Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gezocht recepten zonder vlees


Lindaja

Aanbevolen berichten

Mexicaanse Salsa Saus is ook lekker bij nagenoeg alles. Zelfs bij vlees.:p

 

3 trostomaten

1 rode ui

1 teen knoflook

2 rode pepers

8 takjes koriander

1/2 limoen

1/2 theelepel zout

 

 

Bereiden

Tomaten wassen, halveren, zaadjes verwijderen en in kleine blokjes snijden. Ui en knoflook pellen en snipperen. Pepers schoonmaken en in dunne reepjes snijden. Koriander fijnhakken. Limoen uitpersen. In kom tomaat, ui, knoflook, peper, koriander, limoensap en zout door elkaar scheppen en salsa minimaal 30 minuten laten staan zodat smaken goed kunnen intrekken. Serveren als dipsaus voor tortillachips en als bijgerecht bij Mexicaanse gerechten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Grasboter + kokosolie + Himalaya zout (ruim doseren, kwart pakje per persoon)

 

essentiele vetten en zouten; kan op alle groenten ook lekker om er door heen te pureren.

 

 

(ps deze vetten vervangen koolhydraten, met name suikers, granen en aardappel)

 

Ik raad je trouwens aan om gewoon goed veel vet vlees te blijven eten (van gezonde biologisch gekweekte dieren), dierlijke vetten en eiwitten zijn essentieel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit en preppersforum of een vegetarisch/ groen links forum?

 

Beetje kortzichtig om te stellen dat volgens jou vlees eten de norm is om prepper te zijn.

 

Dan gaan we eens een kortzichtige proef moeten doen:

 

We kopen beide voor 50 euro aan niet levend voedsel die we niet in de koelkast kunnen steken of wecken. Ik enkel plantaardig en jij enkel voedsel bestaande uit dierlijke ingrediënten dus er mogen bij jou ook geen specerijen, noten, groenten, fruit, plantaardige vetstoffen in de blikjes of zakjes zitten want dat is volgens jou niet prepperwaardig..

 

Beiden leven we enkel van het geprepte voedsel en bereiden dagelijks 3 maaltijden die dagelijks minimum aan 2800 cal moet komen...

 

Wie denk je zal het langste doen met dat eten en het meest gevarieerd eten qua smaak?

 

 

Mensen die minder vlees willen eten bestempelen als links.. ik vrees dat je dat niet openbaar moet verkondigen of je zal wel eens kunnen kennismaken met een hun rechtse :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grasboter + kokosolie + Himalaya zout (ruim doseren, kwart pakje per persoon)

 

essentiele vetten en zouten; kan op alle groenten ook lekker om er door heen te pureren.

 

 

(ps deze vetten vervangen koolhydraten, met name suikers, granen en aardappel)

Kan je dit specificeren, kwart pakje boter, kwart pot kokosolie,kwart kilo zout?Mijn potten kokosolie zijn 2,5 kilo dat zou dan meer dan een pond olie zijn?

 

Kan je je uitleg ook verduidelijken?Het zou koolhydraten suikers aardappels en granen vervangen...hoezo dan. het zijn gewoon vetten. En zout heb je amper nodig.

Ik wil best een en ander uitproberen maar niet als het zo kort door de bocht is zoals het er nu staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartige preitaart/recept van Boukje...

 

Benodigdheden:

2x een klein croissant blikje (AH)

500 gr prei (ongeveer)

1 rode paprika

1 groene paprika

kruiden naar smaak (bv oregano/peterselie en thijm)

6 (middelformaat) tomaten (de zaden en het 'natte' gedeelte weggehaald)

1 flinke klont boter

400 (ongeveer) soyamelk (rijstmelk werkt hier niet goed)

zout en peper

1-2 EL bloem

 

Voorbereiding

De prei koken in een klein laagje water met bouillon poeder (daarna laten afkoelen en uitlekken).

