Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

lewieke

De fases van de komende crash van de economie

Recommended Posts

http://www.caseyresearch.com/articles/a-glimpse-into-the-coming-collapse

Ik heb de inhoud van het artikel grosso modo vertaald en grotendeels de inhoud overgenomen hoewel het hier geen letterlijke vertaling betreft. Interessante delen heb ik behouden, minder interessante stukken wrden geschrapt. De tekst hieronder geeft weer hoe ik de tekst interpreteer.

Enkele lijnen die we mogen verwachten.

Begin 1999 werd de instorting van het economische systeem in de 'eerste wereld' voorspeld die een impact zou hebben op alle andere economieën. Een aantal domino's zullen an elkaar vallen waardoor het systeem stapsgewijze ontrafeld wordt. Deze 'ontrafeling (instorting) van ons maatschappelijk weefsel zou zich in een periode van 10 jaar voltrekken. In de studie werd de crash van de eerste domino's (de aandelen- en huizenmarkt) voorspeld omstreeks 2005.

De crash kwam pas in 2007 voor en vaak werd de timing én de volgorde van de vallende dominostenen verkeerd voorspeld. Jammer genoeg is de voorspelling van de ineenstorting tot nog toe bijna volledig correct.

De primaire gebeurtenissen zijn relatief precies te voorspellen : ze omvatten de grote ineenstorting van de obligatie- en aandelenmarkten en mogelijks plotse deflatie, gevolgd door een erge inflatie (als het al geen hyperinflatie wordt), gevolgd door de crash van verschillende belangrijke munten, in het bijzonder de Euro en de US dollar.

De secundaire effecten zijn minder zeker maar omvatten zeker : gestegen werkloosheid, monetaire controle, protectionistische maatregelen en erge economische depressie enz.

Er zullen veel verrassingen zijn en overheden zullen in paniek een aantal maatregelen nemen zoals mogelijks :

-Reisbeperkingen (naar het buitenland, opheffing van paspoorten) op kleine schaal is dit al aan de gang in de EU en de VS, later volgen reisbeperkingen binnen de eigen landsgrenzen, controlepunten op snelwegen, enz.

- Confiscatie van welvaart. De EU heeft de confiscatie van bankrekeningen al geïnstitutionaliseerd en we mogen verwachten dat deze regelgeving een internationale vorm van overheidsdiefstal wordt. Wat niet betekent dat andere bezittingen zoals edel metaal, vastgoed of andere goederen niet aangeslagen kunnen worden. Het betekent vooral dat de (morele) grens van confiscatie niet meer zal besaan. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat ander bezit veilig zou zijn.

- Voedseltekorten. De voedselindustrie werkt met kleine marges en overleeft enkel bij snelle betaling van fakturen. Met inflatie, weinig business, faillissementen, ... zal het percentage falingen fors toenemen.

- Krakersbewegingen zullen ontstaan als meer mensen hun woningen niet meer kunnen betalen. Een nieuwe categorie van daklozen zal ontstaan uit de vroegere middenklasse. Het bezit van eigendom zal moeten plaats ruimen voor het in gebruik nemen van eigendom.

- Rellen. Die zullen wellicht spontaan ontstaan door bovenstaande omstandigheden of overheden zullen ze opzetten om zo de staat van beleg te kunnen afkondigen om hun controle op de bevolking te vergroten. De VS is hiervoor al voorbereid door de aanname van de NDAA regelgeving die kort gesteld de VS als 'slagveld' voorstelt en waarbij elke inwoner kan beschouwd worden als een vijandige strijder. De regelgeving zal wellicht overgenomen worden door andere landen waar volksopstand ontstaat.

De voorspellende waarde van de instortende overheid en wat die haar burgers kan aandoen mag dan lijken als speculatie. Door na te denken over de mogelijkheid van dergelijke omstandigheden, kunnen burgers zich voorbereiden over de nodige stappen die ze kunnen zetten.

