Ga naar inhoud
GENEGEERD

EHBO koffer, standaard of zelf samenstellen


Aanbevolen berichten

Ik heb even getwijfeld of ik moet aanhaken bij een bestaand topic of een nieuw draadje, toch maar het laatste gekozen.

Ik zit er al een tijdje tegenaan te hikken hoe ik moet voorzien in EHBO spullen.

 

In de eerste plaats heb ik geen verstand van EHBO dus de opsomming van wat er in verbandtrommels c.q. dozen zit is niet echt aan mij besteed. Wat moet je als leek nou denken van "Cohesief elastisch fixatiewindsel".

Verder heb ik de ervaring uit samengestelde assortimenten dat enkele items binnen no-time op zijn en dat andere tot sint juttemis voorradig blijven.

 

De standaard verbandtrommel gaat er verder van uit dat je deze periodiek aanvult en volgens mij gaan we er hier van uit dat in een SHTF er weinig tot niks te koop is en we dus op eigen voorraad aangewezen zijn.

Ik ben inmiddels tot het einde der tijden voorzien van van alles en nog wat en om die weg nou in te slaan met drie steriele gaaskompressen lijkt me wat karig.

 

Een derde nadeel van sets is dat er toch een aantal dingen zijn die ik al heb. Ik kan de halve straat voorzien van tekentangen of alu-dekens dus die hoef ik er niet bij :)

 

In een ander topic over verbanddozen noemde iemand evac.nl. Ze hebben daar van alles maar het meest nuttig gezien mijn wensen is de uitgebreide lijst met navul artikelen. Bij elk item staat een afbeelding en een omschrijving. Daarmee durf ik het wel aan om zelf een voorraadje samen te stellen, uiteraard wel met een schuin oog naar de inhoud van complete sets en de raadgevingen op dit forum.

 

Iemand nog handige tips of waarschuwingen? Ik ben wel eigengereid maar ook niet zo dom dat ik helemaal niet luister.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Invictus, dat probleem heb ik dus ook. Weinig verstand van EHBO, dus lastig onderwerp.

 

Pleister, ontsmettingsmiddelen, verbandjes, steriele gaasjes en snelverbanden, verder kom ik ook niet één, twee, drie.

Wel een complete hechtset liggen, die wilde ik perse omdat ik het ooit met een stukje visdraad heb moeten doen. Gaat aardig op dat moment, maar als de pijn over is moet je het er na een weekje weer uittrekken en dat beviel toch een stuk minder. ;)

 

Nog steeds geen gratis EHBO cursus gevonden ook, wel een boekje in de kringloop gevonden, "EHBO en verband leer". :o Staat leuk in de kast, maar of dat nuttig is. :confused:

Beter om te oefenen nu het nog kan op een stuk kip. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebrek aan EHBO kennis en ervaring ga ik ook niet zo maar dichtfietsen. Wellicht is dat een stukje zelfredzaamheid dat nog wat te hoog gegrepen is.

Maar zolang je niet met je BOB door de wildernis struint zijn er doorgaans wel mensen in de buurt die zulke vaardigheden wel hebben. Met je eigen voorraad verbandmiddelen kom je altijd verder dan wanneer je niets hebt, en daar mik ik dan eerst maar op.

Het hechtsetje dat ik eerst links wilde laten liggen neem ik bij nader inzien toch maar op :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebrek aan EHBO kennis en ervaring ga ik ook niet zo maar dichtfietsen. Wellicht is dat een stukje zelfredzaamheid dat nog wat te hoog gegrepen is.

Maar zolang je niet met je BOB door de wildernis struint zijn er doorgaans wel mensen in de buurt die zulke vaardigheden wel hebben. Met je eigen voorraad verbandmiddelen kom je altijd verder dan wanneer je niets hebt, en daar mik ik dan eerst maar op.

Het hechtsetje dat ik eerst links wilde laten liggen neem ik bij nader inzien toch maar op :)

 

Zoveel te leren he! Mijn to do lijstjes op prep gebied zijn mega lang en heb toch de neiging de makkelijkste en goedkoopste dingen het eerst te regelen. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebrek aan EHBO kennis en ervaring ga ik ook niet zo maar dichtfietsen. Wellicht is dat een stukje zelfredzaamheid dat nog wat te hoog gegrepen is.

Maar zolang je niet met je BOB door de wildernis struint zijn er doorgaans wel mensen in de buurt die zulke vaardigheden wel hebben. Met je eigen voorraad verbandmiddelen kom je altijd verder dan wanneer je niets hebt, en daar mik ik dan eerst maar op.

