Ga naar inhoud

Recommended Posts

Beste Preppers,

Ik heb een geweldig verhaal en wil ook hiermee mensen waarschuwen en tips geven hoe te handelen als je "sloop" goud wilt verkopen bij een juwelier of in een van de snel groeiende goudwinkels waar ze je goud en zilver voor een mooi prijsje willen overnemen.

Echt elke dag lees in de in de krant, foldertje of het internet wel reclame dat ik mijn overtollige goud kan inleveren bij een van de "goudwinkels" in Nederland. Het is ongelooflijk hoeveel van deze winkels uit de grond schieten. Zelf in de plaats waar ik woon kom je ze tegen en daarnaast bieden de meeste juweliers ook deze optie aan. Goud is hot! Er is al best al wat te doen geweest over bijvoorbeeld Postal gold (zie trosradar) of de bedrijven die met een bus langs plaatsen gaan of in hotels een ruimte afhuren waar je je goud kwijt kan.

Mijn naam is dan wel Mr. Gold en handel voornamelijk nog met goud in de virtuele wereld en fysiek hou ik van munten maar ik vond het tijd worden om eens de proef op de som te nemen en ons"sloop" goud te gaan verkopen en om dit geld weer om te zetten andere zaken :) In de loop van de jaren hebben we schijnbaar toch wel wat gouden ringetjes, hangertjes, oorknopjes e.d. verzameld en met het meeste deden we totaal niks mee en sommige objecten lagen er al meer dan 10 jaar (niet aangeraakt). Aangezien we de laatste tijd veel dingen die we over hebben aan het verkopen zijn (vooral via Marktplaats) was het vandaag tijd om eens op bezoek te gaan naar een bedrijf wat echt elke keer een folder in mijn bus stop en de hoogste prijs bieden (43e per gram (.999)(24k). Nu weet ik dat deze prijs natuurlijk wel te aantrekkelijk is en de vraag die al snel op komt is, gaat die allemaal wel goed. Ze moeten toch een winkelpand huren en die foldertjes en advertenties worden nu niet eenmaal gratis geplaatst. Wat zal de winstmarge zijn en hoe gaan ze te werk?

Ik belde van te voren om te kijken of ze open waren en vroeg of ik zo langs kon komen om een taxatie te doen en eventueel mijn "sloop" goud daar in te leveren voor keiharde euro's. Dat een van de zaken al een mobiel nummer had (en daarmee ook adverteren) vond ik opzich al vreemd maar goed de KPN kan natuurlijk ook een beetje langzaam zijn (heb er tenslotte zelfs ooit eens gewerkt :) ) Ik had mijn vrouw meegenomen om het plaatje compleet te maken. De winkel of moet ik zeggen "shop" zag er erg amateuristisch uit met 2 tafels en daar achter een groot scherm waar je niet achter kon kijken of mocht komen. Het volgende verhaal kan zo uit een spannend jongensboek komen en kom hier later zeker nog op terug. We zijn uiteindelijk de zaak uitgelopen met ons "sloop" goud na een minuut of 20 waarbij de ene leugen na de andere verteld werd en ook de ene na de andere verkoop (of moet ik zeggen aankoop) techniek ten tonele werd uitgevoerd. Nu ben ik zelf niet helemaal op mijn achter hoofd gevallen maar kan mij heel goed voorstellen dat hele volksstammen hierin tuinen en begrijp nu ook veel beter hun business model. Je wordt geflest waar je bij staat en nu wil ik zeker niet alle goudshops over een kam scheren maar deze wel!

Een zwaar armbandje van 18 karaats (dat wisten we nog niet!) werd getaxeerd voor 8 karaats met een heel raar verhaal (scheelt meer dan de helft en in dit geval een paar honderd euro extra). Er was geen enkele weegschaal (zei de verkoper) in de winkel en de computer rekende het uit naar kiloprijs en marge en moeilijke berekeningen naar een bedrag wat de klant zou krijgen en was de beste prijs. Hij ging met het goud wat hij gesorteerd had (8k, 14k en 18k) naar achteren en kwam terug met een bedrag van 972e en omdat we zulke leuke klanten waren maakte die er 1000e van. WOW! 1000 keiharde euro's zullen de meesten klanten denken, pakken en rennen! :) Ok nou das een mooi bedrag en hoe heeft u de berekening gemaakt en hoeveel gram is het dan? Nou geen idee hoeveel gram maar als we het terug rekenen dan moeten het 56.3 gram zijn en dan heeft u echt een superprijs.

