Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf verf maken. Recept gezocht.


Tanfana

Aanbevolen berichten

Een kennis van me heeft het huis gesaust met zelf gemaakte verf. Helaas is het recept foetsie. Weet iemand hier de verhoudingen van een dergelijk recept?

 

Ik heb geholpen met sausen en het is leuk spul om mee te werken. Het ruikt als het nat is naar pannenkoekenbeslag.

 

Wat er in gaat is:

- bloem

- krijt

- pigment

- water

 

Wie weet de verhoudingen?

 

Groet,

Tanfana

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik zeg dit niet vaak en wil je niet op de kast jagen maar ipv hier die vraag te stellen zou ik eerst eens gaan googlen met de zoekterm zelf verf maken of verhoudingen bij zelf verf maken of verhoudingen+bij+zelf+verf+maken+met+pigmenten in tikken bij google

 

hamster.

 

Een kennis van me heeft het huis gesaust met zelf gemaakte verf. Helaas is het recept foetsie. Weet iemand hier de verhoudingen van een dergelijk recept?

 

Ik heb geholpen met sausen en het is leuk spul om mee te werken. Het ruikt als het nat is naar pannenkoekenbeslag.

 

Wat er in gaat is:

- bloem

- krijt

- pigment

- water

 

Wie weet de verhoudingen?

 

Groet,

Tanfana

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zeg dit niet vaak en wil je niet op de kast jagen maar ipv hier die vraag te stellen zou ik eerst eens gaan googlen met de zoekterm zelf verf maken of verhoudingen bij zelf verf maken of verhoudingen+bij+zelf+verf+maken+met+pigmenten in tikken bij google

 

hamster.

 

Hoi @hamster,

 

Ik zag dit draadje en heb mij gelijk geabonneerd, want ik zie graag recepten voorbij komen zeker als deze door leden hier zijn geprobeerd. Ik ben namelijk er benieuwd en wil dit ook wel proberen, maar geen muren verzieken...:o

 

Heb jij nog ideeën of ervaring op dit onderwerp?

 

Groetjes jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een receptje gevonden voor eigen gemaakte vingerverf:

http://www.yunomi.nl/kind/artikel/zelf-vingerverf-maken-leuk-makkelijk-en-goedkoop

- 100 gram bloem

- 2 eetlepels zout

- 250 ml water

- Voedingskleurstof in de kleuren je wilt

 

Aangezien krijt kalksteen is denk dat je een verf zoals deze bedoeld:

http://permacultuuravontuur.blogspot.nl/2013/03/37-zelf-verf-maken.html

"De muren en plafond in het kippenhok werden geschilderd met kalkverf een milieuvriendelijk en makkelijk zelf te maken watergedragen verf.

Hiervoor mengden we 1 deel bloem met kokend water tot een papje dat nadat het wat was afgekoeld werd gemengd met 3 delen gebluste kalk (Calciumhydroxide) en water tot een mooie dikke smeerbare verf. Het mengsel kan met een garde worden gemengd maar een boormachine met verfmenger slaat snel alle klontjes uit de verf. De bloem werd als bindmiddel toegevoegd en zorgt voor een betere smeerbaarheid. De muren werden voor het schilderen eerst geborsteld en licht bevochtigd dit is belangrijk omdat bij een te droge ondergrond het water te snel uit de kalkverf kan worden onttrokken, dit zorgt ervoor dat de verf later gaat schilferen."

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat ook een recept voor kalkverf.Lijkt wat karig qua recept maar in dat topic staat wat meer informatie.

 

 

-kalk

-water

-pigment

-eventueel wat fijn zand voor een licht structuur

 

Verhoudning van kalk en water dusdanig dat het iets dikker dan karne melk is.

