Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan energiebesparing : zuinig met lampen


lewieke

Aanbevolen berichten

Vandaag weer een stapje verder gezet in mijn streven naar -zo veel mogelijk- onafhankelijkheid van het elektriciteitsnet. Niet uit prepperstandpunt maar veeleer als goede huisvader omdat ik mijn vaste kosten een beetje in bedwang wil houden.

 

We hebben in huis enkele halogeenlampen. In de Action zag ik lampen met hetzelfde voetje die passen in mijn bestaande armaturen. Deze lampen werken met LED's. Ter vergelijking. Oorspronkelijk zaten er 4 lampen va 50 w in, samen maakt dat dus 200W. Intussen werden de lampen die stuk gingen vervangen door zuinige halogeen lampen van 36W. Besparing 56W.

 

De LED lamp verbruikt 2.6w x 4 = 10.4W, een besparing van 45.6W of 19x minder dan de oorspronkelijke lampen.

 

[ATTACH=CONFIG]8008[/ATTACH]

 

Een standaard halogeen kost pakweg 1.5€, een Led met socket G9 kost bij Action 4.95€ of zo.

 

[ATTACH=CONFIG]8009[/ATTACH]

 

Ook de oorspronkelijke spots 50w-220v werden vervangen door powerleds. In mijn woning zijn nu nog slechts enkele gewone halogeenspots te vinden. De reden hiervoor is dat het licht aangenamer en warmer is. Tijdens mijn zoektocht koop ik altijd 1 modelletje om te testen, bevalt het resultaat, dan pas vervang ik er een reeks. De kostprijs voor led verlichting is de laatste jaren fors gedaald, wat nog een bijkomende beparing is. Tegenwoordig betaal je maar 4 à 8€ meer per stuk, afhankelijk van het model. Als je de langere levensduur in aanmerking neemt, zeker een aanrader.

 

Ook andere modellen spaarlampen vervang ik nu in stapjes door de nog zuiniger led lampen.

 

Led lamp kaars 3.99€

 

[ATTACH=CONFIG]8010[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]8011[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik was enige jaren terug ook gestart met het invoeren van zoveel mogelijk ledlampen. Voor de stroombesparing wel een uitkomst!

 

Hiervan ben ik teruggekomen, het lichtspectrum wat een ledlamp en ook van een normale spaarlamp geeft is zo smal geworden dat het niet echt prettig is voor mens en dier. (internet search op licht spectrum geeft veel informatie)

Op enkele plekken in huis zijn de led lampen weer vervangen door full spectrum daglichtlampen, deze hebben een breder licht spectrum, niet echt sfeerverhogend, aangezien ze wit licht afgeven. Maar om bij te werken, lezen et cetera is het heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie er geen last dat het licht onprettig is voor je ogen? Wij hebben ook een aantal warm-wit ledlampen, maar het is flikkerend licht. Ik word er helemaal naar van. Durf nu ook geen andere te kopen ivm de prijs. Wat zijn jullie ervaringen met het flikkeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vandaag geïnstalleerde lampen zijn bijzonder stabiel en flikkeren helemaal niet. Het licht is warm wit van 3000K, wat best aangenaam is. Het is een ietsje witter dan de traditionele halogeen maar het went heel snel. Ik kocht mijn spotjes gewoon in de Action waar ze nu een beperkt maar handig gamma hebben. Per lamp betaal je pakweg 5€, de kost heb je er dus snel uit. Je kan altijd 1 lamp kopen om te testen en als het bevalt bijkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag 10 spots van 50w vervangen door Led-spots van 2.6 en 4.2w. Een behoorlijke reductie van ons verbruik.

 

Ook gedaan, de 8x50W Halogeen in de living vervangen door 8x3W LED.

De rest van het huis is al deels omgeschakeld en wordt telkens vervangen

wanneer het past ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al sinds 2008 ofzo LED verlichting in huis en ben er misschien aan gewend, of ik ervaar het persoonlijk niet meer als hinderend.

In mijn gang: 3x 1W wit

Op mijn overloop: 1x 1W rood (nachtverlichting, om te zien of ik de kat niet omver schop hihi)

Slaapkamer: 1x powerled 2 W indien nodig

Woonkamer: 4x 1W cool-white.

Eetkamer: 4x 1W warm-white

Keukentje: 3x 7W spaarlamp - ik wil zicht hebben op wat ik snij, mijn messen vergeven namelijk niet.

 

Heel mijn appartementje verlicht voor 50 W, waar ik vroeger 1 lamp a 60 W boven mijn buro had ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, we hebben hier thuis al een aantal verschillende lampen van verschillende b-merken geprobeerd. Ik zal nog 1 poging wagen en eentje van bij Action halen. Want op deze manier werken ledlampen hier niet kostenbesparend. :p

 

Als je van die spotjes van 50w 220v hebt, neem er zo eentje, het licht van de powerleds is echt wel mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat el-cheapo (power) leds (GU-10) niet lang meegaan, die van een echt lampen merk wel.

