Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vragen] Mbt banken; beleggingsbank en retail of particuliere bank

Stuudje
 Share

Recommended Posts

Ik zou graag meer snappen en weten van hoe het volgende werkt, in Nederland en andere landen. Zijn er mensen die goede linkjes hebben of goede uitleg?

Ik las dat er in Engeland een onderscheid gemaakt wordt in banken.

Beleggings/inversteringsbanken die beleggen en grote risico's nemen met het geld wat ze in beheer hebben, en hun cliënten mee zuigen als het fout gaat.

De retail bank, die alleen voor de burger en gewone transacties is.

Uitleg retail bank

De SNS bank is door de staat "overgenomen" en is dat nu een retail bank?

Wikipedia over SNS bank

Op 1 februari 2013 heeft de Nederlandse staat SNS Reaal en SNS Bank genationaliseerd. De redding kost de Nederlandse Staat 3,7 miljard euro.

Spaarbanken zijn van origine de banken waar individuele burgers hun geld onderbrachten. Een spaarbank gebruikte dat geld dan eventueel weer voor het verstrekken van hypotheken. Anno 2010 zijn er niet veel echte spaarbanken meer. Vrijwel al die banken hebben zich gebundeld en het aanbod van diensten sterk verbreed.

De SNS lijkt hiermee weer op de oude toer, de spaarbank voor de gewone man, voor de gewone betalingen en geen enge investeringen meer, zodat de burger er niet in meegesleept wordt als het fout gaat...klopt mijn uitleg,? Graag commentaar.

Welke banken zijn er nog meer nu in Nederland die voor de burger is en niet investeren?

Is het slim die investeringsbanken te mijden? Of maakt het niet uit omdat de regelgeving och niet goed uitwerkt(zie bericht hieronder)

Weet jij wat jouw bank doet, tot welke die behoort en welke risico's die neemt?

'EU-regels over splitsing banken falen'

De regelgeving waarmee de Europese Unie wil voorkomen dat grote banken hun risicodragende zaken vermengen met de belangen van gewone rekeninghouders, komt niet uit de verf.Het voorstel dat daarvoor is gemaakt, laat van het idee om die twee soorten zaken te scheiden, praktisch weinig over, volgens meldingen van de Duitse krant Süddeutsche Zeitung.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ow, ik doe wel een verzoek om ze samen te voegen.

Oh, dat bedoelde ik niet (samenvoegen) en hoeft ook niet. Jij vraagt je terecht af bij welke bank je het beste je geld op kunt zetten. :)

Om hierop in te gaan: Tenzij je veel vermogen hebt, maakt het niet zoveel uit, aangezien je tot een ton gedekt bent en bij een complete financiële crash het geen reet uitmaakt, die nullen en eentjes in een computer of papiergeld zijn dat waardeloos. Ik zou alsnog deze ton spreiden over minimaal twee banken i.g.v. langdurige storingen of andere ellende met een bank (want hoelang duurt het voordat de staat die gegarandeerde ton uitkeert?).

Vandaar dat mensen graag PM hebben liggen (als ze hun prepvoorraad echt al 100% op orde hebben), zodat ze hun welvaart en opgebouwde vermogen (hoop werk en inzet in de huidige samenleving) kunnen 'transporteren/meenemen' naar een post SHTF situatie.

Ik persoonlijk heb geen geld voor PM, hou m'n uiterst bescheiden cash voorraadje gewoon in papiergeld thuis en laat alleen op de bank staan wat ik nodig ben voor de vaste lasten, plus een honderd euro voor pinnen van onverwachte zaken (leuke spullen bij de kringloop oid) en onverwachte afschrijvingen. (eigen risico zorg). Portemonnee is meestal zeer karig gevuld, igv diefstal ben ik hoogstens 50 euro aan geld kwijt en aan ID bewijs en nieuwe pinpas.

Link naar reactie

Nou, het is meer @Raycoupe. Al heb ik geen vermogen, ik wil het systeem zoals het is beter begrijpen.

