Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stuurloos

Johnny BravoNL
 Share

Recommended Posts

Vanmiddag zat ik bij een niet nader te noemen overheidsinstelling, door een magazine te bladeren.

Ik moest de tijd doden en pakte een glossy van de stapel. Tot mijn schrik zag ik het volgende artikel in een blaadje van de RDW:

Over niet al te lange tijd, zal volgens de experts, geen enkele auto meer autonoom (hahaha!) rijden, maar is uw heilige koe gedegradeerd tot een privétreintje waarmee u NIETS meer zelf kunt. De auto stuurt zichzelf, regelt zelf de snelheid en u bent slechts passagier. Het is net zoiets als noodgedwongen meerijden op de achterbank in de Volvo 340 Automatic van uw demente oma terwijl ze met de duizelingwekkende snelheid van wel 30 keiharde kilometers per uur over de provinciale wegen raast...

Nooit meer de vrijheid! Nooit meer zelf sturen! Nooit meer een bekeuring? Altijd gemonitord door de sterke arm! Geen rijlessen meer aan uw kind van 16? Geen rijlessen meer uberhaupt? Ik bedoel, ik heb nooit trein rijles gehad, en ik mocht zo instappen.

Wat denken jullie? Gaat dit er komen? Wordt dit mainstream? Met z'n allen in een elektra prius? Nooit die meer die ronkende V8 horen van die prachtige Amerikaan? Geen brullende Porsches? Fuck it, zelfs die Volvo 340 Automatic van Oma?

Vroeger, vroeger was alles beter. NU is vroeger...

image.jpg.8afd47349776afe917609b21909d81dc.jpg

image.jpg.dc360b4bc0b7d459d779dc838d5ec17b.jpg

image.jpg.a648b60f2fee9c0221a901e2667c49e5.jpg

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Meeh, voordat dit gemeengoed is zijn we wel een jaar of 10-15 verder. Aangezien ik mijn auto's meestal koop van een jaar of 15 oud duurt het voor mij nog wel 30 jaar...tegen die tijd zit ik al aan mijn periodieke bejaardenkeuring.

Wel lachen, scheur je daar als bijna bejaarde met je handbediende auto tussen van die 18 jarige gassies met petjes op die suf in hun automatisch bestuurde auto zitten. Sta je naast ze bij het stoplicht en daag je ze uit tot een race en kunnen ze niet want hebben nooit een rijbewijs hoeven/mogen halen, achterblijvend in de blauwe rook van mijn archaïsche auto...

Of zou binnen nu en 20 jaar geen ander type auto nog worden toegelaten op de openbare weg ivm milieu en veiligheid?

• Leuk 1
Link naar reactie

ha ha ik heb een auto dat als de electronica stuk gaat ik niet meer naar de radio kan luistern. en voorlopig wil ik dat zo houden.

ook gezien het nieuws dat er op afstand uit schakelbare (politie op je hielen) auto' s moeten komen van de EUSSR

ik ga naar noorwegen asap.........

ben het hier zat

Link naar reactie

Gast ancestral-viking

het idee dat je instapt en niks meer Kan Doen vindt ik eng ,als een shtf op de snelweg gebeurt wat dan?

nou kan ik geen auto wegenbelasting anwb brandstof etc betalen maar voor mijn medemens met een heilige koe is dit verlies van vrijheid .

Link naar reactie

Persoonlijk vind ik het al erg genoeg om in een auto te zitten als bijrijder. ;)

Tenzij ik deze persoon zijn rijstijl goed ken of merk dat hij ook van bv. afstand houden houdt.

Afstand houden heeft mij al heel wat blikschade of erger gescheeld.

(zeker al 1 millioen km's achter de kiezen)

Het grappige is dat als je zelf veel afstand houdt, vaak je achterligger dit automatisch ook gaat doen.

Zal wel iets te maken hebben met sociaal kudde gedrag. (waar ik weinig van snap :o)

Link naar reactie

Mensen hebben moeite om de controle uit handen te geven. Alleen als een ander mens de controle heeft, zoals een buschauffeur, dan vertrouwen ze die. Vliegtuigen, trams en metro's zouden eigenlijk al lang zonder chauffeur kunnen rijden\vliegen. Maar in een vliegtuig zonder piloot, stapt er niemand in. Ook al zou bewezen zijn dat een computer veel beter zou functioneren.

