Ga naar inhoud
GENEGEERD

DNA databank


Aanbevolen berichten

Ondertussen is mijn jongste dochter bijna een jaar.

Toen mijn beide kinderen net geboren waren is er op de materniteit een zogenaamde hielprik uitgevoerd.

Op het moment zelf heb ik me er geen vragen bij gesteld omdat het namelijk een routine onderzoek is.

 

Wat ik me nu sinds enkele weken zit af te vragen is wat er met deze gegevens gebeurt?

Je krijgt namelijk geen uitslag van dat onderzoek, en dit onder mom van, als er iets aan de hand is hoor je het wel!

Uiteraard nooit niets gehoord, maar wat is er ondertussen gebeurt met de tube bloed? De DNA gegevens die hieruit kunnen gehaald worden? Worden deze opgeslagen? Wordt er de databank aangelegd van alle pasgeboren kinderen?

 

Zijn er hier nog die daar bij hebben stil gestaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In Belgie doet men onderzoek naar bepaalde ziektes en dat dmv een paar druppeltjes bloed. Aangezien een compleet dna profiel opmaken

1: Duur is

2: Meer bloed vraagt om compleet te kunnen doen dan een paar druppels bij mijn weten. (Iemand die het beter weet, corrigeer me)

zou ik me er geen zorgen in maken en je kan er nu toch niets meer aan doen. Ik zou er niet paranoia van worden ;)

 

Dat de uitslag in een statistische databank worden opgeslagen, veel kans, maar dat is zonder naam en toenaam,

enkel maar om ziektes in kaart te brengen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ouders zich niet realiseren, is dat met het hielprikbloed ook meteen het DNA van hun baby bekend is. Officieel wordt daarmee niets gedaan, maar bij de vuurwerkramp in Enschede bleek dat een onherkenbaar verbrand meisje via dit DNA was geïdentificeerd

Bron:http://retro.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/05/24/Vp/03.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Belgie doet men onderzoek naar bepaalde ziektes en dat dmv een paar druppeltjes bloed. Aangezien een compleet dna profiel opmaken

1: Duur is

2: Meer bloed vraagt om compleet te kunnen doen dan een paar druppels bij mijn weten. (Iemand die het beter weet, corrigeer me)

zou ik me er geen zorgen in maken en je kan er nu toch niets meer aan doen. Ik zou er niet paranoia van worden ;)

 

Dat de uitslag in een statistische databank worden opgeslagen, veel kans, maar dat is zonder naam en toenaam,

enkel maar om ziektes in kaart te brengen...

 

Dat het duur is kan ik geloven, maar er hangt ook veel van af.

De hoeveelheid bloed is voldoende.

Mijn echtgenote werkt in een labo, zij wist me te zeggen dat DNA fragmenten worden "uitgeweekt" om zo aan voldoende DNA fragmenten te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is simpelweg te kostbaar om een DNA analyse te maken van elk kind dat uitgepoept wordt.

 

De perceptie leeft (onterecht) dat het zo makkelijk is om "even" een DNA profiel te maken en dat gelijk te koppelen aan een BSN nummer.

 

Het is volstrekte kolder om te veronderstellen dat er een database wordt aangemaakt met DNA profielen om "later te raadplegen". Temeer omdat ziekenhuizen over het algemeen al moeite hebben om toiletrollen op een ordentelijke manier in te kopen, laat staan om een adequaat patiënten dossier samen te stellen, of nog erger, een DNA profiel van borelingen te registreren en dat te koppelen aan een BSN nummer dat ten tijde van de geboorte nog niet eens bestaat!

 

Ik zou me er niet druk over maken.

 

En ik kan het weten. Mochten we ooit f2f spreken, leg ik het je wel uit. Volstrekt on-mo-ge-lijk.

 

Maak je geen zorgen.

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het duur is kan ik geloven, maar er hangt ook veel van af.

De hoeveelheid bloed is voldoende.

Mijn echtgenote werkt in een labo, zij wist me te zeggen dat DNA fragmenten worden "uitgeweekt" om zo aan voldoende DNA fragmenten te komen.

 

Klopt, maar wie heeft het directe of indirecte voordeel van van ieder kind een compleet profiel op te stellen ?

 

Budgetmatig is dit (momenteel) niet relevant, de dag dat we in een gerobotiseerde totalitaire maatschappij leven wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar wie heeft het directe of indirecte voordeel van van ieder kind een compleet profiel op te stellen ?

 

Budgetmatig is dit (momenteel) niet relevant, de dag dat we in een gerobotiseerde totalitaire maatschappij leven wel.

 

Justitie bijvoorbeeld:

 

16/11/2013 - Yves Liégeois, de Antwerpse procureur-generaal, pleit ervoor om DNA-materiaal te verzamelen van pasgeboren baby's. Dat zegt hij in De Standaard en Het Nieuwsblad. Liégeois ziet daarin een extra instrument om de misdaad te bestrijden. De Privacycommissie heeft grote bedenkingen bij zijn voorstellen.

 

"Ik zou het een goede evolutie vinden om bij elke pasgeboren baby en bij iedereen die dit land binnenkomt, DNA*-materi*aal te verzamelen. Dat zou een grote stap vooruit zijn voor de opheldering van misdrijven. Uiteraard moeten er dan strikte wettelijke criteria komen over het gebruik van DNA*-gegevens."

