Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waarom je bijna geen geld op de bank moet hebben

Kans
 Share

Recommended Posts

Het is simpel, je krijgt nauwelijks rente, dus je zou met je geld op de bank geen enkel risico moeten lopen.

Nu weten we allemaal dat de banken, ja allemaal,:

er slecht voorstaan

dat de spaarder gewoon een schuldeiser wordt als de bank omvalt

Dus er is domweg geen enkele reden waarom je veel geld op een bank zou hebben moeten staan.

En als Kans dat verteld is dat nog een ding mischien, maar als gerespecteerde en universitaire geschoolde economen dat nu ook zeggen en zelf doen....:

http://www.zerohedge.com/news/2014-01-31/why-harvard-economist-pulling-all-his-money-bank-america

Wat is jou excuus dan nog?

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je geld op een zakelijke rekening hebt staan, en je haalt dat er van af, moet je 22% dividendbelasting betalen (was 25%).

Ik kan me voorstellen dat dit hetgeen is wat veel ondernemers er van weerhoudt om het geld van de bank te halen. Het is nog steeds "goedkoper" om de waardevermindering van de inflatie in relatie tot het lage (spaar)rente percentage te absorberen dan ineens 22% af te moeten dragen aan de Staat.

Daarnaast, als de centjes dan in een oude sok thuis liggen, heb je nog altijd het inflatie probleem.

Voor een particulier zou ik het aanraden, voor ondernemers ligt het net even iets anders...

Link naar reactie

Het geld is tot 100.000 gegarandeerd per bank. Voor wie meer heeft dan kun je geld op meerdere banken spreiden,maar dat zijn er maar weinig volgens mij. Maar wat heb je aan geld als er hyperinflatie komt, of tijdens rampen of andere ellende?

Uiteraard ervoor zorgen dat je wat cash hebt als de pleuris echt uitbreekt, maar beter nog voorraden aanleggen. Als je houdbare spullen prept, dan is dat ook een soort bescherming tegen inflatie. Het is zeker dat grondstoffen duurder en duurder worden. Mijn persoonlijke doel is wanneer mijn BOL klaar is een voorraad voor minimaal 2 jaar aan te houden met houdbare spullen en door eten in te Wecken.

Link naar reactie

Hoe zit jet eigenlijk als je een safeloket op de bank huurt?

Als de bank omvalt kun je daar wel nog gewoon bij?

Ik weet officieel mag je er geen cash inbewaren, maar als je het in een enveloppe duwt kan dat toch niemand controleren.

Zelf heb ik niet veel spaargeld, echter heb ik mijn moeder geadviseerd haar spaargeld van haar rekening af te halen en een kluisje op de bank te huren om daar haar cash te bewaren.

We hebben besloten om het in etappes te doen en het eerste geld ligt er al.

Link naar reactie

De Belastingdienst in Nederland gaat ervan uit dat de inhoud van het kluisje al bij de fiscus is aangemeld. Als het goed is heeft u via uw belastingaangifte de inhoud van de kluis al bij de fiscus aangemeld. In Nederland is er in principe dan ook geen inspecteur aanwezig bij het openen van een bankkluis. In België, waar veel meer gebruik wordt gemaakt van bankkluisjes en wellicht ook veel meer zwart geld is, is dat wel het geval. De kluizen van de overledenen worden pas vrijgegeven, nadat een inventaris van de inhoud werd opgemaakt. Dat moet gebeuren in aanwezigheid van alle erfgenamen en van een meneer van de fiscus.

Op het moment van overlijden komt de machtiging van de kluishouder voor een kluis te vervallen. De bank heeft geen informatie over de inhoud van de kluis, aangezien deze alleen bij de kluishouder bekend is. Uw kinderen kunnen toegang tot de kluis krijgen met een akte van overlijden en een verklaring van erfrecht, waaruit blijkt wie de erfgenamen zijn. Indien er meerdere erfgenamen zijn, dan kunnen alleen de gezamenlijke erfgenamen, of een gevolmachtigde, toegang krijgen.

Dat laatste kan volkomen fout gaan als een van de kinderen niet meewerkt, door niet aanwezig te willen zijn en geen volmacht te geven. Bij grote familieruzies kan dat probleem dus gaan spelen.

Link naar reactie

Ik ben enigkind, tevens ben ik ook gemachtigd om dingen in de kluis te stoppen of eruit te halen.

Er is inderdaad al belastingbetaald over dat geld.

Maar stel je nou voor de bank valt om, kun je dan wel nog altijd bij je kluis?

Je haalt het van de bank en vervolgens leg je het er weer fysiek neer. Ik zie de logica niet.

Wellicht thuis een kluis neerzetten?

