Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : Linux


lewieke

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Er is veel koudwatervrees om over te stappen. Alhoewel we ruim 100 servers hebben draaien met Linux (grotendeels Ubuntu, deels CentOS en Slackware, en in het verleden uitsluitend FreeBSD), adviseer ik toch om voor je persoonlijke laptop Apple OS X te gebruiken. Ik leid echt niet aan het beruchte Stockholm syndroom, maar met name het robuust en veilig maken van je Apple computer zonder meer-dan-gemiddelde IT kennis gaat veel makkelijker dan onder Linux.

 

Paar voorbeelden:

- zet standaard je Full Disk Encryption aan; hiervoor is FileVault beschikbaar in je systeemvoorkeuren. Met een klik activeer je de volledige versleuteling van je hard disk. Bewaar de recovery key goed - je data is anders bij verlies van je paswoord definitief ontoegankelijk. Bij Linux is het (zeker achteraf) een stuk lastiger of zelfs niet volledig mogelijk zonder een re-install

- versleuteling van email gaat makkelijk via 'dubbel klik' installers (GPG Tools) die naadloos werkt met Apple Mail; in Linux moet je nog de nodige installaties vanuit de terminal doen (command line), wat voor veel gebruikers een te hoge drempel is

- Voor de Mac kun je Little Snitch gebruiken die élke verbinding via een netwerkpoort via een prompt rapporteert en toestemming vraagt. Installatie is 2x klikken. Onder linux kun je natuurlijk prima een firewall inregelen, maar voor zover mij bekend is er geen programma dat het in- en uitgaande verkeer zo duidelijk zichtbaar maakt

- backups zijn eenvoudig te maken, en als je gebruik maakt van Apple's Time Machine zijn ook je backups volledig versleuteld

- updaten van OSX is goed geregeld door Apple en gaat makkelijker dan bij Linux, waar er nog vaak getweaked moet worden

- OSX heeft vaak betere support voor commerciële software, alhoewel je dat voor thuis gebruik nauwelijks nodig hebt

- OSX heeft betere integratie van de hardware (wat natuurlijk ook weer een nadeel kan zijn)

- veel van de code van Apple is ook open source (http://www.opensource.apple.com/release/os-x-109/ ) en de op BSD gebaseerde kernel

 

Dit nog ter overweging.

 

Vraagje: wat als je ook Micro$oft Windows draait op de Mac (Boot Camp)? Heeft dat gevolgen voor de veiligheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat linux stiekem een grotere markt beroerd als dat men eigenlijk vermoed. Alle smartphones met Android = Linux, Vrijwel alle smart TV's = Linux, bijna alles waar een beetje hardware met een processor in zit, draait wel een linux versie op; mediaplayers, NAS systemen,... etc...

 

Linux is tegenwoordig zo laagdrempelig en compleet als je het gaat installeren dat je het voor de normale zaken prima kunt gebruiken. Als je bepaalde software pakketten gewend bent om te gebruiken dan zijn er altijd wel waardige alternatieven voor te vinden, maar zal je als gebruiker hiervoor open moeten staan.

 

Ik ben voor een aantal zaken nog te afhankelijk van windows om de definitieve overstap te maken, anders had ik dat allang gedaan.

Ik experimenteer hier ook met regelmaat op mijn 19" servers en op laptops met Ubuntu en Debian om het enigszins onder de knie te krijgen.

 

Wel leuk om te zien dat er nog mensen zijn die 'onlangs' Unix besturing systemen ontdekken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje: wat als je ook Micro$oft Windows draait op de Mac (Boot Camp)? Heeft dat gevolgen voor de veiligheid?

 

Ja, dan draai je gewoon Windows, dus ben je net zo kwetsbaar als elke andere PC. Volgens mij is het nog erger en kun je alleen beperkte Filevault encryptie toepassen als je een MS boot partitie hebt. Het ondermijnt dan zelfs indirect de veiligheid van je OSX omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sinds apple op intel is overgestapt is het mogelijk om via bootcamp windows naast osx te laten draaien dus moet linux ook mogelijk zijn ...... of ik kan op zijn minst een poging wagen :D

 

Dit zou in theorie idd mogelijk moeten zijn, echter wat ik ondervonden had van m'n macbook met intel processor om via bootcamp linux te installeren was dat de installatie geen probleem was.

Maar toen het op een reboot aankwam, slikte apple de grub en lilo bootloader van linux niet, waardoor deze alsnog alleen wou opstarten met de keuze tussen osx en windows.

 

Nu zal hier vast wel met wat gevogel een workaround voor zijn, maar om nou te zeggen dat dit makkelijk en laagdrempelig is,... Mwa.

Vandaar dat ik in deze het advies gaf om eens te proberen met een virtual pc achtig iets, dacht dt het programma voor osx parallels heet;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben deels Ubuntu en deels windows gebruiker.

 

Ik moet helaas windows (of MAC, maar dat wil ik zeker niet) gebruiken voor ontwerp software wat compatible is met Corel Draw.

 

Voor de rest wil ik iedereen Ubuntu adviseren!