Hoeveelheid pigment zo min mogelijk pigment van een donkere kleur in droge vorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het boek "Mengen en roeren" van Henk Raaf staan recepten voor:

Hollandse standolie

Lijnolievernis

Siccatief

Verdunner

Witte buitenverf

Loodmenie

Carbolineum (gewoon, donkerbruin, groen, voor pissoirs)

Dodekop

Witte lakverf

Antiekvernis voor hout

Zwarte beits

Ebbehoutbeits

Schoolbordenverf

Harde spirituslak

Cementwaterverf

Koudwaterverf

Sneldrogende witkalk

Schilderslijm

Celluloselijmplamuur

Daklak

Waterscellakvernis

Wasbeits

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankzij jullie ben ik weer wat verder. Ik ben op zoek naar krijtverf. De meeste recepten op internet zijn voor kalkverf of caseine-verf.

 

Het verschil is niet groot maar voor kalkverf wordt meestal ongebluste kalk gebruikt. En dat is irriterend.

 

Op de site van kalkverfkrijtverf vond ik het volgende.

 

 

KALKVERF

 

Kalkverf is een 100% minerale verf met natuurlijke pigmenten.

 

* Kalkverf heeft een poederachtige uitstraling

* Kalkverf heeft schitterende kleurnuances

* Kalkverf heeft een super matte uitstraling

 

De uitstraling van kalkverf wordt met name bepaald door de manier van aanbrengen.

 

 

KRIJTVERF

 

Krijtverf is een watergedragen verf en heeft als eigenschap dat het muren en meubels een zeer matte fluweelachtige uitstraling geeft.

 

 

Krijtverf wordt vaak verward met kalkverf het verschil

 

Kalkverf is ruwer, heeft kleurnuances en is niet egaal in kleur en uitstraling. Kalkverf wordt aangebracht met een speciaal daarvoor bestemde kalkkwast.

 

Krijtverf is egaal in kleur en uitstraling en laat zich eenvoudig aanbrengen met een kwast of roller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankzij jullie ben ik weer wat verder. Ik ben op zoek naar krijtverf. De meeste recepten op internet zijn voor kalkverf of caseine-verf.

 

Het verschil is niet groot maar voor kalkverf wordt meestal ongebluste kalk gebruikt. En dat is irriterend.

 

 

Krijtverf is egaal in kleur en uitstraling en laat zich eenvoudig aanbrengen met een kwast of roller.

 

Ik maak altijd mijn verf zelf met kalk. Maar niet met ongebluste kalk hoor, je gebruikt daarvoor gebluste kalk. Dit irriteert nauwelijks, ik heb het hele huis er mee gedaan. Voor de smeerbaarheid gaat er per soeppan verf een borrelglaasje zonnebloemolie door. Voor gebroken wit of creme gaat er een kopje sterke koffie door. Mijn brouwsel is prima smeerbaar ook met gewone kwast en roller en oogt egaal. Ik denk dus dat er niet zoveel verschil is met krijtverf, mijn recept niet in elk geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak altijd mijn verf zelf met kalk. Maar niet met ongebluste kalk hoor, je gebruikt daarvoor gebluste kalk. Dit irriteert nauwelijks, ik heb het hele huis er mee gedaan. Voor de smeerbaarheid gaat er per soeppan verf een borrelglaasje zonnebloemolie door. Voor gebroken wit of creme gaat er een kopje sterke koffie door. Mijn brouwsel is prima smeerbaar ook met gewone kwast en roller en oogt egaal. Ik denk dus dat er niet zoveel verschil is met krijtverf, mijn recept niet in elk geval.

 

Gebruik je ook nog bloem als vulmiddel/kleefmiddel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Recept kookverf

Recept voor 2,5 liter kookverf

(5 à 10 m2)

 

Benodigdheden

100 gram roggebloem

100 gram tarwebloem (geen volkorenmeel)

200 gram rauwe lijnolie

2 liter water

150 gram pigment (bijvoorbeeld ijzeroxide of titaanwit)

100 gram ijzersulfaat

 

Roer olie en bloem door elkaar op een laag vuur, voeg 0,75 liter water toe en breng het geheel (goed roeren) aan de kook. Voeg langzaam de rest van het water toe en laat alles een uur of twee koken. Vergeet niet hetpigment en ijzersulfaat toe te voegen (maakt niet uit wanneer). Voeg zoveel water toe dat de verf minimaal de dikte van vla heeft.