Deze laatste kosten dan ook weer een veelvoud van de el-cheapo's. Met el-cheapo ledstrips gevoedt

door een aparte led driver-voeding heb ik wel goede ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat el-cheapo (power) leds (GU-10) niet lang meegaan, die van een echt lampen merk wel.

Deze laatste kosten dan ook weer een veelvoud van de el-cheapo's. Met el-cheapo ledstrips gevoedt

door een aparte led driver-voeding heb ik wel goede ervaringen.

 

Ik heb er geen slechte ervaringen mee. Met de spaarlampen van Philips is het een ander paar mouwen. Ik noteer de datum van in gebruikname op het voetje en soms gaan ze zelfs niet lang genoeg mee om de aankoopprijs te verantwoorden. De meeste die ik kocht gingen minder dan 1 jaar mee. Als je weet wat die kosten ... . Ik heb al led-spots van toen ze op de markt kwamen, de vroege kwaliteiten zelfs, die geven weinig en geen aangenaam licht. Eentje is er al stuk gegaan. Gelukkig maar. Die worden nu ingezet op de minder drukke plekken in ons huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij gaan de lampen die ik nu heb eeuwig mee.Tegen de tijd dat ze aan vervanging toe zijn is er weer een nieuw systeem.

In mijn lampendoos, jaja zo heette dat vroeger, heb ik nog van die oude spaarlampen zitten. Die gebruik ik niet eens meer, die verbruiken me teveel.

Ik heb swinters trouwens het laatste uurtje dat ik op ben altijd kaarsen aan. Om zo de overgang van onnatuurlijk licht naar slaap beter te laten verlopen.Voor mij helpt het om beter in te slapen.En anders is het een gezellige placebo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de el-cheapo bedoel ik deze die ik via ebay kocht rechtstreeks uit china, 4.5€ per stuk alles in en dat twee jaar terug.

Twee kreeg ik omgeruild omdat ze na een maand bijna geen licht meer gaven, nu twee jaar later werken er nog 5

stuks, dus die el-cheapo's hebben eigenlijk 9€ / stuk gekost als ik het zo zie.

De andere power leds die ik heb, kostten 30€ per stuk een jaar terug en werken nog allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder heeft in de woonkamer 36 ledspots, sommigen leven nou al 6 jaar anderen Daarintegen zijn na een maand kapot.

Merk doet er niet echt toe.

 

Zelf gisteren de eind afrekening van stroom en gas gekregen. Voor mij was het een rede om ren klein vreugdedansje te doen we kregen 524,00 euro teruggestort. Met in mijn achterhoofd dat er nog veel ruimte voor verbetering is.

Ook door het afval beter te scheiden hebben we 34 euro gespaard op het legen van de container een besparing van 25%, ook hier is nog plaats voor verbetering!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel er hier geen aparte rekeningen voor afval zijn, ben ik wel bezig met afval scheiden en verminderen.

Ik houd een lijst bij waar ik elke twee weken op schrijf hoeveel gewicht aan afval ik in de container doe. Op zich is mijn afvalbakje dan nog niet vol, maar door toch tweewekelijks te legen zit er ritme in het schema en gaat het niet stinken in de keuken.

Ik zit rond de twintig kilo op jaarbasis aan restafval. Vind ik netjes, maar kan vast nog minder. De winst zit er in dat ik oplet waar ik wat koop en hoe het verpakt is. Een redelijk groot deel afval bestaat nog uit de melk en yoghurtpakken, dus ik ga vaker naar de boer om melk in mijn melkflessen te halen en zelf yoghurt te maken.

 

Er is een ontzettend leuk boek over een meneer die ook bezig ging met afval en scheiden, "No impact man". Ik kan iedereen aanbevelen dat boek eens te lezen.

 

No Impact Man

In New York woont een Amerikaan genaamd Colin Beavan. Hij was een jaar lang No Impact Man – geen auto/trein/metro, lokaal voedsel, geen vlees, geen wasmachine, geen cosmetica, zo min mogelijk afval, een wormenbak, etc. De impact op het milieu die hij toch had, probeerde hij zo goed en kwaad als het ging te compenseren met goede daden. Gedurende het jaar schreef hij zijn blog vol met mooie ervaringen. Het resultaat bleek geen jaar van inleveren, maar juist van winst. Beavan werd gelukkiger en gezonder. Na het jaar kwam er een boek, een documentaire, en een No Impact Week om anderen zijn experiment in een week na te laten doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...