Mocht je denken dat bovenstaande evolutie zou kunnen ontstaan, dan moet je je afvragen met welke ontwikkelingen je kan leven en je afvragen hoeveel tijd er nog rest voor deze gebeurtenissen realiteit worden. Wat kan je doen om die omstandigheden het hoofd te bieden ? De hele wereld gaat om zeep is wellicht in de 'eerste wereld' waar, maar terwijl landen ten onder gaan, komen andere op. Het zal aan ons zijn om te beslissen of we het slachtoffer willen worden van de komende gebeurtenissen of anderzijds of we kansen zien om zelf internationaler te denken (en te reageren)

• Leuk 2

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Interessant. Kijk ook eens hier naar in dit verband:

http://www.beursbox.nl/beurs-kennisbox/personen/kondratieff-theorie.html

http://plazilla.com/volgens-de-kondratieffcyclus-gaan-we-van-recessie-naar-depressie-1

Betreft uitleg van kondriatev cycly waarbij deze russische econoom in 1920 al deze recessie voorspelde en deze periodes tevens gekenmerkt worden door onzinnige oorlogen...

Deze post delen

4 maart gaat het dus gebeuren...aldus Grady Means, Econoom onder Nixon en Nelson Rockefeller en Managing partner van Price Waterhouse Coopers

Hij had het in October vorig jaar al voorspeld in de Washington Times.

http://www.washingtontimes.com/news/2012/oct/25/us-economy-on-schedule-to-crash-march-2014/

Maar nu even weer opgerakeld:

http://www.shtfplan.com/headline-news/elite-insider-predicted-massive-crash-in-2012-very-large-probability-around-march-4-2014_02032014

Heb een gedeelte even een beetje vertaald, maar het is het bekende verhaal:

"Er is een zeer grote kans dat het werkelijke einde van de wereld rond 4 maart 2014 zal zijn.

De doomsday klok zal dan luiden , omdat de Amerikaanse economie volledig crashed rond die datum , die op hun beurt , alle economieën in de wereld en alle hoop op herstel voor de nabije toekomst neerhalen - zeker over verloop van de meesten van ons leven . Rente zal omhoogschieten , bedrijven zullen mislukken, de werkloosheid gaat naar recordhoogte , materiaal en voedseltekorten zullen ongebreideld zijn , en er zou grote maatschappelijke onrust kunnen zijn.

Elke wishful thinking dat Amerika in een " herstel " is en dat " dingen steeds beter worden" is een illusie .

..

De centrale vraag is het vertrouwen in Amerika , en de wereld begint het vertrouwen snel te verliezen. Op een gegeven moment , snel, zal de Verenigde Staten een niveau van deficit spending en schulden bereiken, waarbij de landen van de wereld het geloof in Amerika zullen verliezen en beginnen om hun investeringen terug te trekken. Veel vooraanstaande economen en bankiers denken dat een ander biljoen dollar of zo het op kan lossen. Een run op de bank zal plotseling beginnen , en een sneeuwbal effect veroorzaken .

Op dat moment zullen we ons eigen tekort moeten financieren , en we zullen niet in staat zijn om dit te doen . We zullen obligatierentes verhogen om opnieuw buitenlandse investeringen aan te trekken, de rente zal omhoog gaan, en bedrijven zullen mislukken. De werkloosheid zal omhoogschieten .

De rest van de wereld crasht volledig met ons mee ."

Deze post delen

Alle berichtgeving in diverse internationale media (waarvan ook op dit forum gewag werd/wordt gemaakt in verschillende draadjes) wijst er idd erg sterk op dat er iets "groots" staat te gebeuren. De positieve kant hiervan kan zijn dat we eindelijk in gaan zien dat we al tientallen, zo niet honderden, jaren verkeerd bezig zijn geweest met de aarde en haar bronnen/schatten en dat er eindelijk een halt wordt toegeroepen aan de uitputting van onze bronnen en het exploiteren van medemensen. Ik vrees voor de vele onschuldige slachtoffers onder de zwakkere groepen van onze wereldbevolking!