Link naar reactie

Lijkt mij wel, als de bank open is, maar kijk je contract er eens op na.Voordeel is wel dat er dan cash in ligt, cash wat je niet meer van de bank op kan nemen omdat ze geen cash in hun kluis hebben.

Overigens, als je moeder jou als enige erfgenaam heeft, is schenken misschien voordeliger dan erfbelasting betalen over de erfenis. Misschien eens uitzoeken wat daarvan de voorwaarden en nadelen zijn.

Link naar reactie

Het geld is tot 100.000 gegarandeerd per bank. Voor wie meer heeft dan kun je geld op meerdere banken spreiden,maar dat zijn er maar weinig volgens mij.

Geld spreiden over meerdere rekeningen heeft maar betrekkelijk nut; je spreidt risico, maar bij een crash van meedere banken, telt het totaal. De Nederlandse Bank heeft een folder online staan over de depositogarantie:

http://www.dnb.nl/binaries/DepositoGarantieStelsel%202014_tcm46-279326.pdf

Pagina 4:

Welk bedrag wordt door het depositogarantiestelsel gedekt?

Het depositogarantiestelsel garandeert de tegoeden op de meeste betaal- en spaarrekeningen tot een maximum van EUR 100.000. Dit maximumbedrag geldt per (rechts)persoon per vergunninghoudende bank (zie paragraaf 2), ongeacht het aantal rekeningen dat u hebt.

Dit betekent dat wanneer u meerdere rekeningen hebt, de maximale dekking geldt voor het totale saldo.

Ook zal er geen verrekening worden gemaakt met schulden:

Ik heb een tegoed en een schuld, worden die met elkaar verrekend?

Voor het depositogarantiestelsel telt alleen uw tegoed bij de bank, uw schuld wordt hierin niet meegenomen.

Dit laatste kan ook grote gevolgen hebben voor opgebouwde tegoeden van spaarhypotheken. Het tegoed valt onder de depositogarantie, maar dus ook met de 100K limiet.

En dan de achilleshiel van de depositogarantie:

Wie betaalt het depositogarantiestelsel?

De Nederlandse banken betalen het deposito garantiestelsel, niet DNB of de Nederlandse Staat.

Nu mis ik de kennis om te bepalen hoeveel er in dat 'potje' zit, maar het is de vraag of failliete bank(en) nog zulke garantiestelsels hebben. Wie zegt dat er genoeg middelen aanwezig zijn op het deposito? Pas vanaf 2015 moeten banken vooraf een bijdrage storten..

Ik kan ook niet anders dan @Kans gelijk geven.

Link naar reactie

Tuuuuurlijk, 100% gegarandeerd. Net zo safe als de 100.000 euro garantie op banktegoeden. :(

"In beginsel betalen de gezamenlijke banken het depositogarantiestelsel" (bron De Nederlandse Bank).

http://www.dnb.nl/over-dnb/de-consument-en-dnb/de-consument-en-toezicht/depositogarantiestelsel

"Uw spaartegoed tot een ton wordt gegarandeerd door alle zwervers en daklozen van Nederland", zou me nog meer geruststellen.

Link naar reactie

Je haalt het van de bank en vervolgens leg je het er weer fysiek neer. Ik zie de logica niet.

Wellicht thuis een kluis neerzetten?

Thuis vind mijn moeder geen optie, afgelopen jaar was ze een uurtje weg toen, ze terug kwam was een ruitje ingetikt.

Schade bedroeg iets meer als 25.000 euro.

Sindsdien is ze erg bang.

Link naar reactie

Het geld is tot 100.000 gegarandeerd per bank. Voor wie meer heeft dan kun je geld op meerdere banken spreiden,maar dat zijn er maar weinig volgens mij. Maar wat heb je aan geld als er hyperinflatie komt, of tijdens rampen of andere ellende?

Uiteraard ervoor zorgen dat je wat cash hebt als de pleuris echt uitbreekt, maar beter nog voorraden aanleggen. Als je houdbare spullen prept, dan is dat ook een soort bescherming tegen inflatie. Het is zeker dat grondstoffen duurder en duurder worden. Mijn persoonlijke doel is wanneer mijn BOL klaar is een voorraad voor minimaal 2 jaar aan te houden met houdbare spullen en door eten in te Wecken.

100.000gegarandeerd bestaat niet meer.

Is iedereen al in slaap gesust.

Zie Cyprus.

Lees is over de nieuwe europese bail-in wetten.

Als een bank dreigt om te vallen,red de staat niet meer de bank.

Maar de rekeninghouders gaan dat dan doen.

Een directe 10% belasting op alle spaartegoeden in Nederland.

Ze mogen ook gewone rekeningen vorderen.

