Ga naar inhoud
GENEGEERD

Frituurolie


patrickb

Aanbevolen berichten

Beste preppers,

 

Langzamerhand ben ik weer aan het smeren met frituurolie ;-)

 

Ik zocht een goedkope brandstof en denk die in gebruikte frituurolie gevonden te hebben.

Ben nog aan het testen met verschillende set-ups maar ben benieuwd of iemand hier ook mee bezig is en of er misschien tips en trucks zijn.

 

Als iemand iets weet dan hoor ik het graag voordat ik zelf fouten ga maken ;-)

 

Mijn punt is: Ik wil GEBRUIKT frituur olie branden ZONDER dat het stinkt.

 

Een blik met frituurvet er in, vervolgens een stuk stof of keukenpapier er in en het brand voor uren.

Echter geeft dit rook... En rook is stank... ( in het geval van gebruikt frituurvet )

Ook het frituurvet dat gebruikt is, wordt verwarmd door de vlam, stinkt alsof je aan het frituren bent. De vlam is trouwens wel top.

Als ik dit branden doe in een oude kachel dan wordt de stank al minder, kachel wordt lekker warm. Maar het is nog niet "geurvrij".

Oplossing: Gesloten containertje ( olielamp )

 

Echter, gewone lont werkt niet, dit kan de olie niet snel genoeg aanvoeren waardoor de vlam uitgaat.

 

Oplossing: keukenpapier oprollen en in het kleine gat drukken, als lont gebruiken.

Te lang lont: vlam gaat wapperen / roken. Dit wordt stinken.

Oplossing: Kort lont. Bij een kort lont heb je kleine vlam, waardoor erg weinig warmte.

 

Nu zoek ik een oplossing om een grotere vlam te genereren zonder dat de boel gaat roken/stinken.

Zelf dacht ik aan een blik met meerdere lonten. Hierdoor meer kleine vlammen waardoor de hitte productie toeneemt.

 

Klein nadeeltje van dit verhaal:

Uitblazen van papieren lont geeft zo veel rook, en daarmee stank. Wellicht op te lossen met uitmaken dmv lucht afsluiten ( iets over vlam heenzetten )

 

Heb navraag gedaan bij een aanbieder van lont naar een lont dat dikkere olie aan kan zuigen. Zodat een vlam met lont niet uitgaat.

Die gaat dit nog uitzoeken. Dus hopelijk hoor ik daar deze week meer over.

 

Mijn containertje/olielampje staat in een oude kachel, de kleine ruimte wordt warm waardoor de temperatuur van de vlam hoger wordt ( of kan worden ), ik denk dat de verbranding dan beter is.

In mijn situatie staat de kachel in de schuur en is er geen rookafvoer gemonteerd, het gaat me hier even om de warmte eerst in de kachel te houden om de verbrandingstemperatuur hoger te maken.

 

Mijn uiteindelijke wens is om een vlam van minimaal 5 tot 10 BTU te hebben ( 5 tot 10 kaarsen )

Ik denk dat de kachel hier wel lekker warm van kan worden als hij altijd zo brandt.

 

Graag jullie mening / uitvindingen / oplossingen ;-)

 

Ik heb nog geen topic gevonden wat hier op aansluit, vandaar dit nieuwe topic.

Als ik verkeerd zit en er toch een topic is dat hier heel erg op lijkt hoor ik dat graag, dan verplaats ik mijn bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je sleutel tot minder rook en reuk is verbranding en dat kan je verbeteren door:

De brandstof beter te vergassen, maw dat wat verbrand moet op hoge temperatuur zijn en

de hoeveelheid zuurstof beschikbaar tijdens de verbranding te verhogen,

zodat je vlam blauwer wordt op geel en zwarter :).

 

Kijk hier eens: https://www.youtube.com/results?search_query=wvo burner

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet gezegd dat het niet mag ruiken...

Het mag niet stinken ;-)

 

Afgelopen zomer was ik buiten aan het testen. Toen dachten ze allemaal dat ik om half 3 smiddags aan het BBQ-en was.

Dat is zeg maar niet de bedoeling :-)

 

Maar mijn test met gebruik als olielamp stinkt niet.

Dus dat werkt. Nu moet alleen de vlam opgevoerd worden.

 

Ik heb al veel filmpjes gezien over vwo / veg oil burners e.d.