Binnen dit LINUX platform kun je bijna alles wat je dagelijks doet met de computer.

Zeker voor prive gebruik.

 

Deze posting is voor mij weer een trigger om te bekijken of ik inmiddels ook voor mijn bestaande Corel Draw ontwerpoen binnen linux wat kan.

Het zou een zegen zijn als ik 100% kan overstappen.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben deels Ubuntu en deels windows gebruiker.

 

Ik moet helaas windows (of MAC, maar dat wil ik zeker niet) gebruiken voor ontwerp software wat compatible is met Corel Draw.

 

Voor de rest wil ik iedereen Ubuntu adviseren!

Binnen dit LINUX platform kun je bijna alles wat je dagelijks doet met de computer.

Zeker voor prive gebruik.

 

Deze posting is voor mij weer een trigger om te bekijken of ik inmiddels ook voor mijn bestaande Corel Draw ontwerpoen binnen linux wat kan.

Het zou een zegen zijn als ik 100% kan overstappen.

 

Driehart

 

 

Misschien enigszins gedateerd, maar wellicht dat het nog werkt.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=900020

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Op dit moment gebruik ik geen Linux distro op mn pc maar in het verleden wel Veel waaronder open Linux, fedora debian en Ubuntu.

Meest stabiel vond ik red hat (later fedora)

De reden dat ik nu Windows draai is vanwege de software die ik gebruik en de Windows emulators onder Linux eigenlijk nooit lekker gewerkt hebben bij mij.

Voor (data)recovery werk van pc's gebruik ik puppy Linux op usb en knoppix op cd en dvd want daarvoor leent Linux zich perfect.

In de loop van de tijd is er veel vooruitgang geboekt op gebied van gebruiksvriendelijkheid vooral sinds KDE de hoofd user interface geworden is maar het is en blijft meer een systeem voor de wat gevorderde gebruiker om Linux echt Tot zijn recht te laten komen

Zelf heb ik jaren ervaring met Linux naar ik kan nog steeds niet alles er uit halen wat er in zit.

 

Ik heb in het verleden wel wat test werk gedaan met open Linux op gebied van beveiliging en ik moet zeggen dat toen die tijd de beveiliging van de standaard firewall vlak na een schone installatie zeer goed en lastig te hacken was.

Van virussen etc heb ik nooit iets vernomen al zijn er wel virussen voor Linux gemaakt maar omdat er zo veel verschillende distro's zijn met allemaal hun eigen core is het ook moeilijk en niet rendabel om er een virus, malware of ander soort exploit te maken.

Ook is uiteraard maar een Kleine groep mensen die Unix of Linux draaien.

 

Iedereen die kennis wil maken met Linux adviseer ik live dvd van knoppix (http://www.knopper.de)

En gebruik met testen of het bevalt zowel de KDE als Gnome interface en kijk wat je bevalt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig heb ik geen multinational.

 

Voor huis- tuin- en keuken gebruik is bijna ieder OS te gebruiken.:rolleyes:

 

Wat ik wel heb gemerkt bij verschillende Multinationals (die @lewieke niet heeft:p), is dat ze meer Opensource software willen gaan gebruiken of gebruik willen maken van partijen waarop ze hun eigen bouwsels kunnen voort borduren. Daarom zijn bedrijven als MS ook wat toegeeflijker aan het worden met broncodes en samenwerkingsverbanden. Multinationals (die @lewieke niet heeft:p) willen dus niet meer afhankelijk zijn van grote spelers op de markt.:cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom denk je dat veel bedrijven hebben gekozen voor een bedrijf als MS? Het kost ze tonnen, soms wel miljoenen per jaar en ze zijn hier echt wel van bewust. Ik zie een multinational echt niet alleen op Linux draaien.

 

Er zijn veel companies die verplicht moeten winkelneren bij Microsoft omdat ze meerdere belangen hebben (o.a. grote IT organisaties), vanwege compliance, of omdat ze software gebruiken die uitsluitend beschikbaar is onder MS. Zeer veel universiteiten en wetenschappelijke instituten - van NASA tot CERN, overheden - waaronder White House en DOD, cloud- en webdiensten (eBay, Twitter, Yahoo, Amazon en Google met Goobuntu) en de grote trading applications (NYSE, LSE).

 

Ook op het gebied van de desktop wint Linux snel terrein onder andere door het snelgroeiende gebruik van Android en Chromebooks, beiden gebaseerd op Linux.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga binnenkort een clean install doen van windows 7 (van home premium naar ultimate) en ik denk dat ik dan een dual boot ga maken met Linux / ubuntu.

Zouden jullie adviseren hier een aparte partitie voor te maken? Dus bijvoorbeeld C windows, D Linux en E toepassingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is handig(maar dat is mijn mening) om vooraf een aparte partitie te maken voor Ubuntu( Linux Mint...).

Installeer eerst Windows 7.

Daarna je Linux versie. Tijdens het installeren van jouw Linux versie kan je naar de nieuwe partitie verwijzen.

Onthoud wel dat je dan ook nog een 3de partitie moet aanmaken, ter grootte van je ram geheugen.

