Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoeveel eten hebben jullie?


Sneard

Aanbevolen berichten

Laat ik proberen een generiek antwoord te geven.

We hebben denk allemaal deze vraag, sommige hebben het antwoord al ingevuld.

Wat is het scenario waar je voor prept, dat bepaald voor een deel wat en voor welke periode je voedsel opslaat.

Dit zal voor iedereen dus anders zijn.

Daarnaast wat is je budget of wat wil je eraan uitgeven?

 

Dan komen details, nou ja..

Ga je voor een roulatie systeem, dan koop je de normale boodschappen maar meer dan je verbruikt waardoor je steeds meer voorraad opbouwd.

Melk ed. Kunnen dan dus niet voor een lange periode opgeslagen worden veel andere dingen met kleine aanpassingen al snel tot een jaar.

Dan hanteer je first in first out, de spullen die je het langste hebt en dus bijna over de datum gaan eet je gewoon op en vul je aan.

Ander voordeel je prept wat je normaal eet en zult dus veel variatie hebben en zal ook niet tegen vallen.

Je kunt natuurlijk ook in een keer voor een jaar boodschappen doen, de houtbare spullen, dan het je neteen je voorraad ben je wel nu "wat" geld kwijt..

Sommige zeggen dat je op deze manier zelfs geld bespaard zolan er inflatie is, je eet nu voor de prijs van wat het koste toen je het kocht, zelf vind ik dit wel een heel zwak argument, maar als je daar bv de vrouw mee kan omkrijgen?

 

Een ander princiepe, dat parallel kan aan roulatie, is de ijzeren voorraad, dit is langhoudbaar voedsel, vaak gevriestdroogd en vaak, dat is volgens mij het uitgangspunt, heel lang houdbaar, denk aan 25 jaar.

Dit wordt op voorraad gelegd en indien nodig kun je het consumeren.

Voordeel, lang houdbaar, geen omkojken naar, weinig ruimte en licht van gewicht als je gevriesdroogd neemt.

Dit is natuurlijk wel een flink bedrag als je voor bv. een jaartje inslaat.

 

Natuurlijk hoort hier ook water in meegenomen te worden, daar is al heel veel over geschreven.

 

Als je van het worst case scenario uitgaat dan zul je nooit teveel voorraad hebben, denk aan oogsten die mislukken en je family vrienden die ook nog langskomen.

 

Ik hoop dat je nu zelf je vraag wat beter kan invullen, ik kan je dus alleen helpen met erover nadenken, geen van ons weet of er iets fout zal gaan, nou ja ik ben overtuigd dat er iets zal fout gaan... ik vind dat er al heel veel nu fout gaat, wat er dan fout gaat en wat er dan precies gaat gebeuren...

 

Een pessimist krijgt of gelijk of is positief verrast, ik zie daar geen nadelen aan:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Drie maanden met heel gezin droog op de plank, nog maandje in de keuken kastjes en vriezer (hoe ga ik die vries pizza in de oven doen?). ultieme doel één jaar droog voedsel incl blikken en rijst/bonen. Water in buurt en de kinderboerderij voor vis en vlees.

 

Die vriespizza gaat ook prima in een koekepan met deksel met een kleine ontluchting in het deksel of iets scheef op de pan zetten. Laag vuur eventueel met vlamverdeler tussen vuur en pan.

Eetsmakelijk Keyser!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga voor 1 jaar opslag. Op dit moment staat op de planning: 150 kilo tarwe, gerst, haver, 150 kilo wiite rijst, 150 kilo bonen (wit, bruin, zwart, kidney, linzen) 10 kilo suiker, 10 kilo zout, kruiden en dergelijke. Vergeet ik nog iets?

 

Kiemzaden: heb je altijd soort van verse groenten bij de maaltijd die ook nog boordevol belangrijke voedingsstoffen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede Preppie, die kiemzaden, die hebben wij inderdaad ook. Lekker hoor!

 

En paardenbloemblad, prima voor een salade, groeit overal. Informatie over welke planten je kunt eten, die ook nog eens overal groeien, is wellicht nog een goede aanvulling. Dan is er altijd iets vers voorhanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede Preppie, die kiemzaden, die hebben wij inderdaad ook. Lekker hoor!

 

En paardenbloemblad, prima voor een salade, groeit overal. Informatie over welke planten je kunt eten, die ook nog eens overal groeien, is wellicht nog een goede aanvulling. Dan is er altijd iets vers voorhanden.

 

Ha, nog een kiem-liefhebber!!!

Heb je ook al eens tarwegras (of van andere granen) sap gemaakt?

Niet te zuipen...... maar wat een lichaamsversterker!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig kwam ik gisteren tijdens het shoppen kiemzaden tegen. Ik heb meteen allelei soorten besteld. Hopelijk komen ze vandaag binnen. Houd er wel rekening mee dat paardenblad diuretisch werkt. Alles met mate en varieer zoveel mogelijk. Ik heb gehoord dat je met kiemzaden moet oppassen voor baby's en zwangere vrouwen.