Echter wil ik het graag simpel hebben zonder apparatuur of andere brandstoffen om het aan te maken.

 

Daarnaast zie ik bij de meeste installaties toch rook uit de pijp komen, en rook uit de pijp is stank bij gebruikt frituurvet, als ik mijn ondervindingen mee kan nemen in dat verhaal ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@patrickb,

 

Probeer eens een test met een met een brander die onder een Bain-marie gebruikt wordt, dan kun je met het klepje (open en dicht) de hoogte van je vlam bepalen. En dan zou ik de olie niet rechtstreeks in deze brander doen, maar bijvoorbeeld een leeg blikje waar die brandpasta ooit heft ingezeten. Daarnaast kun je de olie eerst filteren en bijv. een beetje mengen met spiritus\lampenolie of ander brandbaar spul.

 

chafing-dish-brander-houder.jpg.5427b94b4d34d72c6c5a978dab1f6abf.jpg

Deze bedoel ik.

 

Verder kwam ik dit nog tegen.

http://typeringsman.wordpress.com/2010/11/14/olielamp-van-afval/

 

Vuurtornado:

http://www.flabber.nl/linkdump/video/maak-je-eigen-vuurtornado-11805

 

Ik wil je ook nog even wijzen op:

http://www.ivmafvalbeheer.be/Upload/Trusted/Assets/problematiek%20frituurolie.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je linkjes!

 

Link 1

Container / olielamp maar die is open. Dat gaat stinken.

 

Link 2

Gaaf! ;-)

 

Link 3

Hoe hou jij je hier aan?

Ben jij niet opzoek naar alternatieven voor als dat nodig mocht zijn?

Zelf denk ik dat als je dit goed verbrandt dat er geen andere schade zal zijn dan hout.

Ik gebruik bij mijn testen alleen plantaardige olie, omdat dit niet stolt als het koud wordt.

 

In de krant staat bijna ieder jaar een artikel over het olie wat over is van het oliebollen bakken met daarin tips.

1 tip is om het op te branden in een olielamp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit nog gewerkt in een bedrijf dat industriële verwarming deed. Als onderhoudman . Daar heb ik veel geleerd wat verwarming aangaat . En een van die dingen is ,, je kan geen vuur maken zonder rook ,, . Rook heb je altijd al is het soms minimaal . Hoe groter uw vlam hoe meer rook . Hoe slechter uw verbranding hoe meer rook . Om een optimale ver branding te hebben moet je lucht toe voegen (zuurstof) . Warme lucht gaat omhoog dus je moet een lucht toevoer onder uw verbranding . ( als je dat op een natuurlijke wijze wilt doen ) .De warme lucht CO2 bevattend gaat naar boven en zuurstof komt in de plaats en je creëert een goede verbranding . Een dergelijke kachel bouwen zonder rook af voer is volgens mij een slecht idee . CO2 vergiftiging .

Ik heb systemen gezien om aftapolie verbranden met een druppel systeem . Moet lukken met frituurolie ook .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet gezegd dat het niet mag ruiken...

Het mag niet stinken ;-)

 

Afgelopen zomer was ik buiten aan het testen. Toen dachten ze allemaal dat ik om half 3 smiddags aan het BBQ-en was.

Dat is zeg maar niet de bedoeling :-)

 

Maar mijn test met gebruik als olielamp stinkt niet.

Dus dat werkt. Nu moet alleen de vlam opgevoerd worden.

 

Ik heb al veel filmpjes gezien over vwo / veg oil burners e.d.

Echter wil ik het graag simpel hebben zonder apparatuur of andere brandstoffen om het aan te maken.

 

Daarnaast zie ik bij de meeste installaties toch rook uit de pijp komen, en rook uit de pijp is stank bij gebruikt frituurvet, als ik mijn ondervindingen mee kan nemen in dat verhaal ;-)

 

Interessant maar lastig. Op olijfolie ken ik geen echt branders, alleen lampen en dat is al weer 'schonere' olie. Dat zouden ze in de oudheid dan toch allang uitgevonden moeten hebben? :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meerdere dingen gevonden die mij wel "raken" zeg maar ;-)

 

Zo zijn er fornuizen op olie.

Aristo Stove

estufaflama2.jpg

 

Aristo is a 2 stove burners that operates using all kinds of vegetable oil.

The most known types of oils are Higuereta, jatropha, Camelina, African palm.

