Ga naar inhoud
GENEGEERD

Utopia TV week 2 - Discussie, leermomenten, kritiek en analyse


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 125
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb niet de hele week kunnen zien, maar ben toch tot de conclusie gekomen dat er teveel No-No's inzitten. Dat hadden ze veel beter kunnen casten. Gewoon een paar techneuten erbij en een paar ouderwetse vaklieden. Ik denk dat er maar weinig overblijven die het jaar vol maken.

 

ik heb geen zin om alle afleveringen in te halen, dus wacht ik op de compilatie van week 2. Ik begrijp ook dat ze een bepaald type zoeken op de TV, maar er kijken ook mensen naar waar het niet om de cijfertjes\centjes gaat, maar om het proces binnen een groep en de ontwikkeling van deze mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Honger maakt rauwe bonen zoet. Overigens met een flinke schep suiker ben ik gek op koude havermout. Heerlijk. Daarintegen ben ik gek op alles, behalve witlof.

 

Daar gaat het om, als je honger hebt...

Havermout kan je lekkerder maken met bv kaneel erin, of stukjes tuttifrutti.

Het ging hier over honger, en dan is havermout een ontbijt waar je lijf goed mee opstart, goed voor stabiele bloedsuiker is en voor je cholesterol en wat weinig kost.

Tot de SHTF hoef je niet verplicht aan de havermout hoor @Raycoupe :)

 

Havermout met iets hartigs erin, is dan waarschijnlijk meer mijn ding, ben niet zo'n zoetekauw. ;)

 

Honger maakt elke calorie tot een feestmaal, alleen door het effect op je lijf. In een ver verleden vijf dagen niets kunnen eten en dan gaan regenwormen, sprinkhanen en krekels ook gewoon smakelijk levend en al naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Havermout met iets hartigs erin, is dan waarschijnlijk meer mijn ding, ben niet zo'n zoetekauw. ;)

 

Honger maakt elke calorie tot een feestmaal, alleen door het effect op je lijf. In een ver verleden vijf dagen niets kunnen eten en dan gaan regenwormen, sprinkhanen en krekels ook gewoon smakelijk levend en al naar binnen.

 

Ja en door al dat zand poets je meteen je tanden...hmmm :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een interview vertelde John de Mol dat de Utopianen ongeveer anderhalve hectare hebben. Dat is kale grond en opstallen begrijp ik. Zit daar ook toegang tot het bos bij? Ik zie wel overal hekken staan. Als ik midden in een bos zou zitten en ik kon er niet in, dan zou ik gek worden denk ik.

 

Hoeveel is anderhalve hectare eigenlijk? is dat die weide, de stal, de akker, en de loods, of zit de oprijlaan daar ook bij? Is er nog meer?

 

Hoe zit dat met bezoek? Volgens mij is er een dubbele poort. Bezoekers moeten eerst langs een eerste hek, wat ongetwijfeld door SBS beheerd wordt. om pas daarna aan de bel te kunnen rammelen bij de Utopianen. Maar hoe streng is dat? Kunnen de vrienden en familieleden van de ingezetenen ook meedoen met zo'n rondleiding?

 

Staat er ergens op het internet een plattegrond van het terrein? Ik heb luchtfoto's gezien, maar daar zijn de hekken niet op te onderscheiden.

 

PS Het gaat mij te ver om daar langs te aan om zelf te kijken.

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mensen die zich niet goed voor kunnen stellen hoe een hectare er uitziet: men kan denken aan anderhalf voetbalveld.

Een voetbalveld meet ongeveer 68 m × 105 meter, dus: 68 m × 105 m × 1,5 = 10710 m² en dat is ruim één hectare = 10 000 m².

 

Anderhalve hectare is dan 2,25 voetbalveld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mensen die zich niet goed voor kunnen stellen hoe een hectare er uitziet: men kan denken aan anderhalf voetbalveld.

Een voetbalveld meet ongeveer 68 m × 105 meter, dus: 68 m × 105 m × 1,5 = 10710 m² en dat is ruim één hectare = 10 000 m².

 

Anderhalve hectare is dan 2,25 voetbalveld.

 

Ik wil niet lullig doen, maar als één hectare 10.000 m2 is, en een voetbalveld is iets meer, dan is 1,5 hectare zo'n 15.000 m2 en anderhalf voetbalveld is dan iets meer, maar anderhalve hectare kan dan nooit meer dan 2,25 voetbalveld zijn.

