Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alles ok Rusland ? Bank stopt cash opnames aantal dagen.....

Kans
 Share

Recommended Posts

Na wat van deze berichten uit China doet ook Rusland mee.

Een Russische bank stopt alle cash opnames voor een aantal dagen.

http://www.zerohedge.com/news/2014-01-28/russian-bank-halts-all-cash-withdrawals

Natuurlijk zijn dit hele normale zaken, onderhoud, bijvullen, enz.

De vraag is natuurlijk, wanneer is het niet meer normaal, of belangrijker, wanneer vinden we het niet meer normaal?

En wanneer slaat dat wantrouwen om in actie...........

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Deze week in het nieuws:

In the past week, UK customers have encountered complications withdrawing cash from major banks (including Bank of Scotland, Halifax, HSBC, Lloyds and TSB) due to contentious policy changes and service interruptions.

El Reno bank closing its doors: What to do if you’re a customer

Regulators close DuPage National Bank

Foreign Accounts Closed of Several Sudanese Banks

The Moscow Commercial Court on Monday has rejected the motions filed by Master-bank CEO Boris Bulochnik against the ongoing bankruptcy proceedings in the bank, RAPSI reporst from the courtroom

China working on bank bankruptcy rules

Link naar reactie

Geen spoken zien. Windows is gestopt met de ondersteuning van bankautomaten. Windows kennende kan dat wel eens kloppen. Zelf ben ik het ook moet en ben ik overgeschakeld naar een besturingssysteem van Linux op mijn laptops.

http://www.demorgen.be/dm/nl/5401/Multimedia/article/detail/1777612/2014/01/20/Bankautomaten-in-de-rats-door-einde-Windows-ondersteuning.dhtml

Link naar reactie

Geen spoken zien. Windows is gestopt met de ondersteuning van bankautomaten. Windows kennende kan dat wel eens kloppen. Zelf ben ik het ook moet en ben ik overgeschakeld naar een besturingssysteem van Linux op mijn laptops.

http://www.demorgen.be/dm/nl/5401/Multimedia/article/detail/1777612/2014/01/20/Bankautomaten-in-de-rats-door-einde-Windows-ondersteuning.dhtml

Goed punt, dit kan een goede reden zijn voor de downtime. Maar even ter nuancering: Veel bankautomaten draaien nog op Windows XP, wat net zoals op zakelijke/privé computers vanaf april dit jaar niet meer ondersteund wordt. (lees: er komen geen security patches meer voor uit)

Banken kunnen al jaren Windows 7 gebruiken, maar zijn te lui geweest de software te upgraden.

Link naar reactie

Dit is óf klinkklare onzin, óf het is te achterlijk voor woorden!

Hoe kan zo'n klote bedrijf als Microsoft zoiets achterlijks besluiten? Daar kun je als bank (banken) toch wel een overgang voor eisen, je kunt toch niet zomaar zeggen, Ende, schluss, we kappen ermee.

Ik hoop dat als dit waar is, dat ze inderdaad op Apple overstappen. Stelletje randdebielen.

Maar goed, er zal wel meer achter zitten. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat een dergelijk software probleem al niet allang de aandacht had. Het zal wel een aflegger zijn.

Link naar reactie

Dit is óf klinkklare onzin, óf het is te achterlijk voor woorden!

Hoe kan zo'n klote bedrijf als Microsoft zoiets achterlijks besluiten? Daar kun je als bank (banken) toch wel een overgang voor eisen, je kunt toch niet zomaar zeggen, Ende, schluss, we kappen ermee.

Ik hoop dat als dit waar is, dat ze inderdaad op Apple overstappen. Stelletje randdebielen.

Maar goed, er zal wel meer achter zitten. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat een dergelijk software probleem al niet allang de aandacht had. Het zal wel een aflegger zijn.

Nope het is jammergenoeg echt waar dat binnen financiële instellingen nog al wat XP etc gebruikt wordt.

Veelal is dit als "blackbox applicatie" naar binnen gefietst door bv nixdorf. En die kennen we onder andere van de ATM's

Over een paar jaar zelfde problemen met red hat wat op een zelfde wijze binnen gereden is/wordt op dit moment. Leveraciers doen net of ze een eigen OS hebben maar onder de motorkap is het een linux distro waar je niets aan mag aanpassen ivm support :-(

• Leuk 1
Link naar reactie

Dat is een kleine tien jaar geleden al besloten, toen Microsoft besloot de support voor XP langer door te laten gaan dan voor Vista.

Met andere woorden, "eigen schuld, dikke bult" voor de banken.

Banken... Ik zeg Ende, schluss, we kappen ermee...

