2 ervaringsdeskundigen. Helaas een meningsverschil.

 

Wat mij betreft, als leek, zou je het hele systeem uit elkaar kunnen halen, de motor verwijderen en overstappen op handbediening. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me er niet mee bemoeien want zo goed ken ik de bouwsystemen in Nederland niet . Maar bij ons zijn ook nog enkele lamellen om de rolluik stuk als de rolluik om laag is . En al is de rolluik van de stok los moet je ze nog altijd uit de geleiders krijgen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in elke kamer met rolluiken aan de muur een flink breekijzer hangen met werkhandschoenen.

k heb spijt van mijn elektrisch systeem. Had achteraf liever handmatig genomen. Scheelt ook erg in prijs.

@Noach Als je er toch nog eens geld aan wilt besteden is er nog de optie om een accu te plaatsen tussen de rolluiken (prijs 150 euro. ) Die accu zorgt ervoor dat de luiken altijd open gaan, wat er ook gebeurt.

 

Zou ik zelf in elk geval bij één rolluik doen. Alles wat mijn weg naar buiten qua tijd en inspanning verbetert is meegenomen. Ik zie mijzelf tijdens een vluchtpoging niet ook nog met breekijzer aan de gang gaan. Maar goed, ik ben een beetje extreem bang voor brand, dat speelt wel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben blij dat je zelf tot de juiste oplossing bent gekomen, het is de enige oplossing. Een nooduitgang moet altijd vrij zijn. Anders mag je hem niet als nooduitgang beschouwen.

De goedbedoelde tips zijn totaal niet praktisch, je zal maar een platte batterij hebben, je koevoet misplaatst hebben of bij sterke rookontwikkeling (worstcase scenario) op je rolluik moeten rammen.

Het spreekt voor zich dat dat niet goed afloopt.

Besluit, wil je een veilige alternatieve nooduitgang via het raam, dan zijn luiken (manueel elektrisch wat dan ook) af te raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...