Het hechtsetje dat ik eerst links wilde laten liggen neem ik bij nader inzien toch maar op :)

 

een doktor die geen spullen meer heeft kan jouw wel helpen met jouw spullen dan

sta je er altijd nog beter voor dan je buurman die niks kan bieden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende koffers met verschillende inhoud op de markt. Een EHBO koffer voor een bedrijf moet in ieder geval aan een aantal eisen voldoen. Zoals al gezegd zou ik uitgaan van de standaard koffer en deze aanvullen met eigen artikelen. Daarnaast niet vergeten wat je gebruikt weer aan te vullen.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/EHBO-koffer

Link naar reactie
Delen op andere sites

een CAT (combat application tourniquet) is een erg goede tool . http://combattourniquet.com/ . een splint is ook nooit weg in een shtf situatie, om een breuk te fixeren. sporttape ohne ende , israelian bandage (soort wonddruk verband). eventueel een brancard of gewondentransportzeil . krukken zijn ook erg handig om te hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Invictus - Zelf heb ik als basis gekozen voor het Care Plus Professional EHBO pakket. Zeer compleet en ook voor degene die wat meer dan enkel EHBO kan mogelijkheden om kleine operatie uit te voeren. Deze heb ik uitgebreid met een SAM Splint (oprolbare spalk), medicijnen (pijnstillers, antihistamine, norit, deet, ORS etc) en extra latex handschoenen.

 

Zit nog te denken om een klein zakje Celox te halen, maar de prijs en waarschijnlijkheid dat ik dit nodig heb laten mij er nog even mee wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Bovenstaande link is een video van een youtube gebruiker usner doc, waarin hij de inhoud bespreekt van zijn eigen uitgebreide samengestelde ehbo kit. Wellicht zit er wat inspiratie in.

 

 

Ook is het misschien een goed moment om na te gaan hoe lang het geleden is dat je de laatste tetanus vaccinatie hebt gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb EHBO, kinder/baby EHBO, BHV en AED trainingen gedaan, via werkgever (en kinder erbij gedaan toen we n kleine verwachtten) imo is dat no 1, pas daarna ga je over materiaal nadenken. Als je weet wat te doen, kun je in geval van nood soms ook met creatieve oplossingen een eind komen (hygiëne in acht genomen). Die cursussen zijn echt basic, ik ben geen verpleegkundige, maar het is een basis! Beter als niks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je weet wat te doen, kun je in geval van nood soms ook met creatieve oplossingen een eind komen (hygiëne in acht genomen).
Yep, materiaal op meerdere manieren kunnen gebruiken.Zo heb ik geen mitella, wel een shemagh die daar ook voor gebruikt kan worden. Ik heb van die ouderwetse katoenen zakdoeken in ehbo-doos zitten, in nood prima te gebruiken als verbandjes, maar ook als grof waterfilter. Soms kan je de zakdoek knopen, soms is het in combinatie met ducttape te gebruiken(is ook altijd mee) Oh, en je kan de zakdoek voor je mond doen als kapje...of gewoon je neus erin snuiten. Ik vind het prettig materialen op meerdere manieren te kunnen gebruiken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil adviseren: hou het simpel.

Zaken die verouderen, bv pleisters niet eens aan beginnen !

Goed verbandmateriaal, ontsmettingsspullen enz wat lang of eeuwig houdbaar is heb je niet snel te veel.

(En kosten per doos minder dan per losse verpakking)

Daarna zaken zoals hechten maar dan kom je al snel op het vlak dat het ook gevaarlijk kan worden...

Hoe ver en wat je zelf nog kunt doen is zo persoonlijk dat je die discussie eigenlijk niet op een forum kunt aangaan......

Medicijnen kunnen handig zijn als je weet hoe en wat en kunt diagnoseren !

 

Soms denk ik wel dat de juiste boeken, liever nog praktijk ervaring, meer waard zijn dan welke ehbo koffer dan ook.

Als je niet eens weet da t je katoen bv kunt uitkoken om steriel verband van te maken, of geen idee hebt wat de natuur je om de hoek kan aanbieden, helemaal geen idee hebt hoe wonden te verzorgen, bloedingen te stelpen, een bot te zetten, enz. Enz. Dan weet ik niet of een ehbo set hoe mooi en uitgebreid dan ook je echt zal helpen.

 

( heel bot, dat je de vraag moet stellen geeft aan dat je eerst nog aan je kennis moet werken)

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...