Ga naar inhoud
GENEGEERD

Slimme meters installatie niet verplicht!


Flow

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand enig idee wie er voor de meter verantwoordelijk is in een huurhuis ?

Helaas heb ik geen zonnepanelen om stroom op te wekken.

Maar ik zie een slimme meter niet zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 maanden later...

De slimme meter wordt binnen niet al te lange tijd een economische noodzaak. Eerst vanuit de optiek van de energieleveranciers maar uiteindelijk ook vanuit het consumentenperspectief.

 

Bij de traditionele opwekking van elektriciteit draaien alle centrales min of meer stabiel. Overdag iets "harder" dan in de nacht maar onderaan de streep is het profiel van de totale stroombehoefte goed voorspelbaar. In de gebruikte mix van brandstoffen (kolen, gas en nucleair) zorgt alleen de prijs van van brandstof voor wezenlijke variatie. Helemaal niet moeilijk om met een periodieke prijsaanpassing de kosten van opwek gedekt te krijgen.

 

Met de inmiddels grootschalige produktie via zon en wind is de stabiliteit en voorspelbaarheid helemaal weg. Op sommige momenten is er zo'n groot aanbod van "gratis" energie dat conventionele centrales helemaal teruggeregeld staan en de marktprijs van een kWh riching de nul gaat. Op andere momenten (geen zon en wind) moet er juist wel weer duur gas in dure centrales verstookt worden zodat je dus een totaal ander prijsniveau hebt.

 

De onvoorspelbaarheid van de groene energie (per definitie) in combinatie met behoorlijke paniek bij de producenten (gaat ooit wel weer over) maakt het erg lastig om "vaste" kWh prijzen te hanteren.

We gaan naar een situatie waarbij de prijs van de elektriciteit voor de gebruiker per dag of per uur kan fluctueren. In plaats van 's nachts wassen doen we dat dan bij voorkeur overdag op momenten dat de zon schijnt. De slimme meter maakt het mogelijk om je verbruik af te stemmen op de fluctuerende prijzen.

 

Wie geen slimme meter wil en ook kans ziet deze buiten de deur te houden zal op enig moment een afwijkend stroom contract met zijn leverancier moeten afsluiten. Er zal dan een gemiddelde vaste prijs geprikt worden waarbij de leverancier al zijn prijsrisico's afwentelt op de klant. Ofwel de domme meter gaat je geld kosten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.telegraaf.nl/tv/dft/geld/22458391/__Slimme_energiemeter_gevaarlijk___.html

 

In dit filmpje wordt verteld dat je hem kan laten installeren maar hem kan laten uitzetten voor uitlezen.

Zo kan je wel zelf inzicht krijgen in je verbruik.

 

Het klinkt nu net alsof je geen inzicht hebt in je energieverbruik met een ouderwetse meter.

 

Zijn mensen simpelweg te lui om af en toe dat deurtje van de meterkast open te trekken en er eens op te kijken??

Ik zelf hou het gewoon maandelijks bij. Heb ik geen display in m'n woonkamer of smartphone voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De slimme meters zijn duurder dan de oude meters en gaan maar 15 jaar mee,dit is de reden dat er nog niet overal zo meters staan en de privacywet.

Of het echt gaat doorbreken hangt dus af of het geld er is,en of men er aanuit kan.(slimme netten, zonnepanelen,de mensen minder gaan verbruiken ,enz)

 

Groetjes Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Weer artikel hierover :

http://www.nugeld.nl/portemonnee/3781289/slimme-energiemeter-maakt-rekening-nauwkeuriger.html

Privacy

 

Als een gebruiker geen toestemming geeft, mag de energieleverancier de meter alleen op de volgende momenten uitlezen: Eens per jaar voor de jaarnota en zes keer per jaar voor de tweemaandelijkse overzichten.

 

Daarnaast mag de meter uitgelezen worden bij overstappen van energieleverancier of verhuizing of wanneer dat noodzakelijk is voor het beheer van het energienet.

