Ga naar inhoud
GENEGEERD

Review: Spyderco Pacific Salt - een all weather, multipurpose folder.


Spyder

Aanbevolen berichten

Beste allen,

 

Omdat ik nog geen review op dit forum heb gezien van de Spyderco pacific salt, neem ik als rookie prepper maar even het initiatief! Zeker als je bedenkt dat dit een ontzettend handig, multipurpose mes is.

 

Het mes zelf

 

3396368172_37dee2255a.jpeg

 

In tegenstelling tot de wat meer military-style spyderco's die veel op het forum voorbijkomen is de Pacific Salt een heel ander beest. Hij is ongeveer even groot als een police/military, maar heeft toch andere features. Wat het eerste opvalt is het knalgele handvat. In het echt is hij nog "geler" dan op de foto. Deze kleur heeft een paar voordelen: Ten eerste is hij ontzettend makkelijk te vinden in een tas, in het donker, of in slecht weer. Ten tweede oogt het geel niet agressief: Waar sommigen even moeten slikken als je een Stainless steel Police uitklapt, heeft niemand bij de Salt een dergelijke reactie. Sterker nog: veel zeggen: "wat een leuk/grappig ding". Positief dus.

Het handvat heeft een ontzettend goede grip en pakt goed vast met mijn relatief grote handen, maar ook met handschoenen.

 

Het lemmet is gemaakt van H1-staal. Dit is volgens Spyderco het enige staal wat absoluut niet roest. Ik moet ze gelijk geven. Na intensief gebruik op zee en aan de kust is er na maanden nog geen roestplekje of corrosie verschenen. Het staal is wel wat zachter dan bijvoorbeeld VG-10 staal, maar daar heb ik weinig van gemerkt. Hij wordt scheermesscherp geleverd en blijft lang zo. Mocht je kiezen voor de gekartelde versie (deze bestaat ook en is erg handig als je veel touw/lijnen moet snijden), dan is H1 staal juist ontzettend hard. Door het kartelproces wordt het H1 staal zo gecomprimeerd dat de hardheid enorm toeneemt naar waarden die boven de VG-10 spyderco's uitkomen. Het staal is ook erg licht: samen met het kunststof handvat is het gewicht van dit grote mes zo'n 70 gram - een stuk lichter dan mijn andere folders van dit formaat.

 

Tot slot is het "Spyderhole" om het mes te openen vergroot op dit model. Dit zorgt ervoor dat het mes zeer eenvoudig met een hand te openen is. Vanwege het lichte gewicht van het handvat kan de Pacific Salt niet met een hand bij het lemmet gepakt worden en dan "opengeklakt" worden door met je pols een zwaai te maken. Geen onoverkomelijkheid.

Er is tevens een clip aan het met gemonteerd voor tip-up carry. De clip is voor mij wat (te) strak, maar wellicht dat dit nog verandert.

 

In de praktijk

 

Ik heb het mes aangeschaft voor een makreel-vis-trip omdat ik het zonde vond mijn Police aan zout water bloot te stellen (je moet een reden hebben he ;) ) en bang was hem te verliezen. Hierin blinkt de Pacific salt uit: Lijnen zijn zo door, en het schoonmaken van makrelen ging waanzinnig snel, handig en goed. Ik heb een aantal makrelen ter plekke schoongemaakt, wat sojasaus erover en met vel en al rauw gegeten. De beste sashimi komt immers uit de Noordzee, heerlijk! Na zo'n 40 makrelen te hebben schoongemaakt en koppen te hebben afgehakt is het mes nog steeds ontzettend scherp en het laat zich goed afspoelen. Even in het (zee)water en klaar - geen problemen met roest, ook niet maanden later.

 

8yvtlg.jpg

 

Vervolgens heb ik het mes nog meegenomen naar de waddeneilanden voor het serieuzere strandviswerk. Ook hierbij geen enkel probleem: Scherp, snel open, geen gezeur van andere mensen over "gevaarlijke messen" vanwege de vrolijke kleur en zeewater en zand geen probleem.

 

Conclusie

 

Al met al is de Spyderco Pacific Salt een handig, veelzijdig mes wat niet mag ontbreken in je EDC of BOB als je dicht bij de zee woont, of verwacht in een zoutwateromgeving te opereren. Dit is typisch een mes waar je niet naar om hoeft te kijken qua onderhoud en redelijk wat mishandeling aankan. Zoals ik al eerder zei is het aan te raden om de gekartelde versie te gebruiken als je veel touw moet snijden. In dat geval is ook de Atlantic Salt te overwegen die een "sheefoot" tip heeft en daarom een punt aan het mes ontbeert . Als dedicated-vis-mes zijn er wellicht betere opties, maar de enige die ik dan kan bedenken is de onbetaalbare Spyderco Catcherman die een flexibel lemmet heeft van H1 staal. Voor alle andere en algemene EDC, vis en zeewatertaken is dit mes van harte aan te raden!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goede review! Geel handvat kan zeker voordelen hebben ook, Zo vind jem nog eens terug. Heb wel eens een poos lopen zoeken in het bos naar mijn zakmes, bleek achteraf echt dichtbij te hebben gelegen! Spyderco heb ik ook goede ervaringen mee, misschien koop ik deze ooit ook nog eens. Kan je die clip eraf schroeven? Dat is altijd het eerste wat ik doe met een vouw mes. Snap nooit het nut van zon clip. Als je een zakmes draagt met die clip in je broekzak, ziet de hele wereld dat je een zakmes bij je hebt, ook met draaien van het mes, en een andere positie kiezen is die clip alleen maar lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review. Waar vang je die makrelen?

