Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Wat is dit voor munt?

houthe
 Share

Recommended Posts

Ik heb in mijn zilververzameling een soort van munt zitten waar ik helemaal niks van kan vinden op internet, heb zelfs Google image search gebruikt maar ook die vind niks. Het is een herdenkingsmunt, of iets wat op een munt lijkt. Er zit ook een klein gaatje aan de bovenkant dus het kan ook een hanger of iets in die richting zijn geweest.

Op de voorzijde staat een portret van Koningin Juliana (in 1973), met op de achtergrond ik vermoed Juliana in 1948. Daaronder staat "1948-1973". Op de achterzijde staat de tekst "Ter herinnering aan het 25 jarig jubileum van H.M. koningin Juliana 5-9-73". Er staat geen muntbedrag op en ook geen inscriptie in de zijkant.

De 'munt' is behoorlijk beschadigd (mijn vader werkte vroeger in een afvalverbrandingsinstallatie en deze munt is waarschijnlijk nogal warm geworden). Ik weet ook niet zeker of het zilver is, ik vermoed van wel, hij oogt, voelt en klinkt als zilver. Ook weet ik niet of dit soort beschadigingen optreden als zilver heet word.

Iemand die mij hiermee kan helpen of deze 'munt' eerder gezien heeft? Of een inschatting kan maken of dit wel of geen zilver is?

Voor het hele plaatje maar een plaatje ervan bijgevoegd:

munt.jpg.c0eb71537cb40755c1c6f95cc64d2309.jpg

wie o wie weet meer :)

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De munt ziet er een beetje dof een aangeslagen (zwart) uit. Als het echt zilver is, kun je de munt in een kopje ammoniak leggen.

Het zilver vormt met ammoniak een oplosbaar complex en de munt zou schoon moeten worden.

Zo kun je eenvoudig testen of het zilver is.

Link naar reactie

@houthe link verder dan dit kom ik niet misschien is dit een proef druk of iets van die aard zou zeggen kijk op die pagina en zoek het dicht bijzijnde kantoor op waarschijnlijk kunnen zij je verder helpen

hamster

Je linkt door naar één van de vele tentakels van het goudwisselkantoor.

Die trouwens ook weer gelijk de verzamelaarsmarkt zijn om het makkelijk te maken.

Die zou je idd wel even kunnen bellen.

(Verzamelaarsmarkt dan he!)

Greener

Link naar reactie

het ging @houthe erom dat hij wist wat het was tja dat je dan naar zo'n kantoor heen moet is één van de vele kwaden helaas maar ja voor info.......

Je linkt door naar één van de vele tentakels van het goudwisselkantoor.

Die trouwens ook weer gelijk de verzamelaarsmarkt zijn om het makkelijk te maken.

Die zou je idd wel even kunnen bellen.

(Verzamelaarsmarkt dan he!)

Greener

Link naar reactie

Ik denk dat het een legering is met als toplaag tin.

Zeker weten geen zilver!

Zet er eens je tanden in zilver is een zacht materiaal en er zal een tandafdruk achterblijven, als er een tandafdruk is achtergebleven ruik je eraan om andere zachte materialen uit te sluiten.

Zilver heeft een neutrale geur, niet edelmetalen ruiken zurig ook als het verzilverd is zal het zurig ruiken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...