They can also be used cooking oils made of soybean, maize, sunflower, although these are not desirable because of its high cost and are also products consumed at home.

Another excellent option is the use of used cooking oil, which has a high performance at low cost.

The stove oil has a good performance on fuel consumption.

Compared with the gas generates a decrease of 40% in costs

 

 

En zijn er nog die gebaseerd zijn op mijn verhaal hierboven

Oliecontainers met grotere lont dat je kan verstellen voor de grootte van de vlam.

 

ECHTER!

Dit is met olie wat NIET gebruikt is om te bakken.

 

Ik weet niet of dit werkt met olie waar al in gebakken is e.d. ( qua stank ) ;-)

 

Iets anders wat ik gevonden heb.

Misschien dat dit kan / werkt. Hier wordt de olie voorverwarmd en de temperatuur is hoog! wellicht nog hoger te krijgen in een oude kachel ;-)

Vind het denk ik wel iets te prijzig om "maar ff iets te proberen".

http://dx.com/p/brs-8-multi-functional-oil-gas-stove-90761#.UukHzLTb-M8

http://dx.com/p/campsor-9-split-type-camping-oil-gas-fuel-stove-silver-red-126914#.UukIObTb-M8

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan je in die 'BRS-8 Multi-Functional Oil/Gas Stove' gebruikt frituur olie gieten???

 

Heb je een BSR of wil je er eentje kopen?

 

Frituur olie moet je er sowieso niet in gooien, veel te dik. Diesel en petroleum kan, mits je de juiste sproeier erbij hebt.

Van frituurolie moet je eerst biodiesel maken, dan is het pas bruikbaar, anders blijft het gewoon vuile zonnebloemolie.

@patrickb "They can also be used cooking oils made of ...." Dikke olie gaat gewoon niet werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een BSR of wil je er eentje kopen?

 

Frituur olie moet je er sowieso niet in gooien, veel te dik. Diesel en petroleum kan, mits je de juiste sproeier erbij hebt.

Van frituurolie moet je eerst biodiesel maken, dan is het pas bruikbaar, anders blijft het gewoon vuile zonnebloemolie.

@patrickb "They can also be used cooking oils made of ...." Dikke olie gaat gewoon niet werken.

 

Je kunt het filteren en dan aanlengen bij de diesel ongeveer 25%. Inderdaad zorgen dat je de juiste sproeiers hebt, anders raakt het verstopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

They can also be used cooking oils made of soybean, maize, sunflower...

Zelf denk ik dat olie gemaakt is van sunflower bij ons bekend staat als zonnebloemolie...

 

Hierin kun je oliebollen bakken, patat bakken => frituren

Daarachter staat dat dit niet uit kan omdat die olies erg duur zijn.

 

Echter als ze gebruikt zijn, wordt het afgedankt... en is het "niets meer waard" voor een "gewone gebruiker".

 

Vermengen met andere olie / diesel oid zou dus niet nodig zijn bij dat fornuis.

@Basement Steve

Ik vraag mij af of je bij die stoves ook zonnebloemolie kan gebruiken.

Diesel staat er wel tussen, heeft in principe dezelfde werking als zonnebloem olie, alleen is veel dunner.

( dieselautos kunnen op zonnebloemolie rijden, volgens mij gebeurd dat al voor een aantal %, de diesel aan de pomp wordt volgens mij al vermengt met 3 of 4 % plantaardig olie.

Ze willen dit opvoeren dacht ik ergens gelezen te hebben ).

 

Maar daarmee gaan we offtopic ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@patrickb : Ah, ik dacht even made of sunflower oil, maar die laatste drie letters had ik er kennelijk zelf bij verzonnen. :rolleyes: Foutje! :o

 

Er bestaan een soort druppel oliekachels, waar je bv ook motorolie in kan opstoken. Die dingen zijn niet echt populair vanwege de stank en relatief gevaarlijk als de olie te snel op de hete plaat druppelt.

'k Kan er zo snel niet wat over vinden op google, 'k weet niet hoe je die precies noemt. Zijn wel eerder ter sprake geweest op 't forum. Wellicht is dat wat en weet iemand de naam van zo'n ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk...er betstaat een vrij simpele oplossing als je dit wilt stoken.

Ik heb een tijdlang mn garage verwarmd met afgedraaide olie maar frituurolie voldoet even goed.

