Ga naar inhoud
GENEGEERD

2014 kan een herhaling worden van 1914

wiskers
 Share

Recommended Posts

Bijgaand artikel kwam mij onder ogen, ik wilde het graag met jullie delen...

Bron: Cor Wijtvliet

2014 kan een herhaling worden van 1914

Dit jaar is het honderd jaar geleden, dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Het was een strijd die meer dan 20 miljoen levens eiste, maar ook de internationale orde van die dagen op zijn kop zette. Aan het einde van de oorlog waren er drie keizerrijken verdwenen, te weten Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en Rusland. Twee nieuwe grootmachten maakten juist in die dagen hun entree op het wereldtoneel, Japan en de Verenigde Staten.

loopgraaf-eerste-wereldoorlog.jpg

Prestigestrijd

Nu, honderd jaar na dato vragen historici zich nog steeds af waarom die oorlog eigenlijk tot een uitbarsting kwam? Belangrijker is echter de vraag of zoiets opnieuw zou kunnen gebeuren. Sommige historici denken van wel. Zij trekken een vergelijking tussen de rivaliteit van toen, het Verenigd Koninkrijk versus Duitsland en die van nu tussen de Verenigde Staten en China. Volgens die pessimisten is de grootste overeenkomst tussen toen en nu de alom heersende zelfgenoegzaamheid.

Het speuren naar historische analogieën is nuttig, zolang iedereen maar beseft dat er daarmee een soort historische onvermijdelijkheid ontstaat. De Eerste Wereldoorlog was geenszins onvermijdelijk. Een oorlog aan het begin van de 20ste eeuw was wel steeds waarschijnlijker geworden. Dat kwam door de groeiende prestigestrijd tussen de Britten en de Duitsers, maar ook door de groeiende angst van diezelfde Duitsers voor de snelle opkomst van het Russische Rijk. In die zin gaat de vergelijking met de rivaliteit tussen China en de VS mank. De Chinezen lopen nog mijlenver achter bij de Amerikanen.

kaart-van-europa-voor-eerste-wereldoorlog.png

Figuur 1 Kaart van Europa aan de vooravond van WOI

Noodlot

Los daarvan is de wereld van 2014 een heel andere dan die van 1914. De belangrijkste is wel, dat de politieke en militaire elites de beschikking hebben over kernwapens. Daarmee hebben ze hun eigen noodlot in handen. Ze weten wat er gebeurt, als die krengen gebruikt gaan worden. Dat dit besef nuttig is, bewijst de Cubacrisis van begin jaren zestig van de vorige eeuw. Russen en Amerikanen beseften dondersgoed, dat ze niet te ver kunnen gaan. Datzelfde besef kan ook nu een kalmerende uitwerking hebben, mochten de spanningen in de Stille Oceaan naar een kookpunt stijgen.

Het leek er echter in die dagen op, dat de wereld welbewust op zoek was naar zijn noodlot. Oorlog was onvermijdelijk, maar ook noodzakelijk om de hedonistische wereld van toen te reinigen en te zuiveren. Sinds de dagen van Napoleon had het Oude Continent geen grootschalige oorlog meer gekend en het werd wel weer eens tijd, zo leefde het onderhuidse gevoel.

Oorlogszuchtig

Hoewel in China het nationalisme weer hoogtij viert en de VS bewezen heeft bereid te zijn de wapens op te nemen, zijn geen van beide landen echt oorlogszuchtig. Dat was in 1914 wel anders. Men kon als het ware niet wachten om ten strijde te trekken. Wat dat betreft overheerst nu het idee, dat er andere grotere gevaren te bestrijden zijn, zoals een te snelle klimaatverandering. Dat neemt natuurlijk niet weg, dat er altijd miscalculaties met noodlottige gevolgen kunnen plaatsvinden. Daar staat tegenover, dat China voorlopig militair gezien geen partij is voor de VS en zich daarom wel tweemaal bedenkt alvorens aan een ongewis avontuur te beginnen.

Oorlog is nooit onvermijdelijk, maar het is wel prettig als naties en hun leiders daarvan doordrongen zijn.

rivaliteit-in-de-stille-oceaan.jpg

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

''“If my sons did not want wars, there would be none.” Gutle Schnaper Rothschild''

Een oorlog is feite al gaande alleen is het niet eentje die we gewend zijn: Een Valuta-oorlog. Het hele gegeven dat China de gigantische Dollar-reserves besloot te dumpen en massaal goud aan het binnen hamsteren is zorgt er voor dat de VS aardig dicht richting de afgrond wordt gepushed. Immers zonder geld (of het vertrouwen erin) kan je helemaal geen oorlog voeren. Dat gezegd hebbende denk ik dat het Midden-Oosten komende tijd meer aandacht zal vergen aangezien de petrol-dollar als enigste de dollar nog enigszins 'waarde' geeft. Zo snel dat wegvalt is de VS waarschijnlijk verloren..

