Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat vertelt China ons ?

Kans
 Share

Recommended Posts

China is een bijzonder land.

Alles is groot.

Alles is er anders.

China denkt als een uitzondering, tov andere landen, niet in regeerperiodes van bv. 4 of 8 jaar.

China denkt zelfs vaak niet in periodes van een enkele generatie.

China denkt over een langere termijn na en acteert daarna.

Dat is bijzonder, er zijn weinig landen, regeringen, leiders die zover vooruit kijken en plannen.

Dus als je wilt weten wat op de langere termijn gaat spelen zou kijken naar China en proberen af te leiden wat zij denken, of op sturen, wat er gaat gebeuren wel eens een glazen bol kunnen blijken te zijn.

Natuurlijk is dit niet eenvoudig en we zullen het met veel aannames en gokken moeten doen.

Een heel veel gehoord idee is dat China goud verslaafd is om hun munt als wereldmunt te laten fungeren en dan de goudvoorraden als goudstandaard te laten fungeren.

China zelf zegt dat ze geen ambitie in die richting hebben.

China stelde al vaker voor dat een mandje van valuta of de SDR van het IMF die functie zou moeten vervullen en niet een enkele munt.

Klinkt dit zinnig?

Waarom zou China niet dezelfde voordelen als alle andere munten die de wereldmunt zijn geworden willen hebben, met als mooi voorbeeld de USD die met hun positie een lange periode van welvaart hebben gehad die puur op het exporteren van schulden was/is gebaseerd.

Die wereld positie heeft dan ook nog eens tot gevolg gehad dat ze zich zo verheven en goed vonden dat ze het nodig vonden of zelfs hun plicht, dat Amerika wereldwijd politieagent moest spelen.

Wat al die oorlogen, manipulatie enz enz uiteindelijk heeft gekost weet waarschijnlijk niemand maar dat die spelletjes nu Amerika heel snel naar de financiele afgrond leiden is ook niet moeilijk om te zien.

En als grootste argument voor China dat ervoor pleit dat ze die 'voordelen' niet zo ambieren is tijd.

Alle wereld munten hebben het relatief kort volgehouden, gemiddeld houd een fiat munt het zo'n 30 jaar vol de wereld reserve munten ongevoor het dubbele.

Maar met het gegeven dat China in veel langere periodes denkt is dit dus een korte termijn oplossing.

En als je ziet wat er met de landen die de reserve munt hadden gebeurde toen die munt werd overgenomen door de opvolger dan zijn dat niet al te beste vooruitzichten.

Dus laat ik eens aannemen dat China inderdaad NIET de nieuwe wereld reserve munt wil hebben, dan is er dus een ANDERE reden waarom ze zo DOL OP GOUD zijn!

Een ander veel besproken en vaak bespotte situatie is die van de spooksteden.

China heeft vele steden gebouwd, helemaal compleet, alles erop en eraan, huizen, straten, de voorzieningen, de winkelcentra, bussen, treinen, ja zelfs vliegvelden en er woont GEEN ENKEL mens.

Veel analisten wijten dit aan de overheden die plantechnisch te kort komen en aan de standaard inefficientie van een overheid die er nu eenmaal altijd is, en aangezien China nu eenmaal onbevatbaar groot is zal die inefficientie dus ook wel onbevatbaar groot zijn, zo denken die analisten. En we lachen stiekum om die rare Chinezen.........

Je kunt over chinezen veel vooroordelen hebben maar dat ze allemaal dom zijn is natuurlijk absurt.

Een effect van de gigaaantallen is dat het aantal hoogbegaafden mensen in China groter is dan de Nederlandse bevolking................

Neem maar even van mij aan dat er veel fout zal gaan in China, maar dat veel van die slimme mensen ook echt op de goede plek zitten en echt wel zaken goed op orde hebben.

Ik ga er dus even vanuit dat China deze, voor ons absurde, situatie HEEL BEWUST heeft gecreeerd !

China is ook al jaren bezig om enorme voorraden grondstoffen op te bouwen.

