Ga naar inhoud
GENEGEERD

(Re)view - SYKCO 511 mes met Apocalypse-Gear (custom) sheath


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

Mijn eerste productreview! Maar review is een veel te groot woord, daarom heb ik in de titel (re) tussen haakjes gezet. Een 'view' is een betere naam voor deze post. Want ik heb niet de skills noch de ervaring om er een serieuze review van te maken. Maar houtjes ermee batonnen ging super, dus hij krijgt een 10 :)

 

sykco-001.jpg.d81524b2937fbe9ca8460b295796e72d.jpg

 

sykco-006.jpg.3d9650e218265bb6cf63070b583e4d14.jpg

 

Ik wilde het liefst een mes met zwart lemmet om onopgemerkt Ninja style door de lucht te kunnen vliegen als dat vanwege de zombies nodig zou zijn. En twijfelde tussen deze SYKCO 511 en een ESEE 4. Vanwege de hysterisch goeie review van de 511 door Nutnfancy koos ik daarvoor.

 

http://www.youtube.com/watch?v=JYtKtZCwIn4

 

Bovendien, als NnF al een review maakt hoef ik dat natuurlijk niet meer te doen ... Interessanter is om te kijken hoe het bestelproces ging vanuit Nederland. Helaas was op het moment dat ik voor mijzelf de knoop had doorgehakt, de website van scrapyardknives.com (plus de andere sites van http://www.busseknives.com waar deze onder valt) onder groot onderhoud en het duurde even voor ik kon bestellen. Daarna was vervolgens het bestel- en betaalproces (via Paypal) nog niet helemaal af en heb ik een keer of 10 met ze heen en weer gemaild voor alles rond was.

 

Binnen 10 dagen was hij verzonden.

 

De Sheath

 

Aangezien de messen van scrapyardknives.com zonder sheath worden geleverd, ging ik op zoek naar een oplossing hiervoor. Die vond ik via eBay: http://www.apocalypse-gear.com. Niet dat dit model op zijn site stond, maar had wat heen en weer zitten mailen met de eigenaar en afgesproken om de Sykco (geweldige afkorting van scrapyardknivescompany) bij hem te laten bezorgen. Zo zou ik vanuit Scrapyard de normale verzendkosten van $14.95 betalen ipv $54.95 voor international shipping.

 

De custom sheath zou op $90 komen met $50 shipping. Poeh, geen kattenpis, maar ik vond geen alternatief dat even mooi was voor lagere kosten. Ik had het ervoor over. Ik wilde alleen liever een mini-zaklamp aan de shealth ipv een firesteel en zijn voorstel was om er een Maratac AAA Flashlight (Rev.3) voor te nemen. Wow, wat een supergoed zaklichtje is dat, had er meteen twee besteld, zodat er eentje aan de sheath zit en de andere aan mijn sleutelbos.

 

[video=youtube_share;8lppy3atvPg]

 

Ontvangst in Nederland

 

De sheath was binnen enkele dagen af en werd, na eerst wat foto's ervan via mail te hebben ontvangen voor akkoord, naar Nederland verstuurd. Daar ging geloof ik een week of 3 overheen en tataaaa - daar stond het pakketje voor de deur!11!!!! Heel blij :D Tot ik de bijlage van de douane erbij zag ... 100 fucking euro!!!1!11!1! :mad: Ik heb daarna niet meer uit durven rekenen wat dit geintje me gekost heeft ... (struisvogel, c'est moi). Maar ik ben er erg blij mee. Zowel het mes als de sheath voelen erg goed aan en zien er fucking goed uit. En het zaklampje ook!

 

sykco-002.jpg.5e896087c83ed1ce8bd4bcc4be91ea64.jpg

 

sykco-003.jpg.70d8b974640e42b06c1c12b9de71e573.jpg

 

sykco-004.jpg.9923b20216689cebac552e7ef2bbeee9.jpg

 

sykco-005.jpg.200b7582d92c68a3b69040b3af138386.jpg

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Welk nut hebben die eigenaardige inkepingen onderaan het mes?