Wat betreft die bankiers en die elite: er staan complete nagebouwde steden met Parijs/Engelse Sfeer etc gebouwd in China (de zogenaamde Ghost-towns). Is het een erg vreemde gedacht dat als de sociale onrust in de VS(of wat dat betreft Europa) toeneemt en het land/Unie veranderd in een soort Syrië met totale onrust/rellen dat deze elite gewoon verkast naar een plek met een oud vertrouwd gevoel waar een nieuwe economie/start staat te wachten...?

Link naar reactie

Heb ook gelezen dat 1 van de oorzaken van WO1 het grote overschot aan jonge werkeloze mannen was. Dat de elite niet wilde dat deze zich tegen hen ging keren en het daarom wel een goed idee vond om deze groep elkaar te laten afslachten....dit wordt nu ook gezien als een factor bij de verschillende arabische lentes.

Wat betreft zijn er dan wel weer overeenkomsten!

Link naar reactie

Het grootste deel van het Nederlandse goud bevindt zich in het buitenland. In de kelders van De Nederlandsche Bank in Amsterdam ligt 67 ton. Dat is nog geen 11 procent van de totale Nederlandse goudreserve van ruim 600 ton. De rest wordt bewaard bij de Federal Reserve in New York, de Bank of England en de Bank of Canada in Ottawa.

Zou 'ons' goud er nog liggen en krijgen we dat ooit nog wel terug als we erom vragen?

Link naar reactie

@oakie

We durven er nog niet eens om te vragen, er is eens in een interview gevraagd waarom het goud niet terug werd gehaald.

Hun enigste verweer was dat het niet veilig was het goud te transporteren.

Die 600 ton is overigens een schatting, de NLbank wil niks bekend maken over hie groot ONZE goudvoorraad is.

Dat ze geen openheid geven vind ik raar, maar dat ze het niet terug vragen vind ik nog vreemder.

Het zal wel weg zijn......?

Link naar reactie

Bij mijn weten heeft Nederland niet deel genomen aan de ww1 . Was de grens afgesloten met een elektrische draad . Maar zaten er wel 100 000 Belgen in kampen als een soort gevangen onderandere in Nunspeet . Ja daar waar wij nu in mei een SC organiseren . In die kampen zijn een paar honderd Belgen gestorven .

Geert

Link naar reactie

Bij mijn weten heeft Nederland niet deel genomen aan de ww1 . Was de grens afgesloten met een elektrische draad . Maar zaten er wel 100 000 Belgen in kampen als een soort gevangen onderandere in Nunspeet . Ja daar waar wij nu in mei een SC organiseren . In die kampen zijn een paar honderd Belgen gestorven .

Geert

De enige "heldendaad" van NL tijdens de WO1 bestond er uit vooral van twee walletjes eten door o.a. beide zijdes te voorzien van morfine en cocaïne uit Hare Majesteit's eigen "Nederlandsche Cocaïne Fabriek".

En uiteraard uit het opvangen van "Nonkel Willie",die Duitsland na WO1 uitgerapt werd.

http://www.vice.com/nl/read/de-nederlandse-cocainefabriek-0000030-v6n11

Link naar reactie

Geert

Het SC kamp ligt niet op het oude interneringkamp, het kamp wat tot in 60er jaren als opvangoord heeft gedient moest wijken voor een woonwijk. Hoe toepasselijk belgenkamp. Het kamp wat jij waarschijnlijk bedoelt was een opvang kamp bij rondehuis.

Link naar reactie

Het SC kamp ligt niet op het oude interneringkamp, het kamp wat tot in 60er jaren als opvangoord heeft gedient moest wijken voor een woonwijk. Hoe toepasselijk belgenkamp. Het kamp wat jij waarschijnlijk bedoelt was een opvang kamp bij rondehuis.

Waar precies in Nunspeet weet ik niet het is ver van voor mijn tijd gebeurt . Maar was in Nunspeet . Schijnt dat er nog straat namen naar Belgische plaatsen zijn genoemd .

Ook zijn de Belgen daar verplicht te werk gesteld onveranderde om een autobaan aan te leggen .

Geert

Link naar reactie

Bij mij is dat niet bekend als gevangenen maar bekend als de vluchtelingen uit België die vluchtten na de val van Antwerpen .

Dat heb ik oa uit het boek "De hei is groot genoeg" Belgische vluchtoorden op de Veluwe.

Edit: ik zie dat er twee delen zijn, een deel over Ede en een deel over Nunspeet. Het Nunspeetse deel ken ik niet.

Link naar reactie

Bij mij is dat niet bekend als gevangenen maar bekend als de vluchtelingen uit België die vluchtten na de val van Antwerpen .

Dat heb ik oa uit het boek "De hei is groot genoeg" Belgische vluchtoorden op de Veluwe.