 

Je plaatst je olie hoger dan je verbrandingsplaats. Buis (koper) naar beneden tot de stookpot met een bolkraantje ertussen of iets dergelijks.

Daarnaast hetzelfde met water ...

Steekt je vuurtje aan door olie te laten druppen in de stookkamer'' wanneer dit brandt draai kraantje open van het water ong de helft van de olie.

Dit mengsel zal branden ....heel hard branden met blauwe vlammen. (zorg voor afzuiging of schouw)

Door de bolkraantjes dicht of open te draaien kan je met de sterkte van jouw vuur spelen. Even effe knutselen maar resultaat verzekerd.

Wees altijd voorzichtig en hou blusmateriaal nooit ver af !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij bedoeld een veg oil burner ( youtube )

 

En deze burner icm water wordt nog gekker idd :-)

 

Maar dit gaat me iets te ver eerst...

 

Ik heb ondertussen dat andere super kook toestel teruggevonden waar ik het in mn eerdere post over heb gehad.^^

 

Denk dat ik uiteindelijk zoiets in elkaar ga knutselen.

(maar eerst maar is gewoon een bakkie met 5 lonten er in...:cool:)

1 olielampje gaf geen stank, wellicht op zo'n manier doen.

vegetable-oil-stove.jpg

 

Zou zo'n brander het doen op zonnebloemolie?

Iemand ervaring mee?

oil_stove_antique.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij bedoeld een veg oil burner ( youtube )

 

En deze burner icm water wordt nog gekker idd :-)

 

Maar dit gaat me iets te ver eerst...

 

Ik heb ondertussen dat andere super kook toestel teruggevonden waar ik het in mn eerdere post over heb gehad.^^

 

Denk dat ik uiteindelijk zoiets in elkaar ga knutselen.

(maar eerst maar is gewoon een bakkie met 5 lonten er in...:cool:)

1 olielampje gaf geen stank, wellicht op zo'n manier doen.

vegetable-oil-stove.jpg

 

Zou zo'n brander het doen op zonnebloemolie?

Iemand ervaring mee?

oil_stove_antique.jpg

 

Je eerst foto is een systeem waarbij het niveau van de olie bij het lont constant wordt gehouden, dit werkt ook zo bij veel petroleumkachels, zoals de Zibro. Dit geeft een constanter en beter te regelen resultaat.

 

Je tweede foto lijkt op een gewoon petroleumstel, wellicht net even anders...

 

Het probleem met plantaardige, dikke olie is dat de aanzuiglente in een lont zeer beperkt is.

Bij petroleum apparaten is dat maximaal zo'n 15 centimeter, bv in een kosmos of matador type lamp.

 

Bij olijfolie is het slechts 1 cm (even een slag in de rondte).

 

Je eerste foto lijkt mij de meeste kans van slagen voor plantaardige olie.

 

Wel moet ik opmerken dat je een petroleumstel (ook met superschone Zibro Crystal = Farmlight blanke lampenolie) veel meer ruikt dan mijn petroleumkachel, die veel efficiënter brandt.

 

Ben erg benieuwd naar de resultaten met gebruikte frituur olie! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meerdere dingen gevonden die mij wel "raken" zeg maar ;-)

 

Zo zijn er fornuizen op olie.

Aristo Stove

estufaflama2.jpg

 

Aristo is a 2 stove burners that operates using all kinds of vegetable oil.

The most known types of oils are Higuereta, jatropha, Camelina, African palm.

They can also be used cooking oils made of soybean, maize, sunflower, although these are not desirable because of its high cost and are also products consumed at home.

Another excellent option is the use of used cooking oil, which has a high performance at low cost.

The stove oil has a good performance on fuel consumption.

Compared with the gas generates a decrease of 40% in costs

 

 

En zijn er nog die gebaseerd zijn op mijn verhaal hierboven

Oliecontainers met grotere lont dat je kan verstellen voor de grootte van de vlam.

 

ECHTER!

Dit is met olie wat NIET gebruikt is om te bakken.

 

Ik weet niet of dit werkt met olie waar al in gebakken is e.d. ( qua stank ) ;-)

 

Iets anders wat ik gevonden heb.