 

Nu ben ik geen voetballer. Voor velen zal de afmeting van een voetbalveld een werkbare maat zijn, net als dat voeger een halve dag ploegen een morgen werd genoemd, maar mij zegt het niks.

 

Kunnen we met deze info iets zeggen over Utopia? Kan er iemand zeggen of die weide, stal, loods, badkuip, en oprijlaan 1,5 hectare beslaan? Of zit er ook nog bosruimte bij?

 

:cool:

 

10.000 m2 = 100x 100

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet lullig doen, maar als één hectare 10.000 m2 is, en een voetbalveld is iets meer, dan is 1,5 hectare zo'n 15.000 m2 en anderhalf voetbalveld is dan iets meer, maar anderhalve hectare kan dan nooit meer dan 2,25 voetbalveld zijn.

 

Nu ben ik geen voetballer. Voor velen zal de afmeting van een voetbalveld een werkbare maat zijn, net als dat voeger een halve dag ploegen een morgen werd genoemd, maar mij zegt het niks.

 

Kunnen we met deze info iets zeggen over Utopia? Kan er iemand zeggen of die weide, stal, loods, badkuip, en oprijlaan 1,5 hectare beslaan? Of zit er ook nog bosruimte bij?

 

:cool:

 

10.000 m2 = 100x 100

 

Het formaat van een voetbalveld is niet gestandaardiseerd.

Maar 1,5 hectare (100 x 100, idd 10.000 m2) is veel te weinig om zelf voorziende te leven met 15 man, dat moge duidelijk zijn.

 

Er zijn zoveel vragen, waar komt het voer voor de koeien vandaan? Zelf kopen?

 

Ze moeten wel geld uitgeven en verdienen om te eten te hebben. Maar ja, ga Utopia nu niet ontleden op z'n praktijk voor preppers, want daar gaat het programma nu eenmaal niet over. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb weer wat clips gezien. Ik denk dat Jimmy(de nieuwkomer met de rode baret) alle leegtes gaat opvullen. En in eerste instantie bedoelde ik dat niet dubbelzinnig, maar het is mooi meegenomen! :cool:

 

Maar hebben ze nou bos of niet?

 

:p

 

Muhahah, ik zag het net idd! Die gast draagt gewoon zn baret in Utopia! Hahah of is het al carnaval daar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muhahah, ik zag het net idd! Die gast draagt gewoon zn baret in Utopia! Hahah of is het al carnaval daar?

Haha,idd; Bubba met-de rode-baret!

Wat een loser ben je als je meent je persoonlijke ego te moeten uitdragen door het dragen van een rode baret in een dergelijke freak show?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha,idd; Bubba met-de rode-baret!

Wat een loser ben je als je meent je persoonlijke ego te moeten uitdragen door het dragen van een rode baret in een dergelijke freak show?

 

Ik weet eigenlijk niet eens of dat is toegestaan om een baret van een krijgsmachtonderdeel te dragen. Natuurlijk mag je een baret dragen op straat als je dat wilt, maar met het wapen van een legeronderdeel lijkt me niet wenselijk. Ik vind wel dat ze een hoop karikaturen en ego's bij elkaar stoppen in het programma. Dat lijkt belangrijker dan het groeps gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet eigenlijk niet eens of dat is toegestaan om een baret van een krijgsmachtonderdeel te dragen. Natuurlijk mag je een baret dragen op straat als je dat wilt, maar met het wapen van een legeronderdeel lijkt me niet wenselijk. Ik vind wel dat ze een hoop karikaturen en ego's bij elkaar stoppen in het programma. Dat lijkt belangrijker dan het groeps gebeuren.

 

Artikel 196 Wetboek van Strafrecht;

 

Hij die opzettelijk onderscheidingstekens draagt of een daad verricht behorende tot een ambt dat hij niet bekleedt of waarin hij geschorst is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

 

http://img0.etsystatic.com/000/0/6767109/il_fullxfull.344696734.jpg%3Fref%3Dl2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zou je ook moeten kunnen stemmen dat de hele groep eruit gaat, en een nieuwe groep erin.

 

Ik snap nog steeds niet dat eten zo'n probleem is terwijl er wel zoveel geld voor bouwwerkjes is.