Linux gebruikt deze 3de partitie als swap geheugen.

Handige site:

https://sites.google.com/site/computertip/installeren

 

Als je de handleiding volgt op deze site hoef je geen partities zelf aan te maken, maar laat je dit het installatieprogramma doen.

Zeker als je voor de 1ste keer Linux installeert is dit handig.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Swap hoeft niet zo groot te zijn.

Je wilt niet swappen en als er voldoende RAM is kan het gerust minder.

 

Klopt.

Wellicht maken we het nu gecompliceerd voor Awol.....advies aan hem is gewoon de standaard installatie te volgen.

 

Overigens, ligt het aan mij of zitten hier behoorlijk wat ict geschoolde preppers op dit forum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.

Wellicht maken we het nu gecompliceerd voor Awol.....advies aan hem is gewoon de standaard installatie te volgen.

 

Overigens, ligt het aan mij of zitten hier behoorlijk wat ict geschoolde preppers op dit forum?

 

Haha, ben niet helemaal een noob hoor :) Ben gewoon benieuwd naar de ervaringen van anderen met Linux en Windows en dual boot situatie.

Bedankt voor de eerdere link en zal me verder inlezen hierover, ik zocht naar de makkelijke weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Getver, en elke keer als je een nieuwe computer koopt krijg je een nieuw besturingssysteem. Je kan niet zonder goede virusscanner wat je ook weer handen vol geld kost.

Niet om het idee af te kraken (vindt ik goed!), maar hier klopt niks van. Juist als je zelfstandig wilt zijn bouw je een PC toch zelf? Goedkoper, meer kwaliteit en prestatie voor minder geld. Ik snap dat niet iedereen hier technisch genoeg voor is maar heel moeilijk is het niet, je leert er veel van en geeft veel voldoening. Maar ook als je het niet kan doen zijn er genoeg winkels die het voor je in elkaar zet voor een schappelijke prijs. Combinaties van onderdelen en hele "builds" vind je ook genoeg over rop internet.

En er is geen enkele reden om een virusscanner t kopen! Echt niet! Veel betaalde virusscanners zijn zelfs minder goed dan de betere gratis scanners. De best gratis scanners zijn o.a Avast en Avira, liefst in combinatie met een iets als Malwarebytes. En met een nieuw systeem hoef je absoluut geen nieuwe Windows editie aan te schaffen, je huidige serial (licentie code) blijft gewoon geldig.

 

Overigens is voor veel mensen helemaal van Windows af stappen vanwege de brede ondersteuning niet aantrekkelijk, overweeg dan een "dual boot systeem" dan kan je bij het opstarten kiezen uit en Windows en Linux.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist als je zelfstandig wilt zijn bouw je een PC toch zelf? Goedkoper, meer kwaliteit en prestatie voor minder geld.

 

Voor gaming computers helemaal mee eens. Voor een kantoormachine, vergeet het maar, m'n leverancier kan hele mooie complete machines leveren voor een lagere prijs dan gelijkwaardige losse componenten, inclusief Windows licentie.

 

En met een nieuw systeem hoef je absoluut geen nieuwe Windows editie aan te schaffen, je huidige serial (licentie code) blijft gewoon geldig.

 

Dat ligt er nogal aan; een OEM versie (die je dus normaal gesproken bij je pc geleverd krijgt) is machine gebonden en mag je niet op een nieuwe pc installeren. Dat het vaak wel werkt betekent niet dat 't mag. Alleen een retail licentie mag je overzetten naar een nieuwe PC, waarbij je 't dan wel van de oude pc moet verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Niet om het idee af te kraken (vindt ik goed!), maar hier klopt niks van. Juist als je zelfstandig wilt zijn bouw je een PC toch zelf? Goedkoper, meer kwaliteit en prestatie voor minder geld. Ik snap dat niet iedereen hier technisch genoeg voor is maar heel moeilijk is het niet, je leert er veel van en geeft veel voldoening. Maar ook als je het niet kan doen zijn er genoeg winkels die het voor je in elkaar zet voor een schappelijke prijs. Combinaties van onderdelen en hele "builds" vind je ook genoeg over rop internet.

En er is geen enkele reden om een virusscanner t kopen! Echt niet! Veel betaalde virusscanners zijn zelfs minder goed dan de betere gratis scanners. De best gratis scanners zijn o.a Avast en Avira, liefst in combinatie met een iets als Malwarebytes. En met een nieuw systeem hoef je absoluut geen nieuwe Windows editie aan te schaffen, je huidige serial (licentie code) blijft gewoon geldig.

 

Overigens is voor veel mensen helemaal van Windows af stappen vanwege de brede ondersteuning niet aantrekkelijk, overweeg dan een "dual boot systeem" dan kan je bij het opstarten kiezen uit en Windows en Linux.

 

Klopt m.b.t. de virusscanners. De meeste scanners houden slechts 20-30% van de virussen tegen en alleen de tot dan bekende virussen. Nieuwe ontwikkelde virussen kunnen dus worden verspreid totdat het programma is aangepast. Je loopt feitelijk altijd achter de feiten aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...