Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Scratch

Oproer in Kiev Ukraine

Recommended Posts

Net buiten de EU, 2 dagen rijden, dus niet zover weg... Oproer in Kiev.

Het Maidanplein in hartje Kiev vult zich net als negen jaar geleden elke avond met demonstranten. Zij uiten hun onvrede over de politieke toestand in Oekraïne en de weigering van president Viktor Janoekovytsj een belangrijk verdrag met de Europese Unie te ondertekenen.

Het verdrag had afgelopen zaterdag op een bijzondere top van de EU in Vilnius ondertekend moeten worden. De beelden van deze week roepen herinneringen op aan de Oranjerevolutie van 2004. Toen eisten honderdduizenden burgers dat de vervalste presidentsverkiezingen werden overgedaan.

De demonstranten wonnen het pleit en Viktor Janoekovytsj moest het in een extra derde verkiezingsronde ronde afleggen tegen een van de leiders van de oppositie. Dezelfde Janoekovytsj die jaren later toch nog president werd, nu op een eerlijke manier.

Ook bij de protesten in 2004 speelde Europa een rol. Ook toen werd met EU-vlaggen gezwaaid. Voor een groot deel zijn het nu dezelfde mensen met dezelfde achtergrond die op het Maidanplein demonstreren.

Strategische oriëntatie Oekraïne

Net als tijdens de Oranjerevolutie draait het in wezen om de strategische oriëntatie van Oekraïne - westwaarts of richting het Oosten. Het land is volledige gespleten over deze vraag. Nu zijn het vooral Oekraïners uit het westelijke deel van het land (Grieks Katholiek en op Polen georiënteerd) en de hoofdstad zelf, die de straat opgaan.

Het angstbeeld in het westen van het land is de integratie van Oekraïne in een door Rusland gedomineerd blok waarvan ook landen als Wit-Rusland en Kazachstan deel uitmaken. Dit verklaart hun woede over de mislukte poging tot nadere aansluiting bij de EU.

De andere helft van de bevolking – die Russisch spreekt en orthodox is – kijkt meer naar Moskou. Zij vormt de electorale harde kern die Viktor Janoekovytsj in het zadel heeft geholpen. Ik denk dat hij qua stijl en aanpak veel gemeen heeft met zijn Russische collega Poetin. Het is echter de vraag of de Oekraïense president zich een even autoritaire stijl kan veroorloven. Hij kan niet simpelweg de helft van zijn bevolking links laten liggen. Daarom opereert hij voorzichtig.

Beter aanbod

Onder Russische druk – zelf spreekt hij van een beter aanbod – heeft Janoekovytsj afgezien van het tekenen van het associatie verdrag met de EU, maar de deur compleet dichtgooien heeft hij niet aangedurfd. Er wordt doorgepraat. Waarop dit zal uitdraaien is moeilijk te voorspellen.

Krijgt de Oekraïense president een beter ‘bod’ van de EU of kiest hij uiteindelijk toch voor de douane-unie met de Russische Federatie waarmee de deur naar Brussel definitief zou worden dichtgeslagen? Of wordt het iets ertussenin? Net zo min als leiders van de Oranjerevolutie en later respectievelijk president en premier, Viktor Joesjtsjenko en Julia Timoshenko, erin slaagden Oekraïne voorgoed in het Westerse kamp onder te brengen, zal de huidige president het omgekeerde niet lukken.

Of het moet zijn dat Janoekovytsj tot repressie overgaat, waarmee hij een gewelddadige escalatie zou kunnen uitlokken. Een escalatie geldt in het land als een doodzonde, want Oekraïners zijn er trots op dat ze, ondanks dat ze zwaar verdeeld zijn, vreedzaam samenleven. Het andere uiterste, een aftreden van de president, ligt evenmin voor de hand.

De vergelijking met 2004 gaat mank omdat er nu geen sprake is van verkiezingsbedrog maar van een fors politiek meningsverschil. Er is een patstelling ontstaan en wie er aan het langste eind zal trekken, is niet duidelijk.

Massale protesten

Nog geen maand geleden leek Kiev niet te buigen onder Russische pressie, een week geleden lag het totaal anders en nu zijn er massale protesten in het land. Uitingen van de – tragische – interne dynamiek van Oekraïne. Druk roept tegendruk op.

Alleen de Oekraïners zelf kunnen hier een uitweg vinden. Het gaat immers om een binnenlandse politieke tegenstelling. Noch de EU, noch Rusland kunnen daarbij de doorslag geven. Maar wanneer Moskou grote (economische) druk uitoefent en dat ook elders in de regio doet, dan mag de EU zich wel afvragen welk beter bod zij nog kan doen, zodat er in ieder geval een soort level playing field ontstaat.

Het gaat niet om een wedstrijd tussen Brussel en Moskou, invloedssferen behoren tot het verleden. Maar een zekere beauty contest kan helpen de keuzes te verduidelijken.

[ATTACH=CONFIG]7862[/ATTACH]

Kopy/paste maar toch...