 

En het nut van de dieren lijken ze ook maar niet in te zien. Bizar !

 

Ik zou ook ver van de rest willen slapen, lekker stil, dat hoeft helemaal niet perse buiten trouwens. Die baret slaat nergens op.

 

Die werkbroek trouwens.....daar gaan ze weer he ? Geef iedereen 35 euro, behalve Paul, want die heeft zijn euros al besteed. Maar er is duidelijk vriendjespolitiek en voortrekkerij gaande. Klopt niks van.

En dat soort dingen vind ik jammer, gekonkel en haastige beslissingen in plaats van contemplatie en samenwerken.

 

Elke keer als ik Utopia kijk denk ik, dat zou ik anders doen. En peins daarna wat verder over hoe je dat dan duidelijk zou kunnen maken.

Uit kan leggen aan mensen die liever honderden euro's in materiaal investeren maar ondertussen honger lijden. Het lijken de pakistanis wel met hun nucleaire bommen programma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die werkbroek trouwens.....daar gaan ze weer he ? Geef iedereen 35 euro, behalve Paul, want die heeft zijn euros al besteed. Maar er is duidelijk vriendjespolitiek en voortrekkerij gaande. Klopt niks van.

En dat soort dingen vind ik jammer, gekonkel en haastige beslissingen in plaats van contemplatie en samenwerken.

Yep, irritant, vriendjespolitiek en gekonkel. Dat gebeurt in elke groep in meer of mindere mate wel...hoe beter je kan konkelen hoe hoger je positie in de groep.

 

Die baret, die is van wol en lekker warm op je kop daar in de koude keet...de dame die wegging had toch ook een muts op haar hoofd...maar het was misschien beter geweest als hij gewoon een ander wollen mutsje ophad.

Wel voorspelbaar dat John de Mol zo'n type uitgezocht heeft om erin te komen. Een volgzaam stil rustig slim denkend mens geeft niet zoveel commotie als deze man met de pet, en het gaat nog steeds om aapjes kijken en geld verdienen aan dit concept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muhahah, ik zag het net idd! Die gast draagt gewoon zn baret in Utopia! Hahah of is het al carnaval daar?

 

Alleen een fake aardbei heeft zo weinig hersencellen om zich in te schrijven bij Utopia en vervolgens zn baret op te zetten...

 

Niet allemaal over 1 kam scheren flow, er zijn ook uitzonderingen! Dat is waar @Bolo;) maar die schrijven zich niet in bij Utopia en dragen hun baret alleen tijdens actieve dienst...

 

Maar ff serieus, Jimmy zal vast een acteur zijn die speelt dat ie soldaat is!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Artikel 196 Wetboek van Strafrecht;

 

Hij die opzettelijk onderscheidingstekens draagt of een daad verricht behorende tot een ambt dat hij niet bekleedt of waarin hij geschorst is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

 

http://img0.etsystatic.com/000/0/6767109/il_fullxfull.344696734.jpg%3Fref%3Dl2

 

Dat dacht ik wel, ik heb me ook wel eens schuldig gemaakt met mijn dienstmaatje. Lang geleden spaarde ik rangen en standen en een vriend was foerier. Als het druk was in de trein dan deden we een hogere rang op de schouders en konden we eerste klas rijden. :-) Ze moesten hier niet achter komen, anders zat je flink in de nesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen een fake aardbei heeft zo weinig hersencellen om zich in te schrijven bij Utopia en vervolgens zn baret op te zetten...

 

Niet allemaal over 1 kam scheren flow, er zijn ook uitzonderingen! Dat is waar @Bolo;) maar die schrijven zich niet in bij Utopia en dragen hun baret alleen tijdens actieve dienst...

 

Maar ff serieus, Jimmy zal vast een acteur zijn die speelt dat ie soldaat is!

 

Inderdaad dat dacht ik ook al. En toen ik zijn profiel bekeek, schoten me nog een aantal gedachten te binnen. Maar ik wil natuurlijk niet generaliseren.

 

Bij die Zwerver had ik hetzelfde. Het lijkt een redelijk toffe peer die gewoon zijn ding doet. Hij heeft echter zelf bewust gekozen een zwervend bestaan te leiden en dat is op zich niet zo erg maar wie betaald zijn ziektekosten, belastingen en andere verplichtingen. Hoe voorziet hij in zijn onderhoud en hoe draagt hij bij aan de NL maatschappij? En dan ga je de christelijke filosoof uithangen in een TV programma op je blote voetjes. Een echte zwerver zit niet voor zijn lol buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad dat dacht ik ook al. En toen ik zijn profiel bekeek, schoten me nog een aantal gedachten te binnen. Maar ik wil natuurlijk niet generaliseren.

