Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water bewaren?


Zanshin

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Langdurige wateropslag zonder PET flessen is een probleem. Ik heb een opslag maar vanwege de gevaren voor de gezondheid ben ik nog steeds op zoek naar een goed alternatief. Ik heb ook een groot aantal glazen flessen, maar dat is ook niet ideaal.
Als je je watervoorraad elke twee maanden ververst uit de kraan, zijn de opgebouwde concentraties schadelijk stoffen in het water, die eventueel vrij komen uit het plastic, volgens mij vermoedelijk acceptabel. Daarbij ga ik uit van food grade jerrycans of PET-flessen. Bovendien drink je dat water vermoedelijk maar hooguit een paar weken van je leven, wat de gezondheidsrisico's ook al enorm beperkt. Door die regelmatige verversing beperk je ook de hoeveelheden (schadelijke) micro-organismen in het drinkwater.

 

Voorkom dat die wateropslag te warm wordt doordat het in de zon staat. Dat kan door bijvoorbeeld een dik wit gordijn voor het raam te hangen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh ...... heeft iemand enig idee hoe je makkelijk voormalig-met-sojaolie-gevulde jerrycans kan reinigen zodat ze voor drinkwateroplag gebruikt kunnen worden?

De moeilijke manier ken ik al.... haha:rolleyes: :D

 

Gewoon bij de drogist gootsteenontstopper kopen. Een 35%-ige oplossing van maken (pas op ! zeer gevaarlijk voor ogen !!!). En deze 35%-ige oplossing toevoegen aan de jerrycan, dop erop en schudden.

Kun je proberen zeep in de jerrycan te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh ...... heeft iemand enig idee hoe je makkelijk voormalig-met-sojaolie-gevulde jerrycans kan reinigen zodat ze voor drinkwateroplag gebruikt kunnen worden?

De moeilijke manier ken ik al.... haha:rolleyes: :D

http://www.wibra.nl/dasty.php?id=438&type=allerlei&cat=Schoonmaakmiddelen Dasty superontvetter van de Wibra. Gegarandeerd ontvet. Daarna heel grondig naspoelen....

 

Dat spul is waarschijnlijk chemisch gezien rotspul maar heeft een grote fanclub. Mensen doen er alles mee, van groenaanslag in de tuin verwijderen tot caravans weer toonbaar maken.

Mijn balkon is in elk geval nog nooit zo netjes geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh ...... heeft iemand enig idee hoe je makkelijk voormalig-met-sojaolie-gevulde jerrycans kan reinigen zodat ze voor drinkwateroplag gebruikt kunnen worden?

De moeilijke manier ken ik al.... haha:rolleyes: :D

 

Jammer genoeg heb ik daar ervaring mee.

 

Complete en bonafide ramp dus. Zelden zulke plakkerige ellende meegemaakt.

 

'k Heb zelfs een speciale industriële superontvetter (geschikt voor voedselcontainers) gekregen van iemand die er wel wat van weet, maar je eindigt dus met een lekkere taaie witte smurrie in je jerrycan.

Het blijkt namelijk dat veel kunststoffen van soja worden gemaakt en e.e.a. nogal aan elkaar plakt en met elkaar reageert.

 

Van alles al geprobeerd, maar niets werkt. Die van mij gaan binnenkort naar de stort. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha het antwoord van @Raycoupe is zeer motiverend :D

Maar aangezien ik stronteigenwijs ben en hier een paar van die dingen heb staan ga ik het toch zelf maar ff proberen ze schoon te krijgen via @Peerke en/of @Mandy Lifeboats manier voordat ik ze weg pletter (of verkoop aan een limburgs xtc-lab) @Nazdrovje , ik vind het leuk voor je dat je wat meer te besteden hebt, wees daar blij mee want ik wordt hier half doodgeslagen als ik vertel dat ik even 120,- aan nieuwe jerrycans heb uitgegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha het antwoord van @Raycoupe is zeer motiverend :D

Maar aangezien ik stronteigenwijs ben en hier een paar van die dingen heb staan ga ik het toch zelf maar ff proberen ze schoon te krijgen via @Peerke en/of @Mandy Lifeboats manier voordat ik ze weg pletter (of verkoop aan een limburgs xtc-lab) @Nazdrovje , ik vind het leuk voor je dat je wat meer te besteden hebt, wees daar blij mee want ik wordt hier half doodgeslagen als ik vertel dat ik even 120,- aan nieuwe jerrycans heb uitgegeven.

 

Mocht je DE truuk gevonden hebben, dan hoor ik het graag! :)

Hier ook niet echt het budget om 120 euro aan nieuwe jerrycans te kopen.

 

't Probleem met het gebruikte schoonmaakmiddel is dat het geschikt moet blijven voor voeding/water. Kunststof is nogal poreus en neemt van alles op, dus zomaar de meest agressieve ontvetter erin gooien zou ik niet doen.

Dat is een groot probleem bij het schoonmaken. Gootsteenontstopper of Dasty zou ik dus niet gebruiken voor m'n watercontainers.

 

Zo had ik voor 3,50 een jerrycan bij de kringloop gekocht waar een restje water in zat en ik rook niets bijzonders.

Pas toen ik er heet water in gooide bleek dat hij voor brandstof was gebruikt, toen was het weer prima te ruiken en zelfs te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe : Is goed, 'k hou jullie op de hoogte. Heb de mijne bij een visboer vandaan. Dat ach de vis die ze ermee bakken eet ik ook.... dus mocht er iets van de sojaolie achterblijven ga ik er niet aan dood ...... das wat anders dan brandstofjerrycans of jerrycans waar schoonmaakmiddelen in gezeten hebben.