Het zal wel temaken hebben met de bacterie groei. Ik zou anders niet weten wat het risico kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preppie, ik heb nog niet eerder zo'n sapje gemaakt, maar jou omschrijving klinkt ook niet erg aantrekkelijk... Haha!

 

 

 

Was mijn beschrijving zooooo erg??? :rolleyes: haha

Maar ja, ik vind het niet te zuipen: neus dicht en in een paar slokken erin.

Gelukkig maar weinig van nodig om al verbluffende resultaten te krijgen.

Dus in dat opzicht is het: hoe viezer de drank/pil hoe beter het werkt......

 

http://users.telenet.be/multiple.sclerose/TARWEGRAS.html

TARWEGRAS :

Vanmorgen was er in de krant ( GAZET VAN ANTWERPEN ) een interessant artikel over een heer die al 20 jaar geen medicatie meer pakt.

Toch was hij vroeger altijd ziek, nier-en levercrisissen, chronische sinusitus, enz enz.

Dan begon hij TARWEGRASSAP te drinken, 2 glazen per dag en zijn lichaam werd geheel gezuiverd met het gevolg dat hij al zijn pillen kon wegsmijten :

 

http://www.tarwegras.nl/

 

Ik ga het maar weer eens kweken en dan door de oude bessenmolen draaien om het sap te verkrijgen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preppie, dat klinkt wel echt gezond! Bijna zonde om er niets mee te doen... Maar hoe krijg je sap van het gras?

 

Als na een dag of 10 het tarwegras 10-12 cm hoog is, vlakbij de wortel afknippen met een schaar. Het gras door de bessenmolen halen.

Er zijn ook speciale tarwegrasmolens, maar een bessenmolen gaat ook prima.

Je kan ook op het tarwegras kauwen: het sap doorslikken en het gras daarna uitspugen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een interessante is kaas. Een hele kaas is op een plaats met constante temperatuur, regelmatig omgedraaid en afgestoft, heel lang houdbaar. Een jonge kaas wordt immers vanzelf een oude kaas... De kaas aanbreken is ook prima te doen voor een gemiddelde kaas consumptie voor een gezin. De truc is eerst van de ene, dan van de andere kant een stuk eraf te halen. De open stukken goed afdekken met folie. Hetzelfde geldt ook voor het schaven van een punt, eerst de ene, dan de andere kant, zo blijven beide kanten vers.

 

Daar was ik al een tijd naar op zoek!

Wij zijn echte kaaskoppen en ik heb echt geen idee hoe ik kaas zou kunnen opslaan.

Maar de methode die jij beschrijft moet gewoon lukken lijkt me.

 

Ik was al aan het zoeken naar kaaslak om kaas op onderstaande methode te conserveren, maar dit lijkt me toch niet zo ideaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voorraad staat nog in de kinderschoenen :o

Maar gaat toch ergens op lijken.

En het leukste aan alles; ik had mijn ouders er uitgebreid over geïnformeerd, en mijn vader vond het 3x niks.

En nu ineens (????!!!) is hij een 'noodvoorraad' aan het inslaan :p

Duurde even een paar weken maar opeens is hij om, en wat de trigger nu was... that's the question. Ik ben alleen maar blij.

En ik ga morgen eens opschrijven wat ik in huis heb inmiddels. Heb kruiden, zout en suiker al ruim ingekocht (is niet zo duur he, haha).

Bij de jumbo kwam ik ineens 2 grote 5-liter waterflessen tegen die ik maar meteen heb meegenomen. Had ze daar nog nooit gezien, hoop dat ze weer nieuwe inkopen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voorraad staat nog in de kinderschoenen :o

Maar gaat toch ergens op lijken.....Heb kruiden, zout en suiker al ruim ingekocht (is niet zo duur he, haha).

Bij de jumbo kwam ik ineens 2 grote 5-liter waterflessen tegen die ik maar meteen heb meegenomen. Had ze daar nog nooit gezien, hoop dat ze weer nieuwe inkopen :)

 

Gedroogde bonen zijn ook niet duur en veelzijdig inzetbaar.

Van kikkererwten (koken en malen) en fijngesneden knoflook en ui maak je heerlijke falafels die een prima alternatief zijn voor "echt" vlees.

Van gedroogde mais pof je de lekkerste popcorn en maak je heelijk maisbrood (zie mijn broodrecepten)

Alle andere bonen zijn super in soepen of als bijgerecht met een beetje tomatenpuree (of gewoon puur).

Bonen zijn erg voedzaam en ook nog eens erg gezond.

Flink van inslaan dus!

 

Verder zou ik pasta en rijst inslaan (ook niet duur en veel Kcal voor je geld), maar vergeet niet dat je deze zaken moet pimpen.