Het is dus een nieuwe stap die we als mens moeten gaan maken. Zou voor mij ideaal zijn een ritje naar Spanje met de ogen dicht.:o

Link naar reactie

Google is in 2005 al begonnen met self driving cars. April 2012 zijn de eerste Toyoto's getest in Nevada en Florida. Momenteel rijden er 20 Audi's volledig autonoom en is er ca. 1.000.000 mile schadevrij gereden (de enige schade die er gereden is, was iemand die achterop reed, terwijl de auto voor een rood stoplicht stond).

De apparatuur is nog in beta en nog redelijk kostbaar - ca. € 110.000, inclusief een LIDAR radar systeem die een 3D map genereert van de omgeving. In 2017 komt het systeem op de markt, waarna de kosten snel zullen dalen tot een fractie van de prototypes. Voor de marketing heeft Google zeer recent contact gezocht met Continental en een aantal Duitse bedrijven maar ook daar heerst scepsis omdat Google de hele markt overneemt 'They fear all the branding in the autonomous car will be Google'). Als je straks toch nog graag een chauffeur wilt, kun je altijd nog een cyborg kopen..

Link naar reactie

Ik snap precies wat je bedoeld JB. Wat een hoop lol zal er dan verloren gaan zeg! Om te beginnen, ik lees niets over de motor, dus daar zit een escape, ga motorrijden ;)

Verder lijkt mij al die radar straling die noodzakelijk is ook niet echt verstandig. We zwemmen al in de GSM en WIFI signalen, daar nog een ferme schep radar bovenop? hmmm lijkt me ongezond (er).

Link naar reactie

Ik snap precies wat je bedoeld JB. Wat een hoop lol zal er dan verloren gaan zeg! Om te beginnen, ik lees niets over de motor, dus daar zit een escape, ga motorrijden ;)

Verder lijkt mij al die radar straling die noodzakelijk is ook niet echt verstandig. We zwemmen al in de GSM en WIFI signalen, daar nog een ferme schep radar bovenop? hmmm lijkt me ongezond (er).

Idd, staat erg hoog op mijn verlanglijstje zodra ik een baan heb! Hoppa A rijbewijs halen!! Dan zon extreem zuinige scooter aanschaffen, zon lelijk ding. Altijd handig.

Vraag mij wel af hoe ze iedereen kunnen verplichten zon robot auto aan te schaffen? Of gaat het alleen voor bepaalde trajecten in de randstad? Weer een hele legitieme reden om ver uit de randstand te blijven!

Link naar reactie

De overgangsperiode zal nog veel problemen geven.

Het is (lijkt mij) een uiterst duur systeem om per personenwagen in te gaan voeren.

Wegens de baten dan wel tegen de kosten op, of blijft het bij experimentele systemen en zullen mensen massaal het openbaar vervoer instappen.

Ik denk dat een aantal wegen dan alleen toegankelijk gaan worden voor autos met zo'n systeem. bijv snelwegen.

Wat dan in gaat houden dat de 'gewone' auto's over de 'toeristische' routes gaan rijden.

En ook zie ik het wel gebeuren dat een gefrustreerde automobilist zo'n automatische auto gaat rammen.

Ik vind het betutteling, zulke systemen. Niet dat ze niet goed zijn, maar de volledige controle waar het hier om gaat is verkeerd.

Er zijn nu al systemen van o.a. mercedes die de afstand tot je voorganger voor je regelen en automatisch remmen (sneller dan de bestuurder) bij een noodstop.

Er zijn systemen die je waarschuwen als je over de lijntjes rijdt.

Allemaal behulpzaam, maar de eindcontrole of het uitschakelen van zulke systemen moet gewoon mogelijk zijn.

Een systeem kan nooit de complexiteit van alle mogelijke verkeersituaties aan, een menselijk brein is daar flexibeler in.