De tomaat snijden en de paprika (in blokjes)

 

Maak de 'bechamel saus' :

Hiervoor, doe de boter in een (steel)pan en laat het smelten, voeg hiertoe een flinke eetlepel bloem toe daarna langzaam de soya melk er bij voegen en blijven roeren (anders ontstaan er klonten), als alle melk (kijk even hoe dik het is misschien meer of minder melk nodig) breng het aan de kook en laat het max 2 minuten doorkoken, tot een dikke romige saus ontstaat.

 

Ondertussen verwarm de oven (zoals op de verpakking van het croissant deeg staat), vet een bakblik in en doe hier het deeg in, op de bodem en de rand (zoals een ongevulde taart eruit zou zien). Bak de taart 15 tot 20 minuten blind.

 

Meng de prei, kruiden, (eventueel ui gebakken) paprika zout peper en bechamel saus tot een mengsel

 

Als de taart uit de oven komt doe het mengsel er in en bedek met het mengsel de rest van het deeg (zo ontstaat een complete taart)

Bak deze nog ongeveer 40 minuten in de oven tot hij mooi goud bruin is.

 

Laat wel alle ingrediënten eerst goed uitlekken anders krijg je een natte kleffe bodem.

Hopelijk heb je er wat aan , het is best wat werk maar mijn familie vind het altijd erg lekker!

Ik maak dit meestal voor 4 personen en dan niets extra's erbij als avond eten.(die ik is Boukje van het recept)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Macaroni & cheese

(maar dan zonder kaas)

 

Ingrediënten

Voor de saus:

35 gram edelgist

35 gram bloem

2 theelepels knoflookpoeder

2 theelepels uienpoeder

1/4 theelepel zout

snufje kurkuma

2 eetlepels bouillonpoeder (of 1 blokje)

500 milliliter water

1 theelepel mosterd

250 gram volkoren macaroni

500 gram broccoli

 

Bereiding

Meng edelgist, bloem, knoflook- en uienpoeder, zout, kurkuma en bouillonpoeder in een sauspan. Voeg water toe en klop met de garde de klontjes eruit. Breng aan de kook en laat 5 minuten zachtjes borrelen. Laat de saus indikken en voeg op het einde mosterd toe.

Snij de broccoli in roosjes en stoom het binnen 8 minuten gaar. De pasta moet ook 8 minuten koken, ideaal om de broccoli erboven te stomen!

(ik neem geperste knoflook en gesneden ui en ik ga met de staafmixer door de saus, of soms ook niet eens)

 

 

 

 

 

 

Edelgist,wat is het?

 

Edelgist is gedroogde inactieve gist. Het heeft een lekker hartige kaas-achtige smaak. Het is een heel voedzaam goedje met een hoog gehalte aan B-vitamines, zowel qua smaak als voedingswaarde dus echt een fijne aanvulling op een plantaardig dieet. Soms is er kunstmatig B-12 aan toegevoegd, maar van nature zit dat er niet in.

Waar gebruik je het voor?Je kunt de vlokken of poeder oplossen in sauzen en marinades om deze een fijne hartige en bij hogere doseringen ook kaas-achtige smaak te geven. Je kunt ze ook samen met noten en/of kruiden vermalen in de food-processor om ‘strooikaas’ te maken voor over de pasta, ovenschotel, stamppot en andere gerechten. Deze gist is niet geschikt om gerechten te laten rijzen, het heet niet voor niks inactieve gist.

Edelgist is verkrijgbaar als vlokken of poeder. De gist is te koop in biowinkels en winkels met (natuur)voedingssupplementen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pasta pesto met broccoli

 

 

 

Deze pasta is lekker met noten erbij, of een met kant-en-klare vleesvervanger als je die kunt vinden.

Ingrediënten

 

200 g pasta

1 stronk broccoli, in roosjes

2 eetlepels basilicum pesto zonder kaas (een potje pesto zonder kaas bijv. van Xenos of AH)

zout en peper naar smaak

2 handjes walnoten

 

Bereiding

 

Kook de pasta volgens de aanwijzingen op der verpakking gaar.

Kook ook de broccoli in 5-7 minuten gaar (dit kan eventueel in dezelfde pan, voeg de broccoli dan toe als je pasta al even heeft gekookt).

Giet de pasta en broccoli af en meng ze met de pesto.