In een andere review zag ik dat het mes inderdaad roestvrij is, maar dat de "1" van het "H1" dat op het lemmet staat waarschijnlijk is ingelegd met een ander metaal, dat wél roest. @jobs op marktplaats, voor 50% van de aanschafprijs, staan er twee aangeboden, wel net een ander model dan deze (maar ik zou deze ook te groot vinden trouwens voor edc)

http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/militaria-algemeen/m767961644-spyderco-dragonfly-2-salt-h1-zakmes-vouwmes.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/militaria-algemeen/m766521108-spyderco-dragonfly-h1-zakmes.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet gek op messen, juist omdat ze vaak zo imponerend zijn en mij afschrikken. Maar deze vind ik door de gele kleur minder eng.

Ik heb me nog niet eerder beziggehouden met messen en weet dus weinig van hoe je ermee omgaat enzo.

Ik heb dan ook een vraag. Dat ronde gat, wat voor nut heeft dat? Ik zie dat bij meer messen.

 

Ah, google is my friend...antwoord gevonden denk ik: De bovenkant van het mes is van ribbels voorzien voor extra grip voor de duim (jimping).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs Dank! Marktplaats is je vriend, zoals @Rambi al zei (dank hiervoor).

@Ronin Kogaratsu de clip kan er eenvoudig worden afgeschroefd :)

@Rambi de makrelen vang ik op de noordzee bij den haag uit de kust. Je kunt daar boten huren en met een groep vrienden gaan hengelen, erg leuk. de "1" van H1 is trouwens op mijn mes met inkt erop gestanst en al wat aan het vervagen, maar daaronder zit gewoon H1 staal wat niet roest.

@Stuudje het gat is om het mes met een hand te kunnen openen. Je legt handvat in je palm en 'flipt' dan met een hand het met open door je duim in dat gat te drukken en een knipbeweging te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke gebruikersreview :-)

Hier nog een paar foto's van het gekartelde broertje, naast het reeds genoemde model Catcherman in H1 staal.

(dit betreft overigens een speciaal voor het Amerikaanse USN forum gemaakte versie met zwarte titanium carbonitride coating, alle standaard Catcherman modellen waren uitgevoerd in blank AUS-8 staal)

Het lemmet is overigens op zijn best semi-flexibel.

 

GEDC6778.jpgGEDC6779.jpg

 

GEDC6780.jpgGEDC6781.jpg

 

GEDC6782.jpgGEDC6783.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke gebruikersreview :-)

Hier nog een paar foto's van het gekartelde broertje, naast het reeds genoemde model Catcherman in H1 staal.

(dit betreft overigens een speciaal voor het Amerikaanse USN forum gemaakte versie met zwarte titanium carbonitride coating, alle standaard Catcherman modellen waren uitgevoerd in blank AUS-8 staal)

Het lemmet is overigens op zijn best semi-flexibel.

 

GEDC6778.jpgGEDC6779.jpg

 

GEDC6780.jpgGEDC6781.jpg

 

GEDC6782.jpgGEDC6783.jpg

 

Dank voor je aanvulling! Ik heb de Catcherman nooit in real life kunnen testen, dus je input is handig. Ze zijn erg lastig te krijgen, maar zag er nog eentje liggen (ook deze versie) bij The Old Man in Amsterdam.

 

Op mijn laatste trip had ik voor het grotere werk (platvissen en zeebaars) trouwens een Global G-30 mee voor het snellere fileerwerk. Niet bepaald een meedrager, wel erg fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Spyder: mijn Catcherman heb ik enkel voorzien van een betere snede, maar verder ligt hij in de vitrine.

Die G30's ken ik wel, maar ik ben niet zo'n voorstander van relatief gladde metalen grepen tijdens het werken met (bijvoorbeeld) glibberige vissen.

De beste productie-fileermessen qua staalkwaliteit, lemmetgeometrie en handling die ik tot nu toe ben tegengekomen werden enkele decennia geleden gemaakt in Japan voor het Amerikaanse merk G96.

Ze zijn niet meer in de winkels te koop, maar nog wel op E-Bay, vaak voor relatief weinig geld en soms zelfs nog compleet met zeewatervaste riemschede.

 

Voorbeeld:

 

http://www.ebay.ca/itm/CUDA-Fillet-Knife-G96-2078-Sheath-6-1-4-Blade-Excellent-Rare-Blue-Japan-/121208615985

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...