• Leuk 1

Deze post delen

Gast DickBerts
Alle berichtgeving in diverse internationale media (waarvan ook op dit forum gewag werd/wordt gemaakt in verschillende draadjes) wijst er idd erg sterk op dat er iets "groots" staat te gebeuren. De positieve kant hiervan kan zijn dat we eindelijk in gaan zien dat we al tientallen, zo niet honderden, jaren verkeerd bezig zijn geweest met de aarde en haar bronnen/schatten en dat er eindelijk een halt wordt toegeroepen aan de uitputting van onze bronnen en het exploiteren van medemensen. Ik vrees voor de vele onschuldige slachtoffers onder de zwakkere groepen van onze wereldbevolking!

Wat een schitterende posting! Helemaal mee eens. De crash gaat afschuwelijk worden. Geen enkele illusie daarover. Toch verlang ik er ook naar. Ik wil weer een toekomst. Niet zozeer voor mezelf als ouwe lul, maar voor de mensheid, de dieren, deze schitterende planeet en het leven zelf!

Deze post delen

4 maart gaat het dus gebeuren...aldus Grady Means, Econoom onder Nixon en Nelson Rockefeller en Managing partner van Price Waterhouse Coopers
het kan zijn dat ik er overheen lees, of niet goed heb opgelet, maar de datum '4 maart' , waarom op die dag?

Deze post delen

Hij rekende anderhalf jaar na zijn eerste artikel in de krant mede doordat die andere in het artikel genoemde economen ook op die termijn waren uitgekomen. Om en nabij.

When might this all happen? Paul Volker indicates we might face a mess like this in the next year and a half. David Walker, former U.S. comptroller, i.e., the former chief accountant of the U.S. government, has suggested similar time frames for economic catastrophe.

Deze post delen

ah, ok... een ongeveertje dus, voorspellen is zooo 2012 ;) ...maar ik neem het serieus hoor!

en loop al met grote bogen om banken heen, er kan daar van alles rouw op je dak vallen tegenwoordig :p

en nu een serieuze vraag aan een ieder. Wat zou jij doen in dit geval:

Je werkt en bouwt tegoeden op van vakantie uren en vakantie dagen. Als het snel mis gaat, eind van de maand, dan is dat ook verdampt, toch :confused: Nou dringen mijn zenuwen er op aan om het te laten uitkeren en direct in zilver om te zetten. Zuiver gericht op het behoud van dat tegoed. Of zie ik nu beren op de weg?

Nou zag ik ook dat Silver Mountain nu geen contanten accepteert omdat zilvermunten pas over 2 a 3 weken leverbaar zijn, wel kan je nu digitaal overmaken... en dat zie ik nou net niet zitten, of zijn dat ook beren op de weg? wat zou jij doen?

• Leuk 1

Deze post delen

Nou zag ik ook dat Silver Mountain nu geen contanten accepteert omdat zilvermunten pas over 2 a 3 weken leverbaar zijn, wel kan je nu digitaal overmaken... en dat zie ik nou net niet zitten, of zijn dat ook beren op de weg? wat zou jij doen?

Jawel hoor, even een mailtje sturen. De optie is van de website, maar op verzoek kun je prima contant betalen (was mijn ervaring, eind december '13)

Deze post delen

Nou, ik had ze gebeld @f150 en dit is letterlijk wat ze me vertelden: contant betalen was alleen mogelijk voor munten die in voorraad waren. En hij zei zelfs dat de 'contant' optie mogelijk geheel zal stoppen wanneer de nieuwe zending binnen is.

Deze post delen

het kan zijn dat ik er overheen lees, of niet goed heb opgelet, maar de datum '4 maart' , waarom op die dag?

Omdat ik 3 maart de sleutel krijg van mijn nieuwe woning. Na het Orakel de Zondvloed.

• Leuk 1

Deze post delen

De ark....mooi gevonden Dick, maar ik heb een woning die gelukkig 5 meter NAP+ is en met een fijne tuin in een rustige buurt staat. Sowieso is de ark een sprookjesverhaal natuurlijk, maar dat wisten we al. Geen boot is groot genoeg om voor miljoenen diersoorten onderdak te verlenen, laat staan ook nog voldoende water en voedsel te herbergen. Mensen die denken dat de ark daadwerkelijk ooit gebouwd is, zijn per definitie compleet idioot.

