Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waterfilters


zwellever

Aanbevolen berichten

Mijn vraag is waarom iedereen toch zo weg loopt met die keramische waterfilters.

Naar mijn idee voldoet een zelfgebouwd zand/kool filter en daarna koken net zo goed,zelfs als je voor je te putten emmertje water de rottende lijken aan de kant moet schuiven.

Ik vermoed dat die hype georganiseerd is door handige commerciële jongens die hebben bedacht dat je zo'n ding MOET hebben,anders ben je ten dode opgeschreven bij SHTF,onzin mijns inziens,met een beetje gezond nadenken kom je een stuk verder.

Voor NL;

Ik denk zat je in 95% van de gevallen op minder als twee meter op grondwater bent gestuit als je gaat graven,OK,niet altijd even lekker of met ijzer en nitraat vervuild maar niet levensbedreigend en zeker niet als je het kookt.

Ik persoonlijk zie dus niets in zo'n duur ding,met ook nog eens een zeer beperkte levensduur.

Ongetwijfeld zijn er een hoop mensen het niet met me eens en misschien zie ik het e.e.a. over het hoofd,dus doe je best om me van m'n ongelijk te overtuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zwellever, het is maar net wat je budget en doel is voor het "preppen" tbv je watervoorziening. Denk je uit de voeten te kunnen met zo'n koolstoffilter, zeker doen. Bespaart je geld en dat kan je voor andere zaken gebruiken die jij belangerijker vindt.

 

Wederom "denkt" er weer iemand dat zo'n filter voldoet (zelfgemaakt koolstoffilter). Niets mis mee, maar als de boel onderuit gaat, wil ik voor 99,99% ZEKER WETEN dat ik een goed functionerend filter heb, dat getest is op de veilige werking ervan. Ik wil ook best aannemen dat zo'n zelfgemaakt filter goed zal werken, zeker als je achteraf het water ook nog kookt. Maarja, zoals Rien al aangeeft, soms kan je simpelweg niet koken.....

 

Ik snap een flink aantal members niet zo heel goed hier op het forum (flamesuit on). Die denken van alles over allerlei zaken en nemen van alles aan zonder zelf te testen en/of te controleren of de werking ook echt is zoals aangegeven door de producent/maker. Zeker met water, wat een eerste levenbehoefte is, neem je geen risico? Maar OK, ieder z'n eigen opvattingen, maakt het forum ook wel levendig.... :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwellever heeft helemaal gelijk mijn inziens. Je kan mijn waterfilter ook maak van 50mm of 40 mm buis. Lengte 40 cmm. Dan ziet het er weer anders uit. Wat ik tegen de keramische filters heb is de prijs en waarschijnlijk moet je ze om de zoveel liter terug spoelen. Verkeerd terugspoelen betekend een totaal besmet filter. Een nieuw pakket is ook verschrikkelijk duur. En de belangrijkste reden die ik heb is dat ik ze niet vertrouw, volgens mij beloven ze meer dan ze waar maken. Als ik vuil water heb dan kook ik of ik zal er alles aan doen om te kunnen koken. Kan dat echt niet heb ik mijn zuiveringstabletten bij de hand.

Maar iedereen die zo'n ding wil kopen moet dit natuurlijk gewoon doen.

 

Ik kook eerst en dan door het filter!! Zo niet dan heb je eventuele bacteriën en virussen in je filter zitten. Doe je dit niet dan zal je altijd moeten koken na het filtreren. Door het opgepompte water door mijn filter te doen krijg je een enorme smaakverbetering en die nitraten etc ben je daarmee kwijt.

 

Toch maar even een sencuurtje ....piep! dank Rodin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.

Wat als je niet kunt/wilt koken?

Een keramisch zwaartekracht filter is het toppunt van gebruiksgemak.

En met de levensduur, dat valt nogal mee.

 

Niet om te zeiken,maar ik kan me weinig of geen situatie voorstellen dat ik niet binnen een uur wel aan water voor zo'n filter zou kunnen komen en niet aan water wat op de traditionele manier gezuiverd zou kunnen worden

Als je niet wilt/kunt koken lijkt het me vooral zaak te zorgen dat je zo snel mogelijk in een situatie komt waar dat wel kan,niet alleen voor je water bereiding,dit soort zeer tijdelijke situaties vergoelijken voor mij nog steeds niet de aanschaf van zo'n apparaat,

Nogmaals,het gaat me er niet om een gebruiks artikel af te kraken maar alleen om de pure noodzaak er van.

En om het niet afhankelijk zijn van "hardware" maar meer van kennis en kunde natuurlijk .

Link naar reactie
Delen op andere sites

En om het niet afhankelijk zijn van "hardware" maar meer van kennis en kunde natuurlijk .

 

Ik denk dat de ervaring die je opdoet met bijvoorbeeld Ivan's project van grote waarde is. Alleen al voor de expertise zou je zo'n ding moeten bouwen. Voor de rest is het m.i. geen of-of beslissing, maar meer en-en. Hoewel ik voldoende waterfilters + toebehoren heb, ga ik ook zo'n waterfilter bouwen. Mooi project.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt om inderdaad waardevol om Ivan z'n project eens uit te voeren. Het enige is dat je op geen enkele manier weet of het filter effectief is. Dit krijg je alleen te weten, als je de mogelijkheid hebt, om het water te testen in een laboratorium.