Misschien dat dit kan / werkt. Hier wordt de olie voorverwarmd en de temperatuur is hoog! wellicht nog hoger te krijgen in een oude kachel ;-)

Vind het denk ik wel iets te prijzig om "maar ff iets te proberen".

http://dx.com/p/brs-8-multi-functional-oil-gas-stove-90761#.UukHzLTb-M8

http://dx.com/p/campsor-9-split-type-camping-oil-gas-fuel-stove-silver-red-126914#.UukIObTb-M8

@Raycoupe @patrickb wat ik hier zie is een kooktoestel op plantaardige olie maar deze wordt hier voorverward en dan vergast en die andere zijn olielampen met een lont

en daar heeft raycoupe gelijk in dat zal niet werken met die plantaardige olie als de opvoerhoogte te groot is , maar verwarmen en dan vergassen is een goede manier om dit soort olieen te verbranden en

hiermee kun je dus wel zowel plantaardige olieen als lampolie (en petroleum ) mee verbranden (net als die waste oil burners )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er blijken lonten te zijn speciaal voor dikkere olie.

Dit heb ik eerder al eens gelezen.

Maar kan het niet helemaal terugvinden.

 

Heb navraag gedaan bij een "lonten-boer" en die zoekt nog het eea uit.

 

Gewone parafine lonten hebben geen opvoer mogelijk bij zonnebloem olie... iig...

lont trekt zich vol om vervolgens 1 min te branden.

Olie wat eerder al in het lont zat wordt verbrand, stukje lont verbrand op het laatst ook als er geen olie meer is.

Olie kan niet snel genoeg boven komen omdat het lont te "dicht" is.

 

Tot die tijd:

Keukenpapier werkt als lont,

Alleen is dit lastig met stellen ( papier gaat scheuren, als het nat is van de olie, wanneer je er aan trekt bijv. ).

 

Eerste foto lukt sowieso, dat heb ik immers al maar dan met 1 vlam.

2e foto is de vraag dus of iemand weet of dat lont genoeg zonnebloemolie kan zuigen.

 

Ieder lont wordt gemaakt voor de brandstof die hij gebruikt.

Een lont van een kaars is anders dan een lont van een olielampje ( parafine ) etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk bij deze link eens

 

Hamster

 

Beste preppers,

 

Langzamerhand ben ik weer aan het smeren met frituurolie ;-)

 

Ik zocht een goedkope brandstof en denk die in gebruikte frituurolie gevonden te hebben.

Ben nog aan het testen met verschillende set-ups maar ben benieuwd of iemand hier ook mee bezig is en of er misschien tips en trucks zijn.

 

Als iemand iets weet dan hoor ik het graag voordat ik zelf fouten ga maken ;-)

 

Mijn punt is: Ik wil GEBRUIKT frituur olie branden ZONDER dat het stinkt.

 

Een blik met frituurvet er in, vervolgens een stuk stof of keukenpapier er in en het brand voor uren.

Echter geeft dit rook... En rook is stank... ( in het geval van gebruikt frituurvet )

Ook het frituurvet dat gebruikt is, wordt verwarmd door de vlam, stinkt alsof je aan het frituren bent. De vlam is trouwens wel top.

Als ik dit branden doe in een oude kachel dan wordt de stank al minder, kachel wordt lekker warm. Maar het is nog niet "geurvrij".

Oplossing: Gesloten containertje ( olielamp )

 

Echter, gewone lont werkt niet, dit kan de olie niet snel genoeg aanvoeren waardoor de vlam uitgaat.

 

Oplossing: keukenpapier oprollen en in het kleine gat drukken, als lont gebruiken.

Te lang lont: vlam gaat wapperen / roken. Dit wordt stinken.

Oplossing: Kort lont. Bij een kort lont heb je kleine vlam, waardoor erg weinig warmte.

 

Nu zoek ik een oplossing om een grotere vlam te genereren zonder dat de boel gaat roken/stinken.

Zelf dacht ik aan een blik met meerdere lonten. Hierdoor meer kleine vlammen waardoor de hitte productie toeneemt.

 

Klein nadeeltje van dit verhaal:

Uitblazen van papieren lont geeft zo veel rook, en daarmee stank. Wellicht op te lossen met uitmaken dmv lucht afsluiten ( iets over vlam heenzetten )

 

Heb navraag gedaan bij een aanbieder van lont naar een lont dat dikkere olie aan kan zuigen. Zodat een vlam met lont niet uitgaat.