 

Goede tip om geen heftige middelen te gebruiken, 'k zal eens gaan beginnen met een beetje dreft .... daar was ik tenslotte ook 't bord mee waarvan ik eet :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe : Is goed, 'k hou jullie op de hoogte. Heb de mijne bij een visboer vandaan. Dat ach de vis die ze ermee bakken eet ik ook.... dus mocht er iets van de sojaolie achterblijven ga ik er niet aan dood ...... das wat anders dan brandstofjerrycans of jerrycans waar schoonmaakmiddelen in gezeten hebben.

 

Goede tip om geen heftige middelen te gebruiken, 'k zal eens gaan beginnen met een beetje dreft .... daar was ik tenslotte ook 't bord mee waarvan ik eet :D

 

Ik ben begonnen met vaatwasmiddel, om diezelfde reden en 't is behoorlijk agressief spul. Een karbonade lost er met de tijd volledig in op, maar die soya olie bij mij werd alleen omgezet in witte lijm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha.... dan ga ik me eerst eens inlezen in de materie voordat ik ga beginnen met schoonmaken en een paar jerrycans verziek.

Ik ken er een paar die bij een fabriek met ....hoe noem je dat spul? olie voor de voedselindustrie? ..werken, zal die eens vragen hoe ze dat doen ...en dan de delen die niet van RVS zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh ...... heeft iemand enig idee hoe je makkelijk voormalig-met-sojaolie-gevulde jerrycans kan reinigen zodat ze voor drinkwateroplag gebruikt kunnen worden? De moeilijke manier ken ik al.... haha:rolleyes: :D

 

Ik zou geen agressieve chemicaliën gebruiken die misschien deels worden opgenomen in het plastic. Bovendien kosten die chemicaliën ook geld.

 

Een 10-liter jerrycan kost 8 euro bij de Gamma. Een 20 liter-jerrycan kost daar 10 euro, maar is te groot om te dragen als je ziek wordt of gewond raakt, en is te groot om op een fiets te vervoeren. http://www.gamma.nl

 

Als je dat te duur vindt, kun je een aanbieding zoeken bij kampeerwinkels, dumpwinkels, landbouwwinkels, enzovoort. Let er op dat je een jerrycan koopt, die geschikt is voor drinkwater.

 

Als je goedkoop uit wilt zijn, kun je de jerrycans gewoon telkens opnieuw langdurig laten weken in heet sop met veel vaatwasmiddel. Maar dat kost je wel werktijd, heet water en vaatwasmiddel. Een andere oplossing is het beperken van je drinkwatervoorraad tot bijvoorbeeld 20 liter per persoon. Jerrycans kunnen barsten als het water erin bevriest, dus bescherm ze tegen vorst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha.... dan ga ik me eerst eens inlezen in de materie voordat ik ga beginnen met schoonmaken en een paar jerrycans verziek.

Ik ken er een paar die bij een fabriek met ....hoe noem je dat spul? olie voor de voedselindustrie? ..werken, zal die eens vragen hoe ze dat doen ...en dan de delen die niet van RVS zijn....

 

Vroeger bij m'n pa op het werk hadden ze een hogedrukreiniger met heet water en stoom. Geen schoonmaakmiddel gebruik je dan, dus geheel veilig. Daarmee kon je perfect kunststof tonnen schoonmaken destijds.

Dat lijkt me momenteel de beste optie, jammer genoeg voor mij niet meer beschikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.........een hogedrukreiniger met heet water en stoom. Geen schoonmaakmiddel gebruik je dan, dus geheel veilig.......

strak plan ... wordt wel een kliederboel, maar het doel heiligt de middelen ......jammer dat m'n zoon nog niet oud genoeg is om tegen te zeggen "Zeg, wil jij wat extra zakgeld verdienen?" :D

 

@Wilbert , 10,- is inderdaad niet veel. klinkt zelfs redelijk goedkoop.... tenzij je er 12 wil en dan vind ik 120,- weer net ff tegek (om en nabij de 260 gulden voor 12 lege dunwandig plastic vaatjes) ....en daar komt bij dat ik geen nieuwe hoef te kopen want ik heb deze hier al staan ;)

Dragen is zowiezo geen optie, bij een SHTF hebben we voor lopen camelbacks en we nemen alleen een paar jerrycans mee als we dan met de auto weg kunnen/moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Eh..... hehe.... tsja, hoe ga ik dit hier neer zetten........eh....

 

.... ooit op zo'n tsjakkaaaaaa meeting is mij ooit geleerd dat je slecht nieuws niet mooi kon brengen en dat dus beter sec en recht voor z'n raap kan doen.

 

Dusss....

 

EEN JERRYCAN MET SOJAOLIE OF VISOLIE IS NIET (makkelijk en zelfs moeilijk) OM TE SPOELEN VOOR GEBRUIK PREPPEN VAN WATER!

 

Ik heb vanalles geprobeert met 1 jerrycan, ben er 2 uur mee bezig geweest met heet water, spoelen, schrobben, milde zeep etc etc.....

De buitenkant heb ik hel netjes schoon kunnen krijgen..... maar daar heb je geen reet aan.

De binnenkant bleef ondanks alles vettig en bleef naar die olie ruiken..

 

Daar ga ik dus niet een jaar water in opslaan.

M'n vrouw en ik hebben dan ook maar besloten elke maand een nieuwe 20ltr jerrycan te gaan halen als we voorbij een bouwmarkt komen ofzo (dan voel je de pijn van 12x € 10,- niet zo direct ;) )

 

De 12 jerrycans die ik had worden nu ingezet bij het vlottenbouwen van een jeugdvereniging.

 

Nou ...... kom maar op met de "zie je nou, 'k zei het toch" ...... rofl :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...