 

Volgens de overheid is op die manier niet te zien wanneer iemand thuis is en of diegene veel of weinig televisie kijkt. Gebruikers kunnen hun netbeheerder ook vragen om de gegevens niet op afstand uit te lezen, in dat geval wordt de nieuwe meter gebruikt als een oude meter.

 

De meter wordt kosteloos geïnstalleerd, tenzij de gebruiker een meter wil voordat hij of zij aan de beurt is of als diegene eerder een meter geweigerd heeft.

Dus je moet wel en maar hopen dat ze de waarheid spreken als je dat stroomvretende ding net als de oude meter wil gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor mij heel simpel.

 

Alles wat op afstand kan monitoren komt per direct mijn territorium niet in punt. Afgezien van mijn smartphone maar dat is ook alles. Mocht NL tegen die tijd nog overeind staan dan zou ik zeggen om elke commissie die we in NL hebben uit de kast te trekken en aan het werk te zetten om dit maar zo lang mogelijk tegen te houden.

 

Goeie tip: Geen enkel persoon in de commissie die een digitaal apparaat beheert/eigenaar van is mag uit helpen in deze zaak. Ik wil een analoge commissie hahaha (y)!

 

En mocht toch een SHTF gebeuren dan vooral zoveel importeren uit Duitsland & Azië aan dit soort spul en het lekker zelf doen :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

How A Smart Meter Can Shut Off Your Home’s Power [infographic] – By the team at Jones Oil.

 

NB: De betrouwbaarheid van de infographic met een korrel zout nemen, zie post van @martin hieronder. (Dank Martin, ik heb em zelf niet op feitelijkheden gecheckt, tis meer dat ik [a] van infographics hou :) en wel wil waarschuwen voor mass surveillance in zn algemeenheid ... maar goeie kritische noot van je! )

 

How-a-Smart-Meter-Can-Shut-Off-Your-Home’s-Power4.jpg

 

(via http://americanpreppersnetwork.com/2015/02/smart-meter-can-turn-off-power.html)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Slim @Dr.Prepper .

 

Even google geeft gelijk een filmpje over Smart Meter Hacking.

 

Leuk speelgoed voor @martin en @f150 . :)

 

Er klopt werkelijk niks van die Infographic die gepost is.

Nu zijn er nogal veel verschillende soorten "slimme meters" maar dan nog staan er meer onjuiste zaken in, dan juiste.

 

Natuurlijk moeten we kritisch en sceptisch zijn als het om dit soort zaken gaat.

En natuurlijk kan je uit energiegegevens zaken herleiden waar je in eerste instantie niet bij stil staat.

 

Net zoals het geen geheim is dat de meest gebruikte opsporingsmethode van de (sociale) recherche het opvragen van het waterverbruik is.

Want het verschil in waterverbruik is vele malen groter dan het verschil in stroom als je het verbruik van 1 persoon wil vergelijken met 2 personen

 

Maar even terug over het "hacken" van een meter

Wat denk je van het "hacken" van een oude ferrarismeter met een sterke magneet?

 

En waarom heel die meter hacken terwijl je een stuk eenvoudiger een aftappunt kan maken VOOR je meter?

 

Dat er per wijk/blok een verzamelmeter is waar volledig automatisch het totaalverbruik wordt gematcht met het verbruik van de aansluitingen, en je alsnog door de mand valt hoef ik niet uit te leggen.

(Een van de meest gemaakte fouten die een illegale hennepkwekerij maakt)

 

Als je het echt niet vertrouw, gewoon die sim er uit rukken.

(of er alufolie omheen wikkelen, zie google voor details waar je dit ongeveer moet plaatsen)

 

Heb je een slimme meter die ze alsnog handmatig moeten uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Er klopt werkelijk niks van die Infographic die gepost is.

Nu zijn er nogal veel verschillende soorten "slimme meters" maar dan nog staan er meer onjuiste zaken in, dan juiste.

 

Natuurlijk moeten we kritisch en sceptisch zijn als het om dit soort zaken gaat.