Natuurlijk heeft dit land veel grondstoffen nodig, maar de hoeveelheden die China de afgelopen jaren heeft ingekocht is schokkend.

En veel van de grondstoffen worden momenteel niet verbruikt maar domweg opgeslagen voor toekomstig gebruik.

Ook hier zijn de analisten van op de hoogte, en weer wordt vaak geroepen dat China slecht kan plannen of gewoon te veel dollars heeft en dus niet nauw hoeft te kijken, en weer wordt wordt wat gegniffelt om die rare Chinezen.

Maar naast de actuele enorme grondstoffenaanvoer is China veel breder bezig.

China is in werelddelen als Afrika en zuid Amerika, we mogen ons afvragen waar niet?, heel druk bezig zich letterlijk in te kopen.

Door daar veel aan ontwikkeling te doen, infrastructuur enz, koopt het zich in bij veel potentieele mijnen en andere grondstoffen voorzienende en verwerkende bedrijven en bij overheden.

Deze contacten, ontwikkelingen en vaak ook permanente vestiging van Chinezen heeft al veel analisten doen verbazen.

Zijn de westerse landen vaak uit om ze snel mogelijk zo veel mogelijk misbruik te maken van die landen in een kortzinne strategie om maar snel winst te maken, is China bezig om een langdurige relatie en samenwerking op te bouwen!

Het is dan ook duidelijk zichtbaar dat veel landen de Chinezen graag zien komen ipv de westerse bedrijven waar ze de werkwijze maar al te goed van kennen.......

China is ook druk bezig om met name in Amerika maar in elke ontwikkelde economie een ongekende impact te hebben.

Naast dat veel goederen uit China Amerika instromen, en dollars weer naar china gaan, koopt Chine steeds meer Amerkaanse bedrijven, landgoed, vastgoed en kennis op.

Was dit lang voor behouden aan de Chineese overheid, de besrijven doen nu ook al een tiental jaren mee en recent Ijn er ook heel veel vermogende private Chinezen die vastgoed en grond maar ook bedrijfjes kopen enz enz.

Als je nu even afstand neemt en probeert te begrijpen hoe de Chinezen in lange termijn denken, dan komt er toch wel een hele duidelijke mogenlijkheid boven drijven.

Wat als dit alles nu een bewust beleid is?

Wat als China, die al veel langer met fiat systemen werkt dan het relatief jonge Westen en dus veel beter weet dat het altijd fout gaat met elk fiat systeem!, al veel verder is dan wij?

Wat als China in 1971 toen Nixon goud los koppelde van de dollar wist wat dit tot gevolg zou hebben voor de dollar?

Toen al wist wat wij nu met grote ogen aan het aanschouwen zijn?

En als je die wetenschap langs de ontwikkelingen en bewegingen van China vanaf 1971 legt, is er dan een logische verklaring.?

Stel dat China toen wist dat de fiat wereld geleid door de dollar onherroepelijk op een totale collapse zou uitlopen wat zou jij dan doen als je de macht had in China?

Zou je de volgende wereldreservemunt willen hebben met alle ellende die er onvermijdelijk 50 tot 100 jaar later zou komen, NEE volgens niet.

Je zou alles op alles zetten om het spel mee te spelen maar in je voordeel teblaten eindigen.

Je zou maximaal inzetten op alles dat echte waarde heeft, grondstoffen, ontwikkeling, goud, infrastructeur enz.

En als je maar groot genoeg denkt dan zou je al steden gaan bouwen voor de generaties die de komende 10-20 jaar komen!

Je zou maximaal in lange relaties investeren in landen die grondstoffen hebben.

Je zou overal je mensen laten integreren in de juiste bedrijven in landen steden...

Je zou overal landbouwgrond opkopen.

Je zou je maximaal in de fiat schulden steken, omdat je weet dat er een reset komt en dat de hele wereld in de fiat schulden zit en dat niemand die kan afbetalen en dus dat er uiteindelijk een grote kwijtschelding zal moeten komen om verder te gaan!