 

Zwellever er zijn voldoende situaties te bedenken dat je gewoon geen water kan koken. Zowel technisch al tactisch zijn er altijd situaties die het niet toelaten om iets te kunnen doen. Als je je dat niet kan voorstellen, beperk je jezelf en bereid je je mogelijk onvoldoende voor....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die filter gemaakt, en gebruikt in combinatie met regenwater in een poncho opgevangen, zonder te koken. Zelf gedronken,mijn vrouw de visite niemand ziek. Natuurlijk is het regenwater, maar we wonen in nederland, aflas ik het jaar door opvang krijg ik het nooit op.

 

De filter is voor mijn 1 van de water opties, bleek, tabletten, steripen, jodium koken kan ik ook allemaal maar het is je eerste levensbehoefte, backup manieren zijn in mijn ogen belangrijk. Tevens beter nu proberen en ziek zijn dan later als het te laat is.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Prepass, Dat weet je uiteindelijk bij een gekocht filter ook pas zeker na een laboratorium onderzoek. Dat is overigens veel minder duur dan je denkt. Wat je ook kan doen is het filter maken. Neem drinkwater en doe hier 5 druppels chloor in. Laat het een halfuur staan en prof dan maar eens. Vies hé maar het is een manier om drinkbaar water te krijgen. Doe het daarna door het actief koolfilter en proef dan.

Let overigens altijd op met wat je doet ook met een gekocht filter. Verkeerd gebruik, montage en terugspoelen is altijd een risico.

Theorie en spullen kopen is leuk maar als je er niet mee vertrouwd bent is het toch nog link allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja een gekocht filter is gewoon een luxe...

Nou ja aangenomen dat je ook water door koken kunt desinfecteren.

 

Als je dit kan kost het a tijd b geld doordat je brandstof moet gebruiken.

En dat is dus af te zetten tegen de eenmalige investering die je nu moet maken voor je filter.

Als ik dat uitzet, mijn filter 50000 liter, spec dus praktijk de helft, dan vind ik 300 euro een koopje, snel nog wat filters bij kopen:rolleyes:

Maar goed even serieus dat is je afweging straks tijd en brandstof tegen nu geld.

Alleen jij kunt de afweging voor jezelf maken, water heb je nodig na 2-3 dagen wordt water gebrek dodelijk.

Dat laatste was voor mij de doorslag in combinatie met mijn gezin 10 liter min per dag dat is niet niks om te koken......

 

Ik denk dat we ongeloofelijk veel drukker krijgen dan we ons kunnen voorstellen, diegene die al eens een week geoefend hebben zullen dat beamen, dus alles wat ik nu al kan versimpelen automatiseren is voor mij ook een afweging..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat steeds maar weer koken wordt echt niks. Zeker onderweg is het gewoon niet haalbaar, ook i.v.m. afkoelen. Ooit op vakantie in Indonesie heb ik alle water gemeden, uitsluitend uit flesjes staan lurken en een week later was ik twee dagen enthousiast aan de diarree. De schuldige? Tandenpoetsen met water uit de kraan. Als je ziek wordt van besmet water heb je geen kracht en ben je minstens twee dagen niet inzetbaar. Op dat moment wil je wel driedubbel betalen voor een betrouwbaar waterfilter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ja, ik heb ook een waterfilter besteld. ik wilde voor de katadyn pocket gaan, maar helaas zat het er niet aan financieel gezien.

 

Maar aangezien elke filter beter is dan geen filter ben ik voor de Tulip waterfilter gegaan. erg simpel, werkt op zwaarte kracht en dus weinig wat ik kapot kan maken. en aangezien het redelijk goedkoop is en de vervangings filter maar 25 euro kost kan ik er binnenkort nog wel 1 bij bestellen.

 

zodra ik het binnen heb zal ik natuurlijk even mijn mening overgeven.

 

 

Ps jah, ik ga het water na het filteren wel koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens Ivan kun je het water beter koken voor het filteren om de simpele reden dat je dan het filter niet vervuilt.

 

Dat snap ik niet.

Het filter houd spullen tegen omdat die zaken groter zijn dan de gaatjes in het filter.

Koken dood die deeltjes, bacterieen enz, maar ze verdwijnen niet dus ze blijven het filter vervuilen?

 

Wat mis ik?

 

Of bedoelen we water koken en de damp opvangen enz. Dat is wel heel tijdrovend.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dood is dood. Waarom denk je dat je vlees moet bakken? Daar zitten miljarden bacterien op en die bak je gewoon dood. (Wist je dat ongeveer twee kilo van je lichaamsgewicht bestaat uit allerlei levend spul? - we zijn allemaal wandelende dierentuinen :p). Koken werkt volgens hetzelfde principe. Dode bacterien e.d. kunnen geen kwaad, die worden gewoon verteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn de bacteriën dan dood en leven ze niet verder in je filter-element. Alleen hun "lijk" blijft daarin achter.

 

Dat klopt maar de levesduur van je filter is gewoon de heoveelheid vervuiling die de porien van je filter verstoppen.

Dood of levend Maakt niet uit, anders zou het regelmatig uitkoken van het filter element, kan trouwens absoluut geen kwaad lijkt me, het zelfde effect hebben ,en veel handiger dan al je water koken?

 

Alleen keramisch filter uitkoken lijkt me, die glasfiber achtige filters lijkt me minder geslaagd, bij twijfel bij producent informeren ze zijn net iets te duur om te verkloten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...