Dus je bank valt niet meer om,maar je moet wel 10k inleveren van de 100k.

Link naar reactie

Als je een kluis vast monteert... is deze met een uurtje niet weg...

Waaraan moet een kluis voldoen???? Gewicht... 100 kilo is minder makkelijk mee te nemen dan 50... Verankering.... Dan wordt 50 kilo ineens een hele last om uit je muur/vloer te halen.... (als je geen ruimtes tussen de muur en de kluis hebt.. anders heb je een wrikplaats)...

En last but not least..... een kluisje van de gamma die volledig in het zicht staat... met 20 euro en een kilo aan bouten en moeren er in.... als backup... en voor de dieven makkelijk weg te halen en te verdwijnen....

Als deze "nepkluis" word gevonden.. gaan ze niet verder... en laten ze die maar meenemen... f*ck them... Jouw kluis is nog gezekerd en rustig op de plek waar jij hem hebt achtergelaten...

Dit is naar aanleiding van een jaar meelopen bij de technische recherche....

Greetz Holy...

Link naar reactie

En last but not least..... een kluisje van de gamma die volledig in het zicht staat... met 20 euro en een kilo aan bouten en moeren er in.... als backup... en voor de dieven makkelijk weg te halen en te verdwijnen....

Als deze "nepkluis" word gevonden.. gaan ze niet verder... en laten ze die maar meenemen... f*ck them... Jouw kluis is nog gezekerd en rustig op de plek waar jij hem hebt achtergelaten...

Is het dan niet zo dat ze denken: "Hey dit is iemand die een vette kluis heeft en ons in eerste instantie heeft misleid met een neppertje ... Binnenkort maar eens terug gaan om de echte kluis te zoeken!"?

M.a.w. ik zou juist ook wel iets van waarde in die decoy kluis doen, paar zilveren munten en wat cash ofzo. Dan lijkt me de kans op het eerder geschetste scenario een stuk kleiner.

Link naar reactie

Geld spreiden over meerdere rekeningen heeft maar betrekkelijk nut; je spreidt risico, maar bij een crash van meedere banken, telt het totaal. De Nederlandse Bank heeft een folder online staan over de depositogarantie:

http://www.dnb.nl/binaries/DepositoGarantieStelsel%202014_tcm46-279326.pdf

Pagina 4:

Welk bedrag wordt door het depositogarantiestelsel gedekt?

Het depositogarantiestelsel garandeert de tegoeden op de meeste betaal- en spaarrekeningen tot een maximum van EUR 100.000. Dit maximumbedrag geldt per (rechts)persoon per vergunninghoudende bank (zie paragraaf 2), ongeacht het aantal rekeningen dat u hebt.

Dit betekent dat wanneer u meerdere rekeningen hebt, de maximale dekking geldt voor het totale saldo.

Voor het depositogarantiestelsel telt alleen uw tegoed bij de bank, uw schuld wordt hierin niet meegenomen.

Dit laatste kan ook grote gevolgen hebben voor opgebouwde tegoeden van spaarhypotheken. Het tegoed valt onder de depositogarantie, maar dus ook met de 100K limiet.

En dan de achilleshiel van de depositogarantie:

Wie betaalt het depositogarantiestelsel?

De Nederlandse banken betalen het deposito garantiestelsel, niet DNB of de Nederlandse Staat.

Nu mis ik de kennis om te bepalen hoeveel er in dat 'potje' zit, maar het is de vraag of failliete bank(en) nog zulke garantiestelsels hebben. Wie zegt dat er genoeg middelen aanwezig zijn op het deposito? Pas vanaf 2015 moeten banken vooraf een bijdrage storten..

Ik kan ook niet anders dan @Kans gelijk geven.

Het is per land geregeld, dus je kunt bijv. 100k op een bank met NL vergunning zetten, 100k op BE, 100k op DE, 100k op ES etc.

Ik ken overigens maar weinig mensen die zoveel cash hebben, dat ze die "luxe" hebben.;) Ik ben het zeker eens dat je beter iets met je cash kunt doen. Beter een groot stuk land kopen of ergens in investeren (BOL, voorraden, etc.) dat wat een beetje crisis bestendig is, dan teveel cash op de bank.

Link naar reactie

Is het dan niet zo dat ze denken: "Hey dit is iemand die een vette kluis heeft en ons in eerste instantie heeft misleid met een neppertje ... Binnenkort maar eens terug gaan om de echte kluis te zoeken!"?

M.a.w. ik zou juist ook wel iets van waarde in die decoy kluis doen, paar zilveren munten en wat cash ofzo. Dan lijkt me de kans op het eerder geschetste scenario een stuk kleiner.

in een decoy kluis altijd echt geld etc doen

gewoon een paar honderd euro wat zilveren munten en een paar kapotte armbandjes (geloof waardig als kluis inhoud toch?)