Em je zou weten dat uiteindelijk maar een beperkt aantal dingen van balang zou zijn:

Dat wat je habt aan goederen (GOUD)

Dat wat je hebt aan infrastructuur

Dat wat je hebt aan mensen

Dat wat je hebt aan goede langdurige relaties

En dus precies wat China in het extreme aan het najagen en realiseren is de afgelopen decenia.

Ik denk dat China ons een hele duidelijk verhaal aan het vertellen is.

Prep ze,

K a n s

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als er iets is wat chinezen (en alle andere spleetogen volgens mij) juist niet aangaan zijn het langdurige relaties, het zijn opportunisten pur sang op zakelijk gebied.

Hai hai fuck you very much is daar eerder de lijfspreuk. Sorry, maar op dat vlak hebben ze van enige eergevoel noch langer termijn investering iets geleerd is mijn ervaring.

Link naar reactie

Een heel veel gehoord idee is dat China goud verslaafd is om hun munt als wereldmunt te laten fungeren en dan de goudvoorraden als goudstandaard te laten fungeren.

China zelf zegt dat ze geen ambitie in die richting hebben.

China stelde al vaker voor dat een mandje van valuta of de SDR van het IMF die functie zou moeten vervullen en niet een enkele munt.

Zijn de westerse landen vaak uit om ze snel mogelijk zo veel mogelijk misbruik te maken van die landen in een kortzinne strategie om maar snel winst te maken, is China bezig om een langdurige relatie en samenwerking op te bouwen!

Het is dan ook duidelijk zichtbaar dat veel landen de Chinezen graag zien komen ipv de westerse bedrijven waar ze de werkwijze maar al te goed van kennen.......

China is ook druk bezig om met name in Amerika maar in elke ontwikkelde economie een ongekende impact te hebben.

Naast dat veel goederen uit China Amerika instromen, en dollars weer naar china gaan, koopt Chine steeds meer Amerkaanse bedrijven, landgoed, vastgoed en kennis op.

Was dit lang voor behouden aan de Chineese overheid, de besrijven doen nu ook al een tiental jaren mee en recent Ijn er ook heel veel vermogende private Chinezen die vastgoed en grond maar ook bedrijfjes kopen enz enz.

Ik heb inderdaad ergens gelezen dat als China niet als 'reserve currency' wil fungeren en dat goud, bij het falen van het huidige fiat systeem, gekoppeld zou worden aan SDR's. Ik had dusver begrepen dat we dan een soort van goudstandaard krijgen maar daarnaast fiat wel zou blijven bestaan.

Zaken doen in Asia is verder vooral gebaseerd op relaties en niet zozeer op winst. Als je een beetje inleest op hun cultuur dan zie je dat het geven van kado's en dergelijk standaard gebeurt daar en relaties opbouwen vaak een lang en tijdrovend proces is. Doe je eenmaal zaken met ze dan stappen ze ook niet zomaar op.

Naast de Ghostcity's in hun eigen land had ik ook al vernomen dat in Zuid-Afrika dezelfde grootschalige vastgoedprojecten draaien/worden opgezet.

Het ziet er inderdaad uit alsof ze terugkeren naar de basiswaarden/assets en zich richten op de langere termijn. Momenteel als ik rondkijk zou ik ook vooral doen 'as the chinese' doen. Buy the gold and plunder the money accounts!

Link naar reactie

Als er iets is wat chinezen (en alle andere spleetogen volgens mij) juist niet aangaan zijn het langdurige relaties, het zijn opportunisten pur sang op zakelijk gebied.

Hai hai fuck you very much is daar eerder de lijfspreuk. Sorry, maar op dat vlak hebben ze van enige eergevoel noch langer termijn investering iets geleerd is mijn ervaring.

Ik herken dat wel, maar is dat typisch Chinees, of een beperkt stukje Chinees wat wij zien?

Vergeet niet dat Chinezen die hier zijn komen werken niet de standaard chinees is.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Door een jarenlange vriendschap met een Chinese vriendin en dat we elkaar kennen/hebben gezien word ik binnen haar familie als de grote broer beschouwd en is zij mijn zus(je). Mijn ouders vinden het (ook al kennen ze haar) ietwat vreemd dat ik het zo benoem en uitdraag maar daar denken ze in China heel anders over. Terwijl mijn buurvrouw (restaurant) ook Chinese is maar die wil je allesbehalve tegenkomen want ze gaat meppen als haar iets niet bevalt (ik spreek uit ervaring).