En natuurlijk kan je uit energiegegevens zaken herleiden waar je in eerste instantie niet bij stil staat.

 

Net zoals het geen geheim is dat de meest gebruikte opsporingsmethode van de (sociale) recherche het opvragen van het waterverbruik is.

Want het verschil in waterverbruik is vele malen groter dan het verschil in stroom als je het verbruik van 1 persoon wil vergelijken met 2 personen

 

Maar even terug over het "hacken" van een meter

Wat denk je van het "hacken" van een oude ferrarismeter met een sterke magneet?

 

En waarom heel die meter hacken terwijl je een stuk eenvoudiger een aftappunt kan maken VOOR je meter?

 

Dat er per wijk/blok een verzamelmeter is waar volledig automatisch het totaalverbruik wordt gematcht met het verbruik van de aansluitingen, en je alsnog door de mand valt hoef ik niet uit te leggen.

(Een van de meest gemaakte fouten die een illegale hennepkwekerij maakt)

 

Als je het echt niet vertrouw, gewoon die sim er uit rukken.

(of er alufolie omheen wikkelen, zie google voor details waar je dit ongeveer moet plaatsen)

 

Heb je een slimme meter die ze alsnog handmatig moeten uitlezen.

 

Kijk. De expert aan het woord, daar kunnen we wat mee. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat met zo'n niet slimme folder post weer iets opgerakeld wordt dat totaal niet klopt.

@martin heeft helemaal gelijk.

 

En om antwoord te geven op de topicstarter en topic titel. Het is niet verplicht om een slimme meter af te nemen. Als je oude zwarte bakkeliete ferari draaischijfmeter er mee op houd dan kan je gewoon eenzelfde type/soort vragen.

Verder zijn de verhalen over hacker gewoon bedoeld om angst te zaaien end at lukt aardig. Inbrekers die je meter uitlezen en dan zien of je thuis bent ? Denk toch eens na ! Waarom zou ie niet gewoon aanbellen met een rotsmoes ? Of gewoon door het raam kijken ?

 

Denkt er nu echt iemand dat er ergens hackers zitten die van tienduizenden meters, maanden lang de informatie aan het uitwerken zijn om dan iets te bepalen ? Dat is werken en dat doen de meeste per definitie niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grote kwetsbaarheid van smart meters is niet het tappen van persoonlijke gegevens maar in het gegeven dat een compleet grid aan smart meters centraal kan worden aangestuurd. Een verkeerd uitgerolde firmware update, een vorm van denial of service attacks of het verkrijgen van remote control heeft veel meer impact en kan een energy grid volledig lamleggen. Dat is veel heftiger dan het tamperen van een enkele meter.

 

Een beetje 'smokkelen' (dus diefstal) zal niet zo snel opvallen, maar de meterstanden compleet veranderen levert discrepanties op met de meters in het blok zoals @martin terecht opmerkt. Met door een slecht ontwikkelde API of gebruik van logische logins zou je energieverbruik zichtbaar kunnen worden voor anderen. Of de sim kaart kan worden gebruikt voor andere doeleinden.

 

Aan de andere kant zorgt een Smart grid ook weer voor een betere continuiteit. Twee weken geleden heeft Stedin als eerste ter wereld het ondergronds zelfherstellend net toegepast. Een stroomuitval in Rotterdam werd daardoor teruggebracht van ca. 2 uur naar 18 seconden.

 

Als je echt meer wilt weten over de beveiliging meld je dan aan voor de European Smart Grid Cyber Security conference in Londen, 15 maart 2015. Er is een buitengewoon interessant programma:

http://www.smi-online.co.uk/utility/uk/conference/european-smart-grid-cyber-security

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150

 

Ik denk dat je de meter te veel "smart" laat doen toekomen.

Meters praten niet met elkaar en van een "grid" is dus geen sprake. Dat een firma verkeerde software kan uploaden is altijd een risico maar ik vraag me af of dat: aan alle meters tegelijk uitgedeeld gaat worden.