En bij een SHTF, met bv ondergelopen wegen, of enorme gaten in de weg, stukjes berm nemen noodzakelijk etc etc.

weet zo'n systeem waarschijnlijk niet wat te doen. dus moet je dan op een knop kunnen rammen en zelf weer sturen.

Ik hoop van harte dat iets door de wet geregeld gaat worden, maar heb er weinig vertrouwen in, zal wel weer zoiets zijn van:

als het kalf verdronken is, dempt men de put.

Link naar reactie

Ik begrijp en deel de scepsis maar zie toch ook wel voordelen. Het is maar transport: in de bus en taxi ben je ook overgeleverd aan de stuurvaardigheden van de chauffeur, en zodra je in de tram, metro of trein zit is er helemaal geen mogelijkheid om af te wijken van het traject of spoor.

Als ik hier een bedrijfswagen zet met €20K aan apparatuur erin, waardoor mijn collega's (ik ben verknocht aan motorrijden) met hun elektronische chauffeur - google genaamd - naar afspraken kunnen gaan, is zo'n investering redelijk snel terugverdiend. Er Kan gewoon gewerkt worden (of veilig gebeld worden) terwijl de auto je in dit overvolle, dichtgeslibte kikkerland door de files en de drukte heen leidt.

Mijn verwachting is dat automatische voertuig geleiding niet uitgerold gaat worden omdat autonome systemen, al dan niet in onderlinge communicatie, vele malen veiliger, efficiënter en flexibeler zijn. En niet conflicteren met weggebruikers die zelf rijden, zoals fietsers, motorrijders en grasmaaiers.

Allemaal behulpzaam, maar de eindcontrole of het uitschakelen van zulke systemen moet gewoon mogelijk zijn.

Een systeem kan nooit de complexiteit van alle mogelijke verkeersituaties aan, een menselijk brein is daar flexibeler in.

Dat is een kwestie van tijd en een zaak van rekenen. Het kan de vraag worden of rijden door en met menselijk ingrijpen- statistisch gezien - veiliger is. Er zijn jaarlijks bijna ca. 700 verkeersdoden, 400.000 verkeersongevallen en 450 miljoen euro aan kosten voor de slachtoffers in Nederland. Het is serieus de vraag of jouw argument stand houdt.

Link naar reactie

• 2 months later...

Ik kan niet wachten tot deze auto's er zijn! Mits betaalbaar, koop ik er zsm een.

Stap ik 's morgens in, op de achterbank een dutje doen en wakker worden bij het werk. Scheelt me 2u per dag diezelfde saaie route rijden. Kan ik geoorloofd internetten op m'n telefoon tijdens het rijden naar het werk ;)

Ik vind dit een uitkomst voor snelwegen. Niet meer zo'n l*lhannes die met 100 links gaat rijden om een vrachtwagen in te halen maar dan niet even meekomt met het overige verkeer dat links gewoon 130 wil rijden...minstens.

Die techniek gaat zo snel, dat een paard of grasmaaier ontwijken echt geen probleem gaat geven midden in de stad. Ze ontwijken nu ook al pionnen en tzt communiceren die auto's gewoon met mekaar om obstakels op de weg te ontwijken en een ander niet klem te rijden.

Hiernaast zou ik wel gewoon m'n bestelbus willen houden, vanwege de honden en het halen van grote spullen. In zo'n Prius past helemaal niks. En daarbij, ik vind de Prius echt een spuug-, spuuglelijke auto!! Als ze m nu eens in zouden bouwen in een Audi S8,... kom maar op met die chauffeur dan :D Of het nu een elektronische is in een computerschermpje of James met z'n chauffeurspet op ;)

Ik zie dit gebeuren zoals bijvoorbeeld in de film "I, Robot" met Will Smith: een computergestuurde auto die voor jou rijdt, maar ook op handmatige besturing gezet kan worden. Als dat zo is, zie ik het wel zitten.

Link naar reactie

• 8 months later...

Het openbaar vervoer heeft ook wel zijn charme. Als er niets misgaat, dan is het wel fijn. Met de site op internet kan je zien welke trein of bus je moet nemen, als je ergens wil zijn. En door de chipkaart van tegoed te voorzien, lijkt het alsof voor op een manier van een auto als kaart van brandstof te voorzien.

Japio

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...