Ga naar inhoud
GENEGEERD

Preppers.nl blog: En nu is het klaar!


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

Probleem voor mij is echter dat ieder zijn eigen agenda heeft, ook de 'onafhankelijken', vrijwel niemand handelt in zijn eigen nadeel. Wellicht is mijn wantrouwen te sterk om nog iets of iemand te geloven.

Hoe bepaal je wat goede info is en wat niet. Ergo: hoe bepaal ik of een behoefte die ik voel oorspronkelijk is of een gevolg van mijn omgeving, opvoeding, persoonlijkheid? Wantrouw je immer ook jezelf en je eigen motivatie als je een wijs mens bent?

Maar het wordt nu misschien wel erg filosofisch :)

 

Ik zie het ook zo dat niemand uit zijn eigen nadeel zal handelen. Er is echter een verschil hoe ik deze situatie overkom. Een persoon die het ontkent en zegt 'nee joh, dit doe ik helemaal voor jou en niemand anders' maar achteraf gezien er toch voordeel uit haalt of een persoon die zegt: 'Tuurlijk handel ik ook in het voordeel van mijzelf, ik gun jouw echter ook het voordeel waardoor we samen in het voordeel zijn en dat doe ik omdat...' nou en dan kun je nog heel wat argumenten erachter sommen waarom je het doet.

 

Punt blijft dat je erkend wat je doet ook al is niet alles eens met wat je doet (dat kan ook niet) maar je staat wel altijd achter je keuze en neemt de voordelen EN nadelen ervan maakt naar mijn mening iemand oprecht, geloofwaardig en absoluut een persoon om vaker mee om te gaan omdat ik deze eigenschappen als zeer prettig beschouw in wat voor omgang dan ook.

 

Als je altijd maar afvraagt: 'Doe ik wel het goede?' dan kom je gewoonweg niet verder. 'Ga ik hier naar links zodat ik niet meer naar rechts kijken of zal ik mijn ogen maar sluiten zodat ik zowel links als rechts niet meer hoef te kijken?'

 

Als ik deze filosofie in dit topic bekijk dan is de hamvraag: 'brengt dit continue twijfelen aan mijn acties voordeel aan wie dan ook?'. Ikzelf doe mijn best dat iedereen voordeel heeft bij keuzes (diegenen die ik het natuurlijk waard acht om te delen in het voordeel) en als ik dat niet kan dan met zo min mogelijk nadelen voor iedereen. Soms kom je gewoon voor keuzes te staan die zoiets van je vragen en de oorzaak kan jaaaaaaaren terug gaan alleen hebben we geen tijdreis maschine :p.

 

Edit: Alleen dringende problemen aanpakken en wanneer de rust en stabiliteit terugkeren in het oude patroon om problemen te maken etc. etc. Klinkt als Yin en Yang?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Aha. Ik snap je redenatie. Dat geldt denk ik wel voor de meeste vormen van "verandering".

 

Maar wat als mijn vorm van verandering, nu eens een wezenlijke verandering is?

Ikzelf ga geen moestuin beginnen met in mijn achterhoofd, straks weer een maatschappij op te zetten (als deze is ingestort), om weer als de sodemieter naar de fastfood en supermarktchemicaliën te grijpen.

 

De wereld wil hier natuurlijk niets van weten. Behoudend. Alles is goed. Wij zijn tevreden. We hebben zoveel mooie dingen hier.

 

Stel je voor, dat steeds meer mensen daar genoeg van krijgen en hebben. Zitten we straks in een mooie wereld.

Moeten we inderdaad alleen zien te onthouden, wat de oorzaken zijn van alles wat we nu hebben. :)

 

Gemakzucht waarschijnlijk. Automatisering. Industrialisatie.

 

Sja, leuk om ons nu al zorgen over te maken, maar moeten we niet gewoon beginnen?

 

Inderdaad, gewoon beginnen, zonder begin geen einde :)

In de filosofie blijven hangen lost ook niets op, tenzij die filosofieën structureel van generatie op generatie worden door gegeven.

Persoonlijk heb ik nog vele stappen te zetten voor ik ook maar in de buurt kom van een leven dat is losgekoppeld van het huidige systeem, maar ik probeer kleine stapjes te zetten.

Daarom is het ook interessant om op dit forum te lezen, veel mensen van verschillende pluimages in zeer uiteenlopende stadia van het vormgeven van hun "Utopia", no pun intended :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Inderdaad, gewoon beginnen, zonder begin geen einde :)

In de filosofie blijven hangen lost ook niets op, tenzij die filosofieën structureel van generatie op generatie worden door gegeven.

Persoonlijk heb ik nog vele stappen te zetten voor ik ook maar in de buurt kom van een leven dat is losgekoppeld van het huidige systeem, maar ik probeer kleine stapjes te zetten.

Daarom is het ook interessant om op dit forum te lezen, veel mensen van verschillende pluimages in zeer uiteenlopende stadia van het vormgeven van hun "Utopia", no pun intended :p

 

Precies!

Zo doe ik het ook (en nog een paar mensen, die ik ken hier).