Over contrast gesproken...

Bottom line: Elke cultuur of land heeft mensen waar je het mee kan vinden of niet, dat sommige culturen in het algemeen meer aantrekkelijke eigenschappen heeft dan andere tja... dan zouden de culturen die er nu verbaasd over zijn zich toch eens achter de oren moeten krabben wat er nu fout gaat bij hen :)!

Link naar reactie

[.....]

K a n s

Ik volg jouw redenatie volledig en ik had nog niet zo beschouwd. Weer wat geleerd.

Waar China wel mee in de maag zit is de enorme toename van private schulden. In de afgelopen tien jaar is die schuld zo gigantisch gestegen (de min of meer gewone Chinees is ineens in staat om geld te lenen en een bedrijf op te zetten). De hoeveelheid Chinezen met Diabetes Type II is gigantisch gestegen door de stijging van de 'Welvaart'. De hoeveelheid werkende Chinezen is af aan het nemen. Enkele nieuwsitems van ZH die mij de afgelopen week opvielen over China:

• The working population is all those people in China that are aged between 15 and 59 years of age.

• That workforce currently stands at 67.6%of the total Chinese population.

• That figure fell in 2013 in comparison to the previous year’s figure, by 1.6%.

There are currently 919.54 million people that are in the workforce-age range today in China.

• The fall means a reduction of 2.44 million.

• The figures were issued on Monday January 20th 2014 by the National Bureau of Statistics.

...borrowers are facing rising pressures for loan repayments in an environment of overcapacity and unprofitable investments. Unable to generate cash to service their loans, they have to turn to the shadow-banking sector for credit and avoid default. The result is an explosive growth of the size of the shadow-banking sector (now conservatively estimated to account for 20-30 percent of GDP).

"Close relatives of China’s top leaders have held secretive offshore companies in tax havens that helped shroud the Communist elite’s wealth, a leaked cache of documents reveals" the ICIJ's latest offshore weawlth expose begins.[....] But the biggest stunner is the sheer size of the wealth transfer: according to ICIJ estimate, up to $4 trillion in "untraced assets" may have left China since 2000.

Since Lehman Brothers collapsed in 2008, the level of private domestic credit in China has risen from $9 trillion to an astounding $23 trillion. That is an increase of $14 trillion in just a little bit more than 5 years. Much of that "hot money" has flowed into stocks, bonds and real estate in the United States. So what do you think is going to happen when that bubble collapses?

The bubble of private debt that we have seen inflate in China since the Lehman crisis is unlike anything that the world has ever seen. Never before has so much private debt been accumulated in such a short period of time. All of this debt has helped fuel tremendous economic growth in China, but now a whole bunch of Chinese companies are realizing that they have gotten in way, way over their heads. In fact, it is being projected that Chinese companies will pay out the equivalent of approximately a trillion dollars in interest payments this year alone. That is more than twice the amount that the U.S. government will pay in interest in 2014.

Zoals gewoonlijk wordt Het Volk bestolen ($4 T) en de Schuld is continentaal van proporties. Proletariërs - Libertarisme 0:1 denk ik. Maar laten we het nodeloos ingewikkeld maken. Ik ben niet zo slim maar ik vrees dat er allerlei Chinese Pythons onder het Grasveld liggen die de lange termijn strategie van China wel eens de das om kunnen doen. Met name de forse bedragen die opgehoest moeten worden aan rente zijn de bekende molensteen om de nek van de economie.

• Leuk 1
Link naar reactie

[...]

China denkt als een uitzondering, tov andere landen, niet in regeerperiodes van bv. 4 of 8 jaar.

China denkt zelfs vaak niet in periodes van een enkele generatie.

China denkt over een langere termijn na en acteert daarna.

[...]