Deze post delen

Op zoek naar viruspreventie-producten, waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

MODBREAK: Linkdumpen zonder samenvatting of uitleg is niet prettig voor lezers en komt over als spam of een botpost!

Het valt ons mods op dat dit meer en meer gebeurt.

Bij deze het dringende verzoek om ten minste een korte samenvatting te geven van wat men op de link zal vinden en wat de relevantie is!

Het enkel en alleen plaatsen van een link zal voortaan dan ook resulteren in het verwijderen van de link en, bij herhaald voorkomen, in een waarschuwing aan de linkdumper!

• Leuk 1

Deze post delen

MODBREAK: Linkdumpen zonder samenvatting of uitleg is niet prettig voor lezers en komt over als spam of een botpost!

Het valt ons mods op dat dit meer en meer gebeurt.

Bij deze het dringende verzoek om ten minste een korte samenvatting te geven van wat men op de link zal vinden en wat de relevantie is!

Het enkel en alleen plaatsen van een link zal voortaan dan ook resulteren in het verwijderen van de link en, bij herhaald voorkomen, in een waarschuwing aan de linkdumper!

Sorry dan, mijn excuses.

Het gaat gewoon over de verdere escalatie van het conflict in oekraine. Iets dat mijn vorige posts bevestigd, vandaar ik ook vermeld : verder geen commentaar.

Mensen waarmee ik deze discussie heb gehad zullen weten wat ik bedoel.

Het ging erover dat ik in twijfel trok en trek dat een revolutie vreedzaam kan verlopen. Dit filmpje bevestigd dit nog maar eens, dat die kans daartoe klein is in de huidige financiele, sociaal-economische context.

Ik probeer er de mensen er alleen maar van te overtuigen dat ze zich moeten voorbereiden op sociale onrust die mijn inziens in de nabije toekomst enorm kan escaleren.

Deze post delen

Natuurlijk hoop ik dat het met een sisser afloopt (Janoekovitsch die opbokt, Timoshenko die vrijgelaten wordt).

Maar we moeten ook rekening houden met het volgende doemscenario: Oekraïne die uit elkaar valt. In welgeteld drie stukken, met vier entiteiten.

- Oekraiensch Oekraïne in het westen. Nationalistisch pro-Europa, Oekraiensch-talig.

- Oekraïne in het oosten. Oosters-georienteerd, pro-Rusland, Russisch-talig.

- Islamitische republiek van de Krim. Russisch protectoraat, gesponsord door Turkije.

- Kozakken Hetmanaat. Nationalistisch doch pragmatisch, gaat dwars over al die grenzen heen (in feite een stateloze staat in een staat, vergelijkbaar met de kozakken hetmanaten/deelrepublieken in Rusland).

Janoekovitsch wil waarschijnlijk niet weg. Een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen (zie ook: Oranje-revolutie). En het schorem op de barricades ook niet. Dat zijn geen spontane demonstranten, het meerendeel heeft zich hier op voorbereid (paramilitaire milities van verschillende oppositiepartijen, zij hebben ook geleerd van de Oranje-revolutie).

Verder borrelen er her en der wat oude rekeningen naar boven: de Orthodoxen hebben een hekel aan de Grieks-katholieken. De Grieks-katholieken hebben een hekel aan de Rooms-katholieken. De Rooms-katholieken hebben een hekel aan de Moslims. En iedereen heeft een hekel aan de Joden.

Verder gunt de ene kozakken-stam de andere stam het licht niet in de ogen.

Oh, en in tegenstelling tot wat het nieuws je wil vertellen, zijn ze niet pro-Europa. Ze zijn simpelweg fel anti-Rusland, de Oekraïeners zijn de hongersnood van de jaren '30 nog niet vergeten (toen stierven door Russisch toedoen een slordige 10 miljoen Oekraïeners).

En als de boel op de steppe uit elkaar lazert, zal dat niet zonder slag of stoot gaan. Dan kunnen we de tenten uit de jaren '90 weer onder het stof vandaan halen, want als er een burgeroorlog uitbreekt in een land formaatje Frankrijk, met het inwoneraantal van Spanje, dat net zo ver ligt als Spanje, kun je er gif op innemen dat er hier weer vluchtelingenkampen op de heide komen.

Deze post delen

Ik denk dat zoals het er nu voor staat in Oekraïne, misschien wel eens het beste voorbeeld is van hoe een "vreedzame" Revolutie in Nederland er uit zo kunnen komen te zien.

Onze regering die de dialoog zou willen aangaan en toch niet af zou willen treden.

De oppositie die vreedzaam en met protest zou beginnen, maar door onderling gekonkel uiteen zou vallen in splintergroeperingen.

Want: Zoveel mensen, zoveel wensen.

En als er iets is wat ons Nederlanders niet vreemd is, dan is het wel dat we allemaal een eigen mening hebben van hoe het dan wel zou moeten (kijk alleen maar eens hier op het forum).

Op een gegeven moment zouden de mensen uit voornamelijk de onderste laag van de bevolking het wachten en praten zat zijn en tot hooliganisme overgaan.

Van daar uit zal het van kwaad tot erger gaan omdat zowel de regering als oppositie deze groep niet meer in de hand zal kunnen houden.