Wij hebben veel tomatenpuree in onze voorraad en drogen veel groenten om de zaken verder extra smaak te geven.

 

Wat fantastisch trouwens dat je vader ook om is! Wat zal dat voor jou ook een geruststellende gedachte zijn.

Ga er eens lekker met hem over brainstormen: dat verbroederd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze nu kopen bij de Jumbo: die hebben er een speciaal rek voor (tenminste bij ons - staat aan de 'kopse kant' vlak bij de aardappelen :))

 

Bij de Lidl hadden ze een tijd geleden een zeer leuke aanbieding met gedroogde bonen.

Ik heb toen even flink ingeslagen.

Bonen blijven nl (mits koel en droog bewaard) jaren en jaren lang houdbaar.

 

En de plaatselijk toko is misschien nog wel de allerbeste plek om diverse bonensoorten te kopen voor een schappelijke prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedroogde bonen zijn ook niet duur en veelzijdig inzetbaar.

Van kikkererwten (koken en malen) en fijngesneden knoflook en ui maak je heerlijke falafels die een prima alternatief zijn voor "echt" vlees.

Van gedroogde mais pof je de lekkerste popcorn en maak je heelijk maisbrood (zie mijn broodrecepten)

Alle andere bonen zijn super in soepen of als bijgerecht met een beetje tomatenpuree (of gewoon puur).

Bonen zijn erg voedzaam en ook nog eens erg gezond.

Flink van inslaan dus!

 

Verder zou ik pasta en rijst inslaan (ook niet duur en veel Kcal voor je geld), maar vergeet niet dat je deze zaken moet pimpen.

Wij hebben veel tomatenpuree in onze voorraad en drogen veel groenten om de zaken verder extra smaak te geven.

 

Wat fantastisch trouwens dat je vader ook om is! Wat zal dat voor jou ook een geruststellende gedachte zijn.

Ga er eens lekker met hem over brainstormen: dat verbroederd :)

 

Tnx. Heb ook al wel een hoop pasta ingeslagen. Maar ik sla wel in volgens het 'standaard-principe'; alles wat we nu eten koop ik in, wat we niet lusten of nooit eten laat ik zo ver mogelijk nog even staan. Het moet wel opgegeten worden voor de datum om is, of weggegeven natuurlijk. Maar het liefst gewoon zoveel dat er gerouleerd kan worden. (dat je nog genoeg overhoud voor je voorraad). Blikken bonen, fruit en knakworstjes / ham hebben we nog zat, evenals soepen (ik ben nogal dol op die bouillion van struik ;)) dus een klein poosje kunnen we het allicht volhouden :)

Kan altijd meer en beter maar dat is met alles in het leven geloof ik :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer even flink ingeslagen, ik denk dat ik zeker zo'n 100 conserven blikken vlees op voorraad heb en eveneens een 20 kilo rijst en 20 kilo pasta. Daarnaast heb ik nog veel groenteconserven en dergelijken liggen. En natuurlijk een grote voorraad gasflesjes en een gasbrander om de boel te bereiden. Mijn eerst volgende inkoop word een grote hoeveelheid smaakmakers om de boel op smaak te krijgen. Bon appetit....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer even flink ingeslagen, ik denk dat ik zeker zo'n 100 conserven blikken vlees op voorraad heb en eveneens een 20 kilo rijst en 20 kilo pasta. Daarnaast heb ik nog veel groenteconserven en dergelijken liggen. En natuurlijk een grote voorraad gasflesjes en een gasbrander om de boel te bereiden. Mijn eerst volgende inkoop word een grote hoeveelheid smaakmakers om de boel op smaak te krijgen. Bon appetit....

 

Goed bezig, ik heb net plastic potten met kruiden gekocht pepper bollen, knoflook en paprika, zon 7 euro voor 5-600 gram, 2016 dus nog jarenhoudbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zal straks eens rekenen, doe alles maar op gevoel een dag of 2 zeker

 

om precies ongeveer te zijn 2 dagen plus een maand of 9

voor 2 personen 2 warme maaltijden per dag

dat is alleen droog en blikvoer

in de vriezer ligt nog een week of 2

en dan alle meuk die nog in de keukenkastjes staat

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha die Zanshin, nee er staat op de verpakking tot 11/2013 maar omdat het in droge vorm is, weet ik niet hoelang je het na 11/2013 nog houdbaar is. 1 jaar, 5 jaar, 10 jaar?

 

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik vraag me namelijk af of of dit geschikt is voor lange termijn opslag, als smaakmaker.

 

Het is weliswaar droog, maar niet gevriesdroogd. Hoeveel % vet zit er in? Ik ben bang dat het vet ranzig kan worden, waardoor het niet megalang houdbaar is. (om dezelfde reden dat zilvervliesrijst ook minder geschikt voor lange termijn opslag dan witte rijst)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...