 

Bron: De Kleine Aarde 104, Lente '98

 

Kookverf is een watergedragen, oplosmiddelvrije, dampdoorlatende, en natuurvriendelijke verf voor binnen en buiten. Het bindmiddel is zetmeelstijfsel van rogge- en tarwebloem. Als oplosmiddel wordt water gebruikt, als pigment oker en andere aardverfstoffen en recycling titaanwit.

 

Kookverf is geschikt voor onbehandeld hout o.a.: gevelbetimmeringen, schuren, schuttingen, pergola's etc. en onergronden welke eerder met Kookverf zijn geschilderd. Kookverf in donkere kleuren is uitermate geschikt om over oude, verweerde carbolineumlagen aan te brengen.

 

Kookverf kan niet over grondverf, oude latex- of verflagen aangebracht

worden, deze oude lagen moeten eerst verwijderd worden, tenzij deze oude lagen geheel verweerd zijn en veel kaal hout zichtbaar is.

 

Kookverf geeft een ademende, beschermende laag, vertraagt de vochtopname niet, daardoor werkt het hout op de zuid- en westgevels zoals bij ongeschilderd hout. Het is voldoende om alleen de zichtzijde van het hout te schilderen.

Kookverf is te gebruiken op droog, kaal en eventueel verweerd hout.

 

De kookverf op de gevels moet in de practijk ca iedere 3 jaar overgeschilderd worden.

 

Met dank aan het klusforum http://www.klusidee.nl/Forum/about10824.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je dat willen maken @Tanfana , roggebloem is is een meel soort die niet zo makkelijk te kopen is , houd daar rekening mee !

je kan het kopen maar het zal wel online worden (dit heb ik tot zover gevonden en met de verzendkosten erbij is het niet goedkoop :(

http://www.naturalspices.eu/roggebloem.html ) ik was er namelijk een poosje terug zelf ook op zoek naar .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje zoals @Tanfana aangeeft in het lijstje stond roggebloem en roggemeel is hierin de buurt ook te krijgen , ook bij natuurwinkels

maar dat roggebloem (gebuild roggemeel ) dat hadden ze hier nergens . vandaar mijn opmerking en voor verf kan ik mij het gebruik van roggebloem

goed voorstellen want dit is wit en niet ''grijsachtig'' zoals roggemeel is en het is een heel stuk fijner van structuur

gr wil

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch is roggebloem hier bij de molen en de natuurwinkel te koop.

Als het zo moeilijk verkrijgbaar is waar jij woont, wil ik best wat meenemen naar de SC als je daar ook komt.

 

 

Het verschil tussen meel en bloem?

Het verschil tussen meel en bloem is dat bloem uitgezeefd meel is. In meel zijn dus de tarwezemelen en tarwekiemen nog aanwezig. Terwijl het in bloem eruit gezeefd is.

Vandaar dat we van meel bruinbrood kunnen bakken en van bloem witbrood. Hetzelfde geldt voor roggemeel/roggebloem, maïsmeel/maïsbloem, enzovoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Via via heb ik het recept gekregen wat ik zocht. Het recept komt uit' de omslag' tijdschrift voor doen denkers.

 

Ik heb geen precieze hoeveelheden maar de verhouding is:

Half bloem half krijt.

Maak van heet water en bloem een papje. Goed roeren en dan even laten staan. Daarna krijt en pigment toevoegen. Eventueel water toevoegen tot het de dikte van verf heeft.

 

Als de dikte goed is kan het met een roller aangebracht worden op de muur.

 

Krijt wordt verkocht bij de beeldhouwwinkel voor € 5,30 voor 5 kg.

Pigment bij verfmolen de Kat in Zaandam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...