Dat wat je hebt aan goederen (GOUD)

Dat wat je hebt aan infrastructuur

Dat wat je hebt aan mensen

Dat wat je hebt aan goede langdurige relaties

[...]

Prep ze,

K a n s

Weer een mooi stuk, Kans. Interessante gedachtegang en misschien heb je gelijk.

Maar toch, toch heb ik het gevoel dat je China te hoog inschat. Het is zonder meer waar dat Chinezen heel veel wijsheid bezitten, maar om de oude wijsheden uit het verleden ook toe te dichten aan de zittende macht? Ik weet het niet, volgens mij blijkt dat niet uit hetgeen ze doen.

Ik geloof best dat China geen belang heeft bij het aanvoeren van de mensheid, in de vorm van 's werelds grootste economie en een world reserve currency. China heeft zich eeuwenlang afgesloten van de rest van de wereld. Lang voordat de Portugezen en de Spanjaarden de wereldzeeën begonnen te verkennen, hadden de Chinezen de zeeën, ik meen, tot aan de Oostkust van Afrika, al verkend en besloten dat ze er niets te zoeken hadden. Zij trokken zich terug op hun eigen continent.

Als zij werkelijk zulk een lange termijn planning hadden, of zo'n vooruitziende blik, waarom waren ze dan niet in 1971 al begonnen met goud opkopen? In 1972 kostte een troy ounce $ 58,42!!

Als zij werkelijk begrepen hadden waar het allemaal op uitdraaide, waarom hebben ze dan niet direct al hun dollars weer uitgegeven aan nuttige zaken, in plaats van het bedrag aan schuldenpapieren vanuit Amerika te laten oplopen tot 1,3 biljoen dollar! Tenminste, dat is wat ze nu nog hebben.

Dat ze leegstaande steden bouwen, is nu ook niet direct een bewijs dat ze iets weten wat wij niet weten. Wie bouwt er nu een complete stad om over 10 of 15 jaar te betrekken. Dat moet je eerst de hele boel weer renoveren. Er zijn ook voorbeelden van het afbreken van nog praktisch nieuwe kantoorpanden in Shanghai, om plaats te maken voor een iets moderner gebouw, vooral bedoeld om het leger bouwvakkers aan de gang te houden. Ik geloof dat ze die steden hebben gebouwd, omdat er vraag was naar vastgoed projecten voor de opkomende middenklasse, die wilde ook kunnen investeren. Er staat niet voor niets een krediet bubbel op springen in China. En die bubbel zou de Amerikaanse kredietcrisis van 2008 kunnen doen verbleken.

En hoe zit dat precies met de bevolkingsgroei in China? Ze hebben de één kindpolitiek nu iets versoepelt, want de problemen die op hun pad liggen, zijn enorm. Ook bij het instellen van die wet, had men niet helemaal door wat het tot gevolg zou hebben voor de komende generaties. En mochten ze die problemen te boven komen en er een dalende trend inzetten, dan loopt het bevolkingsaantal terug, en komen er weer steden leeg te staan.

En waarom ze nu als gekken achter goud aan zitten en grondstoffen preppen, tja, dat is misschien wel omdat zij nu ook beginnen in te zien dat het allemaal fout gaat lopen. Maar dat is dus pas sinds een jaar of 5. En als straks de dollar valt, of yen, of de euro en de hele wereldeconomie dwarrelt als een kaartenhuis in elkaar, ja dan sluiten de Chinezen misschien weer hun grenzen en doen ze lekker hun eigen ding. Als je alle goud bezit en vele tonnen grondstoffen, dan heb je wel iets te ruilen met minder bedeelde landen. Dus geen goud als om de yuan aan te koppelen, maar gewoon als betaalmiddel.

Het zou kunnen dat jij het bij het rechte eind hebt, dat ze wijzer zijn dan wij denken. Maar tot nog toe vind ik hun handelen niet getuigen van een dieper inzicht.

Neem nu dat schandaal dat laatst in het nieuws kwam, dat de top van de communistische partij verdacht wordt van het wegsluizen van 1.000 tot 4.000 miljard dollar. Wat zegt dat over hun kijk op de toekomst?

Charlie

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...