(Er zit alleen een groot verschil tussen zeggen en doen... ;) )

Link naar reactie

Over een paar jaar zelfde problemen met red hat wat op een zelfde wijze binnen gereden is/wordt op dit moment. Leveraciers doen net of ze een eigen OS hebben maar onder de motorkap is het een linux distro waar je niets aan mag aanpassen ivm support :-(

Verschil is dat de source code van het OS beschikbaar is in het geval van RedHat en je dus kunt zien welke problemen spelen op jouw (verouderde) pin-machine.

Bij een leverancier met proprietaire software blijft het gissen...

Punt blijft dat met een goede inrichting van de systemen de veroudering veel minder greep heeft op de situatie.

Link naar reactie

Nope het is jammergenoeg echt waar dat binnen financiële instellingen nog al wat XP etc gebruikt wordt.

Veelal is dit als "blackbox applicatie" naar binnen gefietst door bv nixdorf. En die kennen we onder andere van de ATM's

:-(

Dat is een kleine tien jaar geleden al besloten, toen Microsoft besloot de support voor XP langer door te laten gaan dan voor Vista.

Punt blijft dat met een goede inrichting van de systemen de veroudering veel minder greep heeft op de situatie.

Het punt blijft, volgens mij, dat de software niet het echte probleem vormt. Het wordt als aflegger gebruikt om een groter probleem te verdoezelen, namelijk het punt dat er overal mensen hun geld van de bank willen halen.

We zullen het de komende weken wel gaan zien, denk ik.

• Leuk 1
Link naar reactie

Dat men hierboven de schuld van een verouderd systeem neerlegt bij Microsoft klopt natuurlijk voor geen meter. Windows XP is gewoon oud, te oud, en het is al (letterlijk) jaren bekend wanneer het exacte moment is dat de ondersteuning stopt. Microsoft heeft deze datum zelfs enkele keren naar voren geschoven om bedrijven meer tijd te geven om over te stappen. Dat bedrijven dit niet doen of uitstellen tot het laatste moment (of tot het te laat is) heeft natuurlijk niks te maken met Microsoft.

Het feit dat deze bedrijven dan ook nog steeds met XP werken is dan ook gewoon hun eigen schuld, maar dat zal ze over het algemeen een worst wezen, de klant betaald uiteindelijk toch wel de kosten die extra gemaakt worden door falende systemen of wanneer pinautomaten gehackt worden en zo.

Vergelijk het met een waterfilter waar je elke paar jaar (of zoveel duizenden liters later) een nieuwe filter in moet plaatsen. De fabrikant geeft op een gegeven moment aan dat deze filters over 3 jaar niet meer ondersteund worden (bijvoorbeeld omdat hun nieuwe filters een ander formaat hebben). Na deze 3 jaar (en een paar maanden later) moet het filter vervangen worden echter zijn ze dus niet meer leverbaar. Ga jij dan een klacht indienen tegen de filterfabrikant omdat jij geen water meer kan filteren, of ben je dan slim genoeg om voor die 3 jaar voorbij zijn om overgestapt te zijn op een nieuw waterfilter?

Om ook nog even terug te komen op de Windows vs Linux vs Apple discussie (ondanks dat dat een eindeloze discussie is), lang niet elke applicatie is beschikbaar voor alle 3 de systemen waardoor men keuzes moet maken. Bedrijven kiezen snel voor Windows omdat ze weten dat hun producten hier op werken en indien netjes bijgehouden dit ook blijft werken. Voor pinautomaten vind ik persoonlijk XP niet een slimme keuze, maar het zal in dit geval gaan om embeddedXP zijn welke ook specifiek aangepast zijn voor de toepassing. Hier draait bij voorbaat waarschijnlijk al geen antivirus programma op en ook windows updates zal ie echt niet elke 4 weken installeren. Deze systemen zitten ook niet aan internet (zoals een normale pc) maar ik vermoed via een beveiligde tunnel enkel naar de bank toe, de rest van de poorten zitten potdicht.

Desondanks is het schandalig dat deze nog niet zijn voorzien van minimaal Windows7embedded, maar verwacht niet dat alle automaten, op het moment dat de ondersteuning stopt, ook gelijk uitvallen of onveiliger (dan nu) zijn. De manieren die men gebruikt om een pinautomaat te hacken zullen zowel nu als nadat de ondersteuning stopt blijven werken, en maken voornamelijk gebruik van besmetting met malware via een USB stick. Nou heb ik nog nooit een pinautomaat gezien waar ik aan de buitenkant mijn USB stickie in kon stoppen, dus betekend dat dat hackers toegang moeten hebben tot de hardware van de automaat, en op dat punt ben je al aan het (in)breken. Ook al staat er Linux of OSX op, als men op hardware niveau inbreekt dan is geen enkele software hiertegen bestand.

De banken zal het vermoedelijk een zorg zijn of er nou wel of niet geld gejat word uit een automaat. Het geld is toch niks waard en de bank krijgt elke cent terug via de verzekering of verhalen het op de klanten.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...