Die gaat dit nog uitzoeken. Dus hopelijk hoor ik daar deze week meer over.

 

Mijn containertje/olielampje staat in een oude kachel, de kleine ruimte wordt warm waardoor de temperatuur van de vlam hoger wordt ( of kan worden ), ik denk dat de verbranding dan beter is.

In mijn situatie staat de kachel in de schuur en is er geen rookafvoer gemonteerd, het gaat me hier even om de warmte eerst in de kachel te houden om de verbrandingstemperatuur hoger te maken.

 

Mijn uiteindelijke wens is om een vlam van minimaal 5 tot 10 BTU te hebben ( 5 tot 10 kaarsen )

Ik denk dat de kachel hier wel lekker warm van kan worden als hij altijd zo brandt.

 

Graag jullie mening / uitvindingen / oplossingen ;-)

 

Ik heb nog geen topic gevonden wat hier op aansluit, vandaar dit nieuwe topic.

Als ik verkeerd zit en er toch een topic is dat hier heel erg op lijkt hoor ik dat graag, dan verplaats ik mijn bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hamster

bedankt voor je link, maar zonder uitleg denk ik niet dat ik snap wat je bedoeld.

 

Als je biodiesel bedoeld: dit is me te veel werk ;-)

Als je lont bedoelt:

Ik vindt het een leuk pdf-je. Echter schieten mij 2 vragen te binnen.

1. Ik vraag mij ten eerste af waarom dat zout gebruikt wordt. Ben wel benieuwd hoe dat zit.

Zelf heb ik frituurolie gebrand zonder apart iets te doen met de stof (oud t-shirt en oude badjas gebruikt), gewoon er in mikken, aansteken en klaar.

Maar dat was niet in een gesloten container...

2. Dit is een lont voor petroleum, werkt dat ook met frituurolie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hamster

bedankt voor je link, maar zonder uitleg denk ik niet dat ik snap wat je bedoeld.

 

Als je biodiesel bedoeld: dit is me te veel werk ;-)

Als je lont bedoelt:

Ik vindt het een leuk pdf-je. Echter schieten mij 2 vragen te binnen.

1. Ik vraag mij ten eerste af waarom dat zout gebruikt wordt. Ben wel benieuwd hoe dat zit.

Zelf heb ik frituurolie gebrand zonder apart iets te doen met de stof (oud t-shirt en oude badjas gebruikt), gewoon er in mikken, aansteken en klaar.

Maar dat was niet in een gesloten container...

2. Dit is een lont voor petroleum, werkt dat ook met frituurolie?

 

lont is lont het werkt dus ook voor frituurolie

ik gebruik zelf ook oude frituurolie als lampenolie .

 

volg deze stappen :

 

Weeg 0.2 g natronloog af op een balans in het flesje.

Voeg 8.5 ml spiritus toe.

Schroef de deksel op het potje en schud goed totdat alle loog is opgelost.

Verwarm 50 ml frituurolie voor op een temperatuur van 60 oC.

Giet deze bij de loog oplossing en sluit het flesje goed af.

Schud krachtig gedurende 1minuut.

Na enige tijd komt de lampolie bovendrijven

 

laat staan tot de volgende dag , je ziet dan dat er een afscheiding ligt op de bodem (soort van glyceride) pak dan een andere fles of houder om de lampolie voorzichtig af te gietenzonder dat de afscheiding mee komt (gebruik koffiefilter op het laast)

 

komt erop neer dat ik de methanol procedure weglaat omdat ik het gebruik als lampolie het is nu bijna reukloos en brand een stuk beter en walmt niet

 

de verhoudingen die hierboven staan zijn de juiste dus als je een liter wilt moet even een rekensommetje erop loslaten:confused:;)

 

wbt de toevoeging van zout bij het lont maken zijn er verschillende meningen zowel onze huisalchemist @vheeswijk :p en als allesweter @Heksenboot :p kunnen je er alles over vertellen

 

oude bruine bonen potje en als lont een aansteek lont die ik overhad van vuurwerk

 

01d15a9b5461a0502820deb3a0413061dc5f68322e.jpg.86cd176222413f079d771f726f6d4105.jpg

 

zoals je ziet geen walm

 

01c9541b1c2425cc21eae1fc7ef66d8c52f3495b55.jpg.ee240a8f68d0f69691fff0ea86c535cb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...