Om met je vinger extra grip te hebben tijden snij bewegingen.

 

Pracht mes dr.prepper ! Ik had alleen de firesteel wel laten zitten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om met je vinger extra grip te hebben tijden snij bewegingen.
Dat lijkt me de functie van de inkeping in het heft.

In het filmpje zie ik drie messen met verschillende inkepingen. Als je daar je vinger legt snijdt je je toch zo aan dat mes als je doorschiet?

 

Ik weet niet veel van dit soort messen,vandaar mijn vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me de functie van de inkeping in het heft.

In het filmpje zie ik drie messen met verschillende inkepingen. Als je daar je vinger legt snijdt je je toch zo aan dat mes als je doorschiet?

 

Ik weet niet veel van dit soort messen,vandaar mijn vragen.

 

Filmpje nog niet gezien. Alleen de foto's van de Doc zijn mes. Ga even vrouw ophalen van werk en dan kom ik er op terug. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me de functie van de inkeping in het heft.

In het filmpje zie ik drie messen met verschillende inkepingen. Als je daar je vinger legt snijdt je je toch zo aan dat mes als je doorschiet?

 

Ik weet niet veel van dit soort messen,vandaar mijn vragen.

 

Die ruimte net na je handvat heet een choil. Ik gebruik 'm voornamelijk om m'n wijsvinger iets dichter op de snede te houden voor een betere controle op m'n snijwerk.[ATTACH=CONFIG]7770[/ATTACH]

 

Ik ben niet gek op messen, juist omdat ze vaak zo imponerend zijn en mij afschrikken. Maar deze vind ik door de gele kleur minder eng

 

Kijk uit hoor het mes dat je bespreekt is wel zwart, scherp, mega sterk.......:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjaah...blijkbaar wen ik aan al dat imponerende messengepraat. En op de SC zal ik heel veel kijken en voelen aan de daar aanwezige messen, ook gewennen dus...en uiteindelijk zal ik mijzelf een mes kopen. Een Opinel en Votorinox-zakmes en vlees en keukenmessen daar kan ik prima mee overweg, ik kan ze zelfs slijpen, maar waar ik op moet letten bij een survival mes weet ik minder. Komt vanzelf wel, door al dat vragen.

 

Ik heb al wat aan het woord choil, ik zal nog even wat messen bekijken...plaatjes hoor.

Die inkeping lijkt me ook nog andere functie hebben. Die inkeping komt na de guard, die er juist is om te zorgen dat je hand niet doorschiet en ik zie ook messen waar geen vinger in de inkeping past. Deze en deze bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjaah...blijkbaar wen ik aan al dat imponerende messengepraat. En op de SC zal ik heel veel kijken en voelen aan de daar aanwezige messen, ook gewennen dus...en uiteindelijk zal ik mijzelf een mes kopen. Een Opinel en Votorinox-zakmes en vlees en keukenmessen daar kan ik prima mee overweg, ik kan ze zelfs slijpen, maar waar ik op moet letten bij een survival mes weet ik minder. Komt vanzelf wel, door al dat vragen.

 

Ik heb al wat aan het woord choil, ik zal nog even wat messen bekijken...plaatjes hoor.

Die inkeping lijkt me ook nog andere functie hebben. Die inkeping komt na de guard, die er juist is om te zorgen dat je hand niet doorschiet en ik zie ook messen waar geen vinger in de inkeping past. Deze en deze bv.

Ja ik had toch gelijk. Dacht even dat je wat anders bedoelde.

De messen die jij toont hebben dezelfde functie. Of dit design dan weer praktisch is, is weer wat anders...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, gelukkig heeft elke bushcrafter of survivalist wel een EHBOsetje bij zich voor als het fout gaat.

Ik ga voor mezelf op de SC wel een aantal mensen vragen mij eens te laten zien hoe ze dat choil gebruiken, zien maakt het vast duidelijker.