Back on Topic. Ik zie steeds meer nieuwsberichten die potentiële aankondigingen zijn van een collaps van het systeem. Nikkei levert in, China's groeicijfers rammelen, werkeloosheid stijgt en ga zo maar door. Ondertussen zijn de banken en de overheden druk bezig om respectievelijk bonussen uit te delen en belastingdruk te vergroten. Jazeker, het gaat mis. Maar das precies de bedoeling.

Deze post delen

Omdat ik 3 maart de sleutel krijg van mijn nieuwe woning. Na het Orakel de Zondvloed.

aha, ik snap het al:

je hebt natuurlijk zo'n foute hypotheek van een woekerbankier genomen ;)

Deze post delen

Gast DickBerts

Raar woord dat woekerbankier, net alsof er ook niet woekerende bankiers zouden bestaan...

Je zou ze toch in natwater willen verdrinken.

Deze post delen

Nou, ik had ze gebeld @f150 en dit is letterlijk wat ze me vertelden: contant betalen was alleen mogelijk voor munten die in voorraad waren. En hij zei zelfs dat de 'contant' optie mogelijk geheel zal stoppen wanneer de nieuwe zending binnen is.

Ik heb het vermoeden dat dit ook te maken heeft met het bedrag wat er mee gemoeid is :o

Greener

Deze post delen

Raar woord dat woekerbankier, net alsof er ook niet woekerende bankiers zouden bestaan...

Je zou ze toch in natwater willen verdrinken.

Doodslaan met hard, droog water mag ook hoor :)

• Leuk 1

Deze post delen

Interessant. Kijk ook eens hier naar in dit verband:

http://www.beursbox.nl/beurs-kennisbox/personen/kondratieff-theorie.html

http://plazilla.com/volgens-de-kondratieffcyclus-gaan-we-van-recessie-naar-depressie-1

Betreft uitleg van kondriatev cycly waarbij deze russische econoom in 1920 al deze recessie voorspelde en deze periodes tevens gekenmerkt worden door onzinnige oorlogen...

Dit is het waarvoor ik ben gaan preppen. Deze materie werd gegeven op een beleggingscursus. Alleen was de uitleg een beetje eenvoudiger: De waarde van de goederenstroom is (deels) afhankelijk van de kostprijs, die op zijn beurt sterk afhankelijk is van onder meer de kosten van lonen. Die zijn het laagst op het moment van de diepste crisis, mensen werken dan als bezetenen voor een beetje geld. Hoe meer we uit het dal komen, hoe meer we opgelucht adem halen en het wat kalmer aan kunnen doen voor wat hoger loon. Of we nou rechtstreeks aan de produktie deelnemen of indirect via overhead of dienstverlening, zorg, etc. Geleidelijk aan doen we minder voor meer geld. Een normaal psychologisch gegeven, dat enorme golven in de economie opwekt. Aldus Kondratieff.

Misschien dat de nieuwe neergang waar we nu aan bezig zijn wat minder diep gaat worden, omdat de productie in deze golf niet meer alleen in de eerste wereld plaatsvindt. Ik hoop dat maar.

Deze post delen

4 maart gaat het dus gebeuren...

Het is vandaag 5 maart 2014

Dat heb ik dus tegen voorspellingen. Ophitserij en bangmakerij die nergens voor nodig is als je elke dag bewust leeft en rekening houdt dat het ooit gebeurt...En dan is er nog niks aan de hand als je terug kan vallen op je prepuitrusting.

Deze post delen

Tja. Je kan het natuurlijk altijd serieus nemen. Of niet. Als dit soort berichten opduiken in de pers (zoals het einde van de wereld van de Mayas) dan is het wel handig om daar melding van te maken. Iedereen weet dat je dat soort dingen met een korreltje zout genomen moeten worden.

Voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst betreft.

Deze post delen

Tja. Je kan het natuurlijk altijd serieus nemen. Of niet. Als dit soort berichten opduiken in de pers (zoals het einde van de wereld van de Mayas) dan is het wel handig om daar melding van te maken. Iedereen weet dat je dat soort dingen met een korreltje zout genomen moeten worden.

Voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst betreft.

Voorspellingen doen mbt het verleden zijn makkelijker...........:D

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...