 

Bij die Zwerver had ik hetzelfde. Het lijkt een redelijk toffe peer die gewoon zijn ding doet. Hij heeft echter zelf bewust gekozen een zwervend bestaan te leiden en dat is op zich niet zo erg maar wie betaald zijn ziektekosten, belastingen en andere verplichtingen. Hoe voorziet hij in zijn onderhoud en hoe draagt hij bij aan de NL maatschappij? En dan ga je de christelijke filosoof uithangen in een TV programma op je blote voetjes. Een echte zwerver zit niet voor zijn lol buiten.

 

Ik ben het hier niet geheel met je eens, een heleboel burgers voelen zich vandaag de dag geroepen om op te treden als een soort semi-controleur van de belastingdienst (merk ik op uit dit soort uitspraken) ik vind dat ieder mens zou moeten kunnen leven zoals hij of zij zou willen..! Dat betekend dat hij of zij volledig verantwoordelijk is voor alle keuzes die hij of zij maakt, als dat jezelf ontrekken aan de maatschappij zou zijn zoals rienk bedoeld dan moet je ook geen aanspraak maken op een uitkering, gezondheidszorg of subsidies e.d. dan hoef je ook niet bij te dragen aan de maatschappij ( want je voorziet immers jezelf!)

 

Een mindset "ik reken voor een ander af qua belastingen en andere verplichtingen" is onzin, dan is hetgeen je echt dwars zit "ik moet wel/meer betalen en jij niet/minder". Of ben je afgelopen jaar iedere maand bij rienk langs geweest met getrokken portemonnee? Daarbij zullen er ook mensen in ieders sociale omgeving zijn die meer belasting betalen dan jij & het gezin (zal het bedrag wat jij aan de belastingdienst afstaat hen ook dwars zitten?)

 

Alleen is de vraag of rienk dit ook echt doet of dat dit maar grootspraak is?

 

Om terug te komen op je eigen verantwoordelijkheden als je voor deze levenstijl kiest dan zul je als je geen verzekering hebt, met betaalde kleine klusjes (zoals rienk zegt dat hij dat doet) ook geld opzij moeten zetten voor een toekomstige dokters/tandarts of ziekenhuis rekening.. het is je eigen keuze dan moet je daar ook zelf verantwoordelijkheid voor dragen. Jezelf voorzien kan op meerdere manieren, eten uit een prullenbak, je hand ophouden zoals de stadzwerver.. of de natuur in! Sommige zwervers maken bewust de keuze om te gaan zwerven, andere zijn aan lagerwal geraakt en proberen het hoofd boven water te houden. Welke rienk is? Geen van beide, acteurzwerver:) die hoopt een leuk centje over te houden als hij er eenmaal uit is, deze kerel is over een tijdje te boeken net als herman van idols en komt hij op zn blote voetjes langs voor 1000 eurie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het hier niet geheel met je eens, een heleboel burgers voelen zich vandaag de dag geroepen om op te treden als een soort semi-controleur van de belastingdienst (merk ik op uit dit soort uitspraken) ik vind dat ieder mens zou moeten kunnen leven zoals hij of zij zou willen..! Dat betekend dat hij of zij volledig verantwoordelijk is voor alle keuzes die hij of zij maakt, als dat jezelf ontrekken aan de maatschappij zou zijn zoals rienk bedoeld dan moet je ook geen aanspraak maken op een uitkering, gezondheidszorg of subsidies e.d. dan hoef je ook niet bij te dragen aan de maatschappij ( want je voorziet immers jezelf!)

 

Een mindset "ik reken voor een ander af qua belastingen en andere verplichtingen" is onzin, dan is hetgeen je echt dwars zit "ik moet wel/meer betalen en jij niet/minder". Of ben je afgelopen jaar iedere maand bij rienk langs geweest met getrokken portemonnee? Daarbij zullen er ook mensen in ieders sociale omgeving zijn die meer belasting betalen dan jij & het gezin (zal het bedrag wat jij aan de belastingdienst afstaat hen ook dwars zitten?)