 

Momenteel wordt in ons land alleen het DNA bijgehouden van mensen die veroordeeld zijn voor ernstige misdrijven als moord of verkrachting. Liégeois wil dat dus uitbreiden.

 

"Ik zeg dat niet om te lachen. Je hebt toch ook een dossier bij de huisarts. Uw vingerafdruk komt binnenkort in de chip van uw elektronische identiteitskaart. Dat is toch allemaal hetzelfde. In sommige landen kan het trouwens al. Een databank met al het DNA zou heel wat onderzoeken veel gemakkelijker maken."

Bron: deredactie.be

 

 

Verzekeringsmaatschappijen, banken, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.

 

Al eens gekeken hoe de informatisering verloopt bij justitie in Belgie?

 

I rest my case tot nader order ;)

 

Edit: begrijp me niet verkeerd, ik deel je scepsis en wantrouwen, maar voorlopig geen zorgen in maken

en de gedane hielprik kan je niet ongedaan meer maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is simpelweg te kostbaar om een DNA analyse te maken van elk kind dat uitgepoept wordt.

 

De perceptie leeft (onterecht) dat het zo makkelijk is om "even" een DNA profiel te maken en dat gelijk te koppelen aan een BSN nummer.

 

Het is volstrekte kolder om te veronderstellen dat er een database wordt aangemaakt met DNA profielen om "later te raadplegen". Temeer omdat ziekenhuizen over het algemeen al moeite hebben om toiletrollen op een ordentelijke manier in te kopen, laat staan om een adequaat patiënten dossier samen te stellen, of nog erger, een DNA profiel van borelingen te registreren en dat te koppelen aan een BSN nummer dat ten tijde van de geboorte nog niet eens bestaat!

 

Ik zou me er niet druk over maken.

 

En ik kan het weten. Mochten we ooit f2f spreken, leg ik het je wel uit. Volstrekt on-mo-ge-lijk.

 

Maak je geen zorgen.

 

JB

 

Ik maak me wel zorgen.

Hoewel een DNA profiel op dit moment relatief duur is:

http://www.dna-test.nl/kosten-dna-test

Is de kans groot dat men over een jaar of 10 een DNA profiel kan maken voor 1 a 2 gulden (euro zal er dan wel niet meer zijn:) )

 

@Ulco

De grootste angst van een DNA profiel is dat je door het afnemen van 25% DNA materiaal van de huidige generatie, je over 3 a 4 generaties alsnog de complete wereldbevolking tot in de eeuwigheid heb vastgelegd.

 

https://dnadatabank.forensischinstituut.nl/wet_en_regelgeving/forensisch_dna_verwantschapsonderzoek/

 

En wie bepaald over 3 a 4 generaties de spelregels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De grootste angst van een DNA profiel is dat je door het afnemen van 25% DNA materiaal van de huidige generatie, je over 3 a 4 generaties alsnog de complete wereldbevolking tot in de eeuwigheid heb vastgelegd.

 

 

En wie bepaald over 3 a 4 generaties de spelregels?

 

Als de grootste angst is dat men over 100 jaar precies weet hoe mijn lichaam was opgebouwd doordat ze nu mijn dna hebben opgeslagen, maak ik me niet zo zorgen.

Het feit dat mijn hele leven al geregistreerd is door middel van van mijn bankpas, mobiele telefoon, paspoort/ID-kaart, alle gegevens over wonen, gezondheidszorg, autverzekering en belastingzaken laat me echt geen zorgen meer maken over mijn dna.

De kans dat ik onterecht veroordeeld word op basis van een foutieve dna-match is zo klein dat dat ook geen zorg voor mij is.

Ik ben zeker geen voorstander van een algemene dna databank van de overheid (welke zeker eens gehackt gaat worden) maar ik maak me er ook niet ze heel druk om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verzekeringsmaatschappijen kunnen premies gaan bereken of zelfs weigeren op basis van erfelijke factoren, banken gaan bepaalde waarborgen gaan vragen op basis van erfelijke factoren.

Je ziekenzorg zou kunnen bepaald worden op ... erfelijke factoren.

 

Banken bepalen hun tarieven al op basis van erfelijke factoren. Het maakt echt wel uit of je ouders klant zijn bij de bank als ze vermogend zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak me wel zorgen.

Hoewel een DNA profiel op dit moment relatief duur is:

http://www.dna-test.nl/kosten-dna-test

Is de kans groot dat men over een jaar of 10 een DNA profiel kan maken voor 1 a 2 gulden (euro zal er dan wel niet meer zijn:) )

 

@Ulco

De grootste angst van een DNA profiel is dat je door het afnemen van 25% DNA materiaal van de huidige generatie, je over 3 a 4 generaties alsnog de complete wereldbevolking tot in de eeuwigheid heb vastgelegd.

 

https://dnadatabank.forensischinstituut.nl/wet_en_regelgeving/forensisch_dna_verwantschapsonderzoek/

 

En wie bepaald over 3 a 4 generaties de spelregels?

 

Er zijn ruim 7 miljard mensen op deze wereld. Er worden per seconde 4,7 mensen geboren.

 

Doe eens ff een kosten/baten analyse, humor me...

 

Sorry hoor, maar dit topic mag in het alu hoekje van mij.

 

Daarnaast, geen enkele ethische commissie gaat ooit goedkeuren dat er aan DNA profiling wordt gedaan op "mass scale" en op patiënt niveau. Noem mij maar "bleu". Not Gonna Happen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...