 

Het mooie is, dat we ook een binding hebben. Iets gemeenschappelijks. Terwijl iedereen gewoon zichzelf kan blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi stuk keyser, ik zie dit stuk absoluut niet als opruiend.. ik zie er de juiste informatie in beschreven (waar veel preppers al van op de hoogte zijn). Er word niet aangezet tot geweld-haat in watvoor vorm dan ook, dit stuk informeert en laat mensen nadenken! Er zijn de laatste tijd veel uitspraken van politici die ik opruiend vind, als deze politici eens voor de verandering zouden luisteren naar het Nederlandse volk misschien zouden ze er nog iets van kunnen leren! Om te beginnen zouden ze dit stuk eerst eens door kunnen lezen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi stuk keyser, ik zie dit stuk absoluut niet als opruiend.. ik zie er de juiste informatie in beschreven (waar veel preppers al van op de hoogte zijn). Er word niet aangezet tot geweld-haat in watvoor vorm dan ook, dit stuk informeert en laat mensen nadenken! Er zijn de laatste tijd veel uitspraken van politici die ik opruiend vind, als deze politici eens voor de verandering zouden luisteren naar het Nederlandse volk misschien zouden ze er nog iets van kunnen leren! Om te beginnen zouden ze dit stuk eerst eens door kunnen lezen..

Ik zal het eens aan ze vragen. Thanx voor je compliment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer genoeg dragen de mensen die een oplossing missen, zelf geen oplossing aan. Als Dr.P dan met een link en topic komt, volgt er een soort one-liner zonder onderbouwing.

 

Guilty as charged. Ik geef toe dat ik me in mijn vorige reactie in dit draadje bewust provocatief heb uitgelaten, met het doel om overige deelnemers te bewegen een begin van een oplossing op te pennen. Ook mijn reactie op Dr. P. had vriendelijker en inhoudelijker gekund. Een korte toelichting.

 

1. Laat ik eerlijk zijn: ik ben soms een eikel. Ik hou van discussies, vooral als ze diep gaan en de deelnemers er veel voor uit de kast moeten halen. Dat levert veel leesvoer op, en mensen zijn eerder geneigd hun 'echte denkbeelden' bloot te geven, waar ik van geniet. Een 'knuppel in het hoenderhok' kan dus soms een nuttig middel zijn, maar het kan de topicstarter of andere deelnemers aan een draadje ook irriteren. Sorry als ik dat heb bewerkstelligd. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en mij nu niet zien als de intrigant uit de Asterix-strip.

2. Ik weet het ook niet. Simpel. Ik kijk naar de wereld vanuit mijn huidige referentiekader - wat dagelijks groeit en verandert - en ik schat, net zoals iedereen hier (althans, vermoedelijk iedereen, @Amber), die wereld en haar gevaren in. Analyseren en afwegingen maken kunnen de meeste mensen wel. Er vervolgens adequaat naar handelen is een ander verhaal, en wordt vaak bemoeilijkt door andere zaken: wetten, regels, OPSEC, financiën, onbewuste onwil, familiebanden, etc. Dat maakt dat een deelnemer aan een discussie vaak wel kan zeggen wat hij mist in een verhaal, maar die gaten niet zelf kan opvullen omdat hij zelf nog geen 'oplossing' heeft uitgedokterd.

3. Tot slot heb ik een vermoeden dat velen hier best oplossingen zouden willen noemen, maar dat het plaatsen ervan de regels van dit forum zou overtreden. Om duidelijk te maken wat ik bedoel: het zou zomaar kunnen dat sommigen hier niet geloven dat er een oplossing mogelijk is voor de problemen in de wereld, zonder bijvoorbeeld gewapend verzet. Indien gewapend verzet dan een onderdeel zou uitmaken van iemands zelfbedachte oplossing, dan weerhouden de forumregels hem ervan dat neer te zetten. Dan dient diegene zich dus te beperken tot commentaar leveren zonder oplossingen aan te dragen.

 

Dit alles neemt niet weg dat ik, hoe paradoxaal dat misschien ook klinkt in het licht van mijn eerdere post, wel vindt dat @Keyser Suze een punt heeft: er wordt teveel kritiek geleverd op posts zonder zelf met oplossingen te komen. Niet in de laatste plaats door ondergetekende.

 

Om te laten zien dat ik geen troll ben (of wil zijn in elk geval) en omdat het misschien een goed idee is om uit dit draadje iets nieuws te laten groeien, zal ik daarom beginnen met het aandragen van wat in mijn ogen de oplossingen zijn voor de problemen waarmee velen zich hier geconfronteerd zien. Helemaal vanuit mijn oogpunt en zonder de pretentie dat ik die problemen volledig kan doorgronden of dat mijn oplossing de beste is. Ik zal een nieuw topic starten met als titel: "Exitstrategie volgens Molonneke". Ik hoop jullie er massaal gaten in schieten in de commentsectie en vervolgens zelf een topic starten met de titel "Exitstrategie volgens [naam prepper]"

 

Ik heb, na een aantal maanden op dit forum, veel praktische zaken geleerd en ik weet bovendien van de meeste preppers wel een beetje hoe ze in het leven staan en hoe hun wereldbeeld is. Het lijkt me nu vooral leuk om ook eens te horen welke oplossingen men heeft (bedacht). Kleine disclaimer: wegens drukte op mijn werk en omdat ik er serieus werk van wil maken plaats ik mijn topic vrijdag of zaterdag.

 

Tot slot, ik denk dat een deel van de irritaties die op een forum als dit kunnen ontstaan ook voortkomen uit, iemand anders zei het al, het feit dat we slechts woorden kunnen uitwisselen. Nonverbaal werkt toch wat minder en daarnaast kennen sommigen hier elkaar van gezicht, terwijl anderen geen idee hebben wat voor een rare kwibus Molonneke bijvoorbeeld eigenlijk is. Ik ben er van overtuigd dat we, als we elkaar in de toekomst in levende lijve ontmoeten op bijvoorbeeld een SH of PH, we ook meer van elkaar kunnen hebben op het forum. Ook daarom ben ik er bij, in mei. (dat rijmt!) Ik hoop jullie allen daar te zien!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...