Voor mezelf, hm, als ik uien of tomaten snijdt neem ik nog wel eens een stuk vinger mee bij een net geslepen mes...dus ik zal liever achter de guard blijven voor mijn eigen veiligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke review, top mes en top sheath (lampje ken ik persoonlijk niet).

 

Het mooie van een goed mes is dat er nooit meer een weg terug is.

Als je eenmaal echte kwaliteit in je handen hebt en mee gaat werken dan is alles wat minder is niet snel meer acceptabel....

 

Nadeel van het echt gaan gebruiken is dat je erachter komt waarom er zoveel messen zijn...

Een mes om aanmaak blokjes te kunnen maken is iets anders van uitvoering dan een visfileermes, en ook iets anders dan een EDC of een vouwmes dat je nu bij je draagt maar dat je eigenlijk wilt vervangen door een vaststaandmes maar dat wordt nu in je omgeving niet echt geacccepteerd, enz enz.

En dus eindig je bij een aantal messen die je goed kunt gebruiken.

 

Een mes is ook nog persoonlijk, grote of kleine handen, en wat doe je ermee..

Een multitool is ook weer een apparte categorie.

 

En dan is er nog zoiets als pure liefde die alleen de mede messengekken kunnen snappen.

Een mooie balans, de juiste symetrie, vorm, ronding, afwerking, kleur, materiaal en ga maar door....

 

Het blijft leuk :cool:

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ach, gelukkig heeft elke bushcrafter of survivalist wel een EHBOsetje bij zich voor als het fout gaat.

Ik ga voor mezelf op de SC wel een aantal mensen vragen mij eens te laten zien hoe ze dat choil gebruiken, zien maakt het vast duidelijker.

Voor mezelf, hm, als ik uien of tomaten snijdt neem ik nog wel eens een stuk vinger mee bij een net geslepen mes...dus ik zal liever achter de guard blijven voor mijn eigen veiligheid.

 

Choil heb je in maten.

De kleine is om slijpen makkelijker te maken.

De grote, finger choil, is lekker als je fijner werk doet, zodat je het mes makkelijk kan sturen.

 

Featherstick b.v.:

 

 

Ongeveer bij 1:50

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks allen voor jullie enthousiaste reacties, werkt goed voor m'n cognitieve dissonantie :)

 

Bring on the Zombie Apocalyps!

 

WORD!

 

Pracht mes dr.prepper ! Ik had alleen de firesteel wel laten zitten ;)

 

Tsja, ik heb al de superfijne (en kleine!) NanoStriker firesteel en bovendien ben ik snel bang in het donker :cool: dus had dit voor m'n survival mijn voorkeur ...

 

Een mes om aanmaak blokjes te kunnen maken is iets anders van uitvoering dan een visfileermes, en ook iets anders dan een EDC of een vouwmes dat je nu bij je draagt maar dat je eigenlijk wilt vervangen door een vaststaandmes maar dat wordt nu in je omgeving niet echt geacccepteerd, enz enz.

En dus eindig je bij een aantal messen die je goed kunt gebruiken.

 

True true. Goed dat je het zegt, want ik had nog het volgende nadeel ervaren: Mijn favoriete bezigheid met messen is lekkere salamiworstjes snijden en eten. Omdat het zo goed voor het onderhoud van het staal is, las ik eens bij @kwakster dacht ik. O ja, en salamiworstjes zijn hemels om te eten! Maar nu had ik met dit met ook een poging tot slijpen gedaan, met een slijpsteen plus een setje Bark River sharpening compound. Daarna natuurlijk even goed schoon geveegd enzo, maar toen ik met de salami ging stoeien kwamen er allemaal gore zwarte vegen op. Hoe goed ik het mes ook schoonmaakte. Kortom, ik denk dat die zwarte-ninja-anti-zombie-laag em minder goed salami-proof maakt ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...