Voorheen was ik nog met mijn voorraad bezig. Nu die op orde lijkt te komen, kan ik me verdiepen in het financiële stuk van de economie en de financiële SHTF waar ik eerlijk gezegd te weinig verstand van heb.

Het gaat er niet perse om waar ik mijn geld zet, maar hoe het werkt in Nederland, en wat wel verstandige dingen zijn en wat niet.

En of de Nederlandse situatie anders is dan de Amerikaanse of Zweedse of Spaanse of Noorse...andere landen dus.

Qua hypotheken heb ik ooit eens van alles aan regelgeving in andere landen op een rij gezet, daarin is Nederland echt achter blijven lopen, andere landen zagen al veel eerder in dat ze niet door konden gaan zoals ze deden.

Ik zoek dus uitleg en inzicht in die lastige materie die geld heet en hoop zo meer te kunnen volgen over de economie en hoe het er daadwerkelijk voor staat.

Link naar reactie

D66 wil megabanken verbieden

D66 wil de vorming van enorm grote 'megabanken' in Europa wettelijk verbieden. Dat is nodig om te voorkomen dat belastingbetalers weer moeten bijspringen bij banken die 'te groot zijn om failliet te gaan' (too big to fail). D66-Kamerlid Wouter Koolmees pleitte zondag voor het verbod in het televisieprogramma Buitenhof.

Koolmees is tevreden over de maatregelen die Europa neemt om banken sterker te maken (hogere buffers) en de voorstellen om de sector en aandeelhouders en investeerders zelf te laten betalen ('bail-in') als een bank in de problemen komt. Maar de Europese bankenunie kan wel mogelijk maken dat fusies en overnames opnieuw banken opleveren die zo groot zijn dat de overheid ze eigenlijk niet kan laten omvallen. Een verbod is daarom nodig, aldus Koolmees.

Link naar reactie

De dekking van een ton is niet iets om je blind op te staren:

Dat bedrag is dagelijks aan inflatie onderhevig en er wordt niet bij verteld hoe snel je weer over je geld kunt beschikken als het mis mocht gaan.

Belangrijker is of er een bail-in risico aanwezig is. (zie Cyprus)

In zo'n geval ben je (een deel van) je geld kwijt als de bank begint te wankelen.

En dat combineert niet zo goed met die ton dekking.

Dat bail-in risico is er voor zover ik het begrijp voor elke bank maar de kans dat e.e.a. nodig is is afhankelijk van de omvang van de bank en de omvang van de problemen.

Link naar reactie

Hmm, wat denk je, zou niks doen beter zijn?

Beter zou zijn helemaal geen bankenunie en bestuurders hoofdelijk aansprakelijk maken. Geen schikkingen zoals bij Rabobank in geval van de Libor fraude, maar strafrechtelijk aanpakken.

Investment banking scheiden van retail/commercial banking en een veel grotere markt voor bedrijfsobligaties i.p.v. bancair krediet.

Link naar reactie

@Stuudje

Vanavond op 2 om 21.05 uur... *Tegenlicht*.

Gaat over banken dus misschien wel interessant om te kijken.

D66 kan wel hard roepen maar ze hebben toch niets in te brengen en dat weten ze, ze roepen gewoon iets voor de stemmers. Het beleid wordt op hoger niveau bepaald en niet in Den Haag. Pechtold is trouwens ook 'n Bilderberger.

Wat ze ons ook voorspiegelen qua banken, goed/slecht/beter, het maakt allemaal niets uit. Uiteindelijk is het één groot opgezet plan met als doel de bevolking helemaal leeg te zuigen.

De pensioenfondsen gaan er ook aan.

Bedonder de massa en ga er vandoor met de kassa.

Link naar reactie

Okee, dank je voor je uitleg. Investment banking scheiden van retail/commercial banking zie ik ook wel zitten, en het hoofdelijk aansprakelijk zijn en strafrechterlijke vervolging ook.

Ik meende dat Spong ook namens Raboklanten de Rabobank aanklaagt.Ben wel benieuwd hoe dat afloopt.