Ondertussen pakte ik mijn iphone erbij en met de rekenmachine maakte ik een paar berekenen om de 3 stapeltjes goud bij elkaar op te tellen en zijn prijs onder de loep te nemen. Ik kom uit op 1400e volgens uw berekeningen hoe kan dat? Ja we pakken altijd een marge van 15%! Volgens mij is een marge van 15% geen 1000e van 1400e? Nee de computer doet soms raar en ik kom nu ook uit op 1400e. Laten we er 1200e van maken en dan heeft u de allerbeste prijs per gram. Het tolde al in mijn hoofd, alle cijfertjes omdat het ene stapeltje 8 karaat is en de andere 14k en weer een andere 18k. Ik nam de tijd en stelde nog een paar simpele vragen die hij niet goed kon afslaan en nam de proef op de som. Ok, ik ga akkoord met die 1200e maar dan wil ik wel zeker weten dat het ook 56 gram is en niet meer, daar heb ik toch recht op? Ja maar we hebben hier geen weegschaal en u heeft het thuis toch gewogen allemaal? Nou ik heb het thuis zeker niet allemaal gewogen omdat er ook heel veel troep tussen zat en je altijd met verschillende waardes rekent. Het toeval wilde dat aan de overkant een keukenwinkeltje was en daar kan je voor een tientje al een mooi weegschaaltje kopen en stelde voor dat hij er daar een haalde en dat ik hem dan zou betalen en gewoon akkoord zou gaan met de 1200 euro die hij voorstelde. Toen hij zijn stem ging verheffen was het natuurlijk al lang duidelijk dat er geen 56 gram goud voor ons lag maar veel meer. Ok, dan ga ik nu naar huis en ga het wegen en kom ik terug met deze 56 gram om de deal rond te maken. Nee, de deal was alleen nu geldig! haha en zo ging het nog even door en voelde mij als een vis in het water (zal later op een prep meeting wel uitleggen waarom). Mijn vrouw kreeg een halve rolberoerte en vertelde mij dat we nu weg moesten omdat we onze dochter van school moesten halen. Hij wilde ons eigenlijk niet laten gaan en gewoon de deal meteen maken maar daar kwam natuurlijk niks van in.

Toen we terug liepen naar de auto haalde we nog even een paar mooie quotes aan en reden lachend naar huis om daar meteen ons goud in ons keuken weegschaaltje te leggen, wat zou die aangeven? 56 gram?

Het vervolg van dit verhaal en uiteraard met veel tips hoe je hiermee om moet gaan lezen jullie binnenkort.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooi verhaal, goed om van te leren, niet helemaal verassend...

Om nu drie hoopjes goud zelfs zonder gezien te hebben proberen in te schatten wat die wegen....

Ik hou jet wel bij een staatslot.

Ben wel benieuwd hoe deze vakman de puurheid van het goud dacht te kunnen bepalen?

Aan de keurmerkjes, kleur of kan hij met een knauw de zachtheid bepalen?

Link naar reactie

En ook laatst in het nieuws: zo'n bus die beroofd is (personeel neergeschoten). Verbaast me dat dit niet vaker gebeurd, het lijkt mij dat dit soort louche bedrijfjes wat minder beveiligd zijn als juweliers/geldlopers/pinautomaten...

Ik schat 120 gram.

Link naar reactie

Maar verder zijn we niet nieuwsgierig hoor... Haha!

Zou trouwens een stunt zijn als het aantal gram precies 56 blijkt te zijn...

Ik had er toch ergens hoop op dat het zo zou zijn. Maar toen we het armbandje (van 8karaats er al op legde thuis (gewoon zo'n goedkoop weegschaaltje) was die al 40 gram moest ik wel even lachen. Totaal goud was 98 gram en hij vertelde mij doodleuk dat het 56 gram was met omrekenen van de computer.

Daarna even gegoogled en gekeken of er programmatjes waren die de totale waarde ongeveer konden aangeven (met 8krt, 14krt en 18krt) en mijn vrouw typte het in en een van de opkopers online gaf er al rond de 1800e voor en toen bedacht ik mij ook. Dit gasten van die goudshops hoeven maar 2 klantjes per week te hebben en ze verdienen een goede boterham eraan. Denk dat de meeste mensen niet echt verder kijken en toch het verhaal van de verkoper geloven omdat ze gewoon weg er geen verstand van hebben. Vragen zoals: Wat gaat u met het geld doen (voordat de het bedrag zeiden), en oud Nedelands goud is maar 8krt en ziet u toch ook aan de kleur dat het anders is. En hij blijf maar doorgaan.

