Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Verlichting] Lader met behulp van zwaartekracht.


Gast Heksenboot

Aanbevolen berichten

Als je daarentegen het gewicht gebruikt (1000 kg) om zo'n lampje als in de beginpost te laten branden, hoeveel licht-uren heb je dan?

Er komt niet spectaculair veel licht af dus ik gok het vermogen op 0,25 watt.

Een massa van 1000 kg op 5 meter hoogte levert een potentiele energie van 49050 J. En dat zijn dus 54 branduren voor een ledje van 0,25 W.

Maar dit is wel theoretisch benaderd. De generator in mijn knijpkat is niet groter dan 2 euromunten op elkaar en het asje is dunner dan een cocktailprikker.

Het ophangen en laten zakken van 1000 kg vergt een fikse kabel een dito katrol. Daar gaat nogal wat wrijvingsverlies in zitten als dat met een snelheid van 10 cm per uur moet zakken. Die rendementsberekening waag ik me maar niet aan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Er komt niet spectaculair veel licht af dus ik gok het vermogen op 0,25 watt.

Een massa van 1000 kg op 5 meter hoogte levert een potentiele energie van 49050 J. En dat zijn dus 54 branduren voor een ledje van 0,25 W.

Maar dit is wel theoretisch benaderd. De generator in mijn knijpkat is niet groter dan 2 euromunten op elkaar en het asje is dunner dan een cocktailprikker.

Het ophangen en laten zakken van 1000 kg vergt een fikse kabel een dito katrol. Daar gaat nogal wat wrijvingsverlies in zitten als dat met een snelheid van 10 cm per uur moet zakken. Die rendementsberekening waag ik me maar niet aan :)

 

Klein beetje doordenken/ontwerpen.

Laat een hoeveelheid water uit de grote container naar een kleine container. Zet 5 liter. Dat is 5 kg. Voldoende voor zo'n lampje. Daar kan je dus 200 lampjes mee laten branden. Of 2 lampjes 100 x. Enz.

Er bestaan ook grotere dynamo's. Enz.

 

Okee? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klein beetje doordenken/ontwerpen.

Laat een hoeveelheid water uit de grote container naar een kleine container. Zet 5 liter. Dat is 5 kg. Voldoende voor zo'n lampje. Daar kan je dus 200 lampjes mee laten branden. Of 2 lampjes 100 x. Enz.

Er bestaan ook grotere dynamo's. Enz.

 

Okee? :)

In deze setup hebben we het over miliWatts. Ik heb wat gezocht op kleine waterkracht generatoren en het probleem is dat "micro hydro power" altijd nog waterkracht in het kiloWatt bereik oplevert. Zelfs als ik micro vervang door nano zijn de bouwprojecten nog aan de grote kant.

 

Wel leuk is de micro-hydro-generator, een soort batterij op waterkracht die het bij 2 liter/minuut al lekker doet.

http://www.seeedstudio.com/depot/36v-micro-hydro-generator-p-634.html?cPath=155

 

En als je tijd genoeg hebt lees dan ook het verhaal van Manfred uit Chili. Hij heeft zijn eigen waterkrachtcentrale gebouwd.

http://ludens.cl/paradise/turbine/turbine.html

Verder schrijft hij uitvoerig over het bouwen van een hutje en vervolgens een huis in de bergen. Een soort preppers heaven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
In deze setup hebben we het over miliWatts. Ik heb wat gezocht op kleine waterkracht generatoren en het probleem is dat "micro hydro power" altijd nog waterkracht in het kiloWatt bereik oplevert. Zelfs als ik micro vervang door nano zijn de bouwprojecten nog aan de grote kant.

 

Wel leuk is de micro-hydro-generator, een soort batterij op waterkracht die het bij 2 liter/minuut al lekker doet.

http://www.seeedstudio.com/depot/36v-micro-hydro-generator-p-634.html?cPath=155

 

En als je tijd genoeg hebt lees dan ook het verhaal van Manfred uit Chili. Hij heeft zijn eigen waterkrachtcentrale gebouwd.

http://ludens.cl/paradise/turbine/turbine.html

Verder schrijft hij uitvoerig over het bouwen van een hutje en vervolgens een huis in de bergen. Een soort preppers heaven.

 

Leuke links.

Maar ik heb het nog steeds over deze:

 

 

Waar het topic over gaat: Zwaartekracht. Geen turbine dus. Geen waterkracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke links.

Waar het topic over gaat: Zwaartekracht. Geen turbine dus. Geen waterkracht.

Waterkracht is in feite ook gebruik maken van zwaartekracht, je gebruik de potentiele energie van een massa die zich van hoog naar laag beweegt.

 

Ik weet niet of het apparaat uit het fimpje beide kanten op kan werken maar je zou iets kunnen bedenken met aan beide kanten van de band/touw een kleine container die automatisch geleegd wordt als hij beneden is en automatisch gevuld wordt als hij boven is. (met als nadeel dat er een onderbreking van de spannning ontstaat bij een wissel)

 

Als dat niet gaat denk ik aan een een band waarvan de uiteinden aan elkaar vastgemaakt zijn, een eindeloze band dus. Via een hulpas staat deze in verbinding met een tweede band aan met daaraan emmertjes. Via het onderste keerpunt worden ze geleegd een gaan op de kop naar boven. Na het bovenste keerpunt staan ze weer rechtop en gaan gevuld weer naar beneden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Waterkracht is in feite ook gebruik maken van zwaartekracht, je gebruik de potentiele energie van een massa die zich van hoog naar laag beweegt.

 

Ik weet niet of het apparaat uit het fimpje beide kanten op kan werken maar je zou iets kunnen bedenken met aan beide kanten van de band/touw een kleine container die automatisch geleegd wordt als hij beneden is en automatisch gevuld wordt als hij boven is. (met als nadeel dat er een onderbreking van de spannning ontstaat bij een wissel)

 

Als dat niet gaat denk ik aan een een band waarvan de uiteinden aan elkaar vastgemaakt zijn, een eindeloze band dus. Via een hulpas staat deze in verbinding met een tweede band aan met daaraan emmertjes. Via het onderste keerpunt worden ze geleegd een gaan op de kop naar boven. Na het bovenste keerpunt staan ze weer rechtop en gaan gevuld weer naar beneden.

 

Ja! Dat bedoel ik zo ongeveer.

En daarna kan je alsnog een turbine erachter zetten. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Lol...lig je in je camo-hangmatje onopvallend in de bossen, doe je je automatische lamp aan...proest.

 

Daar heb je schakelaars voor, of een rem. :p

 

Of je ziet precies, waar er iemand over een hekje/boomstam klimt. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...