Rabobank = Too Big To Jail

Link naar reactie

Voorspelling: Rabobank brengt nu haar 'leden certificaten' naar de beurs, omdat er een achterdeur bankrun gaande is. Bail-out/in volgt.

Die bankrun lijkt overal op gang te komen.

http://www.zerohedge.com/news/2014-01-26/first-hsbc-halts-large-withdrawals-now-lloyds-atms-stop-working

Ik ben ontzettend blij met postings als die van Floesh. Preppers zijn immers nuchtere mensen, die echt geen rare dingen gaan doen. Maar aan de andere kant duurt de crisis al zo lang, dat het risico bestaat dat we in slaap sukkelen.

Link naar reactie

@DickBerts

Kijktip n.a.v. de uitzending van Tegenlicht "De Biecht van de Bankier"

Master of the Universe:

http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/documentaire/m/master-of-the-universe.html

Een Duitse topbankier schetst, van binnen uit, een beangstigend beeld van de megalomane macht van de banken. Vanuit een ontruimd kantoor in Frankfurt, het financiële hart van de eurozone, vertelt de inmiddels ontslagen zakenbankier Rainer Voss (onder andere Deutsche Bank) over de financiële praktijken in de bankenwereld en zijn eigen rol daarin.

Terwijl hij herinneringen ophaalt, filosofeert en speculeert hij over wat we vanuit deze sector nog kunnen verwachten. Tijdens de kapitalistische gloriedagen in de jaren tachtig en negentig maakte Rainer Voss een bliksemcarrière en verdiende voor zijn bankbazen soms wel een miljoen dollar per dag. Hij leidde het leven dat daarbij hoorde, en ondervond aan den lijve hoe het rustige en behoedzame 'Rijnlandse' bankieren steeds meer moest wijken voor het nietsontziende Angelsaksische denken: de bank als regelrechte kapitaalmachine.

Zijn terugblik, maar ook zijn toekomstvisie op het bankwezen is weinig bemoedigend.

Link naar reactie

'Draghi bereid tot bestrijding deflatie'

DAVOS (AFN) - De Europese Centrale Bank (ECB) is mogelijk bereid om nieuwe maatregelen te treffen om het risico op deflatie te bestrijden. De bank overweegt mogelijk leningen van banken aan bedrijven of huishoudens over te nemen. Dat blijkt volgens de krant Financial Times uit opmerkingen van ECB-president Mario Draghi tijdens het World Economic Forum in Davos.

Draghi's aanpak zou daarmee afwijken van een traditioneel beleid voor economische steun, waarbij een centrale bank staatsobligaties of bedrijfsschulden opkoopt. De ECB-president liet weten dat het Europees verdrag dergelijke steun verbiedt. Wel is hij bereid te onderzoeken of de ECB indirect pakketjes bankleningen zou kunnen opkopen, in het geval dat de economische omstandigheden verslechteren.

Economen zien de laatste tijd het risico op deflatie in de eurozone opdoemen, waarbij de prijzen langere tijd dalen. Dat zou het economisch herstel in de kiem kunnen smoren.

Directeur Christine Lagarde van het Internationaal Monetair Fonds waarschuwde zaterdag in Davos nog voor deflatie in de eurozone. Draghi zei overigens dat hij de kans op deflatie zelf niet zo hoog inschatte.

Link naar reactie

Deflatie bestrijding brengt ook weer gevaren mee.

Men is bang dat de consument wacht met aankopen omdat de verwachting is dat prijzen gaan dalen. De ECB wil daarom de inflatie gaan opjagen. Inflatie is in feite legale diefstal omdat uw spaargeld minder waard wordt omdat de waarde van het geld afneemt. Vooral pensioenen hebben daar onder te lijden. Inflatie kan worden opgejaagd door meer geld in omloop te brengen. Het grote gevaar is dat inflatie niet altijd meer in de hand te houden is. De geldontwaarding kan te snel gaan en dan kan de consumenten het vertrouwen in de munt en de economie verliezen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...