 

Alleen is de vraag of rienk dit ook echt doet of dat dit maar grootspraak is?

 

Om terug te komen op je eigen verantwoordelijkheden als je voor deze levenstijl kiest dan zul je als je geen verzekering hebt, met betaalde kleine klusjes (zoals rienk zegt dat hij dat doet) ook geld opzij moeten zetten voor een toekomstige dokters/tandarts of ziekenhuis rekening.. het is je eigen keuze dan moet je daar ook zelf verantwoordelijkheid voor dragen. Jezelf voorzien kan op meerdere manieren, eten uit een prullenbak, je hand ophouden zoals de stadzwerver.. of de natuur in! Sommige zwervers maken bewust de keuze om te gaan zwerven, andere zijn aan lagerwal geraakt en proberen het hoofd boven water te houden. Welke rienk is? Geen van beide, acteurzwerver:) die hoopt een leuk centje over te houden als hij er eenmaal uit is, deze kerel is over een tijdje te boeken net als herman van idols en komt hij op zn blote voetjes langs voor 1000 eurie..

 

Ik zal nooit zeggen hoe iemand leven moet, maar helaas heb je in de maatschappij niet alleen rechten maar ook plichten. Denk je echt dat Rienk geen zwerversuitkering heeft of dat hij zijn AOW gaat weigeren op zijn 67e omdat hij geen bijdrage heeft gedaan? En hoe heeft Rienk die 10.000€ borg kunnen betalen die nodig is voor het programma? Zeker niet met zijn klusjes, anders ontduikt hij flink de belastingen. In NL hebben we een redelijk goede infrastructuur betaald van belastingcenten en dat willen we zo houden, dus moet je bijdrage doen aan de maatschappij. Doe je dat niet dan wordt de rekening doorgeschoven naar diegenen die wel betalen of naar je kinderen zoals nu gebeurd.

 

Dit is niet de maatschappij waarin ik graag leef, maar toch doe ik mijn bijdragen. Als we allemaal zwerver worden, hoe zal het dan verder gaan met dit land? Het maakt me ook niet uit of de één meer bijdraagt als de ander, dat zul je altijd houden. Maar alleen de lusten van het leven en niet de lasten willen dragen is ook geen oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nooit zeggen hoe iemand leven moet, maar helaas heb je in de maatschappij niet alleen rechten maar ook plichten. Denk je echt dat Rienk geen zwerversuitkering heeft of dat hij zijn AOW gaat weigeren op zijn 67e omdat hij geen bijdrage heeft gedaan? En hoe heeft Rienk die 10.000€ borg kunnen betalen die nodig is voor het programma? Zeker niet met zijn klusjes, anders ontduikt hij flink de belastingen. In NL hebben we een redelijk goede infrastructuur betaald van belastingcenten en dat willen we zo houden, dus moet je bijdrage doen aan de maatschappij. Doe je dat niet dan wordt de rekening doorgeschoven naar diegenen die wel betalen of naar je kinderen zoals nu gebeurd.

 

Dit is niet de maatschappij waarin ik graag leef, maar toch doe ik mijn bijdragen. Als we allemaal zwerver worden, hoe zal het dan verder gaan met dit land? Het maakt me ook niet uit of de één meer bijdraagt als de ander, dat zul je altijd houden. Maar alleen de lusten van het leven en niet de lasten willen dragen is ook geen oplossing.

Ik denk niet dat hij een zwerversuitkering heeft, hij maakt ook geen gebruik van de nachtopvang. De meeste zwervers overlijden voor hun 65ste,67ste, dus AOW is er in die "sector" vrij weinig. En zoals Rienk in het leven staat lijkt hij me wel een persoon die dat ook afwijst.

 

Goodwill van anderen

Kroese maakte volgens haar geen gebruik van de nachtopvang van Open Hof. Hij zou buiten hebben geslapen en in het slaaphuis van de stichting Huis. Bedelen deed de zelfverkozen zwerver niet, zegt ze.

'Rienk leefde van de goodwill van anderen. Zo kreeg hij in november een fiets van iemand die hem een lift naar Hilversum had gegeven. Dat wekt de indruk van een profiteur maar Rienk is juist heel oprecht en geeft veel terug omdat hij zo bijzonder is. Een ontmoeting met hem is als het ware een cadeautje.'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...