Toen we naar de goudshop liepen kwamen we ook langs een juwelier en daar stond een bord buiten die ook goud inkocht en ook cash of met bonnen kon betalen. Ik vroeg mijn vrouw om deze juwelier even te bellen om een afspraak te maken en we stapten daarna de auto in en reden er naar toe. Wat een verschil was dat zeg, erg professioneel, legde alles uit en liet ons zelfs de tekentjes zien. Bij het armbandje moest die even goed kijken en checken maar hij wat hij dacht klopte ook en was 18 karaats. Dit scheelt meer dan het dubbele! Mijn hemel die gasten in die goudshop hebben gewoon doelbewust aangegeven dat het een minder goud in zit!

Hij kwam ook precies uit op 98 gram (konden we gewoon checken op zijn professionele weegschaal) en toen ik hem ons verhaal vertelde zei hij: Dit hoor ik regelmatig en eigenlijk allen de mensen die shoppen komen er achter! Het zijn gewoon "cowboys" en dat in mijn mooie stad in het Noorden van het land :)

We verlieten de zaak met 2200e en dan natuurlijk te beseffen dat ze ook gewoon een leuke marge er aan overhouden is dit 1200e meer dan onze eerste bieding en later 1000e van de "goud" shop. En dat met een paar kettingtjes.

Ik zal binnenkort hier ook wat tips en tricks geven zodat je beter geinformeerd bent mocht je ook je sloop goud/zilver willen verkopen.

Link naar reactie

We verlieten de zaak met 2200e en dan natuurlijk te beseffen dat ze ook gewoon een leuke marge er aan overhouden is dit 1200e meer dan onze eerste bieding en later 1000e van de "goud" shop. En dat met een paar kettingtjes.

Kijk eens aan, dat is snel 'verdient'. Gelukkig ben je niet op je achterhoofd gevallen. :)

Link naar reactie

Er staat al een paar maanden een goudstand in het winkelcentrum in de buurt.

Ik vroeg een paar maanden geleden hoveel aankopen ze nu precies deden op een dag (Ik kende de beste man vaag ander had ik nooit ntwoord gekregen denk ik)

Die dag had hij 6 klanten gehad waarvan er twee afstand deden zoals hij aangaf.

2 per dag!

Link naar reactie

Mag ik een domme vraag stellen? Waarom zou je je goud willen verkopen voor Euro's?

Omdat het hier om sloopgoud gaat en in geval van SHTF of andere situatie dat je wilt gaan ruilen of je vermogen een stuk wilt verzekeren je beter munten of goud baren kan hebben i.p.v. kettingtjes waarvan weinig mensen weten wat daar de waarde is of de hoeveel goud in zit (zoals ook in dit verhaal al naar boven kwam).

Ik begrijp je vraag natuurlijk wel qua waarde van goud t.o.v. euro's maar dat stond in mijn verhaal los hiervan.

Link naar reactie

Er staat al een paar maanden een goudstand in het winkelcentrum in de buurt.

Ik vroeg een paar maanden geleden hoveel aankopen ze nu precies deden op een dag (Ik kende de beste man vaag ander had ik nooit ntwoord gekregen denk ik)

Die dag had hij 6 klanten gehad waarvan er twee afstand deden zoals hij aangaf.

2 per dag!

Het feit dat overal dit soort goudstands (winkels, bussen, hotels e.d.) overal opduiken zegt genoeg. En je zit in een markt waar bijna niemand verstand van heeft of dat er veel informatie over te vinden is op het internet. Een van de redenen om deze thread te starten.

Link naar reactie

Mag ik een domme vraag stellen? Waarom zou je je goud willen verkopen voor Euro's?

Omdat genoeg mensen de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen - en dat gaat het niet alleen om de armen onder ons, maar ook velen met een tophypotheek.

Link naar reactie

Omdat genoeg mensen de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen - en dat gaat het niet alleen om de armen onder ons, maar ook velen met een tophypotheek.

Klopt heb hier ook over na gedacht en ook gezien wat voor mensen deze shops en de juweliers bezoeken. Het gaat vaak om mensen die de eindjes aan elkaar moeten knopen en ook een van de redenen waarom "pandjes winkels" ook zo'n vlucht maken. Toen ik bij de juwelier was kwam er een vrouwtje binnen die voor 15e aan zilver verkocht (paar kettingtjes en oorbellen). Vaak stellen dit soort mensen ook helemaal geen vragen of onderhandelen niet en dit is ook precies de reden waarom er zo misbruik van gemaakt wordt en je gewoon te weinig voor je "sloop" goud terug krijgt en het een markt met cowboys is (hoor ik nu uit diverse hoeken)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...