Breng het geheel op smaak met peper en zout. Serveer met de walnoten.

 

Pasta met geroerbakt uitje, knoflookje, paprika, tomaat, spinazie vind ik ook lekker. Als kruiden wat peper,zout en curry massala erbij.

 

Ik heb ergens nog een recept van pesto gemaakt van "onkruid" zevenblad, maar dat recept zal ook wel te googelen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gado gado

 

Ik heb er geen hoeveelheden bijstaan, rijst wat je normaal eet, groenten in totaal 250/300 gram.

Dit is een lekkere en makkelijke restjesmaaltijd.

 

Wat boontjes, winterwortel, restje bloemkool of broccoli, wat spitskool of witte kool...deze groenten gaar koken (doe ik in één pan).

Wat rijst koken..

Komkommer in stukjes snijden.

Eitjes koken 1 a 2 per persoon

Wat satesaus maken.

Je kan er nog wat kroepoek of emping bijdoen als je dat lekker vindt.

Alles op een bord eitjes in vieren delen, groenten door elkaar, rijst erbij en satesaus erover en smakelijk eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik nodig je van harte uit om mij een rechtse te komen geven .. :) ik mis de prepview in dit topic... en alleen maar uit vlees je voedingsstoffen halen is natuurlijk ook helemaal kansloos..

 

De prep vieuw in dit topic lijkt me nogal logisch.

wshtf zal vlees erg moeilijk verkrijgbaar zijn. dus moet je ook zonder evenwichtig kunnen koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De prep vieuw in dit topic lijkt me nogal logisch.

wshtf zal vlees erg moeilijk verkrijgbaar zijn. dus moet je ook zonder evenwichtig kunnen koken.

 

Ik vind dit een leuk topic en met leuke recepten.

When shtf zal er zeker minder vlees zijn en meer naar andere alternatieven gezocht moeten worden.

 

Vanuit dat oogpunt kijkende mis ik wel het realistische gegeven dat als niks meer voorradig is in de winkels, de hier gegeven recepten met heel veel kruiden en andere benodigdheden gemaakt moeten worden.

Preppen jullie dit allemaal?

Mijn voorraadkastje ziet er toch wat anders uit....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een deel verbouw ik zelf. Peterselie, selderij, maggiplant, bieslook, salie, melisse, thijm, rozemarijn, knoflook...

Ik koop andere kruiden groot in bij toko's. Een zak laurierbladen (zo groot als een zak chips) kost twee euro...de vijf tot tien laurierblaadjes in de supermarkt ook.

Een kilozak pepertjes, in plaats van een potje pepertjes. Gedroogde rode paprika aan een ketting, heel mooi kost drie euro ofzo en vind ik lekkerder dan wat paprikapoeder. Piripiri(peper) kan je groot kopen en in een fles olie bewaren, je krijgt hete olie en de peper blijft lang goed.

Altijd in huis is kerrie massala, grote zak, geen idee meer wat het kost, maar minder duur dan welk potje kerrie in verhouding kost en zoveel lekkerder. Nootmuskaat koop ik in een zak, een zak bolletjes die ik moet raspen, maar daardoor wel lang goed houdbaar. Een toko is zoveel goedkoper en ook nog eens met betere kwaliteit.

Dus ja, kruiden heb ik deels op voorraad en deels uit de tuin.

 

Hm, dit jaar toch ook gember proberen te poten, kijken of dat lukt, verse gember gebruik ik best veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit een leuk topic en met leuke recepten.

When shtf zal er zeker minder vlees zijn en meer naar andere alternatieven gezocht moeten worden.

 

Vanuit dat oogpunt kijkende mis ik wel het realistische gegeven dat als niks meer voorradig is in de winkels, de hier gegeven recepten met heel veel kruiden en andere benodigdheden gemaakt moeten worden.

Preppen jullie dit allemaal?

Mijn voorraadkastje ziet er toch wat anders uit....

mijn voorraad kast is al zeer uitgebreid en als mijn plannen goed uitwerken zal ik ook hetgene wat ik het meeste gebruik zelf kunnen aanvullen.