Niet alle meters zijn gelijk en zullen dus niet allemaal tegelijk updates nodig hebben. Ook zal dat denk ik per energieleverancier gaan.

 

Een DOS attack op IP nummer niveau is iets geheel anders en ik vermoed dat de meters daar helemaal niet slim genoeg voor zijn.

 

Ik ken de software niet maar ik vraag me af of je meter zelf de stroom kan onderbreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd-

 

Alle specificaties van de Dutch Smart Meter Requirements kun je lezen op:

http://www.netbeheernederland.nl/themas/dossier/documenten/?pageindex=3

 

Je kunt diverse projecten vinden met software waarmee je de slimme meters via de P1 poort kunt uitlezen, zoals:

https://github.com/matthijskooijman/arduino-dsmr

http://www.circuitsonline.net/forum/view/106111

Onderschat de kwetsbaarheden niet. Een slimme meter staat niet op zichzelf, maar maakt onderdeel uit van een veel groter grid. De kwetsbaarheid zit niet in de meter, maar in het complex van het grid. Het gerenommeerde Israëlische security team van C4 heeft een veelzeggend rapport geschreven: 'The Dark Side of the Smart Grid' (PDF) en ook de Europese Expert group onderkent de volgende risico's:

•*those assets that could cause an international cross border, national or regional power outage or damage to infrastructures.

• Those that could cause a significant impact to energy market participants,

• Those that could cause a significant impact on operations and maintenance processes of the energy grid

• Those that pose a significant risk to personal data of citizens (i.e. privacy)

• Those that might cause significant safety issues for people

Met name de onderliggende SCADA technologie is kwetsbaar.

 

Als je het leuk vindt om een presentatie te zien met voorbeelden van kwetsbaarheden die er zijn, kijk dan deze pps:

http://www.c4-security.com/SCADA%20Security%20-%20Generic%20Electric%20Grid%20Malware%20Design%20-%20SyScan08.pps

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150

 

Ik denk dat je de meter te veel "smart" laat doen toekomen.

Meters praten niet met elkaar en van een "grid" is dus geen sprake. Dat een firma verkeerde software kan uploaden is altijd een risico maar ik vraag me af of dat: aan alle meters tegelijk uitgedeeld gaat worden.

Niet alle meters zijn gelijk en zullen dus niet allemaal tegelijk updates nodig hebben. Ook zal dat denk ik per energieleverancier gaan.

..

 

Zoals @f150 het al keurig heeft uitgelegd is het inderdaad wel iets genuanceerder.

 

Het jammere is echter dat de meeste mensen zomaar iets roepen,

Ik zelf het me er ooit eens in verdiept toen ik de mogelijkheid had om er "gratis' 1 te krijgen met de plaatsing van zonnepanelen.

En heb toen gelijk een Raspberry Pi aan de P1 poort gehangen en zie hoe klein de wereld is als ik een link zie naar matthijs kooijman :)

Nu ga ik niet zo ver als @f150 in het verhaal van de risico's.

In de toekomst (over 50 jaar) zou dit wel eens heel anders kunnen zijn.

Want als je dan een goed netwerk wil hebben met diversiteit aan zonne-energie vanuit diverse particuliere installatie, kan ik me voorstellen dat de impact van een verstoring een stuk groter zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[MENTION=2155]Ik ken de software niet maar ik vraag me af of je meter zelf de stroom kan onderbreken.

Daar kan de meter opdracht voor krijgen. Het is ook een van de kwetsbaarheden die gebruikt worden in het scenario wat Marc Elsberg schetst in de thriller Blackout. En hoewel er in het boek expres dingen niet kloppen qua hoe, is het eng simpel om heel Europa zonder stroom te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Je kunt ook in Nederland meedoen aan de Toon Open Hackathon:

 

Appsterdam is pleased to announce the Toon Smart Thermostat hackathon! Eneco, a leading supplier of sustainable energy in The Netherlands, is opening up their Toon environment for a weekend of new initiatives and innovation. Join us to develop apps for the fast growing community of[masked] Toon users.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...