Het Nederland zoals wij die kennen zou wel eens op kunnen houden te bestaan en zelfs een burgeroorlog zie ik nog wel voor me!

Deze post delen

Hopelijk, tegen die tijd, hebben we een woordvoerder zoals Klytsjko, een intelligente man die zowel de politieke trucs goed door heeft als de taal van de mensen spreekt.

Deze post delen

Hopelijk, tegen die tijd, hebben we een woordvoerder zoals Klytsjko, een intelligente man die zowel de politieke trucs goed door heeft als de taal van de mensen spreekt.

Hoe langer de volksopstand duurt, hoe minder macht Klitsjko zal hebben op deze mensen...

Deze post delen

Op een gegeven moment zouden de mensen uit voornamelijk de onderste laag van de bevolking het wachten en praten zat zijn en tot hooliganisme overgaan.

Van daar uit zal het van kwaad tot erger gaan omdat zowel de regering als oppositie deze groep niet meer in de hand zal kunnen houden.

Het Nederland zoals wij die kennen zou wel eens op kunnen houden te bestaan en zelfs een burgeroorlog zie ik nog wel voor me!

Blader even de geschiedenis in: Jordaanoproer

Dit soort zaken kwamen vroeger wel degelijk voor, en ze waren nog een stuk feller dan rellen nu (vroeger schoot de politie nog met scherp, en werd er met scherp teruggeschoten). Dat was ook de reden dat het Nederlandse leger tanks ging kopen, om "binnenlandse woelingen" (zoals men dat zo eufemistisch noemden) het hoofd te bieden. Reken ook mee dat in die tijd iedere zichzelfrespecterende politieke partij geheime wapenvoorraaden had 'voor het geval dat'.

Deze post delen

Sorry dan, mijn excuses.

Het gaat gewoon over de verdere escalatie van het conflict in oekraine

Spechtje, geen probleem, bedankt voor het plaatsen van de link. Jammer dat er altijd wel een modelrator is die last heeft van geldingsdrang en weer in een topic moet zieken :(

Deze post delen

Ik ben wel diep onder de indruk van mensen die bij min 16 tot min 20 voor hun idealen blijven strijden. Ik denk dat een Nederlandse demo na drie dagen regen al foetsie is.

Deze post delen

Mee eens !! Om op te warmen gebruiken ze overheid gebouwen. In gegooide ramen worden weer gerepareerd om de warmte binnen te houden. Werkt natuurlijk dubbel, omdat de overheid ook lam gelegd wordt !!

Deze post delen

Die mensen hebben natuurlijk ook iets om voor te vechten. Als ze dit accepteren van die maffiaregering dan krijgen ze Rusland\Poetin 2. Ze vechten voor hun vrijheid en toekomst waarin het iets democratischer aan toe gaat.

Deze post delen

Er is geen bankrun in de Oekraine, het plein wordt leeg geveegd en dit eist slachtoffers. Een ernstige situatie inderdaad,maar geen bankrun.

Jammer dat er dingen gecombineerd worden en zo opgefokt worden.

Deze post delen

Het is opgeschaald naar een begin van een burgeroorlog zegt het parlement

CRIMEAN PARLIAMENT CALLS UKRAINE EVENT BEGINNING OF "CIVIL WAR"!!!

Deze post delen

Bank Runs in Thailand, Bank Runs in Oekraïne? QE staat op springen? Wat is er allemaal aan de hand in de wereld?

Welkom op preppers.nl.

Zo'n eerste dag op het forum zal wel uhmm indruk maken?

Ja er is nogal wat aan de hand in de wereld, lees eens rustig wat draadjes :cool: :rolleyes: :p

Sorrie

K a n s

• Leuk 1

Deze post delen

Gast Peerke

Sorry dat ik even naar nibiru moet verwijzen met de volgende links:

Het gaat weer lekker met dode bankiers:

http://www.niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=7113:nog-meer-dode-bankiers-update&catid=15:financieel&Itemid=28

In Italië pakt nu de overheid met terugwerkende kracht 20 procent van ieder bedrag dat vanuit het buitenland op een bankrekening van een burger binnenkomt.

http://www.niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=7115:italie-pakt-geld-van-bankrekening-burgers&catid=15:financieel&Itemid=28

Ik ben blij dat ik een kluisje thuis heb. Het is toch mijn! geld en niet dat van een bank ?

Deze post delen

Sorry dat ik even naar nibiru moet verwijzen met de volgende links:

Het gaat weer lekker met dode bankiers:

http://www.niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=7113:nog-meer-dode-bankiers-update&catid=15:financieel&Itemid=28

In Italië pakt nu de overheid met terugwerkende kracht 20 procent van ieder bedrag dat vanuit het buitenland op een bankrekening van een burger binnenkomt.

http://www.niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=7115:italie-pakt-geld-van-bankrekening-burgers&catid=15:financieel&Itemid=28

Ik ben blij dat ik een kluisje thuis heb. Het is toch mijn! geld en niet dat van een bank ?

en nu van wat betere sites?

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...