Daarnaast als je een recept kent .kun je het vrij makkelijk aanpassen aan wat je ter beschikking hebt en natuurlijk naar eigen smaak.

je moet het een beetje zien als een basis waar je vanuit kan werken

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG_4964.JPG

 

Recept

Mercimek çorbası (Turkse linzensoep)

 

Benodigdheden (voor vier personen)

250 gram rode linzen

1 ui

1 aardappel

1 wortel

1/2 eetlepel tomatenpuree

1/2 eetlepel peperpuree

2 eetlepels olijfolie

2 bouillonblokjes kip (zo staat in het recept, ik neem groentebouillonblokjes)

1,5 liter kokend water

munt, pul biber, citroen

 

IMG_4945.JPG

 

Bereiding

Schil de wortel en aardappel en snij ze, evenals de ui, in kleine blokjes. Fruit de ui aan in de olijfolie in een ruime pan. Voeg, als de ui glazig ziet, de tomaten- en peperpuree toe en bak even mee om het te laten ontzuren. Voeg vervolgens de aardappel en wortel toe en bak ook even mee.

 

Was ondertussen de linzen grondig in een zeef onder stromend water tot het water wat eraf komt helder is. Voeg ze vervolgens toe in de pan en bak even mee. Verkruimel de twee bouillonblokjes boven het geheel en giet er de 1,5 liter kokend water op. Laat het geheel aan de kook komen en laat dit ongeveer 3 kwartier zachtjes doorpruttelen tot de linzen helemaal gaar gekookt zijn. Zet dan even de staafmixer in de soep zodat alle stukjes aardappel en wortel ook verdwenen zijn. Serveren met munt, pul biber en citroen (om citroensap in de soep te druppelen. Afiyet olsun!

 

 

Dit recept gebruik ik al jaren, alleen in plaats van peperpuree gebruik ik harissa, een hete peperpuree. Als ik geen pul biber in huis heb gebruik ik een gewone peper en pittige paprikapoeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Pastinaaksoep met prei

 

3 el olijf of kokosolie

2 eetl roomboter

1 ui

3 wortels

1 teen knoflook (of 2)

1 stengel bleekselderij

4 pastinaken

1 aardappel

laurierblaadje

2 dl room(ik gebruik houdbare slagroom uit een pakje)

1 prei ( zonder groen)

1 liter groente bouillon

 

Snij de ui, wortel, knoflook en bleekselderij in kleine stukjes en smoor deze in de olie en 1 eetl roomboter, ongeveer 10 minuten op laag vuur.

Pastinaken en aardappel schillen en in dobbelstenen gesneden erbij.

Vuur hoger en even meebakken.

Bouillon erbij, en laurierblaadje aan de kook brengen en op laag vuur in 20 minuutjes gaar koken.

Room erbij en even met de staafmixer erdoor. Eventueel wat peper en zout .Prei in dunne ringetjes snijden, karameliseren in 1 eetlepel roomboter en op de soep serveren met zwarte peper uit de molen.

 

(de room laat ik ook wel eens weg, dan is de soep ook lekker...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pompoenlinzensoep, of Afrikaans stoofpotje

 

- 2 el kokosolie

- 2 grote uien, in blokjes

- 2 teentjes knoflook, fijngesneden

- 1 stengel prei, fijngesneden

- 1 pompoen in blokjes

- 1 tl versgemalen peper, of twee a drie pepertjes meekoken

- 2 tl curry massala (kerrie)

- 1/2 tl kaneel, of kaneelstokje meekoken

- stuk gember (stuk van 5cm en dan in vier stukken snijden)

- 100 g rode linzen

- 400 g kikkerwten, indien uit blik, afgegoten en afgespoeld

- blikje tomatenpuree (kan ook zonder)

- 2 l groentebouillon

- 2 laurierblad

 

Verhit de olie op middelhoog vuur in een grote pan. Voeg de ui en gember toe en bak tot deze net goud begint te kleuren. Draai het vuur middellaag en doe de knoflook, prei, pompoen, peper, kurkuma, kaneel erbij. Bak een paar minuten mee.

Voeg nu de linzen, tomatenpuree, laurier, bouillon toe. Laat op laag vuur 30 minuten koken.