Klop voor een deel . Burgers waren vluchtelingen soldaten zaten er gevangen . Zo waren er telkens 2 kampen naast elkaar een militair en een burger kamp . De burgers hadden het relatief goed . Soms nog beter dan de Nederlandse bevolking . De militairen hadden het slecht .

Geert

Link naar reactie

Waar precies in Nunspeet weet ik niet het is ver van voor mijn tijd gebeurt . Maar was in Nunspeet . Schijnt dat er nog straat namen naar Belgische plaatsen zijn genoemd .

Ook zijn de Belgen daar verplicht te werk gesteld onveranderde om een autobaan aan te leggen .

Geert

Hey Geert,

Ja dat klopt het ligt 2/300 meter bij waar wij zitten vandaan, als je wil kunnen we er wel langs lopen 1 van die dagen. Het is allemaal gesloopt, maar een geoefend oog en een beetje kennis. Weet waar alles gestaan heeft ;) De snelweg hebben ze alleen niet aangelegd, die kwamen pas in 1961/1962. De meeste Belgen werkte op het land van Frank V Vloten.

Link naar reactie

Andere kampen in Gouda Ede en nog een paar plaatsen .

Wat ook over blijft in Nunspeet

Screenshot_2014-01-14-22-44-37.jpg.fa532000095938dcd196ce97dbab1ed7.jpg

Screenshot_2014-01-14-22-44-37-1-.jpg.24dba29a21e5dbff16c794b8ee8fce73.jpg

Geert

:)Die site heb ik ook net open liggen. Ik zoek nu even naar het militaire belgen kwmp, maar volgens mij lagen die toendetijd in harderwijk. Dat is later in wo2 een doorvoerkamp geworden.

Link naar reactie

Die 600 ton is overigens een schatting, de NLbank wil niks bekend maken over hie groot ONZE goudvoorraad is.

Dat ze geen openheid geven vind ik raar, maar dat ze het niet terug vragen vind ik nog vreemder.

Is niet waar, 2 jaar geleden heeft Knot hier wel voor de camera openheid over gegeven, zie http://nieuwsuur.nl/onderwerp/328458-nederlandse-goudreserves-vooral-in-buitenland.html

Of hij de waarheid sprak is natuurlijk een tweede ...

Link naar reactie

Hey Geert,

Ja dat klopt het ligt 2/300 meter bij waar wij zitten vandaan, als je wil kunnen we er wel langs lopen 1 van die dagen. Het is allemaal gesloopt, maar een geoefend oog en een beetje kennis. Weet waar alles gestaan heeft ;) De snelweg hebben ze alleen niet aangelegd, die kwamen pas in 1961/1962. De meeste Belgen werkte op het land van Frank V Vloten.

Dat moeten we maar eens doen in mei . Daar zou je mij een groot plezier mee doen .

Ik schreef autobaan geen snelweg die zijn veel later gekomen . Kan ook zijn dat het bij een ander kamp was . Het is lang geleden dat men mij dat op school vertelde .

Geert

Link naar reactie

In de gemeente waar ik woon is een van de eerste slachtoffers gevallen . En het was dan nog een Duitse soldaat .

Geert

Van mij uit loop ik weleens richting Teuven, daar staat een monument van de draad des doods, prachtige plek in het Limburgse heuvelland.

Als ik er ben, neem ik altijd even plaats op het bankje bij het monument en stel me voor his het moet zijn geweest, aan 1 kant gewoon vrijheid, en de andere kant bezet en onderdrukt.

Bizar eigenlijk.

• Leuk 1
Link naar reactie

Dat moeten we maar eens doen in mei . Daar zou je mij een groot plezier mee doen .

Ik schreef autobaan geen snelweg die zijn veel later gekomen . Kan ook zijn dat het bij een ander kamp was . Het is lang geleden dat men mij dat op school vertelde .

Geert

Nog eventjes dan, omdat het me erg interreseerd. Hier heb ik het bedoelde kamp. Of er dode gevallen zijn weet ik niet, wat ik wel weet dat het er erg kan spoken. Is 500 meter gwn mijn ouderlijke woning.

Wikipedia

Tijdens de Tweede Wereldoorlog is het Ronde Huis in gebruik geweest als werkkamp van de Nederlandse Arbeidsdienst. Met 200 arbeiders werd in het bos gewerkt en werden wegen aangelegd, waaronder de Bovenweg en het traject van Het Ronde Huis naar de Eperweg. De voedingsofficier van Het Ronde Huis gaf toestemming voor clandestiene voedseltransporten, onder andere voor onderduikers van het Verscholen Dorp.[6] Op het terrein werd in december 1944 door de Duitse "Artillerie Abteilung 709" een beschietingsinstallatie geplaatst, vanwaar V4 (de zogenaamde Rheinbote) raketten werden afgevuurd op de Antwerpse haven. Op het eind van de Tweede Wereldoorlog werden er in barakken bij het Ronde Huis evacués uit Arnhem en omgeving opgevangen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...