Link naar reactie

Als je geld op een zakelijke rekening hebt staan, en je haalt dat er van af, moet je 22% dividendbelasting betalen (was 25%).

Ik kan me voorstellen dat dit hetgeen is wat veel ondernemers er van weerhoudt om het geld van de bank te halen. Het is nog steeds "goedkoper" om de waardevermindering van de inflatie in relatie tot het lage (spaar)rente percentage te absorberen dan ineens 22% af te moeten dragen aan de Staat.

Daarnaast, als de centjes dan in een oude sok thuis liggen, heb je nog altijd het inflatie probleem.

Voor een particulier zou ik het aanraden, voor ondernemers ligt het net even iets anders...

Je kan als ondernemer perfect dat geld van de bank halen maar dan moet je het natuurlijk wel inschrijven in je kasboek. Het is niet verboden om geld in kas te hebben én het bedrag daarvoor is ook niet gelimiteerd. Let wel, al je het kwijtspeelt dan betaal je er alsnog belasting op.

Link naar reactie

Dank @f150, dat vroeg ik me al vaak af. Dat is dan toch weer een extra reden om spaarcenten in de afbetaling van de hypotheek te stoppen...

Link naar reactie

Dank @f150, dat vroeg ik me al vaak af. Dat is dan toch weer een extra reden om spaarcenten in de afbetaling van de hypotheek te stoppen...

Dat maakt je weer extra vatbaar voor dwanghypotheken zoals die aan de Duitsers werden opgelegd vlak na WOII. Het enige dat veilig is, zijn beleggingen waar een overheid in doosnood geen vat op heeft. En die doodsnood gaat er komen hoor en dan grijpen ze alles dat ze maar te pakken kunnen krijgen. Op dit moment verschijnen er nogal wat publicaties -soms zelfs van juristen- die betogen dat de confiscaties die eraan komen onrechtmatig zijn of strijdig met mensenrechten en/of internationale verdragen. Deze lieden hebben kennelijk geen benul van het ongeschreven staatsnoodrecht. Dat luidt kort maar krachtig; een overheid in nood mag -binnen de grenzen van het redelijke- alles. En als de nood maar hoog genoeg is......

Link naar reactie

Waarom ik geen kluis heb;

- ik heb alleen maar schulden en die kunnen me gestolen worden.

- als inbrekers je kluis vinden en er niet in kunnen, komen ze met een pistool terug dat tegen je slaap wordt gezet.

- omdat op de bodem van iedere boerensloot van Nederland tientallen opengebroken kluizen liggen.

Berts lult maar wat? Kijk hier maar eens;

http://breukelenmidden.nl/content/artikel/kluizen-opgevist-uit-de-kerkvaart

In de gemeente Maasland bestaat zelfs een Kluiskade. Ik neem aan dat je ze daar makkelijk kunt afstorten.

Link naar reactie

Ik weet niet of je een eigen BV of personal holding hebt, maar dat geeft de mogelijkheid om de schuld op je woning te laten staan, door de hypotheek te verleggen naar je eigen onderneming. Het voorkomt dat je een afgelost huis hebt, wat bezit is en dus kwetsbaar voor dwanghypotheken of andere fiscale heffingen. Mijn woning staat bijna een ton onder water, maar is wel voor een substantieel deel gefinancierd vanuit mijn PH tegen een rente die min of meer in lijn ligt met de Euribor/Libor (dus minder dan 1%).

Overigens wil ik de rente vanuit de PH aan privé miv 1-1-2013 op 0% zetten. Feitelijk staat het geld op een zakelijke rekening ongedekt en buiten de deposito garantie. Het is nu op een veilige manier belegd, namelijk bij mij privé. Eigenlijk zou de PH een negatieve rente moeten rekenen, dat doet de ECB ook.

Link naar reactie

In principe is het zo dat geld wat op een spaarrekening staat in feite een lening is van jou aan de bank.

Wanneer een bank failliet gaat, ben je dus een schuldeiser van de bank en moet je aansluiten in de rij.......

Wanneer je geld in een kluis bewaart blijft het jouw geld, je krijgt er immers ook geen rente over en hebt het niet uitgeleend. Bij een faillissement moet je er in principe dus bij kunnen. Bedenk je echter wel dat bij een regulier bedrijf het ook mogelijk is dat je achter het net vist. Je zou niet de eerste zijn die naar zijn net betaalde auto kan fluiten terwijl deze achter het hek van de dealer op jou staat te wachten terwijl de curator het faillissement afwerkt....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...