Van vuur af en grote stukken gember, laurierblaadjes,kaneelstok eruit vissen. Eventueel met staafmixer wat pureren maar niet alles, en dan de kikkererwten erbij en warm laten worden.

Breng op smaak met zout en peper, eventueel water erbij als de soep te dik is, en eventueel bij opdienen koriander of munt erover strooien.

(kooktijd kan iets langer zijn, ik doe dit zelf meestal in de hooikist, dus eventueel kwartiertje langer laten koken)

 

Als je het niet pureert én minder water gebruikt is het een stoofschotel die je met rijst of couscous kan eten.

Bij de stoofpot is het lekker om wat dadels te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over Panzanella

Panzanella is een voorgerecht uit de Italiaanse keuken van oud brood, doordrenkt met gesneden tomaat, gekruid met basilicum en vinaigrette.

Het stamt uit de armeluiskeuken en was bedoeld om goedkoop restjes op te maken, vergelijk de Nederlandse broodpap. Panzanella komt oorspronkelijk uit de regio’s Toscane en Umbrië.

 

 

Oud brood

Tomaat

Komkommer

Rode ui

Olijfolie

Zout en peper

 

 

Panzanella bereiden

Rooster of gril wat oud brood en snijd daar blokjes van.

Snijd de tomaten in stukjes. Doe deze in een grote kom.

Snijd vervolgens de komkommer in blokjes. Niet te klein, maar ook niet te groot. De grootte is bepalen voor de textuur van het gerecht. Doe de komkommer bij de tomaten.

Schil de rode uit en snijd in stukjes. Doe de rode ui ook in de kom.

Pak nu de basilicum en pluk de blaadjes los. Pluk een flinke hand. Scheur de blaadjes in stukken en voeg deze toe aan de salade.

Schenk er een flinke scheut goede olijfolie overheen. De kwaliteit van de producten bepalen de smaak van dit gerecht.

Strooi er eventueel nog wat zout en peper overheen.

Doe de blokjes brood erdoor en laat dit even intrekken voor het op te eten.

 

 

 

Nou eet ik zelf zelden brood, dus deze broodsalade om oude restjes brood op te maken werd lange tijd niet gemaakt. Ik vervang brood door wat anders. Ik doe het met bloemkool, gewoon kleine stukjes bloemkool, of bloemkool en wortel. En een olijfje erin is ook erg lekker(dan wel minder zout gebruiken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ALLLER ALLLLLER beste feta pasta voor over een vers stuk brood...

 

Flink stuk fètakaas

zwarte en groene olijven

gedroogde tomaten

geroosterde pijnboompitjes

Kappertjes

paar knoflookteentjes

flinke scheut olijfolie

beetje citroensap

zout en peper

naar smaak koriander en bieslook

 

Naar eigen inzicht de hoeveelheden en verhoudingen bepalen. Alles in de blender, niet te fijn maken, lekker smeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nasi

 

Gekookte rijst (is lekkerder en ook een goede manier van je restjes af te komen)

Winterwortel

Prei

Ui

Knoflook

Gember

Komijn

Koriander

Sambal (hier zelfgemaakte)

Bouillonblokje/maggiblokje

Olie

Ei

 

Olie in de pan, daarin de komijn en koriander uit de vijzel, sambal, stuk gember en knoflook...dit even door de olie roeren, dan de ui erbij, vervolgens de groenten. Je kan er ook nog wat kool bij doen of op het laatst wat tauge.

Mengsel bakken en de gekookte rijst erbij doen en wokken/bakken.Ik proef hier meestal even, eventueel maggiblokje of zout of extra kruiden toevoegen.

Eitjes kloppen en omelet ervan maken en die in repen erdoor roeren (en de tauge als je die hebt, en de stukken gember uit je nasi halen)

 

De basis is natuurlijk ook te gebruiken voor bami en mihoen.

 

Voor een uitgebreide versie kan je emping erbij maken(een kroepoek op plantenbasis, en erg erg lekker) en satesaus, en gebakken tempeh) wat zoetzuur (ook makkelijk zelf te maken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...